Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 4939 ggr
Lillagodiset
0

Kär i 3 år äldre kille

Hej! Jag har ett kärleksproblem, jag är kär i en 3 år äldre kille..

Han är min Brors kompis, så jag har känt honom ungefär hela ungefär hela livet och har aldrig lagt märke till honom förän nu, när han har vuxit upp lite, utvecklats och blivit väldigt snygg. Men han bor 25 mil bort (2,5 timmar bort)

Han är 16 och jag är 13. Jag vet att jag inte borde ha brottom med kärlek och sånt, jag är ju bara 13. Men tyvär så kan jag inte sluta tänka på honom.
Saken är att han inte lägger märke till mig, han tror väl att jag bara är hans kompis lillasyster (och det är ju sant) Men han ser mig nog inte som något annat.

Jag vet inte vad jag är ute efter, en relation? Jag vet inte.. Men jag vill iallafall få kontakt, få han att se mig och ja. Hur ska jag göra? Är det okej att jag är kär i en 3 år äldre kille?

Karmatarerskanise
3

I den åldern är skillnaden ganska stor, och dessutom kanske din bror hade reagerat? Testat att prata med honom om det?

Lillagodiset
0

#1 Jag och min bror är osams, det har vi varit nu i någon vecka. Skulle aldrig våga säga något till min bror, med tanke på vilken familjerelation vi har just nu :/

Lillagodiset
0

Hjäälp

Henrika85
4

#1 Fast tjejer brukar ju mogna tidigare än killar rent generellt, så skillnaden kanske inte är så stor ändå?

Du kanske skulle kunna skicka ett mejl eller ett sms till den här killen och berätta hur du känner? Om han sen inte är intresserad, så är det ju inte mycket att göra åt, men då vet du i alla fall hur det ligger till?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lillagodiset
0

#4 Jo, jag ska nog skriva till honom, säga som det är, och om han inte känner samma så försöker jag gå vidare.

Uncle Thomas
0

Eller småflirta lite så du ser reaktionen innan du gör något så uppenbart som ett tydligt sms. Då är det mindre svårt att undvika att det blir pinsamt.

(Fast det är nog bättre att du hittar någon annan. Då tänkte jag inte på åldersskillnaden, för som sagts så kan mogenheten vara ok, utan jag tänkte på det långa avståndet. En som bor nära kan du träffa oftare. Eller är det just det som är en del av ditt intresse? I din älder blir många förälskade i personer, som det är svårt/omöjligt att komma nära t ex Justin Beaver   Glad eller vad han heter, just för att det känns säkrare.

Och mer långsiktigt - om du trir på astrologi så säger den att 3 års* skillnad inte kan passa ihop.

* Tecknen 2 och 4 ifrån sig själv har störst chans att passa. 1 ifrån har en del chans också. (Samma kommer tillbaka vart 12:e år så även t ex 8, 10 (och 11) års skillnad går bra vid högre ålder då mogenhetsskillnaden blivit mindre.

Karmatarerskanise
0

#2 Tråkigt att ni är ovänner, hoppas det ordnar sig.

#4 Det behöver inte vara så, men jag minns att det var en stooor skillnad på om man var 13 eller 16 i skolan.

Lillagodiset
1

#6 Jag kan tyvär inte hitta någon annan som får det att pirra i magen, är med i drömmar, och gör så att jag tänker på han hela tiden.
Jag tror inte på Astrologi och tycker ålder bara är en siffra, 3 år äldre är väl inte så mycket, som Henrika85 sa, killar utvecklas långsammare än tjejer Glad

Karmatarerskanise
0

#8 Det stämmer ju ibland, inte alltid :P Men tuta och kör om det känns rätt-

Lillagodiset
0

#9 Jadå Glad

Uncle Thomas
0

#8 "Jag tror inte på Astrologi och tycker ålder bara är en siffra, 3 år äldre är väl inte så mycket"

Jag sa inte att 3 år är för mycket, jag sa att 3 inte passat, men 2 och 4 kan  Glad

I din ålder är det vanligt att den  YNGRE inte tycker att det är för stor skillnad, men att den äldre ofta inte håller med. Fast skillnaden "krymper" med åren. Det är större chans att han är intresserad om du väntar ett par år, men jag fattar att du inte vill vänta så länge  Glad

Swars
0

Jag är tillsammans med en kille som är 6 år äldre (jag är 18 och han 24) och han bor även 40 mil härifrån. Jag säger bara en sak till dig - go for it! Är det kärlek så är det, punkt slut :)

evelinabieber
1

vill bara säga till #6 att han stavas bieber (:

PiganX
1

Om jag vore du skulle jag testa skriva ett sms eller så, och se hur det går. Verkar han intresserad av att skriva/prata med dig, så kan ni ju fortsätta med det. Men verkar han inte intresserad alls kanske det är bäst om du försöker gå vidare. Att helt utan förvarning skriva ett sms om hur kär du är i honom, kan lätt bli lite för mycket, helst om han inte haft en aning om det tidigare. Och då kan reaktionen bli att han inte har lust alls att vara med dig. Men man vet ju aldrig, jag känner ju inte honom.

Och som vissa skrivit innan så är det oftast så att tjejer mognar tidigare än killar. Bara du själv vet hur pass mogen man är. Och sen är det ju så att ju äldre man blir, desto mindre bryr man sig om åldersskillnaden.

Det enda jag blir bekymrad över är avståndet.

