Skitfin kille - dock ohygienisk!
Sedan 1 vecka tillbaka har jag träffat en kille väldigt intensivt, då han verkligen är en superhärlig person - no doubt about it! Dock finns det ett stort problem vilket stavas andedräkt.
Hans andedräkt är så OTROLIGT STINKANDE så att jag aldrig varit med om något värre/äckligare! Den är verkligen hemsk och luktar BAJS rent ut sagt. Direkt han kommer in i rummet känner man den på långt håll…
Dessutom luktade det inte gott i hans lägenhet heller. Det luktade typ gammalt, äckligt och smutsiga kläder? Och det var rätt skitigt där, mycket damm och så..
Dock har jag haft överenseende med hans bristande hygien, eftersom jag vet att han till viss del fortfarande är deprimerad. Han har haft det riktigt tufft i livet och verkligen varit on the edge om man säger så. Det är därför jag fortfarande träffar honom. Jag menar..Han har ju massor med vänner och så, och det kan väl inte vara möjligt om han alltid luktat bajs sådär otroligt mycket? Så jag tror att det kan ha kommit på sistone för att han skiter i sig själv. Han har ju även haft en fin flickvän i 3 år. Så..Jag har väl tänkt att det är något som går att lösa.
Jag är ju nästan säker på vad orsaken bakom hans hemska andedräkt är, vilket är att han skiter i tandhygien. Han borstar aldrig tänderna som det verkar.
I allmänhet har han dålig hygien. Han luktar inte illa eller så, men han kanske inte svettas så mycket heller. Men han duschar liksom var tredje dag max och byter kalsonger efter 3 - 4 dagar. Likaså t-shirt o.s.v. Det är HEMSKT jag vet! Men samtidigt vet jag att han har massa kompisar, haft min flickvän länge o.s.v. och vet att han just nu är riktigt deprimerad sedan hon gjort slut och han blivit rätt ensam och så…Så jag vet inte?? Vad ska jag tro om detta??
När och hur ska jag säga till? Jag har på skoj sagt att han är äcklig och att han måste borsta tänderna bättre, men han liksom skrattar bort det. Jag har även sagt att det är hans stora minus, men han fattar väl inte att jag är allvarlig.
Den här killen är verkligen en guldkille annars - på ALLA sätt. Men detta hindrar ju det hela från att bli mer än vänskap. Hade han haft en fräsh andedräkt och varit fräsh i allmänhet hade jag nog varit kär vid det här laget..
Så..Vad tycker ni? Värt att försöka ändra på och hur i så fall? Eller är det bara att inse att han är äcklig och kommer så förbli?
Ne usch det lät inte trevligt. Andedräkten är jätteviktig och jag som är så pedantisk tål verkligen inte "sluskar". Men om du gillar honom så mycket att det är värt att försöka ändra på så kör, kanske värt ett försök iaf. Jag har personligen dock svårt att tro att det går att ändra på folks uppfattning om hygien och städvanor, man kommer alltid ha olika värderingar kring det och tror man får dessa värderingar då man präglas som ynge. Har svårt med min karl på just detta. Han har svårt att förstå hur jag kan säga att det är skitigt hemma tex för honom är det rent och han tänker inte på det trots att jag tjatar och påpekar, tror aldrig han kommer ändra på sig vi kommer från helt olika familjer. Men han både duschar och borstar tänderna iaf ;)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#1 Jo, du har ju rätt i det du säger. Finns det med från första början, så är det ju svårt att ändra på. Men jag får ju som sagt lite hopp, eftersom jag vet att han är i en depression just nu och det KAN ju göra att man skiter i t.ex. hygien. Och som sagt eftersom han haft en jätte-söt flickvän i 3 år, det är OMÖJLIGT att han kan ha varit sådär med henne? Jag tror bara han inte orkar bry sig nu..Jag kanske borde prata med henne?
Städvanorna är väl struntsamma. Jag kan väl städa lite extra då om jag vill ha det finare än vad killen vill ha det, men just den personliga hygienen kan jag ju inte direkt hjälpa honom med..
