Paus i förhållande, bullshit
Låg och tänkte på detta igår, och jag behöver bara skriva av mig lite och se ifall någon kanske håller med.
Att ta en paus i förhållande är som rubriken säger, bullshit. Säger man att man vill ta en paus i sitt förhållande innebär det mer eller mindre att man drar ut på att göra slut, man gör det på ett mer skonsamt sätt.
Efter ett tag under denna "paus" märker man att man klarar sig mer och mer på egen hand och känner inget behov av att behöva gå tillbaka till sin partner och avslutar därför pausen och ingen blir farligt sårad.
Jag anser inte att en paus är bra för ett förhållande, vill man inte vara tillsammans med sin partner mer.. gör slut med en gång istället för att dra ut på det i onödan. Jag är rätt säker på att över 90 % av alla fall där man tar en paus, avslutas förhållandet efter ett tag, restadera 10 % lyckas hitta tillbaka till varandra.
Bull, bull, bull, bull…. shit
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med dig i det stora hela, samtidigt är det ju ett "bra sätt" för vissa att se om det ändå finns något kvar, värt att rädda. Jag hade en paus en gång och vi blev tillsammans igen. Jag behövde en paus från allt osm relationer ibland innebär. Känna efter vad jag egentligen ville och behöver.(man får vara förvirrad utan att kärleken är slut etc). Men jag hade en rätt stor, nej ENORM sak som skedde i mitt liv som min kille inte kunde hantera så jättebra…därav "pausen".
Ska man ha paus ska man prata om det- vad gäller. En del ser paus som ett sätt att få knulla/dejta andra :P se om gräset är grönare, andra har paus för att låta relationen rinna ut i sanden- eller som jag gjorde- testa vad jag vill, egentligen, och det faktum att jag itne orkade med en relation just då (utan att vare sig låta relatione rinna iväg någonstans eller ha sex med andra!).
Men ja, generellt är snacket om paus, bullshit.
Har någon pausat med dig eller? :(
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag håller helt med dig! Jag varit med om det själv, en kille som ville ta en paus för att det knakade i fogarna, jag själv ville att vi tillsammans skulle försöka lösa det, men nej, det det snart slut.
/Christine
#1 Har man någon "bra" anledning att ta en paus, om det är något som hänt som gör att man blir väldigt förvirrad så är det ju okej, man testar sig själv nästan lite. Så jag förstår dig också, men till största delen är det bara bull :(
Nej, men däremot har jag det jobbigt i mitt förhållande just nu, jag vet inte vad jag vill göra och några av mina kompisar säger att vi kanske ska ta en paus men jag känner då att om vi gör det så kommer det ta slut, 99 % säker på det.. :/ så jag är lite splittrad just nu..
#2 Tycker nästan det är lite fegt att göra så som han gjorde, vet man om att man inte kan lösa det men ändå tar en paus så tycker jag man ska göra slut med en gång istället :/
Jag tror inte på paus i förhållande. Däremot att man kanske träffas mer sällan för att liksom längta mer efter varandra, få mer egentid osv. Men paus tror jag inte på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tror inte på pauser. Jag tror att om man har det så dåligt så man funderar på paus så är det nog så att man inte har dom rätta känslorna.
Sen kan man ju förstås ha perioder då man behöver vara mer för sig själv. Men jag anser inte att man behöver ta en paus i förhållandet för det. Man kan ju bara se till att få mer egen tid och att umgås mindre med sin partner en period. Men älskar man varann vill man ju inte pausa förhållandet.
Jag och min partner är ju borta från varandra i flera månader om vart annat, men vi är ju fortfarande tillsammans och pratar med varandra över skype. Som ovanstående sa, ensamtid är en sak, men det innebär inte att man ska gå och ligga med någon annan, då tror jag verkligen inte man ska vara tillsammans överhuvudtaget. Att pausa är lika med göra slut, eller bör göra slut…
Behöver man en paus är något fel, håller med dig TS!
