Julklappar man inte vill ha
Jag förstår inte hur man år på år kan köpa kläder i julklapp till någon när man märker att det bara blir fel.
Jag pratar om min svärmor som fjärde året i rad nu väljer ut blusar på gummessons som hon tycker är fina. Och dom är säkert fina - och svindyra. Men det är hennes klädstil och inte min. Hon är 69 år och jag 26 coh jag förstår att det absolut inte är lätt för henne att hitta något till mig, men jag har verkligen sagt varje år att det räcker att vi träffas. Hon behöver inte köpa en massa.
Det är så jobbigt att öppna paketen och säga varje år att det var jättefina blusar men jag tror jag vill ha kvittot så jag kan byta till något annat. För det är ju så onödigt att jag bara har dom hängandes i garderoben då det inte är kläder jag kommer använda.
Jag säger till min sambo att han diskret ska säga till henne att inte köpa kläder till mig, och han har sagt det - både ifjol och i år. Men hon tycker det är så kul att gå på stan och välja något fint till mig.
Så i år kunde jag inte be om kvittot igen. Jag sa bara att det var jättefina blusar. Hon vill ju bara väl. Men hon måste ju se att jag aldrig har den typen av kläder som hon har på sig. Och när jag bytt varje år. Ändå köper hon samma. Nej jag vill inte vara otacksam. Men jag skulle ju aldrig få för mig att köpa kläder som jag gillar till henne heller. För jag ser ju att det inte är hennes stil.
Det är lite tråkigt om ni har sagt det till henne lite snällt.
Du ska ju inte använda det bara för att de är dyra eller för att du fått dem. Blir ju helt fel om hon gör så var år trots att ni har sagt att du inte använder det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Testat prata med henne själv? Sen kan du ju göra en önskelista innan julklappsköp och skriva specifikt på den "inga kläder - har redan" eller så.
Det lustiga är att hon har frågat mig var jag brukar köpa mina kläder och jag har sagt att jag handlar nästan uteslutande på JC. Där har hon aldrig varit in har hon sagt. För hon går på gummesons där dom har så mycket fint. Och där har jag aldrig varit in har jag sagt.
Så vill hon absolut ge kläder så vore ju presentkort på jc bra men jag vill inte säga det rent ut. Ungefär som att tigga pengar känns det.
Prova en gång till att prata med henne. Säg att det är jättefina blusar men inte din stil (var ärlig alltså). Om det är omöjligt, så ge upp, håll tyst om det och ge gåvorna vidare till Erikshjälpen eller hemlösa eller andra behövande så inte plaggen är gjorda i onödan och någon faktiskt får nytta av dom.
#3 Jag hade sagt det på ett vänligt sett rätt ut och kanske lindat in det med att jag personligen vet vad för kläder jag behöver osv.
Det är väl bättre att säga det rent ut.
Men, det verkar som om tanten inte vill fatta, eftersom hon gör samma sak om och om igen. Eller så vill hon att du skall ändra stil och gör det genom att shoppa saker till dig i "hennes" affärer.
Men, jag tycker det verkar underligt. Kläder är ju ngt som är skitsvårt att köpa till ngn annan. Försökte ett par ggr till min ex-fru när vi var gifta, men det funkade aldrig ngt bra. Vi hade olika smak, eller så blev storlekarna fel (en 38 i en butik är ngt annat i en annan tydligen).
Är man osäker köper man presentkort, eller skickar med kvittot så personen kan byta. Även om man tycker om plagget kan ju storleken vara fel.
Vet inte riktigt hur äldre personer tänker ibland men jag tror att det ligger något i att vissa blir senila faktiskt. Min systers svärmor köpte en BH till henne i julklapp som va några gånger för stor… man såg på långa vägar att den kan hon ju inte ha! Och samma med min partners mamma, han har sagt till henne att köp ingen mat med ägg i för jag är allergisk och ändå…. Och min egen mamma frågar mig gång på gång "ska du ha lite omelett?" när hon vet att jag är vegan och allergisk mot ägg…. ba whutta? Hon gör det nästan varenda dag också! Jag vet inte ens om det är på skoj för jag säger till henne att det inte är roligt och börjar bli jobbigt att svara på något så dumt.
Skulle inte förvåna mig om din svärmor kommer glömma att du ens frågat efter kvitto…
ÄSCH. om du säger att du inte vil ha julklappar och att du inte vill ha kläder och hon väljer att köpa endå. Ja men tacka och ta emot då! Hon behöver inte veta att du inte använder dem.
Det finns ingen som helst anledning att få henne att känna sig obekväm eller obehövd!
Det är inte dina pengar hon spenderar det är hennes egna. Och eftersom hon uppenbarligen insisterar på att köpa julklappar så låt henne hållas, det är förmodligen något hon finner ro i och blir glad av.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#8 Håller nog med dig Toxics!
Jag håller också med toxics. Du sa också att hon tycker att det är så kul att gå på stan och köpa något fint åt dig, så låt henne glädjas åt det.
Jag skulle inte våga börja göra henne ledsen om jag vore du, om man ändå har försökt säga åt henne tidigare lite diskret.
Annars kanske du kan sälja kläderna eller ge bort dem om det är så att de inte alls kommer till användning.
Jag håller också med Toxics.
Tacka och ta emot bara. Du har gjort vad du kan och det har uppenbarligen inte gått fram.
Skänk blusarna till någon behövande.
/Maria
tycker att du ska uppskatta vad du får.
Finns människor som inte får någonting över huvudtaget.
#12 Jag säger inte att jag inte uppskattar det jag får men nej jag tänker inte bära dessa plagg bara för att jag fått dem då det inte alls är min stil och något jag trivs med. Och som jag sagt tidigare så förväntar jag mig inte att få annat istället utan jag hade varit nöjd av att bara träffas.
Men som andra har sagt, jag får ge bort dem till bättre behövande.
Bra plan att ge det till behövande. Då blir hon nöjd som får ge, och du gör någon annan glad :)
Sa aldrig att du skulle ha dom på dig, uppskatta det du får och istället ge dom till någon annan som faktiskt vill ha dom.