personer på sajten
jag upplever att folk (en del) här på iFokus uttryckker sig väldigt snäsigt och spydigt!
jag upplever oxå att en del idiotförklara folk!
jag tycker att det är väldigt trist och det är något som gör mig väldigt irriterad!
så tänk på hur ni uttrycker er!!
tack!
håller med, folk beter sig som några besserwisrar typ
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
det är svagt! att man beter sig så bakom skärmen! för jag har svårt att tro att folk beter sig så i verkliga livet!
Men sicket gnäll ikväll
Ut å träffa folk vet ja!?
Man måste väll få påpeka om man tycker att något inte är bra, eller hur? :) å jag tycker faktiskt inte att det är gnäll! Är det då relationen vi ska ha med folk på nätet så är ju det tragiskt! Och det är ju inte bara en person, utan flera som uttrycker sig olämpligt!

Visst finns det folk som upplevs som lite väl snäsiga kanske, men samtidigt så beror det helt på hur man väljer att läsa texten många gånger. Inget större problem, och det bästa med internet är att man kan ignorera personen om det är något man inte gillar! 
Ett annat tips är att använda smileys, eftersom vi inte kan läsa om personen är glad, arg osv.
Men däremot, man behöver inte ha utropstecken efter varje mening, det ser väldigt otrevligt ut.
Qui dormit, non peccat
Har inte hunnit kolla ingenom trådarna ännu. Låter tråkigt i alla fall.
Men man får också tänka på att det inte är alla som är bra på att utrycka sig bra, och att många glömmer bort att visa sinnesstämmningen med smileys.
#5 visst är det lätt att bara ignorera, men det är ju mycket bättre om man försöker att bete sig väl mot alla, eller hur? Det blir så himla dålig stämning inne på sajten!
Nu har jag läst igenom trådarna här inne på Relationer, och jag finner inget otrevligt. Kan någon berätta vilken eller vilka trådar detta skulle gälla?
#5 Var är den dåliga stämmningen? Jag ser den inte.
#4 På vilket sätt uttrycker man sig olämpligt?
Om man själv tänker på att vara en nät-förebild så tror jag att det smittar av sig. Själv ser jag till att inte göra mig anonym - då blir jag inte frestad att skriva saker jag inte skulle säga till nån i verkliga livet, då jag inte tänker tanken "Det är ändå ingen som vet att det är jag".
#10 Om det fungerade så enkelt… :) Duktigt om du orkar vara en nätförebild för alla, och behålla den attityden stenhårt.
#11 Det handlar bara om att försöka lika mycket som i IRL - det är inte särskilt krävande.
#12 Det är inte samma sak IRL som på nätet. Har att göra med text, och att man inte har något varande med personen. Twxt är alltid mer intellektuellt, och det går att som skrivet av någon ignorera, och spela. Sedan bör man alltid ha någon åsikt att uttrycka på nätet, annars finns man inte.
Det där om att försöka kommer jag inte ens att kommentera. Klart man försöker, men hälsa och välmående går före att vara perfekt på internet så att säga.
Sedan kan du hitta på hur manska vara, och säga både IRl, och internet men till slut är folk som de är. Och till slut får man acceptera, eller hitta vägar runt, vara lyssnande öppen, eller ge konkreta råd som går att göra något med.
#13 Varför skulle skriven konversation alltid vara mer intellektuell än verbal? Det handlar väl snarare om vad du väljer att prata om med dina vänner/kollegor/eller vad du nu kan vara för människor du möter. Det går alldeles utmärkt att ha en åsikt utan att krydda den med dålig attityd (vilket jag uppfattade var vad TS menade).
Om man är sjuk eller generellt sett inte mår bra är man ändå skyldig att uppföra sig på nätet, precis som när du är på jobbet eller i skolan. Själv brukar jag t.ex. undvika att skriva svar till människor i trådar om jag blir uppjagad av svaret jag fått - då väntar jag ett tag. Samma sak gör jag om jag hamnar i en hetsig diskussion i vardagen, då ber jag om att få återkomma för att undvika att jag säger saker jag får ångra, saker som inte alls har med ämnet att göra.