Ne duscha måste han ju göra själv…
Men om han är så nere just nu bara att han inte bryr sig om sin egen hyfien är han känse inte redo för en känslomässigt åtagande, om han inte bryr sig om sig själv varför skulle han bry sig om en flickvän…
Men å andra sidan han kanske skulle vakna om han fick ngn annan att bry sig om. Men tycker du ska prata med hans gamla flickvän och se vad hon säger, eller så kanske det bästa är att prata direktt med honom och säga att han behöver ta hand om sig mer för det blir kanske tråkigt för honom om han får reda på vad du sagt till andraom honom… men vet inte…
www.sweetolga.blogg.se

Alltså… Blä!!
Hygien är rätt viktigt för mig, jag hade inte klarat att vara tillsammans med en sådan kille ärligt talat. Munhygienen är superviktigt, hångla med någon som luktar illa ur munnen.. nej tack.
Det hör ju liksom till vanligt hyfs att man ser till att man är någorlunda ren och har rena kläder på sig och borstar tänderna någorlunda regelbundet.
Duscha kan man göra allt från en gång om dagen till ett par gånger i veckan, det beror ju på vad man gör oxå. En del luktar illa snabbt och behöver duscha ofta, andra kan duscha varannan dag och ändå vara rena och fräscha.
Sen är det frågan om han inser hur ohygenisk han är, jag hade nog helt enkelt frågat när han borstat tänderna senast..
Har han alltid varit en slusk eller blev han det efter att han blev deppig? Hygienen är ju inget man tänker på om man är deprimerad, men om han börjar ta sig ut och träffa folk borde han ju snygga till sig.
Eller så är han en slusk helt enkelt och då hade jag backat ur.
Qui dormit, non peccat
Ja, fan det är så himla svårt! ÄR han en slusk eller ÄR han bara deprimerad..Skulle gärna vilja snacka med hans ex. Synd att en kille med superperonslighet - helt genomsnäll - och ser skitfin ut, måste falla på dålig hygien. Han är ju fan fin och har snygga kläder o.s.v. Men som sagt..munnen luktar BAJS.

Grejen är att om han verkligen är en slusk, så brukar det vara halvt hopplöst att förändra dem, då brukar de köra med "acceptera mig som jag är"- snacket vilket många gånger bara är en dålig ursäkt att inte ta hand som sig själv.
Hade en sån killkompis, han stank svett, duschade max en gång i veckan, håret var så flottigt att det kändes som att det droppade om honom. Pratade om det, han tyckte vi skulle acceptera honom som han är, vi sa att vi accepterar dig som person men inte din hygien. Tyvärr 10 år senare ser han likadan ut och vännerna finns inte kvar.. Han har haft 3-4 tjejer under åren, ingen har kunnat få honom att ta bättre hand som sig själv och det har tagit slut av olika anledningar, men brist på hygien har alltid varit en orsak.
Men om du verkligen är kär och du tror att du kanske kan ändra på honom, så prova. Men bli inte förstörd om det inte går, är han slusk så är han. Är han deprimerad så kan det hjälpa bara att vara där så börjar han snygga till sig, man vill ju vara fin för den man tycker om!
Qui dormit, non peccat
Jag tycker du ska vara ärligt. säg det du skrev längre upp i tråden: Om du hade varit nyduschat och borstat tänderna hade jag nog varit kär vid dethär laget. Du gör honom ingentjänst genoma tt inte säga det.
Men urk! Riktigt äckligt. Hygien är ett måste!
Finns inget annat sätt än att säga det till honom. Pyromanen gav ett bra förslag.
Ni har kloka och bra svar allihopa!
Men jag kom just på en grej! Han kanske har haft dålig hygien PÅ GRUND AV mig.
