Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 3165 ggr
[eeklund]
0

Svartsjuk flickvän, vad tusan ska jag göra?

Jag hoppas någon kan ge mig något gott råd om mitt lilla problem.

Jag har enbart killkompisar och jag älskar dom alla och dom står mig väldigt nära.. en av dom har jag bråkat med otroligt mycket då vi krockade totalt med jämna mellanrum (men ingen av oss ville säga hejdå till varandra). När jag lämnade mitt ex fanns han där 24/7 och det var typ då vi började utveckla vår vänskap på riktigt.. jag är han evigt tacksam för att han fanns där när jag hade det tufft. Han började få känslor för mig och jag var helt förvirrad eftersom jag var nybliven singel och han var kär i mig - därför krockade det.

Idag har han flickvän och dom väntar till och med barn tillsammans och det gör mig glad! Pga det har vi kunnat utveckla vår vänskap ännu mer och den har blivit bättre. Han har inga känslor kvar för mig och då är det lättare att umgås med varandra.

Nu till problemet: igår när vi umgicks berättade han att hans tjej är svartsjuk på mig. Hon tror jag gillar honom och tvärtom. Hon gillar inte att vi umgås helt enkelt. Han däremot har sagt att hon får lösa sina problem för han kan inte riskera vänskap pga svartsjuka (och det gör mig glad att han tänker så). Men det hela är jobbigt.. visst har han och jag bråkat när dom började umgås men hon har inget med det att göra och det är synd att det delvis har gjort att hon har nåt emot mig - svartsjukan. Sen har jag träffat henne en gång och hon gjorde inga försök att lära känna mig, hon sa ''hej'' och gick och gjorde sitt, satte sig hos oss ett tag och sa inte mycket. Det kändes wierd. Och att hon nu är svartsjuk på mig och att dom tjafsar via sms när han och jag umgås känns bara skumt och väldigt jobbigt. Var lite ledsen igår när jag gick och la mig för sånt här är onödigt och det kommer alltid kännas konstigt att umgås med han nu när jag vet att hon inte gillar läget..

Har någon nåt råd att ge mig? Vad ska jag göra? Antar att det bara är att skita i det och låtsas som ingenting, jag har all rätt att umgås med han och han med mig. Vi är ju nära vänner. Men det hela är så jobbigt.. hatar sånt här. När folk ogillar mig utan anledning, det är inte roligt direkt. Någon som varit i samma sits?

[Devya]
0

Du kan inte göra så mycket åt den där situationen. Det är något som han och hans flickvän måste lösa.

Du har ingen rätt att blanda dig i och därför känns det säkert extra jobbigt för dig, för du står hjälplös.

Frågan är hur länge du orkar vara i den där situationen, eller hur länge han står ut tills han eventuellt gör något åt saken.

Jag är inte svartsjuk av mig, men jag förstår givetvis flickvännens situation mycket väl. Och hon har sina personliga skäl till varför hon ogillar dig och hon har all rätt att tycka så som hon gör även om det kan kännas jobbigt.

[eeklund]
0

#1 Jag blandar mig inte i det, absolut inte.. det är deras sak att fixa.

[Devya]
0

#2 Som sagt, det finns ju inte så mycket du kan göra, tyvärr. Antingen står du ut eller så slutar du att umgås med honom.

Jag hoppas att allt löser sig, men det är väldigt tveksamt då det gäller svartsjuka flickvänner. =/

[eeklund]
0

#3 Att det kommer lösa sig är jag tveksam till, som sagt.. vi får se hur allt blir. Det kommer kännas jobbigt att umgås med han när jag vet att hon sitter och är sur över det, man känner sig bara iväg och att man är till besvär.

Gur4m1
3

har vairt i sitsen att tjejkompisar medvetet gjort mig svartjuk på henne och min pojkvän :) Mitt tips är att lära känna henne, visa att du är reko. Ni aknske inte alls kommer överrens men jag kan förstå att hon ser dig som en konkurrent för precis som han berättar "allt" till dig, berättar han även saker för henne så hon känner nog till er love-history.

Ni har haft känslor för varandra, det räcker för en del :)

Mina tips är:

Försök lära känna henne, alltås inte som "min bästis flickvän" utan som "pernilla" eller vad hon nu heter- som en individ. Fråga henne om HON vill hänga med dig på tu man hand- tex köpa julklapp till hennes kille osv. Sånt? Ni kanske kommer jättebra överrens, ni är ju trots allt nära samma kille.

Försök ordna så ni umgås där hans tjej är med också :) Även om ni såklart ska kunna umgås på tu man hand, blir lite annorlunda när man har partnern runt omkring.

Tycke rhan ska välja sin tjej framför dig….för hon br hans barn etc, de är en fmailj. Men av princip gör tjejen fel om hon ställer ultimatum. Killen verkar också vara sådär när hans äger att hon får lösa det där själv. Något ha rju fått henne att se dig som konkurrent, han är dne som är "bästis" med en tjej han även avrit förälskad i. Sådana känslor dör inte bara, men kan vara en fin grund till en bra vänskap.

