Känns fel med allting
Jag vet inte riktigt vad det är som händer just nu men det känns som om allt jag gör blir fel, verkar heller inte spela någon roll vad jag gör och dessutom går det ibland ut över andra på något sätt.
Senast var häromdagen då jag, lillebror och pappa satt och åt mat. Pappa och lillebror kom in på de här med hans skola, han ska gå ut 9an nu, och pappa skällde på honom. Jag tog såklart lillebrors parti då pappa kan vara väldigt elak i sina argument och påståenden, något som är typiskt vår släkt överhuvudtaget och något som bara blir värre och värre med ålder om man kollar på hur det varit och är.
Detta slutar i alla fall med att pappa pratar direkt till mig, säger en massa elaka saker om min lillebror som sitter alldeles bredvid och han pratar till mig om lillebror som om att lillebrorsan inte ens existerade. Han slängde ur sig diverse saker - detta på grund av att jag lade mig i och försvarade min bror då jag vet att han har det väldigt kämpigt med skolan, pappas påhopp gör inte saken bättre.
En annan sak är att jag, tillsammans med min psykolog, har sett ett samband med mitt psyke och djurens bortgång. Mitt psyke har dalat drastiskt varje gång ett djur tas bort men de thar dalat extremt när hunden togs bort eller när någon av hästarna togs bort - nu är alla hästar borttagna/sålda och mitt psyke är värre än någonsin. Det är inte det här att det är extremt jobbigt att de försvinner utan det är det faktum att jag måste ha något att jobba med för att må bra.
Jag måste ha en hund eller en häst att jobba aktivt med för att kunna hålla mitt psyke i form, jag är och har alltid varit en djurmänniska och jag mår jätte dåligt utan djur men just det här att inte kunna jobba med en hund eller häst - det tar kål på mig.
Försökte prata med pappa om detta men han ansåg att jag "flydde ifrån mina problem", vilket jag även gör när jag försöker prata om att jag vill flytta till Dalarna - då flyr jag bara med.
Pappa vände dessutom till allting så att det gick ifrån att bara prata om det faktum att jag mår bra av att jobba med djur till att jag enbart skulle sitta hemma med en hund.
Med andra ord så fick pappa till allt som att det var jätte bråttom för mig att få en hund och sedan skulle jag bara sitta här hemma med hunden och strunta blankt i att söka jobb.
Han ignorerar totalt det faktum att jag söker jobb i princip varje dag, jag letar lägenhet i princip varje dag - detta är han väl medveten om - för nu skulle jag tydligen bara sitta hemma och göra ingenting mer än att jobba med en hund.
Det roliga här är att han själv erkänt att jag är den av oss syskon som alltid varit mest benägen av att hitta jobb och eget, mina två äldre syskon var inte alls lika engagerade - men dessa hakade han inte upp sig på.
En annan sak är det att vi pratade aldrig om att det skulle köpas någonting och det fanns heller inga antydningar till detta utan detta var något pappa lade till själv om att det tydligen var det enda som gällde nu för mig.
Pappa är en expert att vända till saker och ting så det blir helt annorlunda, detta bottnar i att han alltid ska ha rätt och att han alltid ska ligga ett steg före så att den han pratar med blir tyst och han "vinner".
Jag vet inte riktigt om det är för att mitt psyke just nu är extremt dåligt, jag mår rent ut sagt as dåligt.
Häromdagen så pratade jag med mamma i telefon, jag frågade om hon fortfarande var medveten om att jag var väldigt besviken på henne efter det som hänt (hon har haft alkoholproblem i alla år och efter en allt för ofta upprepad händelse så bröt jag upp med henne för två veckor sedan) - hon betedde sig som om ingenting hänt och pratade på som vanligt.
Vi hade en hyffsat lugn diskussion, mamma hetsade upp sig och drog in alla möjliga människor för att inte verka så "farlig i detta fall" och allt slutade med att hon säger att man dessvärre inte kan välja sina barn och kort därefter slänger hon på luren.
Till saken hör att jag och mamma brötit upp förr och det var då tyst mellan oss i flera månader, därefter började det gå tillbaka lite fint och allt verkade bra men det visade sig då att hon ljög en massa.
Jag mår inte dåligt över detta, mamma har inte varit så delaktig i mitt liv utan har alltid knuffat undan mig mer eller mindre under alla år - på grund av alkohol bland annat.
Vet inte riktigt var jag vill komma med det här, det är inte ens en skrapning på ytan men jag ville väl bara skriva av mig lite antar jag. Känns bara som om att jag inte kan göra någonting numer innan det blir fel alltihopa - oavsett hur försiktig jag är.
