Hjälp mig snälla med en bra lögn!!!
Hej! Jag hittar inte gruppen till lögner så jag chansar med den här gruppen. Jag behöver eran hjälp! Det är så att vi ska åka ut på klassresa nästa år och vi har runt 30.000 kronor. Nu har vissa föräldrar sagt att vi i klassen får sälja ljus och saffran så vi får in mer pengar. Alla i klassen ska sälja, och det är runt 10-12 kartonger med ljus man måste sälja. Man måste inte sälja! Jag kan inte sälja för att jag har jättemycket läxor, men alla i min klass har ju samma läxor som mig så jag kan inte använda den ursäkten. Finns det en bättre ursäkt tycker ni? SNÄLLA!?

Planera istället så allt hinns med.
Planera din tid, kolla med vänner till familj och släkt om dom vill köpa, dom är ofta väldigt hjälpsamma. Sluta upp med att försöka hitta på nån lögn! Hela klassen sitter i samma sits, så varför klaga?
/Christine
Du vill inte sälja ljus för du anser det är tråkigt och/eller skrämmande möjligen? Prata med en klasskompis och hör om ni inte kan göra det tillsammans i så fall. Ifall du har läxproblem så be hjälp av din klassföreståndare/mentor med hjälp att planera upp det så du hinner med skolan. Att sälja ljus till grannar osv tar ju inte mer än någon timme i veckan så det går ju snabbt att knacka dörr. Eftersom det är en klass aktivitet bör ju alla ställa upp och sälja eftersom alla vill väl åka, och få uppskattar de som inte drar sitt strå men njuter av frukterna av andras hårda arbete. Vill du inte stöta dig med dem så hitta en lösning som gör att du både hinner med läxor och sälja är mitt råd.
Om du inte vill sälja, så säg det? Säg att du anser att du 30 000 kr ni har räcker enligt dig och att ni skall försöka hitta på något kul för de pengarna istället.
Eller så säger du att du inte vill sälja, men betalar ur egen ficka istället. För det är nog det enda du kan säga tror jag. Du tar dig nog inte ur det där. Säger annars som föregående, planera din tid så går det nog bra.
Ljug inte!
Prata med din lärare.
TS har avslutat sitt konto.
/Maria