Så ja, det enda du kan göra är att försöka låta tjejen lära känna dig, visa att du inte är farlig, ingen konkurrent, att du kanske tillochmed är en tillgång? :) Tråkigt när det blir såhär, håll dig bara ur vägen i övrigt. Ge henne ingen orsa att ogilla dig så att säga och se om det hjälper?

Tex om ni planerat men det krockar med deras planer och killen planerar att du är viktigare så kanske DU medvetet kna ta valet "nej men umgås du med din fmailj, vi tar det när det passar bättre".

Mina vänner är jätteviktiga men eftersom min partner är min fmailj och min BÄSTA vän så skulle jag alltid sätta honom främst. Men han skulle aldrig få bestämma vilka jag umgås med om inte jag håller med hans upplevelse.

Lycka till.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[eeklund]
0

#5 Jag har aldrig varit kär i han, han var kär i mig och inte jag i han. Det vill jag göra klart :). Har aldrig haft känslor för han alls.
Och jag håller med - dom bildar familj, såklart hon går före!

Jag och han sa det igår, att det nog blir bättre med tiden då hon kommer få se att inget kommer hända mellan han och mig OCH att det troligen blir bättre när jag själv skaffar pojkvän.. så vi har sagt att vi ska ge det tid. Men kan inte undgå från att det känns väldigt jobbigt.. jag har i alla fall gett dem en julklapp, till DEM inte till han.. hoppas det hjälper på traven. Den slog jag in innan jag fick reda på det här.

Annars håller jag med dig! Min framtida kille kommer också betyda väldigt mycket liksom.. det bara är så. Men det är bara så synd när det ska innehålla svartsjuka :/.

[WickedAlly]
1

#6 Det kanske är viktigt också att påpeka för tjejen att ni varit kompisar såpass länge utan att något hänt mellan er. Personligen tycker jag att det är annorlunda om det är ett ex man ofta umgås med.
Hade det varit meningen att du och han skulle vara tillsammans så hade det ju redan skett för längesedan och det har det inte, så varför skulle det ske nu när ni mest troligt utvecklat en stark vänskaplig relation?

Du kanske kan börja dejta lite och bjuda med dem på dubbeldejt? Då hade hon ju fått se dig med någon annan i ett sådant sammanhang.

Smart med julklappen tycker jag :)

[eeklund]
0

#7 Men precis, vi är inte ex.. han var kär i mig och jag var inte alls kär i han (fast jag försökte för han är så fin kille, men jag hade inga känslor för han alls). Och ja, hade vi varit menade för varann hade det redan hänt liksom.

Jag har någon på g faktiskt. Och jag tror hon vet det… jag förstår bara inte vad problemet är. Hennes svartsjuka ja, men det finns INGET att vara svartsjuk över! Det förstör mer än gör nytta att vara svartsjuk..

[WickedAlly]
1

#8 Ofta är svartsjuka en väldigt irrationell känsla, den som känner detta brukar ofta även förstå detta i bakhuvudet men så spekulerar man fram scenarion som verkar logiska och som mycket möjligt kan ha hänt. Sedan låser man sig tyvärr vid dessa scenarion.

Det bästa är nog bara att fortsätta hålla lite avstånd tills hon ser att du inte alls utgör något hot och att du bara vill deras bästa. Om du bjuder hem honom så bjud med henne också, ska ni ut och shoppa; bjud med henne. Detta behöver ju självklart inte ske varje gång men det ger henne en chans att se att du och hon kan vara lika mycket vänner som du och han är :)

[eeklund]
0

#9 Tack för tipset. Ska jag verkligen göra nästan gång! :) För jag vill inget ont, har han hittat tjejen i hans liv så är det bara toppen! Såklart man är glad för sin väns skull. Har henne på FB också, kanske får skriva ut när jag umgås med mitt ragg så hon kan läsa och se att jag inte är i tankarna att sno hennes pojkvän/min vän?

[WickedAlly]
1

#10 :)

Det tycker jag är smart, det med ditt ragg :)

Gur4m1
0

JA, alltså. Att du har kille gör ingne svartsjuka mindre- för en relation har aldrig hittills hindrat otrohet att ske ;) Men här kan du bara ge er tid och ja, vara öppen mot henne, bjuda in henne i sammanhanget och ha tålamod och ta det inte personligt.
Hon tycker kanske att du är så galet snygg och läcker och hon är kanske osäker på sig själv och sin pojkväns känslor (eftersom han avrit kär i dig) och ni kommer så bra överrens. En bekräftelsegrej.

Bra idé med julkappen, a good move!

[eeklund]
0

#12 Vill bara tillägga att jag är starkt emot otrohet.

Gur4m1
0

Jo, jag tänker på hur det är för tjejen :) Handlar alltås inte alls om dig eller vad du tycker- det skiter hon nog i. Som någon annan sa- hon skapar sina egna, logiska scenarion runt dig och hennes partner. :)

Sen kan alla vara otrogna. Jag tror inte att folk har en "otrohets-gen", det handlar om tillfällen men det ska vi inte gå in på nu.

[eeklund]
2

#14 Nej det ska vi inte gå in på :p. För det kommer aldrig hända mig helt enkelt.

Men ja, jag förstår att det är hon allt rör sig om.. det är jag medveten om!