Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 6756 ggr
lillablygajag
8

Låna utan att lämna tillbaka

Är det fler än jag som "blivit utsatta" för människor som lånar en massa saker av er och sedan "glömmer" att lämna tillbaka sakerna trots påminnelser när det gått en tid?

Från och med idag har jag bestämt mig att aldrig mer låna ut varken saker eller pengar.

Jag ligger ute med diverse böcker, cd-skivor, en hushållsvåg och sammanlagt 470 kronor till olika personer som bara behövde sakerna/pengarna en kortare tid. Jag skulle få tillbaka det om ett par dagar. Hmm…

Och när jag påminner dem: "ja visst ja, det ska jag fixa" och efter nästa påminnelse en månad senare "hmm.. men hade inte du fått tillbaka den?"

Själv lånar jag så gott som aldrig något och om jag skulle göra det så är jag noga att betala tillbaka så fort som möjligt för jag tycker det skulle kännas pinsamt att bli påmind om att lämna tillbaka.

(jag visste inte vad jag skulle sätta i för kategori detta men ni får ta bort om det är fel)

mikkan01
1

Japp, lånade ut en ny locktång till en kompis eftersom hon skulle på bröllop och ville ha fina lockar….sure tänkte jag. Påminnelse efter påminnelse så glömde hon alltid bort.
Nu är vi inte vänner längre och den där jäkla locktången är fortfarande i hennes ägo……sjukt irriterande!!!!

~mikkan

[Emma--]
1

Vill bara säga att man kan vara ganska glömsk. Jag är egentligen väldigt noga med att lämna tillbaka, men mitt minne är inte alltid det bästa. 

T.ex en kompis tröja som varit här en evighet. Nu är det inget jag lånat, men hon glömde den här och jag kommer aldrig ihåg att ta med mig tröjan :P

Är personerna liknande kan det vara bra med en påminnelse precis innan man ses. :P

Jag lånar inte ut till vem som helst. Minns fortfarande när jag lånade ut min helt nya cd-skiva. Hade haft den ett par dagar. När jag fick tillbaka den var den så repig att den inte gick att lyssna på. Kompisen erbjöd ju så snällt att hon kunde bränna ut en ny åt mig.
Hon ville alltså inte ens köpa en ny skiva åt mig.

Så jag är rätt så noga vem jag lånar ut saker till, och vad jag lånar ut.

lillablygajag
1

Ja det är klart att man har rätt att vara glömsk, men då har man iaf viljan att lämna tillbaka. Men då man märker att vissa bara drar ut på det. Som att de hoppas att man ska glömma det.

Som en som lånade 400 spänn. Först glömde hon det i några veckor varje gång vi sågs. Sen hade hon plötsligt inte råd att betala tillbaka. Jag måste vänta till nästa lön. Och nästa. Och nästa. Men helt plötsligt åker hon till Thailand med sin pojkvän och när jag ifrågasätter hur hon har råd med det så undviker hon mig. Och nu har vi ingen kontakt.

Och hon som lånade hushållsvågen förra nyår säger att hon har ju lämnat tillbaks den. Så dålig stil att köra med sånt för att komma undan.

Jag klarar mig utan dessa saker och pengar men det är dålig stil och jag är riktigt förvånad över hur folk kan bete sig

[WickedAlly]
2

Jag lånar inte ut saker till personer utanför familjen, har lånat ut pengar tidigare och fått tjata för att få tillbaka dem då det varit ganska stora summor. Min syster är en sån som skulle låna ut kläderna hon har på sig om någon skulle vilja låna dem, och hon blir av med både pengar och saker titt som tätt så nej, det ska vara kris för personen för att jag ska låna ut något. Låter som en surkärring men man tröttnar till slut :)

[Emma--]
1

#3 Nä då är det tråkigt och dåligt gjort när man lånat pengar. Och speciellt när personen då har råd med annat men inte att betala tillbaka.

Karmatarerskanise
1

Låter som dina bekanta saknar respekt.