Du behöver inte alls ta åt dig eller ens ta del av det jag skriver här, men jag tycker inte att man bara kan säga att folk är som de är - det är en dålig ursäkt som används för att slippa ta ansvar för sitt eget beteende, typ "Ta mig som jag är". Alla måste lägga manken till om världen ska vara en trevlig plats att leva på och man kan bara styra över hur man själv väljer att uppträda. Dock kan man påverka mottagandet av hur andra väljer att bete sig, bl.a. genom att inte mata troll i nättrådar eller undvika människor man vet har dåligt inflytande.
#14 exakt! det är precis det jag menar!
man kan inte bara säga att "det beror ju på hur du tolkar svaret" eller " du behöver inte bry dig" utan att själv tänka på hur man uttrycker sig, man kan inte heller (medvetet?) skriva snäsiga eller nedlåtande saker och förvänta sig att ingen ska bry sig! jag bryr mig, och det är inte heller bara när jag får såna svar själv, utan när jag ser andra få såna svar oxå. jag har väldigt svårt att inte reagera!
och att ni säger nätet inte är samma ska som i verkliga livet så tycker jag att ni har fel! man har lika stor skyldighet att uppföra sig väl på nätet som i verkliga livet!
att ni inte märker att det förekommer nedlåtande och snäsiga kommentarer på iFokus tycker jag är vääääldigt konstigt!
#8 det är inte just relationer iFokus jag syftar på, utan tycker att det förekommer i de flesta sajterna.
och nej, jag kan inte peka ut vilken/vilka tråd/-ar, de som uttrycker sig nedlåtande och snäsigt bör mycket väl veta om det själva.
#14 Det är klart att tankar man uttrycker med folk utanför datorn är de samma som via text. Men självklart blir det en helt annan sak via dator, speciellt forum. Här sitter man i sitt eget rum, vid en skärm, ser inte människan, eller vilka fler som läser. Man ser varken ansiktsuttryck, eller gester, svårare att få kontakt som ögonkontakt eller känna av människans andra kommunikationsvägar utanför det verbala.
Men i uppförandet håller jag med dig om att man ska uppföra sig lika bra på båda håll. Har aldrig ursäktat ett dåligt beteende på internet, för att det är internet. Snarare tvärt om har jag pekat på att sluta upp med det dåliga beteendet.
#16 Då tycker vi i princip likadant. Jag tror att man får ett annat perspektiv ju äldre man är också (och ju mer diskussionsvana man får) då jag gissar att de som gärna uttrycker sig plumpt med mening inte är så gamla. Jag har diskuterat på nätforum i mer än tio år nu och som tonåring var jag nog själv ganska provocerande ibland.
#17 Ja, skillnaden är väl i hur mycket med avsikt man förstör. Är det bara en person som inte vet, eller kan bättre, och är sig själv på något vis med avsikt att i det stora hela utvecklas så ser jag inget problem med att uttrycka sig.
:)
Håller fullständigt med #0, inlägg #14 var verkligen väl talat 
Tyvärr är det en hel del trådar som spårar ur, det läses mellan rader och ord vrids runt, accepterar inte andras åsikter, ja det finns mängder av sådan attityd på iFokus olika forum och det är absolut inte okei någonstans.
Dessvärre är det så det ser ut i verkliga livet också. En del människor är sådana. Man får ignorera folk som inte kan bete sig. Så man inte lägger ner tid på att störa sig på det.
#20 vilken bortförklaring!
#21 Nej, ingen bortförklaring. Det är så det ser ut.
Det finns alltid folk som beter sig på ett sätt man inte gillar, både på nätet och i verkliga livet. Man kan inte få andra att förändra sig, så man får se till att man gör sitt bästa själv.
Kanske ska man också se på sig själv lite, inte bara slänga ur sig saker mot andra.
#22 "Kanske ska man också se på sig själv lite, inte bara slänga ur sig saker mot andra."
precis! det är folk väldigt dåliga på!
