Relationen till sig själv
Hej! Jag vet inte om jag placerade tråden rätt, men jag får helt enkelt hoppas på det bästa.
Vet inte riktigt hur jag ska börja…
Men ett bra tag nu har jag kommit in i en period där mycket känns hopplöst.
Går andra året på gymnasiet, i en klass jag under första året trivdes riktigt bra i, men som jag nu glidit ifrån. Det är en enda person i klassen jag umgås med i skolan, och vi har blivit utfrysta, eller hur man ska säga.
När någon annan i klassen pratar med mig känns det som om de vill skada mig. Jag får en känsla av att de bara låtsas vara trevliga, "förhör" mig diskret för att de sedan ska kunna snacka skit när jag inte hör.
Mår väldigt dåligt av det här, så det mesta av tiden i skolan har jag gått tillbaks till gamla banor från högstadiet (då jag var mobbad, utfryst och väldigt, väldigt skygg). Om klassen sitter tillsammans i soffan utanför klassrummet undviker jag alltid att gå förbi, och om jag måste, så gör jag allt för att undvika deras blickar. Det känns som om man får knivar i ryggen, och att de tycker att jag är konstig. Ingen i klassen har sagt något otrevligt till mig, men de pratar helt enkelt inte med mig längre.
Någon säger mig att jag ska undvika dem för mitt eget bästa.
Har börjat samtala med en liten röst i huvudet.
Jag får aldrig beröm, utan bara en massa skäll. Det blir långa samtal, om att jag är värdelös, borde ta livet av mig, och att jag inte duger till något.
Sitter vaken om nätterna och googlar på effektiva sätt att ta självmord, och jag har skrivit listor på vad jag kan göra för att se till att ingen längre skulle gilla mig, än mindre bry sig om mig. Jag vill inte dö om det lämnar någon som helst sorg efter sig. Men det känns ganska lockande för övrigt.
Klarar knapp av vardagliga saker i livet längre.
Att stå i kö när man handlar, då känns det bara som att jag är i vägen, som om jag inte borde vara där. Eller att sitta i matsalen och äta. Det går 2 000 elever på min skola så det är en del folk som äter samtidigt. Jag vågar aldrig lyfta blicken från bordet.
Vill så gärna hitta nya vänner, men det känns som om det finns baktankar hos de som möjligtvis skulle kunna vara intresserade. Som om de vill göra mig illa egentligen.
Jag får inte träffa någon för mig själv, eller för den personen som tjatar hål i huvudet på mig. Känner mig verkligen patetisk, kan inte prata med någon nära person till mig om detta.
Antingen så tror de att jag överdriver, och ljuger. Eller så får jag ingen respons. Jag fungerar som så att det inte är värt att blotta sina inre tankar och problem om man inte vet hur personen reagerar. Sitter personen tyst, kan det vara antingen för att denne inte förstår, inte vet vad hen ska säga, eller helt enkelt inte bryr sig.
Jag litar inte så starkt på någon, så hoppas inte på för mycket. Därav detta långa, patetiska, desperata inlägg.
Är detta extremt dålig självkänsla?
Det är inte bara dålig självkänsla, det där. Det du upplever är väldigt allvarligt, och jag tycker du borde gå till en läkare med det omgående. Det är inte mentalt hälsosamt att göra som du gör, och det är inte heller det att googla olika sätt att ta livet av dig på.
Jag hoppas verkligen att du gör som jag rekommenderat, jag förstår hur du mår, och man ska inte må så. Det finns hjälp att få.
Nyckeln med att hitta vänner är att prata, strunta i vad din "röst" säger om människor, om du lyssnar på den kommer du ingenstans…
Kram på dig, och jag hoppas du mår bättre snart :) Jag finns på PM om du vill prata mer!
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag har varit i nästan samma sits (för mig var det inte lika allvarligt). Jag vet hur det känns och det jag gjorde var att prata med mina föräldrar och de vänner jag litar på. Sedan gick jag till kuratorn på skolan och pratade med henne, och nu går jag även till BUP en gång i veckan.
Det är jätteskönt och framförallt VIKTIGT att du får hjälp, en chans att prata av dig med någon som kan ge dig rätt svar och lite vägledning.
Ingen ska behöva må såhär, mitt råd är att du tar kontakt med någon vuxen du litar på, det är superviktigt att du ska må bra.
Precis som personen ovan finns jag i PM ifall du undrar någonting om BUP/annat. Ta hand om dig!
Håller med båda inläggen här.
Du har ändå redan kommet en liten bit på vägen genom att skriva här. Det är bra att få ventilera sina tankar med andra även om det bara är via nätet.
Du ska absolut söka hjälp. Bättre att göra det i tid än att vänta då det hela kan bli värre eller bättre…men varför chansa?
Att du är medveten om att du har en röst som tjatar hål i huvudet på dig är ändå ganska positivt. Hoppas du förstår vad jag menar.
Hade du inte varit medveten om det så hade det varit riktigt illa.
Låt det inte gå så långt utan sök hjälp NU.
/Maria
Nummer ett är som redan sagts att söka hjälp, det du beskriver är mer än dålig självkänsla det har gått för långt och du behöver hjälp att komma ur ditt skal.
Nummer två. Har du något annat intresse mer än skolan där du kanske kan träffa nya vänner? Gym, djur mm. Det kan vara lättare att hitta vänner där man har ett intresse gemensamt.
Men börja med att söka hjälp!
KRAMAR från en som vet, och har vänt.
Håller med övriga, du måste söka hjälp direkt! Det finns hjälp att få!
Att ta självmord är inte ett alternativ, för som du skriver finns det folk som kommer bli ledsna, och du har hela livet framför dig. Söker du hjälp kommer du sakta men säkert börja må bättre igen. Livet kan faktiskt vara underbart och du förtjänar att få se det.