Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 12520 ggr
Karmatarerskanise
0

Att säga att man älskar någon

Ni som har sagt detta till er partner och inte fått samma svar tillbaka, hur kändes det?

Blev det pinsamt? Kändes det ok eftersom ni ändå fick berättat hur ni kände?

Själv är jag oerhört försiktig med att berätta det eftersom jag är så rädd att antingen inte få ett svar, eller för att svaret då blir framtvingat…

Nu menar jag när man verkligen känner att det är så i hela kroppen, att man älskar personen.

Och när kan man börja älska någon? finns det någon tidsgräns?

[Wera]
3

Jag tycker det känns "oseriöst" på något sätt, att direkt säga "jag älskar dig" redan efter ett par veckor som många (särskilt tonåringar) numera ploppar fram, t.o.m på facebook! Dock kan jag förstå att det går fort om man redan innan man gick in i ett förhållande kände varandra som goda vänner Glad

Det har inte hänt för mig (att inte fått ett tillbaka), jag har bara sagt "jag älskar dig" till en person och det är min nuvarande partner. Han hade/har samma känslor så jag fick bra respons även om han var blyg med det till en början Flört (jag sa först, men han kallde mig älskling först så…) Det tog nåra månader.

JustMySelf
1

Jag är lite feg när det kommer till sånt, precis som du är jag rädd för att inte få samma svar tillbaka. Så jag har aldrig varit den som sa det först. Men med en av mina tidigare pojkvänner var det jag som inte sa det tillbaka. Han sa att han älskade mig väldigt tidigt, vi hade bara kännt varandra några veckor, precis börjat dejta och var inte tillsammans. Så jag svarade att jag tyckte om honom väldigt mycket, men inte kunde säga att jag älskade honom. Några veckor senare sa jag det dock till honom, och då sa han det såklart tillbaka! :)

[Malin3033]
8

Jag skulle nog aldrig våga säga det först, även om jag ibland funderat på att göra det. Men är livrädd…

Däremot, en kväll när han reste sig, städade undan vår middag och erbjöd mig en päronsplitt (intern grej..) så utbrast jag av glädje "ååååh, vad jag älskar dig!" men det var ju liksom inte menat som "de tre stora orden" utan mer en tacksamhetsgrej - om än en kryddad sådan, men jag menade det ändå. Varpå han vänder sig om och frågade om jag var seriös med det jag sa, jag blev väldigt generad och skojade bort det. Senare på kvällen så sa han "du sa det finaste någonsin till mig tidigare idag".

Zofia89
0

Jag tycker att man kan älska någon genast, beror ju på om det är rätt partner man träffar och så…

Jag har sagt det och fick samma svar tillbaka, efter inte så länge sa han det till mig, det kändes skönt!

Men när jag sa samma till mitt ex var svaret mhm och när jag frågade om han inte älskade mig sa han klart han gör… men det kändes ju inte äkta, vilket det inte var heller… Hjärtat sjönk långt ner och kände mig verkligt dum… =(

Karmatarerskanise
0

#4 Usch, det där med eet lät mindre trevligt :(

Ratlings
0

Jag har med tidigare partner haft svårt att säga det, kanske för att jag egentligen inte menade det på det sättet som jag gör med min nuvarande.
Jag har alltid fått "jag älskar dig" tillbaka när jag har sagt det, däremot fastnade orden i mig när jag skulle säga det tillbaka till exet några gånger. Det vart pinsamt för oss båda - men jag fick verkligen inte ur mig orden.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Vyer
0

Jag sa det till min pojkvän efter… ptja… 4-5 månader, han sa det till mig efter ~ 1 år, kort efter att vi flyttat ihop. Ibland var det jobbigt att vi inte var "i fas" med våra känslor och att inte veta hur seriös vår relation skulle bli - jag visste tidigt vad jag ville. Jag är dock väldigt tacksam att han vänta tills han var redo och var säker på sina känslor och att han inte sa det bara för att jag sa det.

Mitt ex sa "jag älskar dig" efter två dagar och det kändes inte likte äkta/sant och gjorde mig obekväm. Jag sa det inte tillbaka då men kände en press att göra det.

JossanH
3

Jag tror man kan älska någon direkt men skulle aldrig säga det direkt. Med min pojkvän var jag först och jag sa fölrst att han inte behövde känna sig tvingad att säga något men att jag älskade honom (detta var efter ett par månader tillsammans), och han sa det tillbaka och tyckte att det var på tiden att vi sa det för han hade också tänkt på det :)

Nu blandar vi "jag älskar dig" med "jag tycker om dig" eller "är glad att jag har dig" etc. Vi måste inte alltid säga just "älskar" varje gång och ombyte förnöjer tycker jag!

För mig är det viktigt att det inte är något man säger av ren vana som när man pratat klart i telefonen "puss, älskar dig" varje gång. Det skulle helt ta bort meningen med orden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Wera]
1

#8 Håller med dig där. Har vänner som jämt ska säga "puss jag älskar dig… puss…puss" och kan knappt lägga på ibland. Jag vill inte ha ett "jag älskar dig" varje gång jag avslutar ett samtal haha Glad Säger inte ens "puss" varje gång. Samma sak med att avsluta sms med hundra hjärtan och puss, känner vissa som t.o.m. kan bli griniga om de inte får hjärtan på sms trots att man bara skriver "okej" eller något.

Liss
1

För min del är dem orden något av verkligt värde. Så jag säger inte dem små orden förrän jag verkligen gör det också.

Efter några månader när vi satt och skrev på facebook och jag skulle säga hejdå, smet orden "oj, jag var på väg att säga 'jag älskar dig'" ut helt plötsligt. Vilket han då svarade "det har jag velat säga länge". Så nästa gång vi sågs kom dem orden ut väldigt lätt från bådas sida.

Efter det säger vi det ganska sparsamt, eftersom, som andra skrivit - gillar jag inte att det blir en vardaglig sak. Utan älskar är verkligen älska och inte några ord man säger som en hälsningsfras. Jag säger också "gillar", "tycker om", "du är underbar" etc etc ^^

Jag har aldrig sagt det utan att få svar. Men jag säger det dock inte med vikten på svaret, utan just för att jag känner så. Jag själv har fått det sagt utan att svara.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

JossanH
1

#9 Eller hur! Ett hjärta och ett "älskar dig" betyder så mycket mer i ett sms när det inte kommer som en vana utan när vi verkligen längtar efter varandra och vill visa att idag är jag lite extra glad att jag har dig.

Vi avslutar oftast våra sms med ett pusski, kräm eller andra varianter av puss och kram som inte helt betyder något annat mer än ett hejdå egentligen. Ibland kryddas det med ett "/din mansvalp", "/din fru", "/din pöjk", "/fru Kvinna" eller liknande för att visa att vi lagt lite mer tanke bakom det vi skrivit :P

Sajtvärd på Iller.ifokus