Utkastad från hemmet..
Hej! Jag är lite illa ute.. Jag och min hund har blivit utkastade av min mamma. Jag fick packa en väska och ge mig av.. Jag undrar lite var jag ska ta vägen typ… Finns det något ställe jag kan ringa så jag kan få hyra en lägenhet och få bostadsstöd?
Är lite smått orolig..
//Kille 18 borås
Du får nog vända dig till socialtjänsten.
Går du i skolan? För isåfall kan det bli problem. Hade en elev en gång som gick i skolan och var över 18år = föräldrarna har försörjningsplikt. Socialen hänvisade bara till att hans mamma hade försörjningsplikt, att hon inte ville släppa in honom sket de fullständigt i han fick helt enkelt bo hos kompisar och utomhus.
Pluggar du, eller har du hoppat av gymnasiet?
Om du fortfarande studerar är din mamma/vårdnadshavare fortfarande försörjningsskyldig tills du tagit studenten.
Lycka till!
#1 Hann posta mitt inlägg innan jag såg ditt 

Socialtjänsten ska inte göra så riktigt.
Om föräldern inte gör det den ska så ska de fixa boende åt den drabbade. Oavsett utbildning eller ålder. Däremot så brukar de inte kunna "trolla fram" lägenheter hur som helst men här verkar det helt enkelt tagits ett väldigt dumsnålt beslut för… att man kan…
Så här blir det när "man" tycker att pengar ska styra över hur vi hjälper människor.
pEr
jag pluggar fortfarande. tar snart studenten! men min mamma vägrar ju att släppa in mig. hon säger att efter som jag får både studiebidraget och underhållsbidraget så ska jag klara mig själv.
De har säkert en jourtelefon hos socialtjänsten du kan ringa till om du har möjlighet. Är det riktigt akut kan säkert polis hjälpa.. jag tvivlar på att en 18-åring får sova ute om den kontaktar någon myndighet som har öppet

Grejen är att så länge du går i skolan så är din mamma försörjningsskyldig. Så isåfall får hon betala en lägenhet för dig med mat osv.
Soc kan vägra dig hjälp eftersom du först då ska genomgå en utredning, sen pga försörjningsskyldigheten.
Har du någon annan släkting/vän du kan bo hos tills vidare?
#6 Inte ett dugg ovanligt att man får sova ute tyvärr. Beror helt på vart man bor om man får någon form av hjälp alls.
Qui dormit, non peccat

Fast de har ingen rätt att göra så. Det är viktigt att komma ihåg. De använder det ena men socialtjänstlagen är inte så dålig egentligen.
Det handlar om att spara pengar inte vad man faktiskt har rätt till. Går det till såhär ofta så är det rent ut sagt förjävligt och de chefer som är på dessa förvaltningar ska skämmas!
Att föräldrarna har försörjningsplikt under utbildning betyder inte att man ska överge unga människor som behöver hjälp en sån självklarhet så att jag förstår inte hur man kan gömma sig bakom nåt sådant?
pEr
#7 Vill du utveckla det du skriver
"Inte ett dugg ovanligt att man får sova ute tyvärr. Beror helt på vart man bor om man får någon form av hjälp alls."
Är inte husmusen men vet av erfarenhet också att man ofta inte får så mycket hjälp i en sån situation från socialen utan man får bo hos kompisar eller i trapphus och dyl. Är ens föräldrar inte klassade som olämpliga föräldrar så blir man bara hänvisad till att föräldern har försörjningsplikt att man inte är välkommen hos sina föräldrar skiter de ofta fullständigt i, en 18åring i deras ögon är inget hjälplöst barn som behöver akut omhändertagande.

#8 Jag håller med, det är uselt att göra så.. Att de inte har rätt att göra så struntar många i, då får man ställa till en utredning som oftast inte leder någon vart och man är fortfarande hemlös under tiden.
#9 Utveckla till vadå? Tyckte jag skrev rätt tydligt vad jag menade. det är inte ovanligt att man inte får någon hjälp av soc alls, har man tur får man genomgå en utredning vilket kan ta veckor, eller så om man har riktig tur så får man hjälp omgående.
Mycket beror på vilken kommun man tillhör och vilken handläggare man får tag i.
#10 Precis min erfarenhet oxå
Qui dormit, non peccat
Absolut det är väl min erfarenhet med. Jag var i sthlm en tid och behövde hjälp med att få något boende…kunde inte bo hos föräldrar och var bra desperat efter boende. Vad de sa var att de hänvisade till sandviken och jag fick vara en natt i centralstationen, men då hade jag också sagt att jag hade pengar att sova med. Har annars fått hjälp, och fick bra hjälp där jag bor med lägenhet snabbt och alla former av "psykisk hjälp" (som jag är missnöjd med). Huvudsaken var dock lägenhet, och tror jag träffade rätt handläggare som tog mig på allvar.
Vad har hon för anledning till att kasta ut dig?
Synd att jag bor en bit bort, annars hade jag bjudit in dig hit..
#10, jag tycker olämpliga föräldrar är sånna som kastar ut sina barn, oavsett anledning, de borde åtminstone bry sig om att hitta ett nytt hem åt barnet innan man låter denne gå.
TS, jag hoppas du får den hjälp du behöver. Har du vänner eller bekanta du kan kontakta? Lycka till och hoppas verkligen det löser sig för dig!
När vi var yngre så hade en kompis problem med sina föräldrar och min mamma var nära på att skriva sig som fostermamma för henne men av olika anledningar skedde det aldrig.