Behöver man en paus är något fel. Ja. Samtidigt kan det vara svårt att vara så säker på att "slut" är det riktiga beslutet, det beslutet kan ibland kännas för stort och man kan känna sig så liten och vara osäker. Då kan "paus" vara ett tillfälle att känna efter hur det känns att inte vara med varandra längre.
Dom flesta gångarna är nog paus ett utdraget slut, men måste det vara så fel? ibland och för vissa kanske det är vad man behöver för att smälta och fatta.
Skönt att det är så många som håller med.
Som många av er säger, ensamtid är en sak.. då fortsätter man vara tillsammans som man alltid varit innan bara att man inte tillbringar all vaken tid tillsammans, men ändå är trogna mot varandra.
Pauser är bara fegt, som jag sa i mitt inlägg.. har man modet till att säga ifrån om en paus så kan man lika väl gå rakt på sak o säga att man vill göra slut.

Det med paus har jag aldrig förstått. Hade min sambo föreslagit det hade jag gjort slut direkt, uppbarligen är ju någor gravt fel och vill han hellre ha paus istället för att prata om det så nej tack!
För mig är paus inget som passar. Antingen är mn tillammans eller inte.
Men jag tror att det fungerar för en del.

Jag har faktiskt haft en paus i mitt förhållande. Hade varit tillsammans i några månader och pga påtryckningar hemifrån vågade jag inte vara tillsammans med honom mer. Invecklad historia men korta varianten var att jag inte fick ha en pojkvän, så vi hade "uppehåll" 3v .Båda mådde så dåligt av att inte få vara med varandra så vi blev tillsammans igen trots motstånd. Detta är nu över 9 år sedan och vi har hållit ihop sen dess.
En paus behöver inte betyda slutet, det kan finnas bakomliggande orsaker med men i många fall är det som ni säger att man egentligen borde göra slut men inte gör det. En paus betyder inte att det är fritt fram att träffa andra!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#12 Men din paus grundade ju sig på människor runtom er, inte era egna beslut så det var ju liksom en tvingad paus! Vad underbart att ni till sist gjorde motstånd, tycker inte någon annan kan bestämma över er kärlek! Tror de flesta här menar en paus som i att man ledsnat på varandra och bestämmer att man inte ska träffas på ett tag… men som sagt, ni blev ju tvingade att hålla isär.

Skulle jag behöva tänka skulle jag nog bara åka bort ett tag och slå av mobilen. Blir som en paus, det skulle nog räcka för min del.
Antingen har man paus för ett mildare slut eller så har man en paus för att vara singel och ha en trygghet att komma tillbaka till när det känns tråkigt. Eller om man bestämmer att man vill vara för sig själv en vecka för att fundera efter något stort som har hänt, men det är en annan femma.
#14 en del här inne skulle nog inte reagera bra mot att ens partner gjorde så- åkte bort, slog av all kontakt, Alltså, utan att prata om det innan, tänkte jag :)
Tror paus blivit ordet för många men ofta är just "vi bör tagga ner" i relationen. Eller de som tror att paus faktiskt ÄR en aktuell paus- med stop- void- start. Där man kan göra vad man vill under void :P Lite som folks om åker utomlands och säger "vad som sker i spanien stannar i spanien". Hört foolk som inte anser sig vara otrogna och en hel del andra idootiska saker :P som förklaras bort av att de för tillfället existerar i en annan tidszon ;::)
TS om du vill ta en paus från din partner…så är det ni som avgör vad paus inebär :) Är du osäker och det inte är bra mellan er som det är nu så kan man jobba på det. Vad som behövs vet inte jag, men ni borde prata om det och lösa det eller göra slut.
En paus behöver inte innebära ett slut. Det kan vara så mycket som spelar in till varför man tycker sig behöva en paus. Inte enbart för att man tvivlar på sina känslor.
#4 Det är inte lätt att träffas mindre om man bor tillsammans.
Av vilken anledning ska man ha egentid? Visst alla kan behöva det, men tycker inte det är ngt man kan begära när man bor tillsammans….Vad skulle man då säga….ja du förresten hjärtat, jag vill ha egentid så skulle du kunna gå hemifrån, lr, jag går in i sovrummet, kom inte in och stör mig, jag vill ha egentid!!??
