Relationer iFokus

Relationer

Etikett: jobbet
Läst 1540 ggr
siddelina
0

Konflikter på jobbet ...

Jobbar på ett äldreboende. På vår avdelning är vi 10 personal, ungefär 8 av oss jobbar bra ihop och har kul när vi jobbar. De andra styr och ställer, bråkar om hur saker och ting ska göras. Hur man tvättar de boende osv. Vikarier döms och ges ingen chans …

Kan också tilläggas att för två år sedan var det en stor konflikt i arbetsgruppen och folk byttes ut, men en av de som var drivande i den gamla konflikten är fortfarande kvar och styr och ställer. Vi markerar när hon går för långt.

Det var exempelvis så att en duktig vikarie inte skulle få sommarjobba pga. att hon var "för barnslig". En av mina arbetskamrater ringde till chefen och sa att denna människa hade tagit ett eget beslut och inte frågat oss andra. Chefen fick fråga oss andra och tjejen fick vara kvar.

Kommunikationen fungerar inte som den ska, personer pekas ut som syndabockar bara för att man ska ha någon att skylla på. Jag märker att hon försöker att dra med mig, att jag ska stå på henens sida och att vi tillsammans ska styra och ställa. Gör allt för att ta ett steg tillbaka och inte dansa efter hennes pipa, men det är jättesvårt. Hon är väldigt skicklig på att vara informell ledare.

Det känns som om gruppen har kommit in i en ond cirkel. Och vi lider kanske av sviterna från konflikten för 2 år sedan. Gruppens självförtroende är i botten på något sätt. Människor i gruppen tar illa upp när andra avdelningar får beröm och vi bara får kritik …

Vi lider av en social skam tror jag och blir kvar i offerrollen.

Någon annan som haft jobbiga konflikter på jobbet och som har fått det att fungera igen?

Jag är nyfiken!

[SharpMissy]
0

Svår grej det där. På min arbetsplats finns en långtgående konflikt som varat i flera år, där det, precis som du beskriver, finns "informella ledare" som gör allt för att styra och ställa efter eget huvud.

Denna konflikt har varit så infekterad att facket och massmedia varit inblandade och det har varit en riktig "cirkus". Jag tror tyvärr att man aldrig kan komma åt problemet utan att avskeda den/de personer som är roten till det onda.

Själv håller jag mig ifrån konflikten genom att inte vara närvarande i arbetsgruppen på fika eller lunch. Jag kommer till mitt jobb och sköter det, från dagen börjar till den slutar, utan raster. Det finns också goda krafter, men tyvärr segrar alltid den "onda"sidan. Jag håller mig som sagt borta.

Till hösten får vi en ny chef, jag hoppas han kan lösa den svåra knuten.

siddelina
0

Om jag ändå kunde hålla mig borta, det är inte lätt. Jag har i alla fall börjat visa att jag inte tycker om allt tjafs genom att gå min väg … Är inte med på möten om jag har lediga dagar osv. Jag tycker att det är en destruktiv miljö. Hoppas så att jag kommer in på skolan så jag får ett avbrott … det hade varit skönt!