Den situation som har rått under tiden vi träffats har ju varit väldigt speciell. Han har bott hos mig i princip hela tiden sedan vi träffats, eftersom vi fattade tycke för varandra direkt och han bor långt från mig, men jag bor nära hans jobb o.s.v. Så han har ju knappt varit hemma liksom. Däremot har han ändå själv sagt liksom att "man kanske borde dra hem och duscha" med ett leende. Som om han vet att han varit dålig med hygienen, men att han liksom inte tänkt på det eftersom han har bott med mig hela tiden och inte haft nå grejer här o.s.v. Då har jag skojjat och sagt "ja, du måste fan skärpa dig med det där". Men tror inte han fattat att jag varit allvarlig.
Jag har även sagt liksom att "du borstar ju typ aldrig tänderna" och då har han blivit lite irriterad och sagt "men jag borstade ju idag på jobbet" men sen sa han "men jo, det är väl rätt dåligt med det…". Men jag tror han är rätt slö och fattar inte hur mycket det påverkar på andedräkten och så.
Det kan ju vara så att han borstar tänderna hyfsat, men att han kanske HAFT en period när han var riktigt deprimerad och inte träffade nån tjej och inte pallade alls. Därför skulle han kanske behöva rengöra munnen rejält med allt som finns, tandtråd, listerin, tungskrapa o.s.v. Men hur fan får man honom till att göra det, haha!
Jag försöker tänka efter hur hans andedräkt var på första träffen..Jag tror fan den inte var så dålig på just första träffen, utan det kom nog från och med morgonen därpå..och då hade han ingen tandborste hos mig…sen har han bott hos mig utan tandborste…ja jag vet inte? jag skulle ju kunna börja med att erbjuda honom tandborste och säga åt honom att borsta? lite skämtsamt sådär

#9 Jag erbjuder alltid mina gäster som sover över en tandborste och en ren handduk, så varför inte?
Bara säga, "oj vilken dålig husvärd jag varit, la fram en handduk och en tandborste om du skulle känna för att ta en dusch. Känn dig som hemma!". 
Qui dormit, non peccat
#10 mkt fiffigt
www.sweetolga.blogg.se
Jo det är sant..Det skulle jag ju kunna göra..Men tror ändå inte han skulle nappa.
Jag funderar på att säga det rakt ut som jag gjort förut istället, men allvarlig denna gång och inga leenden/skratt. Men typ "Du..det finns ETT minus med dig och det är att du har lite dålig hygien, men jag förstår om du inte orkar bry dig nu när du är lite nere och så..men jag vill bara att du ska veta att det är det som hindrar mig från att kunna känna mer än vänskap för dig, då hygien är väldigt viktigt för mig."
Funkar det tro?
I sådana fall provar jag den linen på onsdag när vi ses nästa gång. Vi ses ju inatt när han kommer från jobbet, men vet inte om jag ska dra den direkt då. Fan vad feg jag är! Är det bättre att skicka ett sms?

#12 Eller be honom ta en dusch med dig? Eller när du duschat klart helt enkelt kliva ur och säga du, duschen är din nu!
Qui dormit, non peccat
testa snälla vägen en gång till o förstår han inte så är det ju bara att säga som det är.
www.sweetolga.blogg.se
#13 Haha, jo men vad ger det egentligen? Jag kan ju inte "visa vägen" hela tiden när jag tycker han borde duscha? Hehe. Men visst, han blir ju fräsh just då..
Men svårare med tandborstandet.
#15 När du känner lukten kan du säga "oj, det är visst dags att borsta tänderna igen" eller erbjuda ett starkt tuggumi.
Jag tycker du sak säga det rakt ut som du själv föreslog.
Okej, men då kör jag på onsdag när vi ses dagtid igen..Så får vi se vad responsen blir. Eller KAN jag skicka ett fint sms kanske imorgon?

Sms känns ju opersonligt, så jag hade sagt det till honom på onsdag istället.
Qui dormit, non peccat
Jag själv lider av kass andedräkt och jag vet verkligen inte vad jag kan göra åt det.. Borstar tänderna, tungan och sköljer. Var hos tandläkaren för ett par veckor sedan också och inget fel alls på min munhygien…
Min pojkvän klagar ibland på min andedräkt, och det sårar mig verkligen då jag inte kan göra något åt den… Har varit hos läkaren men inte fått mer hjälp än allergitabletter utskrivna(!).
