Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 4653 ggr
Noa-Nisse
0

osams på jobbet

Jag känner att jag är i en knivig situation.

Två utav mina bästa arbetskollegor kommer inte alls överens. Det är så fruktansvärt tråkigt att stå som mellanhand mellan skitsnack.

Till saken hör att den ena är högre uppsatt än den andra vilket gör det hela till en evig maktkamp…

Vi hade ett möte för ca 3 veckor sedan om osämjan på jobbet och jag mår så jäkla dåligt när folk inte kommer överrens, kan inte riktigt sova ordentligt på nätterna för att jag bara tänker på det hela tiden…

kan ju säga att vi kommer inte fram till mycket på dessa mötena med hela gruppen.

Nu fick jag ett meddelande från den ena kollegan (som är höre uppsatt) att h*n var besviken på mig för att jag tog den andres parti i en fråga som jag tyckte var osrättvist mot den andra. 

H*n skrev att h*n ångrade att h*n rekomenderade mig till vår chef att bli placerad i den grupp jag är placerad i. h*an skrev också att h*n skämdes för mig för att jag tog den andras parti.

Det känns ju jättekul att komma tillbaka till jobbet på tis…

Vad ska jag göra?! Att försöka prata med dem är ingen ide. Det har jag redan gjort flera gånger….

Medarbetare på Hundar.ifokus

denstore
0

Säg åt dem att sluta använda dig som bollträ mot den andra. Inget snack och förklaringar, bara säg till dem att det är ett problem dem imellan. Om de fortsätter att ta upp skitsnacket, bara gå därifrån.

Noa-Nisse
0

Du får det att låta så lätt… jag vet inte vad jag ska säga mer…

denstore
0

Säg ingenting. Ifall de fortsätter med skitsnackandet, säg att de får ta det med någon annan. De vill som sagt bara utnyttja dig för att komma åt den andra.

[littleoldme]
0

# 2 Men, det är så lätt. Kan de inte sköta sina problem själva så är det bara löjligt. De ska inte göra sina problem till dina problem.

Säg till dem båda att har de problem med varandra får de sköta det själva. Fortsätter de med skitsnacket till dig, så säg bara att det får ni lösa själva och gå därifrån.

Frågar de efter din åsikt i deras problem med varandra så svarar du inte på frågan, säg bara att du inte vill bli inblandad eller att du inte har någon åsikt om deras personliga problem med varandra och så går du.

Stå på dig, låt dem inte använda dig som ett bollplank som #1 sa eftersom det gör så att du mår dåligt.

pyromanen
3

Jag tycker det är otroligt fult så som din "vän" gör att utnyttja sin "högre ställning" till att försöka styra vad du ska tycka om den 3 personen. Att skriva hxn ångar att ha rekommenderat dig det är ju mer eller mindre ett hot om att "om inte du stödjer mig MOT dendär andra då jag jag inte göra det lätt för dig.  Tycker det är nere på lågstadienivå!  Jag skulle säga ifrån tydligt att Jag vill inte blandas in i eran konflik!  Var vänliga att hålla mig utanför.  Om nån av dom börjar prata med dig om den tredje personen så säg stopp direkt "tyvärr jag vill inte ha med eran konflikt att göra, så detdär pratat får du ta med nån annan".  Säg det gärna vid nåt tillfälle där båda hör, så de förstår det gäller för både.

Om du tidigare har "ställd upp" och låtit båda prata av sig till dig så kommer de nog att reagera på att du inte längre "ställer upp". Säg att Nu har du tröttnat, fått nog av deras konflikt, det är inte din konflikt! och var 100% konsekvent med att avvisa prat om den och be dom ta detdär med varandra istället.

[FruStein]
0

Inga arbetsplatser är fria från konflikter - du kanske ska söka andra kollegor att umgås med? På din beskrivning låter det inte som att din vän som har en högre position är en särskilt trevlig människa.

Karmatarerskanise
0

Håller med #5.

Acceptera inte inblandning i det.

Aviendha
1

Hur ställer sig din chef till det här? Det känns som att det hela växt sig utanför ramarna för vad som är rimligt att på egen hand komma över smidigt. Jag vet arbetsplatser som tagit in specialhjälp för att reda upp saker mellan personer/grupperingar för att förbättra klimatet och det är nog inte en dum idé. Konflikter sätter ju käppar i hjulet för produktiviteten och välmåendet, vilket är negativt för företaget.

