Hur blir man av med en stalker?
Min kompis har fått en stalker. Och kommer till mig och rådfrågar. Och jag då som faktiskt har haft en stalker har ingen aning om vad hon ska göra åt saken.
hon är lika gammal som jag (22) och hon "dejtade" en man på 39 år för inte så länge sedan. De gick tydligen bara på en dejt vad jag har förstått det. Träffades på internet.
Och de hade daglig telefonkontakt ett bra tag. Han är också gift. Och när hon fick reda på det så ville hon såklart avsluta relationen som höll på att uppstå.
Men han kom med någon historia om att han fru är glad att de har träffat varandra. För att hon är kristen och inte vill ha sex, alls. Förutom när de ska skaffa barn. Typ.
Men min vän tycker fortfarande att det känns helt fel. Vilket jag iallfall kan förstå. Men han vägrar ge sig. Han kommer hem till henne. Skickar kärleksbrev och vägrar släppa henne.
Han säger att hon är det vackraste som kunde ha hänt en man i hans ålder osv.
Hon vill inte ringa polisen för att hon har en pojkvän som är helt ovetande. och som hon vill behålla. (döm inte mig nu. detta handlar inte om mig )
Så, hur blir hon av med killen utan att behöva berätta för sin kille eller dra in polisen.
jag var lite inne på att hon ska ljuga ihop något om att hon har HIV eller så.
Och jag har såklart sagt åt henne att berätta för sin kille. Men mer än så kan inte jag göra. Det är deras buissnies och jag kommer inte att lägga mig i.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Tycker hon lite får skylla sig själv att hon fått en stalker.
Hon vill avsluta för att han är gift. Men att hon själv har en pojkvän hindrar henne tydligen inte att dejta en annan. Hennes pojkvän kommer naturligtvis snart få veta om denna man fortsätter kontakta henne. Och han har också rätt att få veta tycker jag
1# Jag håller med dig till viss del.
Jag tycker inte att det är hennes fel på något sätt att han inte ger sig när hon säger till honom. Det är bara han som är ruskigt trög.
Men det är lika fel av henne helt klart. Det vet jag och har sagt till henne också. Men problemet kvarstår ju ändå, att han inte lämnar henne ifred.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Eftersom jag avskyr otrohet så anser jag att hon ska berätta det för sin pojkvän.
Ljuger hon om HIV finns ju risken att det sprider sig!
Man får stå sitt kast. Man säger väl att synden straffar sig själv? ;)
Hon borde börja med att säga vad som har hänt. Sedan pratar med stalkern, och om denne inte slutar så polisanmäler man det genast.
Som tidigare har sagt får man stå sitt kast.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag har ingen aning hur man blir av med en stalker utan att kontakta polisen och utan att pojkvän får veta.
Hon har satt sig i klistret och får stå sitt kast
Det hon kan göra är väl att prata med stalkern och säga att hon kontaktar polisen och hans fru om han inte slutar. Även om han säger att hans fru är okej med det så är det inte säkert att han talar sanning, det är dessutom knappast ett beteende hon skulle tycka om att han har. Men ger han sig inte så är nog polisen den sista utvägen och hennes pojkvän kommer troligen att få reda på det oavsett.
Att hon är tydlig med stalkern är viktigast av allt. Hon måste välja ord och formuleringar som inte lämnar något utrymme för feltolkningar och ta upp det en gång för att sedan ignorera honom. Hon bör också skriva ner allt han gör (telefonsamtal, besök mm.) så att polisen har koll på det för ett eventuellt besöksförbud om han inte ger sig.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tycker hon ska börja med att berätta allt för hans fru, därefter sin pojkvän. Hjälper inte detta så koppla in polisen som ett tredje steg. Sedan hoppas jag att hennes pojkvän lämnar henne och att hon får stå där i sk*ten själv och skämmas. Tycker att din kompis och stalkern verkar passa bra ihop, båda tycker det är okej att ljuga för sina partners.
Om jag hade en vän som var otrogen, skulle jag inte vilja veta om det och är hon så dum att hon berättar en sån sak, så får hon räkna med att det kommer fram till hennes partner. (Nu går jag inte emot dig på något vis TS, tänker bara hur jag själv skulle göra:) ).
Hårda med fullt rättvisa ord i mitt tycke.

För något år sedan fick jag problem med en stalker. Nu var det inte som i din kompis fall eftersom jag inte visste vem det var.
Men jag berättade det direkt för min pojkvän, mina vänner och mina föräldrar eftersom jag faktiskt blev både arg och rädd. Man vet ju inte vad personen är kapabel till att göra.
Sen lät jag bli att svara stalkern, när han smsade eller ringde så svarade jag helt enkelt inte. På de viset fick han ju ingen feedback på de han skrev eller ville. Efter ett bra tag så bara upphörde det. Jag antar att det inte var roligt när han inte fick något gensvar på skiten han skrev.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#8 Vad jobbigt, men där skulle jag göra precis som dig. Då har du ju inte inlett något själv, utan haft otur att få någon läskig person efter dig. Tur att det löste sig.

#9 Det var enormt jobbigt både psykiskt och fysiskt att alltid vara på helspänn. Men det löste sig av sig själv tack och lov.
Hade de inte slutat hade jag ju såklart polisanmält eftersom jag inte hade något att dölja och inte var rädd att det skulle komma fram.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#10 Ja, usch, som en mardröm man inte kommer ur så snabbt :(

Jag blev av med en stalker som föjlde efter mig innan jag träffade min kille. När jag och killen blev tillsammans gav jag luren till honom och han sa till stalkern att det var dags att hålla sig borta. Sen kom den killen in en gång på mitt jobb när jag jobbade ensam natt och jag sa att han inte var välkommen och att om han inte gick skulle väktarna kasta ut honom. Efter det fick jag vara ifred.
tack för alla svar och åsikter =)
Jag lät min syster ringa upp min stalker, eftersom hot inte fungerade. Men det fungerade, hon sa "kontakta inte henne på sex månader". Och jag tror de fungerar för stalkern också att ha något "mål" att inte ta kontakt, och sen glömmer bort och går vidare.