Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 1793 ggr
Gabriella77
1

Att utveckla sig själv i ett förhållande?

Hur gör ni andra för att utvecklas som människor i ert förhållande? Att vara sin egen person, att inte bara vara "vi" utan "jag"? Jag har under många år lidigt av panikångest vilket gjorde mig väldigt beroende av min sambo. Det gjorde även min sambo väldigt låst. Jag kunde knappt gå och handla mat själv. Nu är jag fri från dessa besvär sedan över ett år tillbaka och är självständig. Min sambo är mitt i karriären och behöver få satsa på sig själv nu. Han vill att jag ska göra detsamma. Vi ska fortfarande vara tillsammans men han vill att jag ska utveckla mig mera och bli än mer självständig. Han menar på att jag missade så mkt under de åren jag var "fast" i hemmet att nu är det dax att jobba på mig själv så att säga. Så medans han är ute och reser i jobbet och jobbar på sin karriär ska jag ta vara på tillfället då jag är ensam här hemma och tänka på mig själv. Jag pluggar halvtid, börjar jobba heltid i aug och det känns jättebra! Nu försöker jag klura mer på vem JAG är och vad jag vill utveckla mer med mig själv. Och sedan oxå ta tag i det och göra något åt det. Men vad gör ni för er själva som er partner inte delar med er, utan det som är just din egen grej? Vore kul att veta, om inte annat än för att få lite inspirationGlad

Annette
0

Utvecklas vet jag inte om jag gör, men jag är väldigt självständig. Min stora passion är mina hästar som jag får ha för mig själv, eftersom maken är allergisk.

[Sajberlena]
1

Jag gör det mesta på egen hand faktiskt. Vi har nog i mångas ögon ett ganska "konstigt" förhållande, för jag lever och agerar och planerar i princip som om jag vore ensam, och så gör även maken. Sen stämmer vi av varandra så det praktiskt fungerar med barn och sånt, och så gör vi vad vi har bestämt.

Utöver våra "egna" liv har vi också ett gemensamt, så man kan nog säga att vi har tre liv i vårt familjeliv nästan.

Jag tränar, simmar, rider, åker på småresor med barnen (vill han med så får han ju naturligtvis, men annars åker jag själv), hobbypysslar, syr, handarbetar, åker till stan och shoppar, antingen med kompisar eller utan, i korta drag bestämmer och gör jag det mesta utan hans inblandning. Inte allt på en gång, det går lite i vågor och olika perioder.

Han å sin sida spelar golf, vilket tar mycket tid, jobbar med huset, och gör vad som faller honom in.

Nu har vi skaffat hund och efter sommaren blir det kurser och träning med henne för min del.

Det är väldigt viktigt att man får möjligheten att utvecklas som egen individ i en tvåsamhet. Jag tycker att din sambo har en ganska sund inställning. Det finns förhållanden där partnern skulle resonerat precis tvärtom, och där man istället för att uppmuntra till egna aktiviteter hindrar varandra från att utöva dem. Farligt!

Nä, ta och prova dig fram till vad du gillar att göra utanför hemmet, träna, promenera, kvällskurser, handarbete, simma, spela golf, ridning - finns massor av olika alternativ!

En sak till; Det är viktigt att man har egna vänner också, som inte är gemensamma.

abbis
0

Min passion är auktioner…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/