Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3063 ggr
LitenPyssling
0

Håller inne allt

I höstas avslöjade min pappa vad jag skulle få i studentpresent, jag skulle få Stårsa som är en egenuppfödd fjordhäst som vi haft enda sedan hennes födsel (2006). Jag skulle få henne när jag tog studenten som är nu i Juni.

Jag har sedan +10år tillbaka gått hos BUP på grund av ångest, panikattacker, panikångest, depression och självmordstankar. Ingenting har blivit bättre utan det har snarare blivit värre och de senaste 3åren har det gått mer och mer neråt men de senaste året har det gått käpprakt neråt. Min bägare har varit i princip helt fylld under de senaste tre åren, den 4 Januari i år så blev vi tvugna att akut avliva min katt som kom till mig när jag var 5år och har följt med mig de senaste 14åren. Han blev akut förlamad.
Detta gjorde att bägaren sipprade över, den 30 Mars blev vi tvugna att ta bort Stårsa pga skada. Tusse (katten) och Stårsa betydde och betyder allt för mig, jag blev helt förstörd när Tusse togs bort men när Stårsa togs bort? Det finns inte ord för det, jag har inte ens fattat att Tusse är borta ännu och med allt runt omkring vet jag inte hur länge det kommer att ta innan "förnekelseperioden" är över för både Stårsa och Tusse.

Jag lovade Stårsa att jag skulle finnas hos henne från början till slut, hon skulle alltid finnas i familjen. Hennes sista timmar på jorden skulle vara fyllda med glädje och skratt.
Jag höll allt, jag höll minen och var glad hela tiden under den sista 1½ timmen jag fick med henne. Jag hade inte mer tid den dagen, allt gick åt helvete…
När jag fotade henne så sken de glädje av henne, hon trivdes inte alls där hon stod uppstallad under vintern så att få komma hem var underbart för henne. Hon var så sjukt glad, även jag!
Min storasyster och lillebror frågad eom jag inte skulle följa med in när det var dags, jag sa nej. De blev chockade för de båda vet hur rent ut sagt jävla hårt detta tar på mig, så att jag skulle vara kvar var ofattbart för de.
Pappa blev också chockad men jag SKULLE vara med, jag hade lovat och jag ville vara med henne.
Så jag stog 3m bort när nödslaktaren sköt, jag såg allt.
Hur hon stog glad och åt äpplet, han klappade henne i pannan, lade revolvern mot pannan och tryckte av, hur hon stelnade till för knappt en sekund och sedan föll ner till marken. Allt.
Efter skottet bröt allt loss och jag började gråta, men jag får inte ut allt.

Idag är det snart en månad sedan hon togd bort, det är snart 3 månader sedan Tusse. Jag kan tänka på Tusse och nästan se bilder på honom utan att bryta ihop men jag blir tårögd och jobbar emot.
Stårsa kan jag inte ens tänka på egentligen, att se en bild på henne är omöjligt. Har inte ens tittat igenom bilderna sedan dagen, klarar inte av det.

I helgen var en kompis till mig samt min pojkvän hos mig, jag fick för mig att bläddra i ett album och glömde bort att det fanns bilder på Stårsa där i. Det kom upp en bild på henne och allt rasade, satte mig ner och grät men efter en minut så reser jag mig upp och säger nu hittar vi på något och fortsätter som inget hänt.

Jag kan inte släppa ut någonting, jag har samlat på mig ilska och sorg under 10år och har aldrig fått släppa ut det.
Jag är uppfostrad i att man får INTE sörga, så fort det händer något så kan du få gråta en timme men sen ska du släppa det och gå vidare. Sedan ska det aldrig mer komma upp till ytan.
Mina syskon kan släppa ut, dock ej min storebror men de andra tre kan. Jag och min storebror är de som pryglats mest av uppfostran och som är mest lik släkten i beteende.
Jag vet inte vad jag ska göra, vill få ur mig allt men det går verkligen inte…
Min vän och pojkvän är medvetna om hur jag fungerar, de försöker få mig att släppa allt så jag kan gå vidare någon gång. Få känna gläjde någon gång. Jag har inte känt gläjde på över 10år, den enda gång jag kände ren glädje var då Stårsa föddes. Då vändes hela mitt liv upp och ner - på ett bra sätt.

Ville bara skriva av mig…

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Zofia89
0

Har inga direkt råd… Finns inget värre än att vara tvungen att avstå från djur/vänner man älskar!