[SallysPigge]
2

Åldern har ingen betydelse, jag är 8 år äldre än min sambo och det fungerar hur bra som helst. Nu är vi visserligen vuxna men jag säger som dom andra visa lite intresse, men inte allt för tydligt så du skrämmer bort honom.

Lillagodiset
1

Tack allihopa för svaren Skrattande Jag ska nog fortsätta skriva till honom på Facebook och sedan fråga om nummer :)

Sweelin
4

När man är barn så har åldern stor betydelse, så jo det spelar roll tyvärr för er som säger motsatsen.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

PiganX
0

#17 Och när tycker du att man slutar vara barn? Klart det inte har nån betydelse om man är på samma plan mentalt.

myhairlady
0

#17 Det är klaart att det kan skilja väldigt mycket på en 13åring och en 16åring. Men det kan också vara så att det inte skiljer så mycket alls.

Jag tycker inte att TS har något att förlora på att kontakta honom iaf

Sweelin
0

#18 Ja under 15 iaf, och har man en kille som är 8 år äldre så är det ju lite mer big deal än om man är 20+

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Henrika85
0

#20 Jag håller med dig helt. I det här fallet skiljer det "bara" tre år mellan TS och den här killen, så det kan vara acceptabelt, men om TS däremot vore tillsammans med en 8 år äldre person så skulle det inte vara okej på något plan.

En 13-åring och en på 20+ kan inte vara på samma mentala nivå, eftersom det trots allt handlar om ett barn och en vuxen; det skulle finnas en enorm maktobalans i det förhållandet, och den äldre personen skulle därmed göra sig skyldig till övergrepp. Lagen finns trots allt till för att skydda barn och ungdomar från sådana här situationer.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

PiganX
0

Ja det håller jag med om, 3 år funkar absolut men 8 år skulle nog vara lite väl mycket, nu. Om det däremot skulle röra sig om en 43åring och en 51åring skulle man inte tänka på åldersskillnaden särskilt mycket.

#21 Om man har sex, ja.

isafisa
0

Jag skulle försökt som andra har sagt att ta kontakt med honom,börja prata lite via sms eller så och sen bara se vad som händer :)

Och ålderskillnaden skulle jag inte fästa mig för mycket vid. Det är 11 år mellan mig och min kille men det känns inte alls så.

Lycka till med allt :)

blondiie
0

Med tanke på ålderskillnad så tycker jag de är mycket mer acceptabelt att hon är 13 och han 16 än (som min förra vän) 13 och han 30… De är de sjukaste jag hört när hon berättade det. Men han blev dessutom anmäld för övergrepp då dom hade sex..

(Sorry för lite OT men va tvungen att skriva de då en del kan vara emot att han är 3 år äldre i just den åldern.. )

[SallysPigge]
0

#24 Ja där är ju en stor hemsk skillnad då det handlar om ett barn och en vuxen.

Henrika85
5

#24 En 30-årig man som springer efter småflickor är inte normalt funtad i huvudet. Riktigt vidrigt. Det var bra att han blev anmäld, och jag hoppas att han blev fälld i domstol också! Fler 13-åriga flickor ska inte behöva råka ut för honom.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Swars
5

#24 - Förstår inte vad en vuxen man ser i en 13-åring! Jag vet en tjej som är 16 och hennes pojkvän är 42 år gammal. Han borde också anmälas egentligen.

blondiie
0

Ja jag tycker de är otroligt sjukt… de borde finnas någon "behandling" för "gubbar" som är så! Typ som att de finns behandling för psykiskohälsa, för dom måste ju ha något sånt fel. eller har jag fel?

Swars
0

#28 Håller med! Det är något som inte stämmer inne i hjärnkontoret om man ens tänker tanken av att vara med en minderårig när man själv är nästintill medelålder.

Henrika85
3

#28 & 29 Förmodligen så är en sådan man djupt störd och klarar inte av att ha intima relationer med andra vuxna, så han väljer att fokusera på barn, eftersom han upplever sig vara på samma känslomässiga nivå som barnet.

Visst kan även en "normal" vuxen bli sexuellt attraherad av en ung tonåring, man behöver inte vara störd för att man upplever sådana känslor, men skillnaden är att den vuxen med normal personlighetsutveckling har en psykologisk/moralisk spärr som hindrar denne från att faktiskt göra verklighet av saken.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

CelsiusT
1

När jag var 13 så var det flera av mina kompisar som hade killar som var 15-16 år, så åldersskillnaden ser jag inte som så konstig. Min sambo blev förförd av sin kompis 13 åriga lillasyster när han var 15-16 år och dom var tillsammans ett tag.

Däremot så är det ganska svårt att få till något med sin brors kompis pga killkodexen. Man har som kille generellt inte umgänge (varken sexuellt eller ens romans) med sin kompis syrra. Det är liksom en killkodex som killar rent generellt brukar känna till. Sedan händer det ju lite titt som tätt ändå, men killen måste vara beredd på att förlora sin kompis, så det är inte som att träffa vilken annan tjej som helst. Bara att tänka på.

Min sambo och hans killkompis (storebror till tjejen) blev osams ett tag, men sen blev dom sams igen.

Ett sätt att få kontakt är ju att antingen skriva sms/mail eller helt enkelt göra slag i saken när han ändå är på besök hemma hos er, för det händer väl?

Medarbetare på westernridning.ifokus