Till saken kanske hör att jag periodvis kan ha det så här, det spela ringen roll hur jag gör saker och ting så slutar det alltid med att något blir fel eller väldgt fel. De perioder där jag inte har det så här så går allt klockrent men när de sämre väl kommer in så kommer de in extremt och det hjälper inte att jag får en massa påhoppningar av både familj och vissa runt omkring när jag är i dessa perioder…
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Fy fan, det verkar som du har haft det svårt nu, och tyvärr är ju livet inte inte riktigt rättvist ibland. Ofta när en förälder är borta får ett eller flera barn ta mer ansvar än man skulle gjort annars, och man kanske inte får vara ledsen, och inte riktigt får vara ett barn (och det ska man få vara även som vuxen om nåt gör en ledsen tycker jag!), utan man ska försöka vara stark hela tiden.
Jag tycker det är jättebra att du har stöd av psyk, om inte annat för att få bolla idéer om hur du ska hantera din familjesituation, och att få prata av dig.
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig med jobb och lägenhet, och att du får ett nytt djur att jobba med snart!
Kram!
#1 Mamma och pappa skilde sig när jag var runt 5-6år och vi har alla syskon fått tagit enormt med ansvar sedan det. Det hade vi redan innan, vi hjälptes åt allihopa med allting - oavsett ålder.
Det är heller inte så enkelt då det i min släkt anses fel att visa sig ledsen, det visar inte svaghet eller så men man får helt enkelt inte vara ledsen. Du ska släppa saker och gå vidare direkt, så är det bara. Så vi är alla inlärda att hålla tyst och bita ihop när det är något som hänt/händer.
Dock är det just det här att det spelar ingen roll vad man gör så får det mindre glada följder, och detta trots att man inte ens gjort något fel. Sitter just nu och har jätte mycket ångest över att pappa ska komma hem ifrån jobbet exempelvis, har alltid haft ångest över att vara hemma överhuvudtaget så att hitta lägenhet och jobb är något jag prioriterar högt.
Tack!
Hej
Brukar tänka att det inte är så personligt egentligen. Man kan se bortom det personliga, tycker att psykologer är bra på att lösa upp blockeringar, och spänningar i huvudet så att man kommer närmare vad som är bortom.
Sedan kan man inte hakaupp sig på vad som är just nu för mycket. Ser man en väg uppåt så spelar dagens dåliga mående mindre roll. Då skapas morgondagens bra'a mående av dagens dåliga. Mindre flum, än en inställning.
Kände två systrar för länge sedan, de var både från Japan. När de fick svårt att lämna varandra, då de ville söka jobb…..visste de inte hur att göra. Om de hade vetat band från förut, då kanske de hade insett att upplösning av band bara betyder mer frihet.
Sitt i trasslet, och låt det komma.
//grankvist
#3 Man ska nog inte uttala sig om sånt man inte vet nånting om! Nu har jag kanske fel, men ditt inlägg talar för att jag gissar rätt. TS sitter i en jobbig situation, och kanske uppskattar om folk tar det på allvar.
#3 Allt detta har varat i över 10år - inte en daglig sak med andra ord.
Psykolog, personliga trassel, familjetrassel - allt i över 10år.
Jag var 3år när jag började se allting med andra ögon - ja, små barn uppfattar mer än vad man tror - idag är jag 18år och har jobbat med alla problem väldigt länge - inget som går över på en dag.
Vet inte riktigt hur folk här inne har följt mina slumpmässigt upplagda inlägg men de som följt har ju därmed också en relativt bra insikt på hur min vardag ser ut.
#4 Jag var allvarlig. Men ser ingen mening att vara nere utan anledning. Glädje föder glädje! :)
#5 Ok, har inte läst i dina inlägg värst mycket alls. Men tyckte att jag skulle ge det en chans denna gången…..
#6 Utan anledning? Vad är det du har läst egentligen?
#7 Har läst?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxytocin
Möjlig brist på det? Kort sagt: Du behöver kärlek, kramar, djur och att helt enkelt må bra.
Och allvarligt talat, vore jag du skulle jag bryta kontakten med din far och flytta så du kan må bra, sen kanske efter några år ta upp den om du känner att du skulle klara av det.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#9 Ingen aning, jag har så länge jag kan minnas varit stressad, haft ångest attacker, panikångestattacker och dessutom periodvid väldigt aggressiv av mig då jag inte uppskattar någon form av beröring, avskyr umgänge och vill bara låsa in mig själv. De senaste 3åren har varit så, med andra ord är det lågna "perioder" rätt som det är.
Enda sedan jag flyttade hem har det blivit värre - avskyr att komma hem, avskyr när pappa åker bort för då får jag ångest över att han kommer att komma hem - jag vill vara ensam med andra ord.
Litar inte på någon, den enda jag kan umgås och prata med utan direkta problem är min lillebror och storebror men det är knappt.
Jag har tänkt det länge jag med, så fort jag hittar eget så kommer jag enbart att rå om mig själv och inte tänka på pappa, mamma eller liknande.
Då pappa jobbade i Stockholm (vi bor i Jämtland) varje vecka och var borta från söndag till fredag (detta var för 4år sedan så jag var 14-15år), storasyster bodde i norge tillsammans med sin kille och storebror bodde i stan tillsammans med mamma då han gick gymnasiet.
