Hur delar ni upp det?
Ni som har sambo. Hur delar ni upp hushållssysslorna? Eller delar ni inte upp det alls?
Hemma har vi "gammaldags" sambon vill det och det är lugnt för mig även om jag skulle vilja att det blev lite mer jämnställt ibland.. Jag städar,lagar mat och gör saker inne och han klipper gräset och gör dem mer "manliga" sakerna..
Kan vara kul att se hur ni andra har det och om ni trivs eller inte?
Vi har det så att vi delar på städningen och tvättandet, sen diskar jag mer än honom och han lagar mat mycket oftare än jag. Det tycker jag funkar jättebra.
/Christina
Nej vi har ingen sådan uppdelning. Jag skulle inte trivas med att alltid vara den som gör "kvinnosysslorna". Jag vill också måla klippa gräs byta däck på bilen. Lika väl som att han kan tvätta kläder och diska. Det blir mer slumpen som avgör vem som gör vad av oss.
Vi har fördelat de mesta av arbetsuppgifterna med gemensamma beslut. En del passar ihop med gammaldags könsroller en del inte. Mannen lagar och grejer med bilar, traktor mm och reparerar diverse maskiner, elsaker o sånt. Jag kan inte mycket sånt och har ingen lust att lära det heller. Om han inte ville laga bilen så skulle jag lämna den på verkstad istället. Så om jag skulle "ta hand om det" skulle det bli mycket dyrare.
Jag klipper gräs och sköter trädgården (8000 kvadrat). Mannen tycker det är hemskt att klippa gräs men jag tycker det är helt OK. Jag tycker inte mannen har estetisk känsla för 5 öre 
, och vill inte låta honom beskära buskar mm, för jag blir alltid missnöjd, så därför är det bättre att jag gör sånt.
Matlagning, disk, tvätt, städ gör vi ungefär lika mycket, men änddå med lite olika specialområden.
Jag måler och under håller fönstren (vi har kopiöst många!), gör det mesta på facaden och är nästan ensam om att måla/tapetsera/möblere/inreda/greja med krukväxter inomhus.
Mannen odlar grönsaker och potatis. jag hjälper ibland tiol med lite skörd och drar upp småplantor på våren, men det allra mesta med odlingarna gör han.
Ekonomi, betala räkningar mm gjorde jag i början, men mannen ville ta det, han har kontrolbehov ha ha. Jag är mycket snabbare (och bättre
) på det, men om han känner han vill ha det då får han väl det
)
Ja, det finns mycket till, men det är det knappast nån som orkar läsa allt om
. Poängen tycker jag är att båda är skapligt nöjda med fördelningen och att man kan kommunicera om det och vara öppna för att byta uppgifter ibland.
man kan la göra vilket av arbeterna man känner sig bekväm med. tjejen kan la lika väl meka med bilen som att killen gör det eller tjtjen lagar mat, det kan la killen åsså göra.
kille-tjej båda kan göra samma jobb tycker jag
kommer inte på några bra exempel..
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Vi delar inte upp det, tar det som behövs liksom :)
Fast jag har mest ansvar för kläderna, annars blir det aldrig gjort ;) haha :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror ni att det är skillnad på om man bor i hus eller lägenhet? När vi bodde i lägenhet så delade vi mer på allt för då hade vi bara innesysslor. Jag har inget intresse i att klippa gräset,fixa med bilar och renovera,bygga djurburar (
) osv. Jag gillar heller inte att laga mat men det blir nyttigare om jag gör det plus att jag äter mycket vegetariskt, jag älskar att plantera i trädgården,mina djur smutsar ner här hemma. så jag städar :)

ja han gillar att laga mat och kan finna disk rogivande, så han gör det. Jag brukar dammsuga och tvätta kläderna. han gör kattlådorna, jag gör golvbrunnen i badrummet.
Det är nog dom stora uppdelningarn vi har. Sen sammsas vi om det andra som behvös göras och det fungerar toppen.
Jag avskyr att klippa gräs så det har jag sagt ifrån med en gång, ska vi ha gräsmatta så är det upp till honom. Har jag hand om den så blir det en naturträdgård som får se ut som den själv vill =P
Meka med bilen fgr han det mesta av, ibland gör jag också vissa saker. Men det mesta är hans uppgift.
Jag lagar den mesta maten, dels för att jag kan laga man och han är inte lika kunnig men mest för att jag är hemma så mkt tidigare så det passar sig bättre att jag lagar mat som är färdig när han kommer. När han lagar mat så är det minst hälften av gångerna som det slutar med att jag hjälper honom eller att han köper hämtmat =P
disk/tvätt/städ fördelas ganska lika. Vi brukar amarbeta och bestämmer från gång till gång vem som gör vad. Jag brukar nog städa lite oftare iom att jag är hemma mer och har mer tid, han brukar nog tvätta lite mer för jag tycker det är så vansinnigt tråkigt och det blir sällan gjort om det ligger på mig. Men jag brukar oftast få städa köket och skura badrummet/toaletten så städar han övriga lägenehten när vi sköter det gemensamt. På veckorna brukar jag bara plocka undan och dammsuga, på helgen när vi båda är hemma så har vi lite mer djupdykning i städningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Han lagar mat varje dag och bakar nu som då. Jag behöver inte alls syssla på med det, tack och lov! Jag hatar att laga mat. Men det var jag som lärde upp honom hur man ska laga mat sen började han lära sig mer och mer tills han tog över helt.
Jag tar hand om städningen här hemma. Han kan inte dammsuga! Så det är bäst att jag sköter det själv samt tvättar golvet, dammar, torkar bänkarna efter att han har lagat mat etc.
Jag tar hand om kläderna för annars skulle det aldrig bli gjort. Senast han tvättade kläder så lyckades han ha sönder luckan till tvättmaskinen… Han trodde den hade fastnat och insåg inte att man måste ju vänta en stund innan det där "säkerhetslåset" går upp. Så nu måste jag öppna luckan med en skruvmejsel varje gång jag ska tvätta..
Sen turas vi om med kattsandslådan.
Badrummet brukar vi dock turas om med. Brukar ha honom att mest fixa där eftersom han smutsar ner det mer än jag.
Vi har en tyst överenskomelse, jag lagar mat (för att jag tycker det är kul och han har noll inspiration till matlagning utan har typ fem grejor han kan göra) och tvättar (för att jag vill ha rena kläder och han hellre köper nya än tvättar när det tar slut), han sköter disk (för jag är dålig på att ta tag i sånt som inte går i maskinen, dock är jag bättre på att alltid ställa in där efter mig), gräsklippning (för jag tycker han är manlig då ;)) och städningen delar vi på, för det mesta han som dammsuger, för jag tycker det är fruktansvärt tråkigt och jobbigt.
Så vi kompletterar varandra väldigt bra :)
/Christine
Vi har inte kommit överens om någonting, men för det mesta tar han disken, lagar mat och dammsuger. Jag har hand om djuren, betalar räkningar och tvättar. Vi är båda rätt slarviga så det är ofta stökigt. Den som lessnar först tar det, och då brukar den andra hugga i också. Ärligt talat gör han nog mer än mig, men så jobbar jag mer också.
Jag lagar mat. Han diskar. Damsuga delar vi på.
sen så är jag ensamförsörjare i familjen då han väntar på att få komma in på universitetet (han har reservplats) och söker jobb. Så då tar han hand om hushållet medan jag jobbar. Det känns rättvist anser vi.
När han får sysselsättning så kommer vi att dela det mer. men alltid han som diskar och jag lagar mat. Han får också ta hand om tvätten då jag är rädd för tvättstugor… Fast ibland så kan jag följa med ner och hjälpa till, men inte själv :P
Vi har inte några speciella "regler" så att säga utan det varierar hur vi gör.
Men vill väl säga att för det mesta hjälps vi åt, om båda är hemma dvs. Med tvätten hjälps vi alltid åt, eller ja vi packar och delar upp den ihop sen sätter jag igång tvättmaskinen och sen får han hänga på tork osv så båda slipper gå ner ihop till tvättstugan hela tiden. Om båda är hemma och när vi har städdagar så får vi ju dela upp sysslorna, så den ena tex torkar golven och den andra kanske tar fönstren osv.

Vi hjälps åt med det mesta. Han lagar maten då jag tycker att det är det värsta som finns. Jag diskar och allt annat gör vi tillsammans, som att städa, tvätta och så. Går ju mycket fortare om man är två :)
Det är ofta jag som lagar mat och han som diskar. Tvätt, städ osv hjälps vi åt med
#12 Vad har hänt i tvättstugan eftersom du är rädd? Blivit överfallen där?
#4 "kille-tjej båda kan göra samma jobb tycker jag
kommer inte på några bra exempel.."
Jag vet exempel 
Då min mamma var hemmafru då vi barn var små, så bad min pappa att mamma skulle sy i någon skjortknapp som lossnat, och hon bad honom att fixa stopp i avloppet. Oftast slutade det med att de ledsnade på att vänta, så pappa sydde och mamma fixade avloppet 
Då mamma började jobba och hade arbetstider, som slutade senare än pappas, fixade han middagen.
Männen på min pappas sida av släkten har tagit hand om småbarn sedan minst 65 år innan det blev vanligt. (Minst sedan 1905. Före det vet jag inte.)
För egen del så slipper jag städning, för att jag har en allvarlig knäskada
Men jag gör sådant som ordnar tvätt, lagar kläder, och lagar ofta mat, och gör ellagningar o d som knäna klarar. Tjejen är mer traditionell än jag, och tycker ibland att jag gör för mycket (fastän om man räknar timmarna så gör hon säkert mer) för hon vill pyssla om mig en del, även då jag tycker det är mer rättvist att jag gör det själv 
#15 Nej. men har haft problem med stulna tvättider, stulna kläder, läskigt folk som springer omkring.
Vi har dock låst tvättstuga nu så ingen kommer in när man har tagit nyckeln, känns tryggare. Kanske kan börja tvätta själv någong gång, men inte än.
Vi har aldrig pratat om det. De faller sig bara naturligt att vi hjälps åt med allt. Vi lagar oftas mat tillsammans, de få gånger vi inte gör det så diskar den som inte lagade mat. Vi går ut med hunden tillsammans och ibland ber vi den ena göra det, ifall vi måste göra något annat under tiden. Tvättar gör vi också tillsammans, likaså handlar etc.
Senare får vi la se hur det ter sig, med båda två som studenter. Men jag tror det kommer te sig precis likadant då. Om den ena har massor att göra, ställer den andra upp också.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Här är det kaos! Vi funderar på att börja städa regelbundet…snart.
#19 Haha, jag känner igen mig!
Jag städar sovrum, vardagsrum, hall, badrum och har huvudansvaret för att tvätta. Min sambo städar köket, diskar samt har huvudansvaret för att handla mat. Och så hjälps vi åt när det om det behövs, såklart. Lagar mat gör vi tillsammans. Vi har delat upp det utifrån vad vi tycker är roligast/minst tråkigt att göra. Tidigare delade vi 50/50 på allt och städade ihop men det fungerade inte i längden :p

när han jobbar så städar jag och tvärt om.
Laga bil gör han för det mesta men jag hjälper gärna till.
Tvätta bilar/flygplan och tvätt sköter jag gärna om då man ser resultatet så bra 
När vi skaffar hus får han klippa gräset då jag inte klarar av det.
Annars är det väl att ser man att något måste göras så gör man det.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vi har inget uppdelning, dock lagar sambon mat för jag är världelös på det så vi skulle bli utan mat :P Städningen gör oftast jag för jag får gör om allt om han städar :P
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#22, oj, har ni många flygplan
?
#19, dras också med såna funderingar, men har hittills lyckats motstå
.

Jag jobbar hemifrån datorn alla dagar så jag hinner ofta göra det mesta medan han är på jobbet. Maten gör jag varje dag innan han kommer hem. Städa och tvätta hinner jag också. Sen är det ofta han som diskar. När han är ledig så gör han det mesta.

#24 flyger 4 olika men äger dem inte själv. Flyger i en klubb men har köpt in mig i dem.tar hand om dem som de vore helt mina egna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Vanligtvis delar vi slumpvis ut sysslorna, den som har tid gör det som behövs, som nu under sommaren har sambon jobbat mycket mer än mig och då har jag skött största delen av hemmasysslorna. Men annars är det rätt jämställt. :)

Jag gör det mesta här hemma för han "ser" typ inte när det e smutsigt här så istället för att tjata ihjäl mig så gör jag det själv.lagar mat mm mm mm mm Irriterar mig ofta men det går inte in i huvet på han att han ska hjälpa till mer
Utomhus sköter jag blomland, grönsaksodlingen och bärskördarna, ibland klipper jag gräset… annat fixar han =)
Inomhus är det ganska jämställt fast han jobbar och jag är sjukskriven (diskbråck på 3 nivåer), jag lagar ofta maten, byker och håller allmän ordning… han sköter golven eftersom min rygg inte klarar av ordentligt dammsugande =)
Men vi gör båda allt i princip, jag har ibland dammsugat och han lagar ibland mat och båda diskar =)
Det är bara vissa saker som bara fallit på den enes och andres ansvar =) Eller ansvar man tagit själv så att säga =)
Vi delar upp det 
Jag brukar dock sköta tvätten oftare eftersom han verkar vara smått färgblind (mörkt/ljust)
haha…
Matlagning beror på vem som gör rätten bäst eller så diskar den ena medans den andra lagar matt, på så sett blir inte den andre lämnad själv i köket heller och det blir roligare på något sett…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Han brukar göra det mesta då jag jobbar och han varit ledig från skolan, skönt för mig.
Lär bli mer 50/50 sen när han börjar skolan igen.