Relationer iFokus

Relationer

Etikettbarn
Läst 5248 ggr
Karmatarerskanise
0

Dricker ni på julen?

Ni som har barn eller firar med barn. Finns det alkohol med i bilden på julafton?

[TrevorS]
4

Ser alltid till att det finns minst 1 nykter och att ingen dricker sig fulla.

Karmatarerskanise
1

Själv har jag aldrig firat med barn. Vissa år går jag efter mitt firande med min familj hem till en väninnas mamma. Där har min väninna med sig sin son och det blir ingen alkohol fören han sover gott, och det finns alltid någon som är spiknykter.

Namiko
9

Det har aldrig varit alkohol inblandat i julfirandet i min familj och kommer troligen aldrig att vara det heller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Wera]
0

Här dricks alkohol varje dag, ett glas vin och martini hör till vardagen, som alla tycker är jätte konstigt Tungan ute Så ja alkohol finns med under jul, men alla brukar vara nykter, ibland är pappa dock inte det.

Rustibus
2

Jag är uppvuxen med att det alltid har varit alkohol med i bilden på jul.

Men jag har aldrig haft  några som helst negativa minnen från jularna när jag var liten för det. De vuxna drack både glögg och julöl, men det var ju aldrig nån fylla för det…

Att dricka alkohol är ju inte liktydigt med att dricka sig dyngfull kan jag tycka.

Om man har en sund inställning till alkohol och kan hantera det så ser inte jag några som helst problem med att inta alkohol på julafton, även om det finns barn med.

Karmatarerskanise
4

Ett enda glas påverkar oss även om man inte tror det.

Nykter är man utan någon alkohol i blodet.

Därmed inte sagt att det är fel med ett glas vin eller öl.
Man bestämmer själv.

[Wera]
0

#6 Jo jag vet att "benämningen nykter" är att man inte druckit något alls, men jag säger nykter till de som beteer sig nyktert =P

hus-musen
2

Inte på julafton, möjligtvis dricks det lite glögg eller en lättöl, inget mer. Dagen efter brukar det tas någon snaps, öl och vin, och glögg, men inga är fulla.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
1

Jag dricker gärna ett glas rött till min danska ankstek. men om ingen annan vill ha vin så öppnar jag inte en flaska bara för mig, utan nöjer sig med julmust.  Så, av de jag brukar fira jul med (vi brukar vara 10-12 pers) så är antingen alla helnyktra eller så är det två pers som dricker nåt glas vin varav jag är den ena :-)

Resten av julen driks det vanligen inget i vårat hem.

Banankaka320
0

Typ ett glas baylies, bara för man blir så mysigt varm av lite. Inte så jag blir det minsta packad, respektlöst mot barnen tycker jag. Har en alkoholist i familjen som alltid passade på i julafton att dricka öppet när jag var mindre, eller gör det fortfarande och det var/är jättejobbigt

Lintill101
0

Hos oss är det en liten glögg… kanske 2. Dock inte för mig jag dricker inte alls.

Hos min dotters pappa pimplas det dock ordentligt. Mycket fylla ibland har någon däckat innan tomten kommer. Inte helt lätt att förklara för barnen varför den eller den somnat.

ettlitetalias
1

Ja, blir alltid alkohol, men har aldrigt haft problem med det. Tyckte som barn att det var roligt att de vuxna kunde slappna av och släppa loss lite för en gångs skull Tungan ute

KimE
2

Lite glögg efter barnen lagt sig.

[aammE]
0

Är uppvuxen med att alla vuxna (framförallt mamma… herregud…) blir tokfulla och pinsamma på jul.

Pytteliten
2

Nej, har aldrig druckit något vid jul och har inga planer på att börja med det nu när jag har barn!

#4 Du har inte funderat över varför alla tycker det är jättekonstigt?  Men behöver inte bli full för att bli alkoholist! Prova att ta en vit månad. Hur känns tanken? Inga problem eller hur! Men så, upp till bevis då. Jag sätter en slant på att det inte går, men blir inte glad om jag vinner…

[FruStein]
4

#15 Du känner inte #4 och har heller inte fått några detaljer om alkoholintaget i dennes familj så jag tycker att du ska ta det lite lugnt med att döma.

Vyer
4

Hemma hos mig/mina släktingar så förekommer det på sin höjd lite julöl eller glögg och ingen dricker sig berusad. Det finns ingen koppling mellan alkohol och julfirande för mig och det tog lång tid innan insåg att att det finns de som har jul som suparhelg Förvånad

Karmatarerskanise
3

#15 Hon har väl ändå ingenting att bevisa för dig?