#23 Ja, en del är det.
Tycker man att någon bryter mot sajtreglerna eller bara beter sig för illa, finns det möjlighet att anmäla inlägget om man har Insider. Annars kan man alltid kontakta admin på den aktuella sajten.
#24, Om det bara hade hjälpt så vore det säkert på sin plats men tyvärr kan man inte förlita sig på det.
#25 Klart det hjälper. De inlägg som bryter mot skrivreglerna brukar försvinna snabbt tack vare medlemmars hjälp. Och är det annat så brukar ju vi sajtvärdar titta på saken och se om det är tillräckligt illa för att vi ska agera.
Förlita sig på vet jag inte vad du menar med. Självklart kan ett automatiskt system inte göra ditt eller mitt jobb som sajtvärdar eller det jobb som våra Medarbetare gör. Det är ett bra hjälpmedel :)
#19 Finns en hel del provocerande också, sådant som sker mellan raderna, eller mellan orden.
#26, Nej det är inte klart.
#28 Jag har sett det på alla de sajter som jag hjälper till på, och min egen. Det är mycket bra hjälp för admin på sajterna att medlemmarna kan hjälpa till. Senast igår var det till stor hjälp på en av de större sajterna jag hjälper till på. Inlägg som bröt mot reglerna försvann snabbt.
#27 Sedan finns det också dom som läser inte saker som inte finns mellan raderna. Det skapar många gånger käbbel helt utan anledning.
Man bör utgå från att folk man skriver med inte har dolda anledningar till att skriva som dom gör, för de flesta har inte det.
#29 Hur det är på de sajter du hjälper till med låter jag vara osagt.
Ja, det gör du nog bäst i ;)
Är det så att det på din sajt inte fungerar, så måste du nog meddela medlemmarna mer om funktionen. Eller vilka sajter det nu än gäller. Då kan man kontakta sajtvärden på aktuella sajten och be denne uppmuntra Insider medlemmar att ta del i modereringen.
#29 Men är det inte lite naivt att tro att alla sitter och är vänliga, och att bara man själv ser sådant som inte finns.
#32 Nej, det tycker jag inte.
Livet blir lite roligare om man utgår från att andra är trevliga :) För som sagt, de flesta är faktiskt trevliga. Blir så tråkigt om man ska läsa mellan rader som ofta inte ens finns där.
Sen finns det självklart idioter, men varför ödsla tid på dom?
Vill någon vara otrevlig så får dom stå för det. Man behöver inte själv ge tillbaka eller försöka ändra på dom. För det brukar inte gå att ändra på främlingar.
Ignorerar man otrevligheter så vinner inte den som är otrevlig något på att vara otrevlig. Svarar man däremot tillbaka med samma mynt kammar den otrevliga hem poäng, och det vill man väl ändå inte?
Ja visst behöver man inte fasta i otrevligheter. Menade bara mer..att man kan vara lite uppmärksam..och främst som ett svar på att folk läser mellan rader kan ha att göra med att de blir provocerade.
Alla kan inte ignorera, och allt går inte heller att ignorera. Provocerande är ju till för att det inte ska gå att göra så, och blir man provocerad så betyder ju det att man inte har kunnat ignorera.
#34 Men vad tjänar man på att "uppmärksamma" sådant? Mår du bättre om du läser mellan raderna?
Saken var att man ibland inte rår för att läsa mellan raderna. Och ja, i viss utsträckning mår man bättre.
#36 Jag tror tvärt om att man mår sämre om man börjar läsa mellan raderna och får för sig att folk egentligen menar något annat än det dom skriver. Tror inte det är hälsosamt.
#37 Hur gör du för att inte läsa mellan raderna då? Skapar inte hjärnan alltid saker som inte står i texten. Blir lite provocerande och säger att man oftast läser mellan raderna, men i så fall bör agera på det som står i raderna :)
#37 Jag tänker på det som skrivits, inte vad som kan ha menats istället.