Men samtidigt så går jag ju alltid och borstar tänderna/tar ett tuggummi om det behövs..
Behöver inte vara dålig hygien för man har dålig andedräkt. Jag själv borstar tänderna sköljer med SB12 etc. Tog ett tag innan nån vågade säga nått till mig, visste inte jag luktade, gick på utredning och det visade sig jag hade svamp i svalget och jag fick medicin mot det och lukten försvann. Svamp kan man inte boprsta bort eller skölja bort med medel
Sedan kan dålig andedräckt komma från magen också, och då hjälper inget man gör i munnen.
Det är precis som #21 säger, om han dessutom är deperimerad så kan det troligtvis vara en anledning till att magen är i uppror.
Enligt läkaren jag gick till är dock magen inte så ofta orsak till dålig andedräkt som man tidigare trott, det vanligaste är svamp i hals/mun eller infektioner i halsmandlarna. (jag frågade många frågor just om magen eftersom jag var orolig det var något fel där som orsakade min dåliga andedräkt)
#23 Hur ofta det beror på magen vet jag inte, men att det kan bero på den vet jag. Så det skadar ju inte att kolla upp om dom inte hittar något annat fel.
Jag har problem med mina halsmandlar och har velat ta bort dem men fått det nekat efter remiss..
Jag känner sällan själv när jag får dålig andedräkt men ibland märker jag att mandlarna blir "fulla" och då vet jag att jag i regel har dålig andedräkt.. Inte alls kul!
Mina mandlar har fullt med ärrbildning och i dessa sänkor bildas det som varklumpar av gamla matrester som fastnar där. Jag måste själv trycka ut det och är nära på att spy varje gång..
Det spelar ingen roll om jag borstar tänderna 100 ggr på en dag, mandlarna är mitt problem.
Om han dock aldrig borstar tänderna kan det ju förstås vara en stor faktor till dålig andedräkt.
Ang duschandet så är jag själv en sådan människa som inte gillar att duscha för ofta. Jag byter dock väldigt ofta kläder. Jag duschar oftast varannan dag, ibland var tredje dag beronde på årstid, vad jag gjort under dagen och om sambon är hemma eller arbetar borta. Anledningen är att jag inte tror på att man ska tvätta sig för ofta helt enkelt. Jag försöker undvika att tvätta håret tills minst 3-4 dagar.
Dock byter jag underkläder varje dag och hatar om det luktar minsta lilla svett.
Om han även luktar om kroppen kanske han är så van vid sin lukt att han inte känner den?
Hygien är ett otroligt känsligt ämne som verkligen kan såra samtidigt som det kan vara något han är helt omedveten om själv.
Det bästa är ju, om du vill ha en fortsatt relation med honom, att du faktiskt försöker tala med honom om detta. Säg att du inte vill att ni är hos honom om han inte städar upp ordentligt. Du kanske tom ska ta ett allvarligt snack gällande hans hygien. Säg att han måste börja borsta tänderna för att andedräkten inte är okej. Börja i den enden och se vart det leder. Gå sedan på lite mer om byte av kalsonger och t-shirts. Reagera högt på att T-shirten luktar välanvänt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det kan vara jättesvårt att säga till någon som har dålig andedräkt på ett fint och smidigt sätt… Är han som du säger deprimerad tar han lätt åt sig mer än nödvändigt av negativ kritik.
Bjud honom på tuggummi! ;)
Eller om du sover kvar där någon gång… Påminn honom "Har du borstat tänderna nu då innan du la dig"
När jag gick i skolan så åt jag knappt något alls under hela dagen, vilket också resulterade i en speciell andedräkt. Som då kom ifrån magen.
~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~
Som TS sa tidigare så hjälpre det ju bara för stunden att tex erbjuda ett tuggummi eller duscha själv varje gång hon tycker han ska duscha.. Det kommer inte funka i längden. Jag tycker det vore bäst att vara ärlig och säga som det är, på ett så snällt sätt som möjligt.