PiganX
6

Hade en vän som brukade låna saker och inte lämna tillbaks, och t.om låna utan att fråga. Så det slutade med att jag blev less, gick hem till henne och samlade ihop mina grejer utan att bry mig om vad hon sa. Jag tolererar inte sånt.

Däremot kan jag låna ut pengar hit och dit till mina närmsta vänner om de inte har pengar, för jag vet att jag får igen det om det är jag som inte har pengar en annan gång.

pinku
1

Om någon vill låna större summor är jag knappast rätt person att vända sig till Oskyldig

Men mindre summor, lägga ut och så, det gör jag då och då. Och sen glömmer jag bort det. Jag tänker att det jämnar ut sig i slutändan, plus att jag inte orkar bry mig. Förutom om man märker att någon gör det systematiskt, en kollega till mig gör det, och henne är jag råsnål emot. Fult beteende.

Personligen, om jag lånar något, så ligger det och kliar i mitt huvud. Jag kan inte städa undan det, för då kan jag glömma bort att ge tillbaka det, så det måste typ ligga framme så man ser det hela tiden, och det stör ordningssinnet (vilket jag inte har något egentligen, men det är prylar som liksom inte har någon egen plats=irriterande). Lånar jag en bok tex kan jag absolut inte ställa in den i bokhyllan, så den ligger framme och bara stör. Så, lånade saker ger jag helst tillbaka så fort som möjligt. Och lånar pengar gör jag nästan aldrig, men om jag gör det måste dessa också betalas tillbaka snabbt, för det är bland det pinsammaste jag vet, att glömma att ge tillbaka någon pengar.

[Jagochminadjur]
0

När jag var yngre så lånade jag ut filmer till kompisar som gärna ville låna och se med familj eller andra vänner.  

Jämt när jag fick tillbaka dem så var dem sönder repade och gick inte att se mer. Så det var bara att kasta.  

Så nu lånar jag inte ut saker, varken till familj eller nära vänner.
Jag mår bara dåligt att lämna mina saker i andras händer

Gur4m1
0

Lånade ut en CD till en polare, fick aldrig tillbaka den. När hon konstaterade att den slarvats bort så tyckte hon att det inte var mer med det. Inge tom att faktiskt ersätta den eller så. Menar, jag kan ju ladda ne rmusiken gratis (men olagligt). JAg berättade om affektionsvärdet på skivan, det faktum att det var en av mina första cd´s ever sop jag fått av en släkting. Oersättlig med andra ord, egentligen. Om hon bett om ursäkt men inte ens det. Så efter de tär jag jävligt försiktig med att låna ut saker en längre tid.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[eeklund]
0

Jag har varit med om att låna ut saker som sedan jag fått tillbaka trasiga :(. En dvd som jag kollat på max 2 gånger fick jag tillbaka repig som tusan och jag fick kasta den då den stannade mitt i filmen i flera minuter. Sedan en mobil som någon skulle låna en vecka, tre månader senare fick jag påminna om att jag ville ha den tillbaka och fick till svars att den gått sönder… fick som tur var en sprillans ny men ändå. Dålig stil :(.

LinaLj
2

Mina grannar är sådana. Jag har väldigt bra relation med dem egentligen. Vi hjälper varandra, jag är hundvakt när de behöver o de är kattvakt när jag behöver osv.

Så när de behövde låna saker så var det klart att de fick det. Men antingen så får jag inte tillbaka det eller så tar det månader. Nu så frågar de inte ens utan antar att det är okej. Härom veckan så var min stege borta. jag blev orolig tills jag såg den hos grannen. De hade inte ens frågat för "de brukar ju få låna saker".

Avskyr att bli utnyttjad på det sättet. Just nu är de skylldiga mig 1,5 kg kaffe, x antal lökar, jag vet inte hur mycket ägg och mjölk, ett par lådor spik och en hink med spackel. Men nu säger jag nej när de frågar.

