Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2337 ggr
Johanna
0

Hur mkt ska man tala om för sin partner?

…om sina tidigare förhållanden? Vad behöver egentligen ens nya partner veta? o vad ska man absolut inte tala om?

_Ty_
0

Jag tycker väll inte man behöver säga nåt?!

Jag är inte ett skit intreserad av min mans tidigare förhållande, men jag vet att jag själv är bra att berätta. *haha*
Fast nu e de 12 år sen vi träffades så ibland kan de vara kul att prata o de.

Johanna
0

Jag är inte heller ett dugg intresserad utav min sambos gamla tjejer o vad dom gjort lr inte gjort.

Men min sambo däremot vill veta allt om mina gamla x… vilket jag tycker är otroligt jobbigt då det ofta blir bråk för att min sambo får för sej att han är mkt sämre än mina tidigare killar osv osv… Jag försöker tala om för han att om nu mian gamla killar varit sååå fantastiksa hade det förmodligen inte varit x?… men det hjäloer inte o det slutar alltid i att jag blir förbannad för jag orkar inte säga tusen gånger att "jo, det är dej jag vill ha" till nån som varje gång svarar med "nej.det tror jag inte" Nu vet jag att min sambo har ett väldigt dåligt självförtroende m.m men jag tycker ändå att det är jobbigt. Mina x har inget m vårat förhållande o göra o det hjälper oss inte det minsta att han vet massa om dom, men samtidigt känns det som om jag inte sa nånting så skulle det kännas som att jag hade nåt att dölja?

Rita-S
0

vad har din nuvarande med att gjöra med väm du har varit med innan? Jag tycker inte nån har nån rätt att begjära få veta om sin partners tidligare förhållande. Det är helt upp till DIG hur mycket du vill berätta om dina tidligare partners, och din partner får respektera om du inte är intrecerat att dela av dig med din förtid tycker jag.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Johanna
0

han har inte med det o göra alls egentligen, men jag känner oxå att jag inte har ngt att dölja, o det hade varit okej för mej att berätta om mina x om han nu vill det OM det inte blev sånt j*vla tjafs varje gång o slutade med att han tror att han är så mkt dåligare än alla andra jag varit med. Till grejen hör att han vet att mitt x var riktigt elakt mot mej o bröt ner mej psykiskt m.m, men ändå ska han få det till att låta att jag var mkt lyckligare m mitt x än med honom, för vi var ju ändå ihop i 4år….men det var för att jag inte vågade lämna mitt x, tack o lov hjälpte en tjejkompis mej ur det hela, annars vet man inte hur det hade slutat. O han vet allt det där men ändå…

Jag blir rädd att han ska lämna mej för att han inte orkar må såhär….

Rita-S
0

Men jag tycker att det är skillnad på att ha nåt att dölja och att låta bli berätta saker som inte är hans sak faktisk. Att du inte berättar alt om ditt förflutna är inte alls samma som att du har nåt att dölja. Du har haft pojkvänner innan honom, och just den grejen ser ut att plåga honom fruktansvärt.
Så jag tycker faktisk, säg bara som det är, det är en ORSAK till att du inte är med dessa förra detta, och det är att dom inte gjorde dig lycklig, och du är med honom NU.. om han vill plåga sig själv med detaljer om sådan så kommer han lyckas med det antigen du berättar nåt eller är tyst som en östers. Om det här forstör förhållandet lär det nog va mer för att HAN låter det forstöra om du frågar mig..
Nej jag tycker du lägger lock nu, säger att detta är itne DU intreserat av att prata mer om, för det leder bara til tjafs, så nu får det va.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Jazmine
0

Jag har dåliga erfarenheter av förhållanden överhuvudtaget. Men något inom mig säger att man inte alls ska diskutera ex.

Betty
0

Det som har varit det har varit, och det får han respektera! Vad ska han göra åt saken? Han kan ju inte sudda ut ditt förflutna och ju mer du berättar om gamla förhållanden desto mer hjärnspöken tror jag att han får. Han får ju mer och mer saker att jämföra sig med om du förstår vad jag menar. Detta blir ju jobbigt för er båda i längden. Visst förstår att han har det jobbigt, men det kanske han behöver söka hjälp för att reda ut. Tror att även om du hade varit självaste Jungfru Maria så hade han nog tvivlat på sig själv…

[SharpMissy]
0

Jag håller med Betty. Ju mer du berättar, desto värre blir det för honom.

Du måste få honom att förstå att problemet sitter inne i hans huvud och att du inte alls måste bevisa ett skit för honom. Det är upp till honom att välja vad han ska tro.

Du vet, till slut kommer du till en punkt där du inte orkar mer. Då säger du "tro vad du vill, jag orkar inte bry mig längre".
Han förstår inte att hans beteende kväver dig och är förödande för er relation i längden, och det kan bli så att han själv skapar det han fruktar mest; att du slutar älska honom.

Antingen pratar du med honom, försöker få honom att förstå. Hjälper inte det, så får du rekommendera honom att gå till en terapeut och lösa sitt problem. Tredje alternativet är att du blir stenhård mot honom och tvärvägrar att prata om det. Då måste han ändå släppa det förr eller senare.

Men en annan sak jag följdaktligen undrar över är; när han nu är så possesiv (full av äganderättskänslor) gentemot dig när det handlar om gamla förhållanden, hur är han då när det gäller nuläget, med killar som finns runtomkring dig på olika sätt? Jag misstänker att han är en sådan kille som är sjukligt svartsjuk? Är det så, eller är jag för snar att döma?

*kramar*

Johanna
0

tack för alla kloka ord! :)

#8 vad gäller nuläget så är det inte alls speciellt farligt på den fronten. Det verkar vara just det förflutna som plågar honom.. Jag har haft en lååångt samtal med han ikväll.. o jag hoppas o tror att det har gått in ngt….för jag älskar verkligen den här killen, han är rätt! men jag är oxå lite rädd för det där du skrev.. att jag faktikst inte orkar mer o ger upp, även om jag inte vill.

parsley
0

Talar om allt för en kille blir han otroligt svartsjuk. Talar man om för lite så blir han svartsjuk för det och ägnar sig åt korsförhörning.

Nä, är det så illa?

Nu känns det som om jag stjäl och snor tråden, men jag är så less på svartsjuka killar / män. I tonåren var jag ihop med en kille som var helt fixerad vid att jag inte var oskuld när jag träffade honom. Nuvarande (och nu är jag ändå vuxen och förälder ) kan hänga upp sig på inbillade hångel 20 år tillbaka i tiden.

zeretki
0

Det beror helt på vem du är och vem han är. Du får väl ta det försiktigt i början och se vad som funkar? Ska du berätta något så kan du tänka efter först om det är för att han ska förstå dig eller något i ditt förflutna eller VARFÖR vill du berätta för honom. Har du ett bra skäl så kanske det är bra. har du itne det kanske du ska tänka en gång till. :)

Det beror helt på, är min åsikt.

zeretki
0

Jag förstod först inte vad folk snackade om men sen såg jag att du skrivit mer i ett inlägg längre ner.

Om din kille blir svartsjuko ch har så dålig självkänsla att han hela tiden jämför sig med andra, då måste du nog sätta gränser för honom. Annars kommer det nog att bli dåligt för er båda…är vad jag tror.