Bostadsyta och lön för att flytta ihop
Hej!
Några frågor till er som kanske är studenter eller lever sparsamt.
Hur liten lägenhet skulle du och din partner kunna ha som minst för att ändå kunna leva tillsammans på ett bra sätt?
Hur mycket behöver ni tjäna tillsammans per månad för att klara er bra, men ändå inte kunna göra massor av "onödiga" nöjen mm?
Berätta gärna mer eller ge råd av era erfarenheter, jag behöver fler verkliga synvinklar på vad man klarar sig på och inte i pengar och yta, även om det naturligtvis är individuellt.
Vi hyr ett litet hus med 2 rum, kök och badrum.
Skulle absolut inte bo mindre :)
Han jobbar som vikarie och jag studerar.
Vi betalar alla räkningar först, sedan planerar vi vecka för vecka med maten osv, så finns det lite kvar till nöje :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har bott själv på mitt studiebidrag (CSN) och jag bor i en 2:a på 60kvm med min hund. Har även bostadsbidrag.
Nu har min pojkvän flyttat hit dock och snart flyttar vi härifrån till Sthlm. Som minst vill vi ha en 2:a, då jag har hund också. Och jag kan inte tänka mig en 1:a helt enkelt. Förvisso får man väl ta det man får som student. Men det kravet har jag ändå, minst en 2:a. Hur många kvadrat vet jag inte. Det är bara att jag vill ha ett eget rum för sängen och ett för soffan. ^^ Sen får man leva med hjärterum.
När vi har fast lägenhet igen (ska hyra en i två månader, innan vi kan flytta in i vår permanenta) så söker vi bostadsbidrag direkt igen också. Sen är det mitt CSN 100% och hans CSN 100% vi får leva på helt enkelt. Hyra och räkningar först, sedan mat på ca. 2500:- i månaden + hundmat. Efter det delas hans pengar upp på de han är intresserad av och mina till det jag behöver.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