OT - Någon som kan bilar?
Jag hittade inget bilforum men hoppas någon vänlig själ finns här ;)
Igår när jag körde hem från jobbet så tändes lampan för elektroniskt fel. I instruktionsboken står "Tänds den under körning tyder det på eletriskt eller elektroniskt fel som berör insprutningen eller automatväxellådan. Lämna snarast in bilen för åtgärd"
Verkstan hade inte tid förrän på måndag, och naturligtvis glömde jag fråga hurvida jag kan använda bilen fram tills dess. Så det är det jag undrar helt enkelt, jag ska jobba hela helgen och har ca 2,5-3 mil enkel resväg. I värsta fall tar jag naturligtvis kollektivtrafiken, men vill bara kolla :)
/Christine

Lyser lampan fortfarande? Hur går bilen, växlar den normalt, går hackigt eller liknande?
Sånna där fel kan vara aboslut inga problem att köra med, eller totalkatastrof. Visar det sig att det är katastrof kan det bli dyrt.
Jag personligen hade inte kört om jag kunnat undvika det om jag inte visste vad felet var mer exakt.
Qui dormit, non peccat
Ser lampan ut som en hellikopter? Orange? Ingen fara att köra med bilen i så fall. Min lampa tändes med jämna mellanrum och det var ingen fara enligt min mekaniker.

#2 Finns ju ingen lampa som ser ut som en helikopter? Eller så har jag dålig fantasi :)
Oranga lampor kan man ta det lugnare med, röda lampor är sånt som ska ses till så fort som möjligt.
Qui dormit, non peccat
#3 Jodå, jag har iaf en sån lampa! :-) Men liiite fantasi måste man nog ha! ;)
Låt bilen stå är mitt råd….en nyare bil skulle nog bara lägga av om felet blir för stort, och säkert lika med en äldre.
Kolla på motor.ifokus :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Står bilen i garage? Om inte prova tina och torka den.
Hej alla!
Lampan lyser orange och ser ut som en "hjärtfrekvensmätare", det är det enda jag kan komma på att den liknar ;)
Nu har den stått sen i torsdags kväll då när jag kom hem. Jag tycker bilen går normalt, ev hackar den lite när jag kör långsamt, men kopplar jag slutar det.
Den står i garage, men utan värme.
Pratade med en kollegas sambo igår, han trodde att jag skulle kunna köra i helgen iaf så jag gör det idag och ser hur det går.
/Christine
#8 Aha! Då är det inte "helikopterlampan".. :) Lycka till med bilen!
Idag när jag åkte till jobbet började den lysa direkt när jag kom ut på motorvägen, den lös alltså inte från början. När jag åkte hem var den släckt hela vägen fram tills jag svängde in på min gata… Vågar nog ta den imorron med.
/Christine