Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 1728 ggr
Annonymia
0

Vet någon hur det funkar?

Jag är en tjej på 30 år som gjort ett misstag för 4 år sen. Så här är det:

För 5 år sen trodde jag att jag träffade mannen i mitt liv. Vi flyttade ihop osv. Han har ett jobb där han tjänade mycket bra. Jag hade ett jobb där jag vantrivdes och slet för en skitlön. När vi flyttade ihop tyckte vi båda att det var ett bra förslag att jag sa upp mig från mitt jobb och skötte hemmet matlagning städning osv mot att han drog in pengarna. Och han tjänade mer än dubbelt så mycket som jag så det räckte och blev över.

Jag har hela tiden trivts med att pyssla hemma, och ändå få tid över till träning, träffa vänner och på kvällen när han kom hem fick vi all tid tillsammans då jag fixat allt i hemmet.

Nu är saken den att han helt plötsligt kommit på att han vill vara singel och det har inte gått att diskutera. SÅ nu har vi skaffat varsin lägenhet, jag har skrivit in mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen.

Men jag blir alldeles förtvivlad. Har man verkligen ingen möjlighet att få något som helst bidrag från af (el fr någon annan)  medan man är arbetslös och söker arbete? Nej svarar dom på af…Akassa förstår jag att jag inte har rätt till då jag frivilligt gått hemma i 4 år utan inkomst.

Men hur gör man då man inte har rätt till akassa? Är det socialbidrag som är alternativet? Men då måste man väl vara utfattig för att ha rätt till det? Saken är den att jag har 100 000 på ett sparkonto (arv från morfar) Är det bara att leva upp dessa pengar, sälja allt man har av värde och sedan söka socialbidrag tills man får ett jobb vilket är SVÅRT när man som jag varit så dum att man trodde man var säker då man lever på nån annans lön

Någon som har ett svar?

hus-musen
1

Socialbidrag får du ju först när du inte har något av värde kvar, så låter som du får ta av dem. Du är ju inte utfattig liksom utan du kan klara dig helt okej bara du lägger upp en budgetplan.

Qui dormit, non peccat

[Momiji]
0

Fråga om dom på AF kan skriva in dig i JOB garantin

kalindas
1

Tyvärr blir du nog tvungen att leva upp din morfars pengar…Rynkar på näsan

Sociala anser att du ska leve på dem. För där får du inte hjälp förrän du är helt nere i botten och pank. De bryr sig inte heller om ifall du har lån eller krediter.
Var även noga med att om du få ekonomisk hjälp från vänner att dessa pengar inte går in på dina konton.
Sociala räknar även med pengar som inte är dina. T.ex. så hade min kompis fört över 1000kr för att jag skulle köpa en sak till henne och jag kunde visa kvitto. Trots detta så drog de det på min inkomst.

Mitt tips är att du tar alla jobb du kan få. Även om det bara är ett par timmar om dagen att städa trappor. Gå med i a-kassan så fort du fått arbete, så har du chans till ett par kronor i alla fall.

Hoppas det löser sig för dig!

/Elisa

Annonymia
0

Ja jag kan klara mig. Länge. Men inte hur länge som helst. 100tusen är ingen förmögenhet. Hade helst inte velat ta av detta arv. Är väldigt rädd om dessa pengar och har aldrig rört dem

Togför givet att man hade rätt till någon slags bidrag då man står som arbetssökande och hela tiden söker jobb

hus-musen
0

Nope det har du inte, eftersom du inte har arbetat på länge.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Du kanske kan tänka så att det varit skönt för dig att du sluppit ditt dåligt betalde jobb som du inte trvides med och haft det ekonomiskt väldigt bekvämt några år. Försörjningsstöd (socialen) är såklart till för de som inte har några pengar och det har ju du. I första hand ska man ju försörja sig själv när man passerat 21 år. Hoppas du lyckas hitta ett jobb snabbt som du trivs med!

Karmatarerskanise
0

Som sagt, självklart får man inget socialbidrag om man har egna pengar. Det är till för dom som inte har något alls.

Så nu gäller det att du söker jobb hela tiden, så du slipper använda mycket av ditt arv. Det finns jobb där ute, det gäller att vara ihärdig och frammåt.