Noa-Nisse
0

Jag och en släkting skulle köra en längre sträcka och vi bestämde för att dela på bensinen för det är ganska dyrt. Det landade på 600 kr som jag betalde sålänge men har inte fått tillbaka 300 från henne ännu och det var förra året… Har påminnt men sen känns det så drygt stt påminna! Hade jag lånat så hade jag lämnat tillbaka direkt! Gillar inte stt vara skyldig någon varesig pengar eller saker.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Loca Diaz]
1

Jag har inte varit med om det för jag lånar helst aldrig ut mer än när jag var liten - typ filmer som man aldrig mer fick se igen :) för jag vet hur det kan bli. Visst kan jag låna till mina närmsta vänner - har lånat ut en tröja en gång och den fick jag tillbaka snabbt :) men det är bara till dom som jag "litar på"/känner väl. Pengar har jag inte behövt låna ut mer än till sambon men han är en annan sak ;) lika så syrran hon kan jag ju låna ut allt till. Men jag skjutsar inte vänner hit och dit längre om inte de har kontanter direkt eller tankar (jag är arbetslös har inte råd att betala deras skjuts om jag inte har vägarna förbi) för jag har så många gånger hört "aa men du får pengar sen tack för skjutsen" sist var för över ett år sedan. Jag träffar personen ofta och påminnt lite diskret på skämt och jag har fortfarande inte fått något de säger bara "aa just ja! Det har jag glömt" inget med "ja visst du jag har pengar nu" eller "ge mig kontonr" eller vad som helst (Inte så noga nu längre för det var inte så långt men de lovade att betala och då håller man väl det men men ^^) Min sambo är en sån som är "för snäll" och aldrig säger nej. Han låna ut 2000 till en "kompis" och det tog 8 månader innan han fick pengarna med tjat. Nu är han själv skyldig personen 1500 (något han köpt men inte betalat) och tänkte köra samma grej, att inte ha brådska med betalningen och efter någon dag fråga han när han skulle få pengarna. Han fick svaret tja det tog ju 8 månader innan jag fick mina, känns inte som att jag har så bråttom. Då blev han tyst. Hans närmsta kompis har flertalet gånger "köpt" saker av han och hämtat dom i förväg men aldrig betalt. Folk lånar hans verkstad titt som tätt och tar upp platsen i flera dagar utan att ge en krona - som att hyra/äga en verkstad är gratis?! Och sen vill de inte ens hjälpa till att ex måla den. De åker på isen som han plogar och sköter om men ingen vill hjälpa till med bensinkostnader till plogen. Så sjukt snåla vänner med heltidsjobb. Låna ett par hundra till två st för att äta, gått tre år och inte hört om det fast vi umgås med dom. Jag är alltid noga med att lämna tillbaka :) #12 men Gud vem lånar spik och spackel - man inhandlar väl innan en renovering/lagning :S

Denna kommentar har tagits bort.
Croatoan
2

Jag använder mig av låna systemet för att bli av med personer jag inte vill ha i min omgivning. Jag lånar ut, frågar kanske en gång efter saker eller pengar om de kan lämna tillbaka. Efter det är personen/erna avskrivna från mig. Inte välkommen tillbaka ej heller intresserad av telekontakt om det inte handlar om återlämnandet av lånade grejor eller pengar.

Javisst, det kostar lite gran, men som jag ser det, kommer dessa männsikor i längden att kosta mig mer…Men å andra sidan är jag en grinig principfast jävel 😈

MrsPugsley
0

Jag fattar inte att folk har mage att låna ut saker utan att lämna tillbaka. Viist det händer att jag glömmer bort, men jag skulle typ dö av skam om någon behövde fråga mig mer än en gång om att få sina prylar.

Jag använder mig av samma system som #16. Jag tänker inte sluta låna ut saker till mina vänner pga några få idioter.. Jag vill att mina vänner ska kunna vända sig till mig. Dom som har ett mönster av att inte lämna tillbaka sållar man ut.. sen om dom gör en helomvändning och ber om ursäkt kan man ju tänka om. Men jag behöver inga leeches i mitt liv :<