Sarah
1

Jag och min kille och en del vänner går ofta ut på julafton så ja det dricks :) Men inte så mycket med familjen. Finns dessutom inga barn med i bilden.

Karmatarerskanise
2

#14 Vad tråkigt :/

Noa-Nisse
2

Jag är alltid nykter på julafton. Dock brukar mina föräldrar, moster, faster och respektive dricka en eller två julöl och en liten snaps.

Aldrig att någon tappar kontrollen på julafton. Jag hade blivit sjuk besviken om det hade hänt. Jag tycker julen är till för att umgås med sina nära och kära, inte för att supas bort.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Pewsi]
2

Det varierar, kan väl hända att man tar någon öl till maten. Dock blir ingen stupfull på julafton och vi ser helst till att de yngre inte är med när drickandet börjar..

jackiejohn
2

Glögg och pepparkaka till kalle anka, julöl och snaps för den som vill ha till maten Glad

Vi firar med barn, alltid barn med i bilden men det har aldrig hänt att någon blivit stupfull och odräglig, Däremot så är det glada miner och en mysig julafton Skrattande

Ser inget fel i att dricka alkohol på jul dom jag känner kan skilja på att festa ordentligt och drticka lite lagom och ha trevligt..

Wand
0

Förr har det aldrig varit det, förutom glöggen så, men det har inte varit någon lullighet eller fylla. 

Men förra julen så firade vi jul med mammas nya för första gången, och han är mer eller mindre alkoholist, så då blev det en del sprit. För han då, dvs. 

Pappa dricker öl jämt, varje dag, så för honom är det inget speciellt just vid jul. Han blir inte full, men det är ändå ett beroende. Dock så är min lillasyster nu 12 (13 i januari), så hon är inte så jätteliten längre, så det kanske inte räknas som "runt barn". 

Själv dricker jag inte, såklart.

Så vet inte riktigt vad jag ska svara.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Maria
3

Hemma hos oss har det alltid funnits julöl, glögg, ibland mumma, och nubbe till sillen.

Ingen skillnad när sonen var liten eller flera barn har varit med.

Ingen har druckit för mycket vad jag minns utan njutit av mat, dryck stämning och vi har haft allmänt trevligt.

/Maria

[Puppan]
5

Nej absolut ingen alkohol hemma hos oss på jul.

Det hör inte till tycker jag.

Buffaomini
1

Har inga egna barn, men finns barn med på jul.
Dricker inte någon alkohol, känns inte som det hört till. Okej kanske undantag glögg.

Men jag vet inte, det är upp till var och en
men jag tycker man kan hålla det på en acceptabel nivå om man nu måste dricka

Salish
1

När jag var barn brukade mina föräldrar bara dricka nåt vin eller glögg eller så, men de blev aldrig speciellt berusade. Nu finns det ju inga barn i familjen längre, så nu dricker vi alla glögg tillsammans. Det är ju inte så mycket, men ingen i familjen tycker att man bör vara full på julen, så det får räcka så. Det är mest för gemenskapen och för att det är gott.

Arkan
1

I våran släkt förekommer det alltid Gotlandsdricka och Engelsk Julöl. Men ingen dricker sig full. De tar 1-3 öl till maten. Sen blir det glögg på kvällen. Jag anser inte att julen är en festhöjdpunkt.

Aniara4
2

Det här tycker jag är en riktigt bra krönika om barn, jul och alkohol:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article12188157.ab

Stephanie
2

Hos oss dricks det bara glögg i rimliga mängder Tungan ute

Har ofta funderat på vad som gjort att jag och min syster haft sån "chill" syn på alkohol. Vi har fått smaka sen vi var små och skulle säkert ha fått ett eget glas vin till maten när vi blivit lite äldre om vi frågat efter det. Sen slog det mig, när jag pratade med två vänner (varav ena nykterist pga förälder som är alkoholist), att jag aldrig sett någon av mina föräldrar fulla eller ens i närheten av att vara onyktra. Jag har aldrig under min uppväxt umgåtts med onyktra vuxna, varken till vardags, jul, midsommar, nyår eller vad det nu kan vara. Aldrig. Hur vanligt är det att unga gör det?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Momiji]
1

Hos oss har pappa, morfar, morbror och farfar kanske tagit sig en öl till maten. Allt annat är alkoholfritt

Jespersen
1

Jag dricker bara lättglögg på julen.

Jag minns någon jul då mamma druckit sig full på vinglögg/vin, men jag tycker själv inte att julen är någon suparfest utan ett tillfälle då man träffas och myser (och jag tycker att fulla människor är sådär mysiga när jag själv är nykter, mamma står jag bara inte ut med när hon är full).

Forgetful
2

Är stolt nykterist som håller reda på om folket får i sig för mycket och barnen brukar inte bry sig så mycket då de bara leker med varandra xD

//Forgetful

Falurven
1

Jag har aldrig druckit på julafton men de vuxna kan ta sig en eller två snapsar(?) var. Det är dock nu på senare tid då vi alla är minst 16år gamla. Mamma dricker dock aldrig eftersom hon avskyr alla droger och vad det gör med människor.

Mvh Nathalie

enni
0

hahaha jag insåg just hur trångsynt jag var, jag trodde det hörde till med en liten "jävel" till maten, dessutom tas det alltid något glas öl o vin för de som vill det. så har det också alltid varit, o när jag var liten fick jag alltid smaka på det som de vuxna drack (pyttelite naturligtvis). dock har aldrig någon varit full, det dricks mest för att det smakar gott o hör julen till (enligt min familj). dock tycker jag att det kan vara bra att ha någon nykter ifall det händer något o man behöver bilen, o jag skulle nog inte heller dricka om jag hade småbarn med på festen :-)

Karmatarerskanise
0

#36 Det är inte trångsynt. Det är ju så det ser ut hos många.

Toxics
2

Ingen alkohol här inte. Har alltid firat med mamma pappa. storebror, lillebror och lillasyster. Och det har aldrig funnits tillstymmelse till alkohol hemma. Inte ens i glöggen.

Mamma är noga med det för hennes jular när honvar liten bestod av att mormor och morfar drack för mycket och sedan gav barnen stryk.

men jag tycker det är ganska skönt att inte dricka på jul.

Då kan man spara upp sig till nyår Hehe

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

pumahot75
2

NÄÄÄÄÄÄ, verkligen inte…. Det är barnes dag sååå är det bara…

De får oftast vara  med om det ändå såå mycket ju…. Tänk bara på midsommarafton ju =(

**Inte lätt att vara barn alla gåmger…
**

ChristineL
1

Jag är uppväxt med väldigt lite alkohol i familjen, och så är det fortfarande. Men nån snaps och lite glögg brukar finnas, kanske nån julöl också. Men det är alltid måttligt.

Ketang
1

Jag är uppvuxen med att mina föräldrar och mormor och morfar tagit ett glas vin eller en julöl till maten och på kvällen lite glögg. Men aldrig så att nogot blivit "onykter" i den bemärkelsen. Själv dricker jag inget alls i sällskap med barn. Aldrig att jag skulle göra det. I år firar vi bara med svärföräldrarna och dom tar på sin hjöd lite glögg. Är inte ens säker på att det är starkglögg dom köper… Känns skönt att inte ha en familj som blir fulla på julen.

Lojs
1

Ett glas vin till maten blir det eventuellt, precis som förra julen.

I julfirandet är det både folk som ska köra och är nyktra och de som dricker en del alkohol, precis som det brukar vara hemma hos oss. Det brukar inte bli så onyktert att det är jobbigt, i så fall efter jag somnat så jag inte vet om det. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

patronsaint
2

Mina föräldrar är nykterister eller ja dom tycker helt enkelt inte om att dricka alkohol. Mamma dricker möjligtvis ett glas vin med mig vid typ midsommar. Så för våran del blir det ingen alkohol på julen :)

I want to be like the patronsaint of reality.

[mejja]
1

ingen alkohol  förrän  senare på kvällen när sonen somnat, då brukar vi ta en glögg..that´s it. är själv uppvuxen m en alkoliserad förälder, numera nykter tack o lov..

meliora
0

Jag dricker inte i vanliga fall heller (nykterist) men alla andra som är över 18 gör det. Trots att det finns små barn. Jag tror att många i vår släkt ser julen som ett tillfälle att hälla i sig en del faktiskt..

[waterlilly]
2

När vi hade sambons dotter på julen drack vi ingen alkohol alls.Tycker det är barnens högtid och alkohol kan man dricka snaps och annat när man är barnledig.

Min pappa drack varje kväll när jag var tonåring,han var aldrig full men blev vresig,sur och tjafsade med mig eller mamma.Mamma var aldrig full i min närhet när jag växte upp,kan minnas att hon tagit ett glas vin eller två nån gång när jag var tonåring men hon var alltid på samma sätt och ändrade inte personlighet som pappa.

Intehärutandär
0

Aldrig, julen är barnens högtid. Vi har must och svagdricka på vårt julbord i släkten. Serverar aldrig alkohol på högtider.

LinaLj
0

Någon tar öl till maten och ibland blir det en likör till kvällskaffet runt 9 tiden. Men inte mer än så.