Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 1751 ggr
Lonely2
0

Vänner som tycker en sak men säger en annan

Jag undrar om någon annan varit med om samma sak som jag, nämligen kompisar som tycker en sak men säger en annan? Jag upplever en dålig magkänsla när jag träffar vissa personer, personer jag ändå känt ganska länge men med tiden så får jag känslan av att de tycker en sak men säger en annan.

Det kan handla om livsval och andra mer personliga saker, menar inte på någon banal nivå som vilken jacka man valt, utan mer djupgående saker. Att man under samtal får vissa pikar och insinuationer om att det man själv valt och gör är fel.

Det händer inte ofta men de gånger det hänt har jag till slut konfronterat de här personerna och har då bara fått blanka nej till att de skulle tycka saker "bakom min rygg".

De säger sig bry sig, ha förståelse osv men varför känns det då ändå helt motsatt? Varför säger hela magkänslan då att personen inte är ärlig utan egentligen tycker man har både det ena och andra felet?

Från andra personer så känner man direkt en genuint vänlig inställning.

Det sägs ju att vissa personer är extra mottagliga för "dålig stämning" och oärliga personer. Vet inte vad man ska tro och känna?

Karmatarerskanise
0

Jag brukar lita på min magkänsla när jag träffar personer, den har visat sig stämma.

Därmed inte sagt att magkänslan alltid stämmer.Det är svårt sånt där.

Lonely2
0

@1: Ok, har det visat sig stämma i såna här lite "allvarligare" situationer? Alltså tvivel på hur ärliga vännerna egentligen är osv?

Jag har ju fått en mängd motförklaringar om att personerna inte tycker något "bakom min rygg" men det känns inte ett dugg bättre när de väl förklarat sig. Tror inte ett dugg på vad de säger utan ser det mer som att de försvarar sig för att de vet att det egentligen är fel att kritisera ens val i livet.

Karmatarerskanise
0

#2 Har ju inte fårr veta alltid, men en del gånger har det visat sig stämma ja. I de fall jag inte fått veta att min magkänsla stämmer, så har jag ändå valt att lita på den.

För känner man att något inte stämmer, mår man ju inte bra i vilket fall so helst.

Lonely2
0

@3: Ja, det är ju bara det att om magkänslan kanske inte stämmer så står man ju i det att man kanske säger upp en bekantskap på en känsla som visade sig vara fel.

Frågan är ju om man kan känna en sådan pass stark inre övertygelse och att den ändå skulle vara fel när man tillsammans med andra direkt kan tro på det de säger och står för.

Finns såklart inget entydigt svar men personer man känner kritiserar ens person blir det ju svårt att umgås med. Samtidigt kan det ju vara så att man själv känner sig kritiserad utan att vara det.

Svårt läge då jag själv känner att jag kan vara den typen av person som lätt känner om något är rätt eller fel och som har svårt att bortse från en känsla av att något är fel.

[Devya]
0

#4 Men som Hera säger, om man känner att något inte stämmer, så mår man inte bra oberoende.

Du mår inte bra och känner dig obehaglig till mods, så kanske det är då dags att säga upp bekantskapen, fast du kanske har fel. Du ska väl ändå umgås med människor som får dig att må bra.

Roamer
0

En cancer sjuk vän till mig sa en gång "Livet är för kort för att slösa bort på folk jag inte gillar." Om du har oärliga personer runt dig och det får dig illa till mods, lämna dem bakom dig och blicka framåt. Det kostar på att skära band som funnits och växt sig starka men det som betyder något är hur du har det framåt. Jag har sagt upp bekantskaper som varit riktigt roliga men i slutändan insåg skadade mig mer än det gav mig positiva upplevelser och saknar de "vännerna" ibland men överlag nöjd med att jag slipper avundsjuka och oärlighet. Vad är viktigast för dig? Svara på den frågan och du har svaret vad du måste göra.

malinmagnusson
0

Vad exakt är det som får dig att tro att inte dessa personer är ärliga då? Varifrån får du den känslan?

Är det deras ansiktsuttryck som inte stämmer överens med det dom säger till dig? Eller är det något annat dom gör eller säger som får dig att tvivla? Har dom svikit dig på andra sätt?

Något måste det ju vara? Annars får man ju inte en känsla av att något är fel.

Om det inte är något särskilt, utan bara dina tankar så tycker jag du ska lita på deras ord.

[Devya]
0

#7 Om hon bara får den där känslan av att umgås med vissa av hennes vänner, så behöver hon inte utsätta sig själv för det. Det är inget man mår bra av i längden.

Ibland behöver man inte alltid ha starka orsaker att gå efter, speciellt då det handlar om vem man vill umgås med och vem man vill inte umgås med.

Att säga att hon borde lita på vad de säger betyder inte att hon kommer att helt mirakulöst må bättre av att umgås med dem.

Jag personligen brukar alltid umgås med de människor som får mig att må bra. Om det finns någon som får mig att känna mig obekväm så umgås jag inte med den personen, det finns ingen lag som säger att jag måste tvinga mig själv till något som är obekvämt. Det är det fina med livet, vi kan välja våra vänner. :)

malinmagnusson
0

#8 Nej det är ju självklart att man inte ska umgås med personer som får en att känna sig obekväm och som man inte mår bra av att umgås med. En person som man känner så för är ju verkligen inte en vän. Vänner mår man bra av att umgås med.

En fråga är ju också om TS alltid känt så till de här personerna. Isåfall är det väl så att dom bara inte klickar kanske. Men jag fick uppfattningen av att hon  börjat känna så på senare tid. Då tänker jag att det kanske beror på något dessa personer gjort/sagt som får TS att känna så

hippieflickan
0

Jag vet precis vad du menar, är med om det dagligen med min partner. (vet att tråden handlar om vänner men skriver ändå :P) Det kan vara småsaker som hon säger "Du är fin som du är" men när vi ska gå ut säger hon att jag borde sminka mig och liknande såna saker.

Även större saker som att hon sagt att jag var den första hon var riktigt kär i fast hon redan innan när vi bara var vänner berättat att hon varit kär innan.

Den skada det gör är ju i alla fall för min del att tilliten minskar enormt. Man undrar tillslut efter varje mening om det är sant eller om personen tänker något annat innerst inne.