Pause i ett förhållande, vilket skämt!
Det är antingen eller som gäller. Antingen är man tillsammans eller så man inte tillsammans.

Förstår inte heller grejen med paus. Antingen gör man slut, eller så säger man att vi ses om en vecka, jag behöver vara själv ett litet tag.
Gör man slut finns ju inget som säger att man inte kan hitta tillbaka till varandra senare,
#19 Vad är det för skillnad på en paus och vi ses om en vecka, jag behöver vara själv ett tag? Tycker det har absolut samma betydelse.
Om man vill ha en paus får man ju förklara varför man vill ha det. Men det får man faktiskt även göra om man sticker iväg en vecka, för att man vill vara själv.

#17 när jag vill ha egentid åker jag iväg någonstans eller till någon. Samma för honom.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#17 Självklart har man rätt till egentid även om man bor tillsammans. Många har ett stort behov av egentid och behöver den för att förhållandet ska fungera.
Och nej, man ber inte sin sambo sticka hemmifrån. Men man kan själv gå och göra det man behöver. Tex umgås med vänner eller syssla med sitt intresse. Eller så kan man faktiskt stänga in sig i sovrummet ett tag om man behöver det.
#17 märkligt, det är just så jag gör för att få egentid. ^_^ I mitt förra samboförhållande bodde vi i en etta så ja, vi bad faktiskt varandra att gå och "hitta på något" när någon av oss behövde lite - kunde va för att kolla porr/runka eller bara dona med något som krävde fokus, eller att ma bara behövde vara lite ifred. Sen valde man ju jsjälv ofta att ta sig hemifrån, vara med vänner, skola, bibblan osv. Jag är nu i en särborelation, jag går helt enkelt hem när killen fått nog av mig eller jag av honom :) Men just för att vi bor isär så blir vi sällan less.
Men att kräva egentid (längre paus- vecka, månad) kan ofta handla om att man själv är ur balans på något vis och den andre, partnern, är "för på". Kanske på ett helt annat ställe- vill hitta på massor med saker, vill kela, gosa, sexa, snutta, busa osv. Jag tycker att man pratar om det och säger hur det är, så den andre förstår. Måste inte handla om ens känslor för partnern, utan handlar mer om vad man själv behöver just nu.
#17 - Det är lätt att träffas mindre om man bor ihop. Kom inte hem efter jobbet/skolan, träffa vänner eller familj istället och kom hem sent på kvällen. Åk iväg en weekend med tjejerna.
Jag bor ihop med min kille, visst träffas vi varje dag men vi umgås inte mer än 2-3 dagar i veckan. När jag kommer hem från jobbet så är klockan sovdags för honom, när han går upp så sover jag fortfarande. Det är jätteskönt att ha det så, man tar mer tillvara på tiden man verkligen är tillsammans på ett helt annat sätt.
/Christine
#17 Man kan t.ex vara särbo ett tag om det fungerar & går (går ju itne för alla), eller skaffa sig mer egentid. Jag har sambo men vi skaffar oss egentid, om vi känner att vi behöver det.
planerar man så går det oftast :) Även om man t.ex har barn.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Du verkar inte riktigt förstå hur det kan se ut i ett förhållande? Man går inte fram till sin sambo och säger "jag behöver egentid" det skaffar man oftast själv på eget håll genom att kanske göra nån fritidsaktivitet som partnern inte är med på, eller som andra säger umgås med sina vänner. Det handlar liksom bara om att umgås med sig själv på sitt eget håll.
Särbo går såklart bra, men det är också svårt att be om att bli särbo när man redan bor tillsammans utan att få det att låta som att man ber om en paus från sin sambo.. för man skjuter ju ändå bort dom på nåt sätt o det är inte bra enligt mig.
