Äktenskapslagen - HJÄLP
Min väninna har hamnat i en hemsk sits där hennes make har släppt bomben att han vill skiljas, ingen förvarning , ingeting.
Hon står där nu och får ta smäll efter smäll från honom.
I deras hushåll så är det han som har haft pengar genom ett arv och från egen rörelse…hon har inte haft någon inkomst alls och nu tycker han att hon ska stå i tacksamhetsskuld till honom.
När de gifte dig hade hon sjukpeng med kom i en sits där försäkringsbolagt inte ville ge henne mer sjukpeng trots flera läkares intygan om att hon inte var kapabel till att jobba.
Det slutade med att hon blev utan inkomst.
Han hanser nu att han har rätt att barskrapa henne på ALLT då det är han som betalat och köpt div saker.
Hon fick en HD i present av honom, de köpte hästar varav den ena står på henne, de köpte ett nytt hästsläp som han betalade cash mm mm.
HD har han försökt få henne att skriva över på honom, troligen med baktanken att den blir hans vid ev separation…han kan inget om hästar men han tänker avkräva henne den hästen för att sälja den likaså hästsläpet.
Hon har försökt att föreslå att de kvittar hästen + släpet mot HD, men han ska ha allt anser han…detta är inte det enda han SKA ha.
Han har varit väldigt slösaktig med deras pengar, så fort en bil går lite sönder köper han en ny (det är lättare än att laga den), bara i år har han köpt över 50 nya mobiltelefoner, skrotbilar över lag samlar han på med någon slags illusion om att han ska fixa upp och sälja dyrt, köpte 3 EU moppar för att det var köp 3 belala för 1…det slutar inte här.
Han har knappt bott hemma i deras gemensamma hushåll, har de träffats så har det varit kanske 2-3 ggr/månad.
När han hållt sig hemmifrån har han vägrat henne matpengar samt bensinpengar (de bor väldigt avsides)…betett sig som en skit rätt av.
Är det någon som vet vad äktenskapslagen säger ?
Jag försöker läsa lagen på internet men det är ju sånt fikonspråk ibland att jag fattar inget av vad jag läser.
Sambolagen säger ju att det man har haft med sig in i bohaget får man ta med sig ut vid separation och det man köpt gemensamt delar man likvärdigt på.
Jag lider så otroligt med min väninna, hon har haft sådan otur jämt och när hon sen träffar den här karln kändes det skönt att hon träffat någon vettig…han har lovat henne guld och gröna skogar och har varit den som pushat på alla gemensamma stora köp (som hästar och hästsläp tex)…sen kommer den här bomben *suck*
//Otroligt tacksam för all hjälp!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Det finns något som heter giftorättsgods, d v s att man har rätt till hälften av det gemensamma ägandet.
Detta är lite beroende på om det finns äktenskapsförord mm, eller om exempelvis hans arv har beteckningen "enskild egendom".
Det är därför inte bara att svara "så här är det" på frågan, utan måste man ta hänsyn till alla grusvägar in och under äktenskapets gång.
Men, rent generellt, kan man säga att även om han har köpt och betalat det gemensamma bohaget så har hon rätt till hälften (inte ett halvt bord och en halv säng alltså, utan motsvarande värdet på hälften). Även företag och dess aktier kan ingå i bodelningen, beroende på hur det är skrivet (enskild egendom, äktenskapsförord mm). Man lägger alltså rubb och stubb i en stor hög och sen delar man (teoretiskt sett alltså). Om hans arv är enskild egendom så får han visserligen en större kaka än hon, men hon har ändå rätt till hälften utav det som inte är hans enskilda egendom.
För att bena ut exakt vad som gäller i just det här fallet borde hon kontakta en jurist, rent sponant låter det som om han håller på att blåsa henne ganska ordentligt.
När man skiljer sig bör man upprätta en bodelning, och utefter den skall egendomen delas upp och skiftas. Om egendomen är köpt för att ingå i ett gemensamt boende spelar det ingen roll vem sakerna är skrivna på, hon har ändå giftorätt till hälftenvärdet.
Men som sagt - kontakta en juriskt/advokat för ett samtal, en timme kostar ca 1500 kronor men det kan det kanske vara värt när man håller på att förlora allt i förhållande till att det kan bidra till att hon får behålla hälften.
Lycka till!

Jag vet att inget äktenskapsförord är skrivet.
Vad hans arv anbelangar vet jag inte och tvivlar på att hon vet det…han har myglat med så mycket.
Hur sjutton ska man gå till väga för att få honom fatta att han inte kan ta ALLT…han vägrar svara på sms eller telefonsamtal och för att visa extra mycket makt har han stängt av deras hemtelefon istället för att ändra så att hon står på telefonen.
Hur fungerar detta med delgivningsmän??
Kan hon anlita en sådan eller någon annan som tvingar honom att lyssna?
För han anser att han har bollen hela tiden och håller henne låst iom att vara den som hela tiden avgör när de ska ha kontakt och VAD som ska diskuteras då.

Spelar det någon roll hur många år man varit gifta…de har varit gifta i snart 2 år.
Har dom barn? I så fall måste man genomgå en betänketid på sex månader innan dom på äktenskapsskillnad meddelas. Om inte går det fort.
Hon måste uppenbarligen kontakta en advokat. Han upprättar ett bodelningsavtal och sköter alla kontakter med f d maken, hon slipper prata med honom mer över huvudtaget. Förmodligen, om han är lite lite smart, kontaktar han ett eget ombud och så sköts allt mellan dem. Annars får han tala med hennes advokat själv, men det är ju hans problem.
Om man varit gift kortare tid än 5 år är det inte säkert att hon får hälften av det som skall delas. Man brukar räkna ner giftorättsegendomen så att t ex (i det här fallet) hon får kanske 2 femtedelar av sin lott.
Men som sagt, det bedöms lite från fall till fall, men hon kommer inte någonvart om hon inte har ett juridiskt ombud som situationen är nu. En advokat är förmodligen den ende som kan få honom att inse vad han måste göra. Alternativet är att hon själv stämmer honom på vad som är hennes rätt, men det är ingen enkel procedur om man inte är väl bevandrad inom juridiken…
En delgivningsman är inte aktuellt i det här skedet, deras roll är att delge av myndigheterna utfärdade beslut, stämningar, kallelser till rättegångar o s v, vad är det de skall delge honom i så fall?
Nä, hon behöver ett ombud, helt klart!
OBS. Glömde en sak.
Om äktenskapsförord finns så kommer det enkelt att hittas genom att det finns registrerat hos tingsrätten, så det är inga problem.
Huruvida arvet är en enskild egendom framgår av testamentet som talar om att han ärvt. Finns det inget sådant eller han inte kan visa upp det så är hans arv ingen enskild egendom, och då skall det ingå i giftorättsegendomen.
Han måste kunna bevisa att det är hans enskilda egendom för att kunna dra bort det från "bodelningshögen".

De har inga barn ihop och inget äktenskapsförord är skrivet + att på hans arv finns inget papper om att det är enskilld egendom.
Jag hittade på nätet ett ställe dit man kunde ringa för gratis rådgivning, dessvärre har hon inga medel till att kunna anlita ett ombud.
Jag tycker så synd om henne, fy sjutton till småaktig karl!
Det bästa hon kan göra är att skaffa sig en bra advokat och bli en bitch..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hon kan undersöka om det - eftersom det här uppstår en tvist - finns möjlighet att genom hemförsäkring eller allmän rättshjälp kan gå att få ombud i alla fall. Att ringa en advokat och fråga om det kostar som regel ingenting. Bättre att prova än att inte få ut sin rätt!
Han har enligt lagen inget val - en bodelning måste göras när skilsmässan är klar!
Men om ingen upplyser honom om denna lilla detalj så kommer hon att gå lottlös ur hela affären, helt emot både lagar och förordningar… Eftersom han inte låter sig upplysas så måste hon få hjälp!
Det värsta är att hon kan skrämmas till att släppa allt som hon har rätt till…stötta henne i detta ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag vidarbefodrar det ni säger och tipsar om till henne löpande och jag har sagt till henne att fota ALLT av värde och skriva ner ALLT han kommer och hämtar så han inte kan neka till att sakerna någonsin har funnits senare.
Han har ju fortfarande nyckeln och hon har inget att sätta emot när han kommer och hämtar saker.
Igår fick hon ett sms om att han har en spekulant på ena hästen, den som står på honom på köpepappret, men som hon sköter om därför att han inget kan om hästar.
Han är även på väg att sälja hästsläpet som hon är beroende av,därför att det är köpt för hans pengar.
Jag gör allt för henne…hennes dator ligger nere så jag söker på nätet efter allt jag kan hitta som kan hjälpa henne i detta.
F** vilka människor det finns!
Jag är lika frustrerad som hon är!!

Frågan är om hon inte kan anmäla honom till polis för antingen ärekränkning eller misshandel. Hon är ju onkeligen försatt i vanmakt då hon inte ha rnågon inkomst och han stänger av henne från omvärlden. Psykiskt misshandel är iofs svår att bevisa men i det här fallet finns tycker jag att viss konkret fakta (sms).
Kontakt med antingen en kvinnojour eller advokat omgående är mitt råd. Låna människan en mobil så hon kan ringa! utan att han kan hindra detta. Men det gäller att snabba på.
Undrar dessutom (har inte lagboken på jobbet) om inte de inkommna tillgångarna (tänker på ev sålda släpet) också då ingår i bohaget och därmed ska delas upp via bodelningen. Dessutom ska båda parter godkänna försäljning av gemensam egendom, vilket släpet blir om det inte är enskild så då borde ett ev. köp kunna upphävas i efterhand.
Eftersom bodelning inte har gjorts skall avkastning från försåld egendom ingå i bodelningen. I detta läget finns inget mitt och ditt, allt är vårt till dess bodelningen är klar!!!
Eftersom han bryter mot lagen kan hon lugnt gå och polisanmäla honom, kan förmodligen rubriceras som egenmäktigt förfarande (kanske t o m stöld, det är ju inte hans egendom) eller liknande. Han får inte sälja och avyttra egendom förrän allt är klart efter skilsmässan.
Gå till polisen - blir det en sak för åklagaren så hamnar saken i de juridiska rullorna automatiskt, tror det hade varit en bra väg in!