LaSadie
1

Finns det ingen personalchef som kan komma in och styra upp det hela eller chefen på hela företaget. En konflikt som förpestar hela arbetsplatsen samt påverka folk negativt är inte bra för vare sig hälsan eller produktiviteten.

Ekonomiskt sätt skulle arbetsplatsen gynnas av att en utomstående konflikthanterare/nått liknande kommer in och försöker styra upp situationen så arbetsmiljön förbättras och inte att en vendetta mellan två personer genomsyrar hela arbetsplatsen negativt.

Fridaybrew
1

Mycket viktigt är att behålla alla kommunikation sms, mail och telesvarsmeddelanden. Ta inte bort något! på så vis kan du visa att det inte beror på dig, när någon annan tänker "rädda" sitt eget skin och kasta någon annan under bussen.

Sen bör det tycker jag att #9 har helt rätt.

/Fridaybrew

Noa-Nisse
0

Vår personalchef sitter i samma lokal som oss och är väl medveten om om osämjan. Hon försöker lösa problemen men som ni nämner så hade det nog inte varit fel att ta in någon utomstående som är helt opartisk.

Den kollegan som är högre uppsatt har ett ganska nära arbete med vår chef vilket gör situationen svår.

Ja jag ska försöka vara stark och säga nej när någon av dem kommer till mig.

Jag kommer spara allting som skrivs till mig ifall det behövs senare i framtiden (vilket jag naturligtvis hoppas att det inte gör)

Jag tycker också det är oerhört fult gjort att skicka detta till mig. Nu vill jag ju inte ge ut för mycket information med tanke på sekretessen till jobbet o.s.v. Men jag svarade på meddelande som för övrigt blev skickat via facebookmailen ca halv elva på kvällen.

Jag svarade ungefär såhär "löser sig problemen hos oss genom att ta tillbaka rekomendationen om mig så skulle h*n göra det" skrev också att jag tyckte det var jobbigt att stå som en mellanhand och att h*n inte kunde bli arg på mig när jag uttycker mina åsikter. (jag är vanligtvis den tysta personen som inte säger något, men när någon blir orättvist behandlad så säger jag ifrån)Jag fick till svar att h*n var inte alls arg på mig och det skulle h*n aldrig få för sig att bli på mig heller.

Snacka om att säga emot sig själv med tanke på vad jag fick innan.

Jag skrev också att jag inte kommer svara på mer på Facebook för jag tycker det är bättre att prata IRL.

Detta förstörde min lediga helg väldigt mycket och jag har aldrig kännt mig så ovälkommen som jag gör just nu, även om det inte är jag är "problemet"…

ettlitetalias
1

Usch, jag har också osämja på jobbet, men jag är inblandad och jag har ingen aning om vad jag ska göra!

Jag är ett steg ner på skalan och får skit för ALLT oavsett om andra gör ett sämre jobb - inkluderat min kollega som gnäller!

Resultatet är nu att JAG får gå på "utvecklingssamtal" VARANNAN VECKA med våran chef p.g.a. att min kollega gnäller på allt och eftersom hon är högre uppsatt så väger ju hennes ord tyngre än mitt. Men nu har jag fått nog. Jag vet att jag jobbar bättre än alla andra på jobbet, och har fått det bekräftat från alla andra inklusive distriktschefen och distriktschefens chef. Så nu håller jag på att skriva ett brev till ägarna där jag förklarar att det är inte min prestation som är problemet, utan hennes attityd och att det är hon som borde ha utvecklingssamtal varannan vecka och inte jag!

Under tiden så håller jag mig bara väldigt vänlig och trevlig. Ibland blir det helt enkelt tvunget att ta det till någon som inte alls är inblandad för att få rätsida på problemet en gång för alla. För så länge folk känner varandra och jobbar tillsammans så kommer de känna sig tvugna att försöka smeka alla medhårs, vilket inte fungerar i längden.

Allamej
0

Samla all information du har fått, arga mail osv. och gå till personen som sitter ovanför din högre uppsatta kompis. och meddela att om du ska vara medlare, som inte står i din arbetsbeskrivning så vill du ha högre lön.

Antingen det eller att den ännu högra chefen får sätta sig med de två och jobba ut problemen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Maria
2

Har ni något fackombud för det låter nästan som en arbetsmiljöfråga också?

/Maria

Noa-Nisse
1

Vi har fått i uppdrag att skriva anonyma brev till våran chef där vi ska beskriva vår arbetsmiljö. Det verkar som att ingen vågar yttra sig när vi är i grupp liksom.

Jag hoppas man kan lösa detta utan att dra in för mycket folk!