Bli tillsammans med chatvän?
Hur ställer du dig till att bli tillsammans med någon du aldrig träffat IRL?
Har sett att det inte är helt ovanligt att folk, speciellt tonåringar, blir tillsammans med folk över nätet.
Första kontakten var ju chat/mail. Sedan telefon
Men räknade inte oss som ett riktigt par förrän vi träffats och börjat umgås irl såklart
Nu är jag helt oerfaren när det gäller detta men jag känner flera som träffats via nätet men ingen har nog sett sig som ett par eller tillsammans förrän det träffats "på riktigt"
/Maria
Själv förstår jag inte hur man kan se sig som ett par innan man har träffats. Skulle aldrig få för mig det och förstår mig inte på hur folk som blir tillsammans med en nätvän tänker. Man kan inte vara tillsammans med någon som inte är på riktigt i min värld.
Man vet ju inte om attraktionen faktiskt finns där IRL eller inte.
#3 Jag håller med dig. Man kan säkert bli småförälskad i en slags drömbild men som sagt så har man ju ingen aning om verkligheten.
/Maria
Jag blev "kär" på nätet i en drömbild av en underbar tjej. När vi träffades klickade det inte. Jag vill tipsa om att träffas ganska tidigt. Inte låta det gå månader. Man kan bli grymt besviken då att det inte blev som man tänkt
Näter ser jag bara som en första kontakt, en "inkörsport" till något mer. Jag håller med #5 i att försöka träffas IRL så snart som möjligt. Är det så att personen man chattar med bor på andra sidan jordklotet och man aldrig förmodligen kommer ha chansen att träffas…
Det finns tyvärr de som råkat ut för bluffar, fast dom chattat med personen i månader.
Jag har en bekant som började chatta med en tjej från Rumänien (trodde han i alla fall). Han sa att hon verkade helt underbar och mig veterligen chattade dom i princip varje kväll i flera månader. Sen kom ju naturligtvis frågan att träffas "på riktigt" upp. Min bekant gick med på att betala hennes flygbiljett från Rumänien till Sverige.
Men någon tjej dök aldrig upp. Mailadressen som "hon" använt sig av var raderad, det fanns inga spår av henne alls. Och pengarna var borta.
Jag skulle vilja rekommendera alla här att INTE skicka pengar till någon internetkontakt som vill ha flyg/tåg/färjebiljetten betald för sig för att komma och hälsa på er. En seriös person ber inte om nåt sånt. Risken är överhängande att man blir blåst.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#6 Då är man bra dum om man betalar resan för någon man aldrig träffat. Lite får man ju tänka.
#7 Jag håller med. Men tyvärr så är det rätt så vanligt, i alla fall om vi får tro tidningarna.
Poängen med det var dock att man aldrig kan "lära känna" en internetkontakt fullt ut. Min bekant trodde sig veta vad det här var för person och litade på henne. Men visst, varningsklockorna bör väl börja ringa när "nätdejten" ber om pengar. Absolut.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus
#7 Tycker det är stor skillnad på att vara "dum" och att vara naiv. Att dumförklara någon pga att personen i fråga varit naiv och trott gott om någon känns för mig lite fel och nästan lite elakt..
Jag skulle aldrig kunna kalla mig "tillsammans" med någon jag aldrig träffat.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 För mig har det samma betydelse.
jag skulle aldrig kunna se det som ett par om man inte har träffats, känns väldigt fel. Men sen att det går fort när man väl träffats har jag nog inte jätte problem med. Den enda killen jag är sugen på att träffa med har jag ändå snackat med i 4 år och är lite smått ''förälskad'' XD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#9 naiv betyder ju dum såvitt jag vet.
Jag vill tro gott om folk men att betala en resa till nån man aldrig träffat anser jag vara dumt.
Och nej jag skulle inte se det som att jag är ihop med en jag aldrig träffat.
Slår man upp ordet naiv så får man fram öppenhjärtlig, godtrogen etc vilket jag inte kan se som ordet "dum".. naiv är man om man inte ser faran eller liknande. Finns tex en grupp gorillor som kallas för de naiva gorillorna pga att de levt helt skyddat från människor och därför inte besitter någon rädsla för människor.. ska man kalla dom "dumma gorillor" då? Jag gillar inte att man nedvärderar människor som kanske bara tror gott om någon annan…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Slår jag upp ordet dum så är naiv synonym och tvärt om.
Du får tycka vad du vill om mitt ordval, men jag anser att man är dum om man skickar pengar till främlingar. Kvittar att man trott gott om främlingen, det ÄR dumt att skicka pengar så.
Jag håller med om att det är dumt att skicka pengar till någon man aldrig har träffat. Men faktum är att många gör det; ni kommer säkert alla ihåg den här "baddräktsmodellen" som det skrevs mycket om i bl.a. Aftonbladet. Hon hade ju lyckats lura av flera män hundratusentals kronor(!)
Mitt ex (som numera är en av mina närmaste vänner) frågade mig en gång hur man skickar pengar till någon via internetbanken. Eftersom jag vet att han har adhd och ibland tar förhastade beslut, så frågade jag till vem och varför han skulle skicka pengarna.
Då berättade han att han skulle skicka en tjej han chattat med pengar till en tågbiljett (ca. 1000 kr) så att hon skulle kunna åka och hälsa på honom.
Jag sa omedelbart att han absolut inte ska göra det. Han blev tveksam och jag förklarade att om han gjorde det, så var risken stor att han aldrig skulle se röken av vare sig pengarna eller "tjejen" igen. Men han insisterade på att hon lät väldigt seriös och att han ville träffa henne.
Jag föreslog att han skulle föreslå att åka och hälsa på henne istället, för att kolla hur hon reagerade. Han gjorde så, och då hade hon blivit sur och inte hört av sig mer.
Jag är glad att han inte hann skicka pengarna (han har inte så bra ekonomi och 1000 kr är mycket för honom) men han blev naturligtvis ledsen över att den här "trevliga" tjejen bara var ute efter att lura pengar av honom.
MVH Henrika
Sajtvärd på HBT iFokus