#26 Man ska inte pjoska och så bara för att han är deprimerad. Sanningen behövs sägas. Om andra i ens omgivning lider av ens odörer, då ska man nog vara tacksam om någon äntligen säger det till en.

#28 Beror ju på anledning och hur djupt deprimerad en person är. Ord sagda på fel sätt kan lika gärna få någon att hoppa framför närmsta tåg.
Qui dormit, non peccat
#29 Jag förmodar att TS vet någorlunda hur han reagerar eftersom hon redan sagt det förr.
En väldigt deprimerad person kan lika gärna hoppa framför tåget för att någon säger "jag älskar dig". Så jag tänker inte på det sättet. Så länge man säger det rakt och inte elakt, så ser jag ingen som helst anledning till att hymla med odörerna.
#28 Deprimerade personer är ofta oerhört sköra. Man ska väl alltid tänka på hur man lägger fram saker och med en människa som är i en extra känslig period av livet bör man väl absolut ta extra hänsyn till och inte gå fram som en ångvält. Att linda in det i bomull innan man framför det är kanske precis vad som behövs i en sådan situation. Och jag tror även att det har stört inverkan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#31 Likaväl som det raka sättet kan vara precis det som behövs.
#31 Bara för att man är deprimerad så ska man inte behandlas med silkesvantar. Givetvis ska man ta hänsyn till vad depressionen kan ställa till med men man hjälper inte till genom att "tassa på tå"
Många gånger behövs det att någon säger till, behandlar en som vanligt och visar att man respekterar människan precis som vilken annan som helst.
Alltså skulle man inte acceptera dålig hygien hos en "vanlig" kompis men nu gör man det bara för att personen är sjuk? Visst ska man vara medveten om att det kan det vara en bidragande orsak och en förklaring men ska inte behöva accepteras ändå utan man kan istället vara till hjälp med att "pusha"
/Maria
Hallå allihopa!
Jag körde det raka och brutala sättet! Det var han som själv pratade om att han måste duscha och då gav jag honom en redig utskällning ^^ Jag sa PRECIS hur det var! Att hygien är jätte-viktigt för mig och att jag varit kär i honom vid det här laget om han haft en bra hygien.
Och kan ni tänka er? Sedan dess har hans hygien varit näst intil prickfri!
Han har duschat två dagar i rad nu och borstat tänderna varje kväll, han tar dessutom halstabletter emellanåt. Jag har fan inte sett skymten av någon bajsandedräkt på länge, hans hår är fint och han luktar gott. Han har till och med haft parfym på sig på sistone! Jag hoppas detta håller i sig nu! Det jag har sagt gick verkligen hem!
Jo, han är deprimerad och jag har väl inte direkt vetat varför, men fick reda på grejer igår och det är sjuka grejer som hänt honom. Är grymt ledsen för hans skull. Så det har funnits självmordstankar och skit, men som utbildad på området så ser jag att han var tillräckligt stark för att få höra lite sanning ändå. Sa det ändå inte på ett elakt sätt, utan mer med inriktning om hur jävla bra han är och hur jävla kär jag varit annars typ..och han tog inte illa upp utan tog till sig det!
Vad skönt att han har tagit tag i det och är fräsh!
#33 Bra skrivet!! Väldigt sant.
#33 du har missuppfattat mig om du tror att jag menar att man inget ska säga bara för att han är deprimerad, det jag skrev var bara att det då kan vara extra viktigt att framföra det så att man ändå tar hänsyn, och inte går på som en ångvält. Tycker ts gjorde det på ett smart vis genom att vända på det och lyfta fram hans positiva sidor! #35 stort grattis! Kanske hjälper detta honom att även må bättre om han tar sig ur sin "onda cirkel".:)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, fan jag är så glad nu, för nu kan jag verkligen se HONOM och inte hållas tillbaka/hindras av dålig hygien. Jag gillar denna kille grymt mkt.
TS, låter superbra! Skönt att du vågade säga till och att han tog det bra :)
Lycka till!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus