Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvartsjuka
Läst 3208 ggr
campiella
0

svartsjuk, inte svartsjuk

Okey, jag vet problemet ligger hos mig och det är upp till mmig att jobba på det . men jag kan bara inte komma över min sambos "förra liv".

Han har själv sagt att han aldrig nånsin tidigare varit i ett förhållande utan att vara otrogen. och han pratar gärna om hur han varit med den och den grannfrun medans han var tillsammans med den och den tjejen osv. Eftersom vi bor i hans "hemstad", jag flyttade ner till honom, så finns många av de tjejerna kvar i byn. Jag VET att det är dölöjligt av mig att tänka så men jag kan knappt se en tjej på stan nu utan att undra om min kille "varit där".

Det är så sjukt jobbigt och jag vet verkligen inte hur jag ska sluta tänka på det. Jag tror inte han skulle vara otrogen mot mig och jag är inte direkt svartsjuk….tror jag….eller så är jag det men inte på tjejer han träffar nu utan på tjejer han varit med innan.

Som sagt jag vet det är jag som har problem och ska jobba på det men hur fan gör man för å sluta tänka på sånt som inte har nånting med vårt liv härochnu att göra ….

[WickedAlly]
3

Jag hade aldrig klarat av att vara med en person som skryter om tidigare ragg, är han stolt över det och inte anser att det är skitdåligt beteende så lär han göra om det. Ledsen men chansen att han helt plötsligt är trogen är minimal.

Och jag tycker inte att det är du som har problem, det är ju han som har det eftersom han uppför sig som en sk*tstövel rent ut sagt. Klart att du tänker på det om han gärna snackar om saken.

Vill du vara med honom så får du försöka tänka på att alla har ett förflutet, tidigare partners osv, och det kan man inte ändra på vad man än gör. Även du har ett förflutet även om du kanske inte pratar med honom om det.

Henrika85
3

Om han varit otrogen i alla tidigare förhållanden så kan du vara nästan säker på att han kommer att vara det igen.

Det finns bättre killar, den här verkar inte vara nåt att ha!

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

PiganX
2

Ja om han nu skryter om det så låter det ju lite märkligt, och det finns stor chans att han gör så igen, helst om han skryter om det.. Obestämd

#2 Henrika85: Nja, säker kan man aldrig vara för alla kan förändras.

Henrika85
2

#3 Ja, alla kan förändras, men dock verkar inte den här personen ha gjort det, med tanke på hur TS säger att han beter sig. Så om jag vore TS skulle jag inte satsa på honom, men det är förstås upp till henne.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Zofia89
3

Jag skulle tyvärr inte lita på den mannen :-( man skryter inte om att man varit otrogen…. Min sambo har ärligt berättat att han en gång för typ 14 år sen var otrogen mot dåvarande tjejen och berättat att det verkligen inte var värt det….även om hans exfru vägrade röra honom sista året de var tillsammans (imte exfrun då altså, en tidigare han var otrogen mot) var han inte otrogen igen…. DET är ett täcken på att man knappast kommer göra om det.. För att kunna lita på att en man aldrig kommer göra det igen måste han visa att han ångrar det! Och inte ens då kan man säga aödrig….

Karmatarerskanise
4

En människa som skryter och gladeligen berättar om sina otroheter är för mig inget annat än skräp. Och sådant kastar man.

Dessutom har han varit det i alla sina förhållanden. Det visar ju vad det är för människa.

PiganX
2

#6 Jag håller med dig med det första du skriver, en människa som skryter om sina otroheter är inte alls värd en partner. Men så måste jag ju påpeka att det är skillnad på att skryta och berätta också. När min nuvarande partner berättade om sina tidigare otroheter blev jag så otroligt lättad över att han är ärlig. Jag har ju vetat om hur han varit eftersom rykten går ganska fort, men det var verkligen en lättnad när han berättade själv, och jag hörde ju vilken ångest han hade över det också. Han säger själv att han varit ett riktigt svin innan mig. Men skulle han skrytit om det skulle jag börjat tveka rejält.

Men jag håller däremot inte alls med om det andra du skriver. Min partner har inte varit trogen i en enda relation innan mig. Han har missbrukat droger men varit ren i 3 månader nu och kommit långt i sin behandling, och jag kan med säkerhet säga att han förändrats såå mycket. "En gång dålig alltid dålig".. Nja, skulle inte hålla med där alls.

Alla kan förändras.

