OT? "män och kvinnor- då och nu"
Detta är kanske ganska OT kan man tycka men jag hittade ingen bättre passande sajt, så jag provar att skriva här ändå!
Det är nämligen så att jag håller på med ett skolarbete som heter "kvinnor & män - då och nu" och jag ska då jämföra dessa tider och vad som skiljer dem åt. "Nu" har vi valt att det är 2000-talet och "då" inte alldeles för längesen, inte medeltiden direkt, utan kanske 1800,1900-talet.
Min fundering är då, vad gjorde man förr? Alltså på fritiden. Vad underhöll sig männen respektive kvinnorna med? Sportade man? Ja, allt annat som handlar om detta ämne är självklart också intressant 
Tack på förhand!
Minns att min farmor och hennes vänner gick på dans på helgerna. Liveband eller orkester som spelade och så fanns det en dansbana på stället.

Det måste nog till lite mer specifik tidsram för att du ska få ett bra svar. I början av 1900-talet växte sig ju kvinnorörelsen stark och de började ta mer plats på flera områden.
Känns som att de borde ha rätt bra koll inne på Proveniens.ifokus.se :)
Förr arbetade man 6 dagar i veckan 12 timmar per dag i industrijobb(1800t) på lördag eftermiddag kunde det vara dans eller annat nöje på söndagar gick man i kyrkan och vilade(enl. kyrkan fick man inte arbeta, förutom ta hand om djur och hushållsarbete). 90% av befolkningen var jordbrukare med mycket lite fritid.
Kvinnorna var de som mest tog hand om djuren och hushållet.

Om man tänker början av 1900-talet och bondesamhället var hushållsysslorna väldigt annorlunda och mer tidskrävande med långkok, syltning osv..
Människorätt, ekonomi, klass, geografiska skillnader m.m. hade större betydelse då.
Man kan väl säga att våra möjligheter är idag mer jämlika, inte enbart mellan könen utan även vid ovanstående skillnader.
Om du kan specificera så blir det lättare att svara!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Sedan var det också en stor skillnad på om man bodde i en större stad eller på landet.
Min mormor och morfar och farmor och farfar var alla födda omkring 1900 och var unga i Göteborg.
Det var ofta dans någonstans på helgen och sedan hade man picknick i Slottskogen som var en stor samlingsplats för Göteborgare. På vintrarna så åkte man skridskor på Stora Dammen och man umgicks med grannar och vänner på ett annat sätt.
Detta var ju innan TV.
Mormor var med Lingflickorna och hade gymnastik varje vecka.
Liseberg var ett populärt samlingsställe med dans på "Polketten"
/Maria