Fråga till muslimer!
Hej, har börjat dejta en muslim i min ålder (20år).
Har p.g.a att han är så religöst troende muslim haft lite svårt med att bestämma hur vi ska gå vidare med vårt outvecklade förhållande.
Han är liksom rädd för att alla på jobbet och hans vänner/familj ska få veta att vi dejtar.
Enligt honom får han som muslim inte vara med mig som är ateist (icke troende kristen)
men enligt internet och en av hans vänner som jag pratat med så får han som manlig muslim vara med mig så länge jag konverterar om till muslim.
Kan nån som är bra på svenska förklara allt detta för mig, Killen jag dejtar pratar bara arabiska och lite engelska och hans kompis som jag pratar med pratar arabiska och dålig svenska.
så jag behöver någon som verkligen förstår och kan svenska men som helst är troende muslim och kan förklara detta :P
vem av killen, kompisen och internet har fel?:P Är det okej att dejta honom? :)
Tacksam för svar
(om tråden är felplacerad får den såklart flyttas) :)
Mvh Ems

Det beror på hans familj och hur de tror faktiskt.
Har vänner med muslimska killar, där familjen är väldigt troende på sitt sätt och de accepterar inte de svenska tjejerna som riktiga flickvänner, de får inte följa med på släktträffar och en del får inte ens träffa killens föräldrar eftersom tjejen har fel tro/ingen tro och inte är muslim från deras eget land.
En vän konverterade till muslim fast hon inte är troende alls bara för att få vara med sin man (för de måste gifta sig, annars var det katastrof att de skulle bo ihop, då hade han ju träffat en svensk hora i familjens ögon och dragit skam över dem).
Kulturkrockarna är stora problem för en del och det har tagit slut.
Sen har jag en vän med en muslimsk sambo men han är inte särskilt troende och inte hans familj heller, de tar emot alla med öppna armar. Visst är det fortfarande olika kulturer men de är alla öppna mot varandra och verkar fungera bra ihop. Jättetrevliga människor!
Jag personligen hade inte blivit tillsammans med en muslim av "fel tro" då det inte är något som är kompatibelt med min personlighet.
Om killen är rädd nu för att dejta dig så räkna inte med någon förbättring är min erfarenhet.
Qui dormit, non peccat
Håller med #1 Det beror ju alldeles på hur troende han och hans familj är.
Det finns ju kristna, judar osv. som har stränga regler också.
I detta fallet så verkar det som att han för att fortsätta att dejta dig vill att du ska konvertera och det gör man inte i en handvändning.
Jag hade inte fortsatt ett förhållande under liknande premisser. Det är ingen bra start alls.
/Maria
En liten varning. Min vän träffade en muslim och konverterade nästan direkt o han var väldigt troende… Nu får hon inte använda internet eller telefon så vi kan inte ha kontakt.
jag har sagt att jag inte är intressead av hans religion (eller någon annan) och heller inte av äktenskap. och det säger han att han är okej med.
det är bara det med att berätta om oss som är problemet verkar det som.
Hans farbror (den han är mest rädd för) är själv gift med en svensk kvinna som INTE har konverterat. (Så hur troende dom egentligen är eller vad som egentligen är problemet förstår jag inte) dubbelmoral?
Men endå tror han att det skulle bli problem om farbrorn fick veta om oss.
Men jag har sagt att jag inte går längre i förhållandet förren hans familj och vänner vet om oss. för som läget är nu så måste jag gå med minst 1m mellanrum när vi är ute och går offentligt, bara ifall att vi skulle möta en vän eller släkting, och det har han lovat att det ändras när alla vet om oss.
Men jag vill inte smyga med sånna här saker och framför allt på jobbet där hälften av alla är arabet och hälften av dom släkt med honom.
Jag jobbar dock på en avdelning med mest svenskar och finnar. men dom är ju runt oss. och jag får knappt hälsa på han :S
#3 Att hon inte får använda tele eller internet har knappast med tron att göra.

#4 Jag tycker sånt där är sjukt, så stå på dig! Antingen erkänner han er som ett par för alla eller så dumpa honom, han är inget att satsa på isåfall.
Qui dormit, non peccat
jag har hotat med att inte ligga med han innan vi är ett par, och inte bli ett par fören allt är ute i det öppna:)
Han svarade : I´ll fix it quickly, maybe this week
:P
Mitt tips är att du läser koranen och tar reda på vad religionen faktiskt innebär.
Rättroende muslimer är väldigt milda och treviga att ha att göra med, sen så är det kanske inte känt men i hemet så är kvinnan bossen.
Avfällingar finns i alla religioner och dom kan jag inte svara för men jag kan säga att dom muslimer jag har dejtat har det inte funnits några problem med föräldrarna. Jag höll på att bli ingift i en släkt en gång för att dom gillade mig och dom såg inga problem att jag var icke troende.
Min pappas kusin har konverterat och hon lever gott, hon konverterade av egen vilja och var nog på väg att göra det innan hon träffade sin make.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#7 Sämsta hotet någonsin tror jag.. Sex är ingen rättighet eller skydlighet.
Qui dormit, non peccat
#7 - Hota med sexstrejk? Lågt…
/Christine

#7 Nu vet jag inte om du är helt seriös, men sex är ingenting man ska behöva hota med för att bli "erkänd" som flickvän :)
Det sätter också tonen för framtiden, så istället för att få äkta respekt från sin partner (respekt till att bli lyssnad på, respekt till att bli tagen på allvar etc) så hotar man med sexstrejk och "sova på soffan" för att få sin röst hörd. Så går det inte till i sunda, välfungerande förhållanden enligt mig.
#8 Jag har inga problem med att han e muslim och kan koranen typ utantill:P
Men det jag behöver veta letar jag upp på nätet, och hittar jag olika svar så pratar vi om det.
Han är jätteglad att vi pratar om det då han vill att jag ska förstå han/sättet han tänker på.
Och konventera kommer jag aldrig göra, det har vi också talat om, men jag har ingen tro på något sätt om någon salgs religion så det kommer inte på fråga.
#9 Det var inget hot. Det var mer av ett test för att jag inte vill hamna i några problem senare.
#10 har fortfarande inte hotat.
Har bara talat om att jag inte ligger med folk hit och dit.
Och hade han haft problem med det (hotet) så hade han inte varit kvar.
#11 Som sagt, fortfarande inget hot.
och du som går in på ämnet respekt: det är ju respekt från han att förstå mitt sätt att se på saken likväl som jag förstår att det varit svårt för honom.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Det enda jag har sagt är att jag inte ligger med killar utan att ses som dennes flickvän (p.g.a rykten o.s.v)
Och med tanke på att jag inte visste hur seriös han var med relationen så gjorde ja en (visserligen omogen grej sådär) för att se hur allvarlig han var.
Och med tanke på att han nu gått ut till viss del inför folk att jag och han dejtar så har jag nu förstått att han är allvarligare än jag trodde/hade fått höra.
(är man så orolig för att berätta för släkt och vänner att man som muslim dejtar en svensk ateist så går man inte ut med det om man inte är seriös.)
Så nu tänker jag svara er såhär: Vilka metoder jag använder för att få mina relationer att faktiskt fungera sunt, angår inte er på det sättet. Detta är inte mitt första förhållande på långa vägar.
Respekt är även: något för dig - något för mig.
Du hjälper mig - jag hjälper dig
samt att kompromissa, gör du detta så gör jag detta.
Huvudsaken är att han inte tycker jag sätter för höga krav på något.
Och det har jag definitivt inte gjort.

#12 "Detta är inte mitt första förhållande på långa vägar."
Jag skulle inte betrakta det som en merit att ha massa kraschade förhållanden bakom sig, direkt. Men du har helt rätt i att det egentligen inte angår oss.
Däremot sa du själv att det var ett hot, men oavsett om du ser det som ett hot eller ett test så är det en dålig idé ändå. Hur högt värderar han dig som person om du måste dingla sex framför ögonen på honom för att han ska erkänna dig som någon han dejtar? Och hur högt värderar du dig själv när du inte ser det som en självklarhet att bli erkänd utan att använda sex som någon sorts påtryckning?
#12 - Du skriver ju själv att du har hotat. Jag har hotat med att inte ligga med han innan vi är ett par. Test eller hot? Det ska man över huvud taget inte känna att man behöver göra, är det sunt?
Bra skrivet #13!
/Christine
#13 att locka med sex är väl en sak. Men att kunna prata, och visa någon närhet är väl nödvändigt för en relation.