Ett sätt är förstås att skriva här, fungerar ganska bra för mig när det händer nåt =)

Men annars är det nog bara att kämpa på och ge inte upp!!

Styrkekramar!

Falurven
1

Åh. Vad jag känner igen mig. Har heller aldrig kunnat släppa ut min gråt, negativa känslor eller liknande. Jag har alltid klistrat fast ett falskt leende på läpparna, försökt vara alla andra till lags utan att tänka på mig själv och till och med lyckats lura mig själv under hela mitt liv. Trodde att mitt mående var normalt tills jag gick in i väggen i nian när min hund blev påkörd mitt framför näsan på mig.

Det är dock inte förrän nu som jag verkligen börjat ta tag i mitt mående, försöker tillåta mig själv att gråta (trots att hela kroppen kämpar emot) men det är inte lätt alla gånger.

Säger bara såhär; Det finns absolut ljus efter tunneln, även om det inte känns så just precis nu. Fortsätt att skriva av dig, det kan vara till hjälp har jag märkt!

Jag har dock fått medicinering för att inte ligga kvar på botten, trots att jag egentligen inte velat tacka jag till detta förrän nu. Men om det är vad som krävs för att jag ska komma upp på fötterna igen så accepterar jag det. Det behöver inte vara en bra lösning för dig bara för att det är det för mig, men ändå.

Har du problem att sova också?

Mvh Nathalie

LitenPyssling
0

#1 Jag skrev ganska mycket förut, just nu har jag en "blogg" som jag skriver av mig i - dock kan ingen annan se denna utan den är helt privat. Där låter jag aggressioner komma ut skriftligt men jag skulle väldigt gärna vilja släppa ut alla negativa känslor både verbalt och fysiskt.

#2 Jag anser mitt beteende/mående som normalt men jag vet innerst inne att det inte är det. Inte alls roligt sådant här!

Ja, jag har svårt att sova.
Har haft det sedan jag var lill liten, svårt att somna, vaknar jag så somnar jag inte om. Lätt väckt så det heter duga och detta trots sömnmedicin.
Har fått 2 olika antideppressiva mediciner, ingen av de fungerade och jag blev riktigt förbannad av de båda två.
2a veckan på båda medicinerna och jag brjade bli förbannad, sedan var jag förbannad tills jag slutade med dåvarande medicin + en till tre veckor efteråt.

PogoPedagog
0

Stackare, jag lider med dig, har också haft häst tidigare och vet hur nära man kommer dem. Försök låta dig själv vara ledsen denna gången, omge dig med de av dina närmsatse som förstår. Du kanske kan ta en lång promenad eller något ge dig av själv och minns din häst och passa på att gråta ut i din ensamhet.

LitenPyssling
0

#4 Det är detta som jag gjort i alla år, när jag känner att det inte fungerar längre så tar jag en promenad. Vissa gånger kan jag släppa ut lite men det är knappt början, det tar bara stopp när jag känner att det är påväg att forsa - då stannar allt och allt liksom försvinner direkt.

sashiochjag
0

Vad hamskt!:(

Jag vet i nte om jag ar helt tossig nu men om jag var du skulle jag lagga mig i sangen med en varm filt en kopp te och varkligen ga igenom alla fotton med dom pa.

Jag tror det kan vara valdigt jobbigt men samtidigt att varkligen tillata sig sjalv att grata ut. Jag tror det ar vad jag skulle gora  och tanka pa alla minnen och tanka pa alla fina minnen ni har haft tillsammans.

Hos vissa (kanske dig) skulle det kanske bara leda till att man ar ledsen over att de inte finns nu men man kan ju vara glad av all den karlek man faktiskt fatt under aren och allt man vart m om..(?)

Det ar nog det tipset jag har..

Men hoppasatt du snart mar battre, onskar dig lycka<3

LitenPyssling
0

#6 Idag visade jag min pojkväns mamma bilder på mig och Stårsa, kom på mig efteråt att jag klarade av att se bilderna men direkt jag insåg vad jag höll på mig och att hon faktiskt var borta så gick det inte mer. Jag hade i huvudet att hon fortfarande var hemma när jag visade bilderna, sen kom det ikapp.

Men det stämmer nog bra det du säger, man ska ta tag i saker och ting och utmana de. Ska försöka kolla igenom bilderna någon dag när jag känner att jag faktiskt kan hantera det på ett bra sätt.

Tack!<3