Jag har varit tillsammans med min pojkvän i lite mer än 5 år och vi har bott tillsammans i 2, skulle hag be honom om en paus nu eller be om att bli särbo s skulle han inte tolka det på annat sätt än att jag nästan dumpar honom. Så det är faktiskt olika för alla.
#22 #23 #24 #25 #26 Ordet egentid för mig betyder att man vill vara för sig själv. Jag vet om att alla behöver det ngn ggn, men jag tycker verkligen inte att man i ett förhållande kan be den andre gå iväg.
Som ni skriver att ni själva går iväg och är med vänner osv, det för mig är en annan sak, det är att umgås med andra. Även om sambon inte är med så ser jag inte det som egentid. Men ni kanske har rätt, så är det kanske.
Jo jag vet hur det kan se ut i ett förhållande. Mitt förra förhållande varade i 16 år, så jag vet absolut hur det fungerar, och det fanns sex barn med i bilden oxå.
Med min nuvarande sambo tror jag inte att jag bett om egentid en enda ggn, men när han har dragit iväg ngnstans ibland så har det varit skönt ngn enstaka ggn och få vara själv, men oftast så saknar jag honom hela tiden och vill bara han ska komma hem.
Jag menar inte att man ska vara på varandra 24/7 iheller, det vet jag om att det kan bli för mycket. Man vill ju hinna sakna sin älskling oxå.
#27 Egentid spenderar man ju hur man vill. det finns inga regler på vad egentid är.
#28 Nä, det har jag inte sagt heller, jag har bara förklarat hur jag ser på det hela.
#28 Men o andra sidan så talar namnet för sig själv. Egen tid = egentid.
Det är tid som man lägger på sig själv. För mig är egentid helt och hållet saker som jag gör själv och inte med andra. Tex åker ut till IKEA och går där och strövar runt i min egen lilla värld, tar en fika och helt enkelt njuter av egentiden för mig själv.
#27 - Nu är ju inte egentid och paus samma sak heller. Om den andre partnern är en sån som bara vill vara hemma så får man ju helt enkelt vara den som går hemifrån.
/Christine
#31 Jag vet om att det inte är samma sak, men i mitt sista inlägg har jag inte skrivit ngt om paus heller.
#30 Ja, tid man lägger på sig själv. Detta innefattar även fika med vänner, ett träningspass med en vän och liknande. Det betyder inte att man måste vara ensam.
Det handlar alltså om hur man väjer tt spendera sin egentid :) Somliga vill vara helt ensamma, andra inte.
#30 - Man är ju knappast ensam på ikea heller ;)
Hur komma denna tråden från paus i förhållande till egentid? :P
/Christine
Jag har inga problem att säga åt killen att nu behöver jag egentid/han gör detsamma :) Man får nog acceptera att relationer ser olika ut och att folk är olika i hur de kommunicerar med varandra. Egentid är för mig, tid man spenderar precis som man själv vill- med sig själv, eller annat. Tid som inte är med familjen (pojkvän, föräldrar/barn). Rekreation.
De jag menar att för mig är ordet tydligt. Det är tid för sig själv, där man inte blandar in andra människor. Saker som man mår bra av att få göra.
Sätta sig i fönstret med en kopp kaffe och läsa en bok utan att bli störd. Det är egentid.
Kanske för att personen som vill ha pause egentligen bara vill ha lite egentid
#34 I #4:ans inlägg skrevs det om egentid, det var därför jag tog upp det.
mm…..Jag ser inget märkligt i att behöva ha egentid/paus från partnern ibland ^_^ Man är ju inte ihopväxta. Men paus från relationen…det är en annan sak. :)
TS hur går dina funderingar.?
#38, det är jobbigt.. för nu känns det inte lika illa längre, utan jag börjar må bra igen.. jag känner inte samma behov att vara själv eller så utan jag känner mig snarare mer deprimerad av tanken utan honom.. 