Blir man provocerad, och visst, det blir man ibland beroende på humör, så tar man 10 minuter från datorn så lugnar man ner sig.
Något jag upplever oerhört otrevligt är vårdslöst överanvändande av utropstecken. Många i rad och efter varje mening ger mig intrycket av att man är hetsig, uppjagad och arg. Lite som om någon skulle stå på tå och hytta med fingret i ansiktet på en IRL. Inte så trevligt faktiskt.
Om man vill skapa en förändring bland folk så är det bästa sättet att försöka göra det konstruktivt. Ex. vad kan vi göra för att förbättra det hela?
Det är tyvärr inte särskilt konstruktivt att själv gå ut som en besserwisser med utropstecken och hytta med fingret åt alla andra, utan att ens kunna peka på aktuella situationer. Det enda som man får ut av det är att det är en som klagar (och gärna en drös som hakar på i samma stil) och själv skapar sämre stämning, utan att man kan göra något konstruktivt åt grundproblemet.
Paulina
jag skrev endast denna tråd för att jag vill uppmärksamma folk om att vi kan göra förbättring och att de som inte tänker på att de kanske uttycker sig olämpligt börjar tänka på det.
om alla gör en insats och läser igenom sina inlägg (även jag) en extra gång och försöker vara så tydlig som möjligt på alla sätt och vis, så tror jag att det kommer att bli förbättring.
jag ska försöka! är ni med? :)
#41, Bra att påminna om detta då och då.
Mycket tankar hörni. Trevligt, då kan vi ta dom till något verkligt också! :D
Jag tycker det verkar vara trevlig stämning här i de trådar jag läst. Att vi tycker olika är ofrånkomligt. Nu har jag inte varit med så länge men det verkar vara ett härligt gäng här 
Bra förvirradhenrik!
#44 Kul att läsa :) Välkommen!
Om man tycker sig se något mellan raderna i ett inlägg som man uppfattar som otrevligt, då skulle man ju kunna fråga försiktigt "hur menar du med det o det…. tänker du si eller så?" Då får man reda på om det fanns nånting mer i inlägget än det som stod och slipper göra egna (fel-)gissningar. Framförallt negativa felgissningar kan alldrig vara bra för kommunikationen och stämningen.
Kommunikation om kommunikation
är vi inne på nu. Himla viktigt för relationer även i verkliga livet. Bra att bli bra på!
#47 Så sant så :)
#47 Du har så rätt. Mycket av det som vi finner mellan raderna är faktiskt sådant som vi själva (mer eller mindre medvetet) lägger dit beroende på erfarenheter, sinnesstämning etc. Det säger ibland mer om oss själva än om författaren.
Paulina
Hej allihop, det finns ju en markant skillnad mellan att komunisera i skrift eller muntligt, anskikte mot anskikte. När man ser en person så spelar miner, kropsspråk och andra faktorer som röstläge o.s.v in. Den biten som ändå är väldigt viktig i människors relationer till varandra exiserar inte på nätet, vilket då ofta gör att folk lägger in egna värderingar i dom ord som används. Jag är helt övertygad om att dom flesta som skriver här inte alls har någon "attityd" i baktanke, men att det kanske är lätt att uppleva det så iom att man inte ser "minspelet" bakom personens ord.
Med ovanstående som bas kan jag tycka att det är otroligt viktigt att själv läsa igenom det man skrivit innan man trycker på enter för att på så sätt kanske kunna eliminera eventuella missförstånd.
Inne och hälsar på efter några år iväg. =)
#50 Visst är det så.
Och hej på dig!
=) Hej Hera, nu är du allt nyfiken på vem det är som är tillbaka efter så lång tid? Hur är det med dej?
Visst är jag nyfiken, vem är det? :)
Det ära bra med mig. Själv?
Jodå, det tuffar på, lite "stökigt" med frugan som fått diagnos på MS för några månader sen, annars är det väl bra.
// SeaHawk
#54 Nej, vad tråkigt att läsa :( Du får hälsa henne!
Kul att se dig här inne igen!