Henrika85
0

#7 Dock bör förändringen redan ha skett för att det ska vara värt att satsa på personen. Att gå runt och hoppas att nån ska förändras "nån dag" är knappast nån lyckad strategi.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

PiganX
1

#8 Det kan jag hålla med om.

Karmatarerskanise
1

#7 Nu handlar detta inte om EN GÅNG, utan om alla förhållanden han haft.
Det visar mig vad man är för person, och det är ingen jag skulle satsa på.

PiganX
1

#10 Ja, då pratar vi om samma sak för min partner har aldrig varit trogen mot någon innan mig. Han har varit ett riktigt svin.

Och jag tycker att man ska ge alla en chans, oavsett bakgrund. Jag satsade och jag är lycklig.

Karmatarerskanise
0

Jag är inte av samma åsikt, jag ger inte alla en chans.
Men har inget emot de som ger det.

Henrika85
0

#12 Skulle du inte kunna ge någon med ett struligt förflutet en chans, om h*n visat att h*n förändrats?

Jag skulle givetvis inte heller inleda nåt med någon som fortfarande är mitt i kriminalitet eller missbruk eller uppvisar ett annars uppenbart omoget/oansvarigt beteende, men om personen tagit sig ur det och skärpt sig, så ska man väl inte behöva bli utdömd för hela livet för något man lämnat bakom sig? Man kan inte ändra på det förflutna trots allt, man kan bara ändra på sig själv. Glad

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

#13 Beror på vad det är för förflutet. En del saker gör att jag inte är beredd att chansa.

Henrika85
0

#14 Ja, jag håller med att det spelar roll. Jag skulle heller aldrig inleda något med t ex en dömd sexualbrottsling eller en morddömd hur mycket dom än hävdat att dom förändrats, men någon som varit otrogen i ett tidigare förhållande skulle jag kunna ha överseende med OM personen förändrats till det bättre sen dess.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

#15 Och om det gäller alla tex 4 seriösa förhållanden han haft? Hur vet du då att han förbättrats?

Henrika85
0

#16 H*n måste ju givetvis kunna bevisa att h*n förändrats, självklart. Jag skulle inte satsa på någon som varit otrogen i alla seriösa förhållanden den haft, och inte om det skett nyligen. Däremot någon som varit det i tidiga förhållanden och t ex inte varit det de senaste 5 åren, då skulle jag kanske våga satsa.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
1

Hur bevisar man det?

För att återgå till TS så är det knappast genom att skryta om sina "misstag"

Henrika85
3

#18 Man får väl lita på personen, helt enkelt. Glad

Nej, TS kille verkar inte vara en av dem som förändrats. Om jag vore TS skulle jag lägga benen på ryggen och dra snarast möjligt.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

#19 "H*n måste ju givetvis kunna bevisa att h*n förändrats, självklart"

Först skriver du att personen GIVETCIS måste kunna veisa det, sedan så är det bara till att lita på personen?

Henrika85
3

#20 Med "bevisa" menade jag genom sitt beteende, självklart. Givetvis inte att man ska behöva redovisa varenda timme av sitt liv. Obestämd

Jag tycker inte att någon förtjänar att bli utdömd på livstid p.g.a. att man gjort några misstag tidigare i livet. Det som faktiskt betyder något är ju om man lärt sig av misstagen och inte gör om dem.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

Men det fungerar inte om personen nyligen varit otrogen? Varför det? Kan personen inte ha förändrats?

Henrika85
3

#22 Sådana förändringar brukar inte ske över en natt. Ett destruktivt beteende tar längre tid att jobba bort.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

Nja, jag tror att man faktiskt kan förändras över en natt. Däremot är jag inte villig att vara den som testar om det skett :P

Henrika85
4

#24 Det finns många olika orsaker till att folk är otrogna. Vissa kanske är sexmissbrukare, vissa har kass självbild och söker desperat efter bekräftelse, vissa kan vara deprimerade och ser inte/bryr sig inte om konsekvenserna. Det finns såklart också de som är empatilösa rövhål som anser sig ha rätten att bedra in partner och inte ens erkänner att de gjort fel.

Inget ursäktar förstås den faktiska otroheten, men jag poängterar bara att finns olika saker som leder fram till det. Oavsett så tror jag att det tar mer än en natt att bryta sådana tanke och handlingsmönster, men ge det lite tid, och personen kan förändras till det bättre. Om h*n är beredd att jobba med sig själv, vill säga. :)

Men nu är vi fruktansvärt OT, så det kanske är dags att lägga ner nu?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus