Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 14259 ggr
Karmatarerskanise
5

Fulaste sätten att göra slut

Tänkte att vi här kan samla historier om fula/konstig slut på förhållanden. Det behöver inte ha hänt dig, det kan handla om släkt eller vänner också.

Karmatarerskanise
10

Kan börja med en sak som min kompis var med om. Hon pluggar i Australien just nu och har fått vänner på skolan.

En av tjejerna bjöd dit sin pojkvän, han skulle stanna 3 veckor. Och jag påminner om att det är en lååång resa dit, samt dyr.

Han hann stanna i 2 dagar innan flickvännen bestämde sig för att göra slut. Kul. Resa hela vägen dit, ha 3 veckor bokade och så gör hon så.

Att göra slut öga mot öga i all ära, men ibland får man väl tänka lite längre :) I det fallet hade jag som killen hellre fått ett sms eller samtal om att jag skulle avboka resan än att få det kastat på mig på plats.

Twisted_T
3

#1 Usch det låter hemskt.

Mitt ex(var med han från 15-19 från och till) brukade göra slut genom att egentligen bara messa några taskiga saker och sen säga att han har en annan tjej på g(gärna skicka bilder på henne till en med).

Jag vet inte varför jag då valde att ta tillbaks han varje gång.

Skyller på att jag var ung och dum och tänkte att jag inte var värd bättre.

Han var duktig på att trycka ner en. Men en dag fick jag nog och gjorde slut och då var det nog.

Då började livet på riktigt.

Nu bor jag med en helgo kille sedan ungefär 2 år tillbaks(vi har varit tillsammans i lite över 3 år), det är helt klart ett mognare förhållande.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

citytjejen
13

Jag har faktiskt gjort slut via mail en gång, och då var jag över 30. Låter illa och fel men killen, som precis flyttat från mig (vi skulle bli särbo efter att ha varit sambo i nästan ett år) var så oerhört konflikträdd så när jag väl bestämt mig för att göra slut så försökte jag få tag i honom i två veckors tid. Jag ringde, han svarade inte, jag sms:ade och han svarade unvikande och jag mailade och det var samma svar då. Ville föreslå att vi skulle ses och då  berätta att jag ville göra slut och förklara varför. Men till slut orkade jag inte jaga efter honom längre så då skrev jag ett mail istället. Hans svar var då: "Ha en trevlig sommar!"

Så i just detta fallet tycker jag det var legitimt att göra så Glad

/Christina

Gur4m1
0

Ptja fulasste sättet för mig var när en kille jag varit ihop med på distans i 6 månader, (vi sågs varje månad) bjuder hem mig till hans syster på nyårsfest, ca 20 mil från flygplatsen, ca 100 mil hemifrån- och samma kväll vi kommer dit- kvällen innan nyår- berättar att han vill göra slut. Detta kund ehan int eberätta då vi fortf var på en ort där jag kunde åka hem med flyg på 50 minuter -_-

Kändes ju sådär LAGOMT jävla sjukt att går unt och "vara kära" när vi båda visste att vi gjort slut, fortsätta sova ihop i samma rum och ja,d et faktum att jag kunde varit hemma och spenderat nyåret med MIN EGEN fmailj.- orsakade en hel del tårar det nyåret. Synd att det var den klart bästa nyårsfestne jag varit på so far i övrigt :P

…det sög. Han var en jävla idiot.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Zorita]
0

Ett ex ringde helt enkelt inte upp mig på min födelsedag när jag pluggade utomlands. Eftersom det var kanske tredje gången han gjorde slut lät jag det vara slut denna gången. Innan hade han lämnat mig i en stad där vi hälsade på hans familj, åkt hem utan mig och sen när jag fick tag på honom efter några timmar sa han att han ville göra slut… Fast jag har varit taskig också. Jag bodde med en kille men min egen lägenhet allt fortfarande tom. En morgon packade jag min väska och gick hem. Några timmar senare gick jag tillbaka och sa som det var. Han hade tydligen inte ens undrat vart jag tog vägen, så det var väl lite sak samma :P

Jessicahagstrom94
1

Via sms, hänt mig ett par gånger men jag har aldrig gjort så själv.

ChristineL
1

Jag skulle väl säga att allt som inte är face-to-face är fult, men varken jag eller mina vänner har varit med om nåt sånt, tack och lov!

Fridaaaa
1

Håller med #7! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

7-8 anser ni alltså att det var bra gjort av tjejen i min historia?

Fridaaaa
0

#9 Både ja & nej. Men hade varit ev bättre via telefon i så fall. Absolut inte sms eller liknande.
Och om hon nu var osäker, skulle hon inte bokat 3 veckor från början med honom.

[Tilde]
2

Jag har gjort slut via sms/telefon… men det var med en kille som jag hade ett distansförhållande med. Vi träffades ungefär varannan helg och vi var fattiga studenter, så jag tyckte det bara var slösigt att hälsa på varandra bara för att göra slut… för jag VISSTE att jag ville göra slut och visste att han skulle fösöka övertala mig att inte göra det…

Gur4m1
0

Folk är egoister och australiatjejen ville ävl kolla att känslorna stämde innan hon tog det beslutet. Var hon redan besluten om att göra slut när resan bokades eller när han åkte så var det otroligt fult gjort, men killen kund eju passat på att ha kul i Australien utan tjejern nu när han ändå var där, jag hoppas att han gjorde det!! :)

Jag tycker att det varit bäst att dumpa på telefonen elle riallafall berätta om sina tvivel så kund ekillen själv avgöra om det var värt resan eller inte :)

ChristineL
1

#9 - Njae, det är ju lite väl hårt att "tvinga" dit honom för det. Ett ordentligt telefonsamtal hade väl kanske varit på sin plats.

Karmatarerskanise
4

Eller så kände hon som fler i tråden att det måste göras ÖGA MOT ÖGA ;)

Gur4m1
2

#14 hahah ja men då var hon ett klockrent litet egoistsvein :P

Fridaaaa
0

#14 Dock är det ju onödigt att boka 3 veckor då känner jag.

[Tilde]
7

#14 Kände hon så kunde ju HON åka till honom istället, hah! Tungan ute

[Zorita]
4

Öga mot öga tycker inte jag det måste vara. Är det distansförhållande eller så tycker jag det väl är ok. Har själv gjort slut så och blivit dumpad så. Sen tycker jag det beror på relationen också, eller det skulle det göra för mig. Om vi har setts i två veckor kanske jag skulle överväga telefon, men inte efter typ två år. Och om den andra parten varit ett svin tycker jag sms är ok också Tungan ute Skulle jag tex bli slagen och jag var så stark som jag är nu skulle jag fasen gjort slut via fb haha.

Karmatarerskanise
0

15 eller hur :) 16 det var ju han som bokade, inte hon.

Geru
14

Tycker inte det är speciellt realistiskt eller resonligt att ha en "öga mot öga" policy konstant. Vill man att relationen ska ta slut så ska den ju ta slut, oavsett hur man gör det, hellre det än att man ska gå runt och vela sig kring det och på så vis hindra livet från att gå vidare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Alibi
5

Har "varit med om", eller at kanse mer "bevittnat" att två av mina killkompisar som var väldigt tajta kompisar och hade varsin flickvän i ca 3 år så bestämde sig den ena för att göra slut med sin, efter inte mer än en vecka bestämde sig den andra för att också göra slut, båda två via sms. Tycker det vad ganska fult gjort.

Samma sak med två an mina tjejkompisar. Båda hade pojkvän i mins två år åch när den ena gjorde slut gjorde den andra också det. Vad är grejen med det undrar jag?

I'm gonna let my little light shine

Roamer
6

Tankarna faller direkt till

http://www.smosh.com/smosh-pit/videos/5-special-break-letters

Att göra slut per sms eller chat är väl inte det roligaste men det finns väl värre saker att det tar slut på. Våld, otrohet eller liknande är nog aningens värre än få ett kort sms även om det naturligtvis inte heller är roligt.

I mina ögon är det värre att gå och hålla på det och slösa andras tid för man är feg och inte vågar göra slut, eller ännu värre går och hoppas på att den andra ska göra slut så man själv slipper. Tar hellre ett sms i så fall.

Karmatarerskanise
2

#21 Något sådant har jag aldrig varit med om, och det låter hemskt omoget.

Jag har själv en gång varit med om att vi gjorde slut gemensamt genom sms, efter ett fyra år långt förhållande. Det kändes helt okey för mig och honom. För mig var det skönt att kunna sitta ensam och gråta ut innan jag träffade honom igen.

För mig är öga mot öga inte alltid det viktigaste eftersom jag inte gärna visar mig "svag" framför andra.

Gur4m1
0

#21 hehe du beskrev just mi syster och hennes kompis när de var rutn 13-14 år gamla. För så gör inte vuxna, mogna människor. MEN kan tänka mig att om båda kompisarna var i dåliga relationer så kanske den enes uppbrott gav mod till den andre kompisen att också göra en förändirng-

Alternativ två är att första killen som gjorde slut är en psykopat som inte ville festa ensam och därför manipulerade sin undersåter (kompisen dårå) att dumpoa sin tjej så de kan supa och leva loppan tillsamman! :> ….det kan vara så, tro jag har sett det på film :)

Alibi
0

#23 Ja jag tycker faktiskt det är tramsigt gjort. Visserligen kanske ingen av dem var lyckliga men det känns inte som en slump.

#24 Haha okej, grejen var att när detta hände var killarna 17 när tjejerna gjorde detta var de 19 och 20.

Jag vet inte riktigt, som jag sa till #23 så känns det inte som ett sammanträffande, i alla fall inte i båda fallen.

I'm gonna let my little light shine

Wide Awake Dreamer
9

Att göra slut på ett förhållande skriftligen kan ha sina fördelar ibland.

Som någon redan nämnt är det bättre att göra slut på ett förhållande som inte funkar än att stanna kvar för att man inte vågar göra slut öga mot öga. Sedan är det ju så att öga mot öga situationer kan skapa sådan dramatik att man kanske säger eller gör något dumt, eller kanske inte alls säger det vill ha sagt. Distans kan vara bra ibland. För vissa kan det vara lättare att förklara sina känslor i skriftlig form (jag är en sådan person). För dem kanske ett verbalt uppbrott skulle bli mycket mer dramatiskt och "fult" än vad som vore nödvändigt.

Sedan beror det ju också på hur det skrivs. Ett kort sms eller mejl skulle göra mig skitförbannad, även om jag visste att personen har svårt att uttrycka sig verbalt. Skall man ändå göra det skriftligt kan man lika gärna passa på att lägga ned lite tid på att förklara sig. Så pass mycket respekt bör man kunna visa! Och visst tycker jag att man bör kunna prata om det eller på annat sätt förklara sig om man blir ombedd.

Så jag skulle säga att fulaste sättet att göra slut på är att göra det som att det inte betyder något, som att man bara tackar nej till en kopp kaffe eller något. Öga mot öga, sms eller mejl har inte så stor betydelse. Men tycker man att man kan kasta ett förhållande i soptunnan bara med hjälp av några korta fraser, då har man inte mycket till karaktär i mina ögon.

[waterlilly]
0

Jag var förlovad med en kille som jag hade varit ihop med i 14 månader och han dumpade mig via sms.Så himla dåligt,när jag sedan träffade en ny kille så hotade mitt ex med att ta sitt liv och tyckte jag var hemsk..Vilket pucko.

[NinaCrown]
0

Jag har varit tvungen att göra slut två ggr, första gången försökte jag snällt och trevligt säga att saker inte fungerar, jag trivs inte… Men karln klängde sig kvar och vägrade ta att jag ville göra slut, tills jag vart fly förbannad och skällde ut honom… Han är fortfarande bitter över det…

Andra gången var med en kille jag tyckte otroligt mycket om, men som inte lyssnade på mig när jag försökte tala om att sättet vi levde på inte var bra för mig (jag var tvungen att sitta och titta på honom när han spela dataspel i princip hela dagarna, gick vi ut så var det för att spela dataspel med hans kompisar…). Jag mådde otroligt dåligt och kände mig instängd, men han lyssnade inte så en kväll fick jag nog och sa att jag tänkte åka hem till min mamma nästa dag varpå han frågade när jag skulle komma tillbaka… Det hade jag inte tänkt göra, vart mitt svar…

Dumpad har jag bara blivit en gång, och då via telefon. Visst, gjorde ont då men ganska logiskt när jag tänker tillbaka på det. Var distansförhållande med 6h bussresa mellan oss, och sist jag var och hälsade på var han väldigt frånvarande… Ville jag göra slut i sådan situation så skulle jag nog med gjort det via telefon.

Resten av förhållandena ran ut i sanden, min första kille (internet-pojkvänn) försvann bara helt random Obestämd Hörde inte ett knyst ifrån honom på 6-7 år, sen fick jag ett mejl i sommras där han frågade om jag verkligen var jag och om jag minns honom. Då kom min mindre trevliga sida fram. Oskyldig

[glitterglam]
2

Genom otrohet = slut på förhållandet.

Via telefon/meddelande = fegt och dåligt sätt att göra slut på.

Cafesinner
1

Well, mitt livs kärlek (och jag brukade inte tro på sådant men var verkligen inställd på barn och lägenhet i framtiden) dumpade mig genom ett telefonsamtal, efter nästan 9 månader tillsammans. Sedan sade hon att hon behövde space och jag tänkte okej ett tag liksom… Istället stängde hon ute mig helt, som om jag aldrig funnits, svarade inte ens på sms. Ingenting. Har gått en månad nu. Skitkul, verkligen.

LinaLj
0

När min bästa kompis kille gjorde slut med henne sa han: "Jag skulle egentligen ha gjort slut med dig för ett halv år sedan men det är ju skönt att ha någon att ha sex med"

Det efter att ha varit ihop i fem år. Snacka om att hon kände sig utnyttjad.

m4rkus93
0

#29 om det är en blandning av dom 2 då? det råkade jag ut för…

-Idaoh-
0

Jag har alltid haft turen att göra slut på ett värdigt sätt och fortfarande vara bra vän med alla mina ex Oskyldig ..

MEN min kompis däremot fick en deo slängd på sig och hennes kille va helt störd och skrek på henne sen tog det slut .. på hennes egen födelsedag .. Han hotade sen med att ta sitt liv om inte hon kom tillbaka till honom ?? Det slutade med några vinflaskor hemma hos henne och en halvt nedriven lägenhet i krockodil tårar (haha)

[luneri]
0

Han jag var med verkade ju inte ens vilja diskutera med mig, försökte få det att rinna ut i sanden tror jag. Men det funkar inte så med mig. Med mig är man antingen tillsammans med eller så är man inte. Så ja, FB var det detta hände, och det var ingen diskussion eftersom han hade bestämt sig och ville inte ta in det jag sa, sen hade han inte tid att prata så det blev ett skumt avslut utan att ens fått något utrett och utan någon vilja att fortsätta. Snacka om att känna sig utfryst från hans liv.

Tycker att när man gör slut bör man åtminstone få säga sin åsikt och bli lyssnad på och inte bara bli visad kalla handen. Det är aldrig kul när ett förhållande tar slut, men man kan ju sköta det på ett bättre sätt. Det är ju ändå massa känslor inblandade.

m4rkus93
0

ja det håller jag med om #34 samma här och det blir lixom så svårt att göra nått av det då… men men man får la gå vidare och skita i den personen och lösa det på egen hand :S

[Loca Diaz]
0

Att göra slut på sms känns lite sådär… särskilt om man inte är "beredd på det". Alltså att en dag får man ett meddelande där det står att det är slut eller att det inte funkar. Man kan ju istället säga att man behöver prata. Att göra slut utan att säga varför.
Telefonsamtal är acceptabelt om båda är konflikträdd eller om man bor långt ifrån varandra. Fast alla sätt är okej om båda tycker det.

Min kille är konflikträdd, och öppnar sig mer i sms än öga mot öga, jag kan få ut mer via text - förklara mer utförligt osv. så det händer ofta att jag tar upp "problem" via sms. Har försökt många gånger att ta det öga för öga, vilket jag gjorde senaste gången när jag flyttade ut.

Jag har hört från andra att min kille dumpade sitt ex via sms… och i försvar sa han att hans kusin tyckte de skulle göra slut? Vet inte om detta stämmer, men låter väldigt fjantigt för han gjorde ju slut för att det dels var lite dåligt mellan dom, han tyckte hon var jobbig men största anledningen var för att han träffa mig. Vill inte ställa han frågor om hans ex eller hur han gjorde slut osv. så därför vet jag inte. :) Men jag har sagt till han att jag aldrig skulle ta ett sms som ett okej avslut.

Jag har aldrig gjort slut eller blivit dumpad. :)
Har en kompis som blev så arg på fyllan en gång att hon skrek tills in kille att det var slut (han putta på henne ocg skrek fula saker, vilket han ångrade skamset sen). Jag krama om henne och sa att det menar hon inte alls och dagen efter pratade dom och det var okej igen - de har varit tsm i 3 år. Så även om man skulle göra slut på det viset mitt i sin frustation tycker jag man ska prata om det när man lugnat sig.

Sms är väl acceptabelt om man är i ett väldigt dåligt förhållande med misshandel, där man kanske är rädd för sin partner etc. - eller då är det t.o.m okej att bara flytta ut, utan ett ord tycker jag.

Jessicahagstrom94
0

tycker det är väldigt fult att göra slut över dator/sms och bara säga att dom tröttnat och sen inte vill säga mer än det.

självklart är det acceptabla sätt om man inte kan träffas av olika skäl, MEN att bara säga "jag har tröttnat" är inte OK.

JossanH
2

Jag tycker inte det är helt konstigt att vänner gör slut med sina partners ungefär samtidigt. Båda kan ha haft förhållandet där det funnits tvivel men ingen solklar anledning att lämna men så har bästa vännen gjort slut och plötsligt finns det någon annan som tar emot en och delar hela upplevelsen av att åter vara ensam efter ett förhållande. Jag har sett det flera gånger. När jag lämnade mitt ex var det flera i min närhet som gjorde slut en efter en. De fick någon att prata med om hur det kan vara att leva ensam och fick den där sista knuffen att lämna sin sambo. Ibland behövs lite av ett uppvaknande faktiskt. Det måste inte betyda att man är omogen för det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
1

#38 Jag anser att det är omoget att behöva att någon annan pushar genom att göra slut en för att lämna något man inte trivs i.

[Loca Diaz]
0

#38 Håller med.

Jag har en vän som själv säger att hon inte ser någon framtid med sin partner, att hon skulle kunna göra slut snart och ja, att hon inte riktigt känner lika för han som han gör för henne. Men hon tycker ju ändå om han, kanske att det är en trygghet att ha han osv. så det är svårt för henne att bara göra det.  När vi umgås och jag själv har en svacka i mitt förhållande där jag känner att det kanske är rätt att göra slut ja då pratar vi och känner ibland exakt lika. Jag kan tänka mig att om jag skulle göra slut med min partner, då skulle det ge henne "en liten knuff" till att kanske också göra det. För som det är nu är det inte en bra relation att stanna kvar i, tycker jag.

JossanH
1

#39 man behöver väl inte puscha någon medvetet för att göra slut, det kan vara så enkelt att man ser saker från ett annat håll och plötsligt får en anledning att göra slut på ett förhållande som man inte varit säker på att man till 100% velat lämna. Tycker det är underligt att kalla det "omoget". Andra människor påverkar ens val genom hela livet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
0

Omoget kanske är fel ordval, men jag kommer ine på något bättre.
Att vi påverkas är självklart, men det ska int ebehövas att någon annan gör en sak för att man själv ska kunna fatta ett sådant viktigt beslut.

Då låter man egentligen någon annan ta ens beslut och det känns fegt. Att man inte kan göra något ensam.

JossanH
1

#42 att ha andra bakom sig i stora viktiga beslut är väl vad många har (och behöver). Man behöver ofta hjälp för att ta sina livs viktigaste beslut- kanske är det att stanna kvar i ett förhållande och jobba på det, kanske är det att lämna ett förhållande. Jag skulle verkligen inte kalla det fegt, jag skulle kalla det helt naturligt och mänskligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aniara4
0

Jag hade ett 1½-årigt förhållande när jag var yngre som var rätt destruktivt och blev mer och mer urspårat. Jag kände mig väldigt manipulerad och nedbruten. Till slut lyckades jag ändå samla kraften att avsluta det hela, och hans reaktion var "äntligen, jag har försökt få dig att göra slut i månader".

Det tyckte jag var ett synnerligen oschysst sätt att inte göra slut.

[luneri]
0

#44 Men kunde inte han göra slut då om han väntade på det. Det var verkligen inte schyst. Om man är i ett förhållande som man mår psykiskt dåligt av, men fortfarande tycker om personen, då är det jättesvårt att ta det beslutet att göra slut.

Karmatarerskanise
0

#43 Ja, vi ser helt enkelt olika på det.

Aniara4
0

#45 Jomen precis.

[eeklund]
0

Jag har gjort slut via telefon/sms.. men då var det med en kille det HELA tiden gick upp och ner med och vi hade träffats i 2 månader max.. han var inte den snällaste heller så kände inte att jag var skyldig han ett bra avslut.