Jag och lillebror (då 12-13år) var hemma ensamma hela veckorna och skötte om en hund, 3 hästar, 1 katt, 6 kaniner, skola, hushåll och matlagning själva. Ingen skjuts till affären eller någonting.
Så här var det i 3-6 månader och ärligt talat - det var den bästa tiden någonsin i mitt liv! Dessutom var det också över vintern, vilket är den absolut svåraste och jobbigaste perioden att ha hästar och kaniner men även psykiskt.
Jag och lillebror skötte allt galant, så lugn och skönt har det aldrig varit hemma, huset var alltid städat och fint - djuren mådde toppen och skolan gick super. Allt var så lugnt och skönt, inga som helst bråk. På helgerna när pappa var hemma så var det lugnt men ändå lite spänt, jag gillade det inte alls.
- Allt gick åt skogen när syster flyttade hem, när pappa kom tillbaka någon vecka därefter.
Den 30 mars togs min häst bort, något som fortfarande är extremt jobbigt. Kan knappt prata om henne men kan absolut inte se någonting som påminner om henne och där ingår även bilder på andra fjordingar/ annonser på fjorsingar/fjordkorsningar.
Efter detta fick jag ha lägenheten för mig själv i 4 veckor då han jag bodde med bodde hos en kompis bara för att jag skulle få vara ifred. Mådde så mycket bättre, det var så skönt.
Därefter flyttade jag hem då jag inte klarade av kompisen.
Så ja, jag mår bäst när jag får ta hand om mig själv.
Visst, jag älskar att ligga och mysa med någon men det dröjer inte länge innan denna person blir ett "hinder" för mig och påverkar mig psykiskt. Detta beror på att jag aldrig kan slappna av helt när jag är med någon oavsett vem det är.
Natten till söndag åkte min lillebror (17år) in med ambulans till sjukhuset, han hade varit med ett gäng vänner (19-21år gamla) och druckit lite. Han hade druckit lite men väldigt snabbt och därmed också fått hela bomben på en gång, detta resulterade i att han blev liggandes med magkramper och frös ordentligt. Varpå vännerna ringde ambulans.
Allt gick bra, han svimmade inne i ambulansen, fick värmefilt - han var så kall att den där fingerklämman de sätter på för att se blodtrycket (tror jag det är) visade fel hela tiden.
Inne på sjukhuset tog de prover och sen fick han sova, min syster hade också ringts i samband med detta (hennes pojkvän var också med vid stugan där de var) och åkte med bror in.
På söndagen så hämtar pappa upp mig och vi åker och hälsar på honom (jag var inne i stan i en av vännernas lägenhet, gemensamma vänner). Påväg in så blir pappa frustrerad över att bror hänger med "äldre umgänge" och att det ringer en varningsklocka när namnet ***** nämns då hans pappa ska ha varit se så där med droger och därmed antar också pappa att den här killen också är det - försvarstänk.
Men jag säger till pappa att det är ett jätte fint gäng, det går att lita på de allihopa och pappa vet dessutom att jag har svårt att lita på människor. Men han tycker inte alls om att bror umgås med dessa, trots att han vet sedan långt innan vem ALLA är då vår storebror är jätte bra kompis med de allihopa och dessutom är två av de riktigt bra vänner med mig, varav en är mitt ex också.
Dessutom var storasysters pojkvän med.
Allt slutar med att både jag och min storasyster (hon är 22) får sitta och försvara vår lillebror för pappa, få han att inse att det ÄR bra killar han umgås med - annars hade även vi ryckt in och pratat med honom. Pappa är dock fortsatt arg över hans umgänge men låter inte det gå ut över bror - denna gång.
Han är väldigt snabb att hacka och klaga på oss barn (som ni ser i #0).
Dock kan jag inte förstå en sak!
Lillebror får inte umgås med dessa killar, som pappa vet är pålitliga och bra killar men vår storebror (21år) får vara tillsammans med en tjej som är 5år ynge (dvs 16år) - detta har han absolut ingenting emot med vår lillebror får inte umgås med killar som är max 4år äldre och som pappa dessutom känt hela tiden då de kommit upp till oss rätt ofta då min storebror bodde hemma.
Men han ser helt rött när de här killarna väljer att umgås med en upp till 4år yngre kille och att bror väljer att umgås med upp till 4år äldre killar. Åldrarna på killarna är: 19, 20 och 21 - lillebror är 17.
19 åringarna är jag riktigt bra vän med, en av de är mitt ex.
21 åringarna är grymt påliltiga killar och likaså 20 åringen.
Varför är det inte fel att storebror väljer att ha en 5år yngre tjej som pappa inte vet ett dugg av när det är helt oförståeligt att lillebror umgås med upp till 4år äldre killar - som pappa känner sedan innan och vet att de inte är några problemkillar alls… Det går inte ihop…