#26 Jag säger till min man att jag behöver egentid. Så det behöver inte alls vara en omöjlighet i en relation. Vi är altså gifta och hängt ihop i snart 13 år. Just det med behov av ensamhet är mitt största problem när det gäller att vara i en relation. Det kluriga är att få partneren att förstå att det är ett behov jag har oberoende av honom. Det har inget att göra med att jag skulle tycka mindre om honom eller vara missnöjd med honom eller nånting sånt, jag bara är sån helt enkelt. Han börjar förstå
. Vi löser det bland annat genom att vi jobbar olika dagar (båda jobbar deltid), så att jag blir ensam hemme en eller två dagar i veckan. Har även pratat på särbo, men det faller bort eftersom vi byggd upp en massa gemensam veksamhet och projekt fysiskt i hus och uthus/verkstad och odlingar och för att vi har gemensamt barn som både vill vara med.

Säger ofta till killen att jag behöver vara själv. Har jag haft mycket på jobbet behöver jag några dagar ensam för att vila upp mig. Visserligen är vi särbos, men när vi bodde ihop hade jag inga som helst problem att stänga in mig eller uppmuntra honom att lämna hemmet och träffa kompisar om jag kände att det behövdes.
Håller helt med dig! Enda gången jag ser en paus som ett alternativ är om man har barn ihop och/eller bråkar mycket. Då kan det vara nyttigt att vara ifrån varandra lite, så man kan inse att man saknar personen och så… :) Men självklart är pauser då man får "träffa andra" helt idiotiskt. Då kan man verkligen lika gärna göra slut!
Jo, okej såna tillfällen kan det vara okej att be om en paus ifrån varandra, men då ska man ju också bara använda pausen till att vara ifrån varandra för att ha en paus och inte ett j*vla frikort till att gå runt och ligga med alla man stöter på, ursäkta om jag låter aggressiv men jag är så trött på alla som säger att de vill ha en paus bara för att kunna hålla på så.
Vill man ta en paus för att kunna vara med andra killar/tjejer, GÖR SLUT
#43 Jo, absolut! Varför ens vara i ett förhållande om man vill ligga/strula runt med andra människor? :S Förstår det verkligen inte.
Är som med öppna relationer- är upp tilld e inne i relationen. Det jävliga är ju då folk tolkar pausen så och man int ekommunicerar. JAg ser det som otrohet- som i Ross och Rachels fall i Friends. Där hejjar jag på Rachel ;)…men de hade en paus och de pratade aldrig om VAD en paus innebär för dem. Ross körd emed sin egen tolkning i brist av annat…
#45 Ja jag var också på Rachels sida.. :P och på Lynettes i Desperate housewives när hennes förlovade då låg med hennes bästa vän under deras "paus". Förstår inte ens varför man skulle VILJA ligga med andra om man faktiskt älskar den andra?? Paus eller inte, känslorna borde fortfarande vara där.
Att ha sex med andra kan ske trots att känslorna finns där. För många är sex en tröst, och känner man sig sviken och tror att pausen (notera att de som ville få paus var de som blev svikna!- kvinnorna) innebär att partnern inte älskar dem. männen i dessa två fall kände sig övergivna, svikna, rädda, desperata och då är man även ofta i stor tbehov av bekräftelse, att man msåte visa sig stark, att visa sin partner att man klarar sig själv etc. Hade Ross eller Lynettes man vetat att "efter pausen blir allt rba igen" så skulle de inte gjort som de gjorde.
Desperata människor gör dumheter. Jag hejjar på kvinnorna i dessa fall men är faktiskt glad över att både Lynette och Rachel ändå…på sätt och vis, kommer över det och inser att de också har del i händelseförloppet.
Just dessa fall är ju hjärtskärande för parterna är ju uppenbart kära och förtvivlade. Men jag har hört om historier där killen velat ha en paus för att "testa" vara med andra tjejer också….DET är BS om du frågar mig :>
Jag höll alltid på Rachel, men kanske mest för jag tycker inte att man går ut samma kväll som man bråkat och hämtar hem ett one night stand. Lite mer tid än så får man ge det, om man inte vill göra slut dårå ;)
Jag har haft paus i förhållandena men det innebär ju ändå att det tar slut sen. Bättre att antingen jobba på problemen eller göra helt slut.