Hjälpa en vän som blivit hemlös
Jag har en vän som för fyra dagar sedan blev hemlös, tyvärr kan jag inte gå in på varför, vet inte hur känsligt det är för honom.
Han har inte pengar till kläder, mat eller någonting. Jag har köpt en tågbiljett till honom så att han kan åka från Stockholm till Göteborg. Jag sa att han va tvungen att ha någonstans att bo, så nu kommer han få bo hos mig tills allt har löst sig. Han kommer hem till mig den 13 februari.
Jag bor väldigt litet, i en etta på 30kvm. Och jag har ingen stor inkomst, eftersom jag pluggar har jag bara 9000kr/månaden. Jag betalar hyran på ca 3000kr/mån, mobil, internet, hemförsäkring, maten. Jag sparar dessutom undan en slant varje månad eftersom jag ska få hem en katt i april.
Det bestämdes väldigt plötsligt igår att han ska få bo hos mig, jag tänkte väl egentligen inte. Men jag bryr mig verkligen om honom, har även lite andra känslor för honom än som vän. Han har ingen annan än mig, och det känns så elakt att låta honom bo ute.
Jag bor dessutom i andra hand via soc, de ska dock snart skriva över kontraktet på mig. Men problemet är ju att i mitt kontrakt står det att folk inte ens får sova över utan tillstånd från min boendesekreterare, att ha en inneboende gör att jag riskerar att bli vräkt. Men jag kan ju inte låta honom bo på gatan heller. Soc kommer på tillsyn en gång i veckan, men det bestäms i förväg så jag vet alltid när de kommer. Så jag tänkte att man kan be honom gå på en promenad under tiden som de är på tillsyn.
Eftersom jag bor i andra hand via soc så får jag själv inte skriva mig på lägenheten. Vilket i sin tur gör att jag inte kan få bostadsbidrag från FK.
När han har varit i kommunen i minst 30 dagar så kan han få socialbidrag, men inte innan det.
Så jag tänkte be er om lite hjälp för att gör det så smärtfritt som möjligt för både honom och mig.
*Vad kan jag kräva av honom egentligen? Han är införstodd i att han inte får störa mig när jag pluggar. Kan jag säga att han måste städa, diska och göra hushållssysslor? Jag äter nästan helt veganskt, och jag är allergisk mot mjölk och rött kött, är det rätt av mig att säga att det är något han måste köpa själv?
*Jag tänker be honom leta jobb, han måste ju ta sig upp så det är nog inte så konstigt egentligen. Kan han skriva in sig hos arbetsförmedlingen trots att han inte har en adress? Jag bor ca 3km från kommunens arbetsförmedling, jag går den sträckan när jag ska handla mat, kan jag säga att han måste gå så långt när han ska till af?
*Hur ska man göra när han väl kan gå till soc? Han kan ju inte uppge min adress som sin eftersom de kan då se att jag har inneboende, och då åker vi båda två ut.
*Hur får jag ner matkostnaderna för en person till i mitt hushåll? Jag gör redan väldigt mycket mat från grunden, men hur får jag ner den till ett minimum?
*Om han skulle få in lite slantar, kan jag kräva att han ska ge dem till mig som kompensation, eller är det okej att han får köpa sig ett paket cigg (eller något annat han vill ha) ibland?
*Som jag nämnde ovan så röker han. Ska det vara något han bekostar själv, ett absolut nej eller att jag köper ett paket varannan vecka som han får hushålla med? Jag var själv rökare förut och lyckades sluta, röker numera bara en enstaka cigg med vänner om någon bjuder. Vilket gör det till ca 1 cigg i månaden.
*Han är skyldig mig 1000kr från förra året, och nu 287kr för tågbiljetten. Hur nogrann ska jag vara med att hålla koll på hur mycket han blir skyldig mig? Det blir ju svårt med maten, att hålla koll på hur mycket han äter och så.
*Är det något viktigt jag har glömt?
Du erbjuder en plats att sova, mer än så är du inte "skyldig" honom! Tror det är viktigt för er båda att han inte hamnar i en beroendesituation, utan blir motiverad till att få rätsida på sitt liv snarast.
Sovplats och mat då? För som jag skrev så har han inga pengar alls, och mat måste han ju ha ändå.
jag tycker absolut att du kan kräva att han köpet mjölk och kött själv… då du faktiskt inte tål det… Jag håller även med föregående att det är snällt att jag erbjuda honom en sovplats! Billig mat? Hmm tja kål är nyttigt och billigt… och pasta… Dock ej nudlar… Man kommer ganska långt på pasta och ketchup… även om det inte är näringsrikt… Men billigt!
#3 Det är ju bra det, kött är ju dessutom inte något billigt man ska elller kan äta varje dag. Känns ju bara så jobbigt att tvinga på någon sin kost, det är något jag alltid sett som något väldigt personligt liksom.
Så får det bli, han och jag får de närmsta leva på kokt kål, spagetti och ketchup. När vi ska lyxa till det kan vi kanske ha en broccoli eller nåt xP
Fast ska man vara ärlig så är det ju gott med kål :)
Glöm inte anmäla till socialen att han flyttar in.
#5 Det är just det jag inte kan, för då blir jag av med lägenheten. Det är extra viktigt att jag sköter mig de kommande veckorna för att de ska skriva över den på mig. Jag vet att det är så himla korkat att låta honom bo hos mig nu när jag är så nära ett eget kontrakt. Men han har ingen annan än mig just nu, för hans andra bekantskaper hänger ihop med hans hemlöshet.
Jag ska ju såklart berätta så fort jag tagit över lägenheten, säga att, nu flyttar han in, inte att han gjorde det redan i februari liksom.
6 ja då är det verkligen dumt att ta in honom. Då lurar du soc och det är väl inte lagligt?
#7 De betaler inget för mig, och det är de som strulat till det så att jag måste vänta med att ta över lägenheten. Fick en helt ny soctant som inte förstod reglerna och snurrade till det, egentligen skulle jag tagit över redan innan jul. De står bara på kontraktet, men det ska jag som sagt ta över snart. Det är ju inte som att jag lurar till mig pengar eller nåt eftersom jag får allt från csn. Jag hjälper bara en person som har det svårt just nu. Han kan nämligen inte få hjälp från soc än på ett tag eftersom de har sina regler. Jag försökte hitta en annan lösning först.
Så jag luras inte, det är egentligen på samma nivå som att vara lite för högljudd efter klockan 21. Inget man vanligtvis blir vräkt för. Och sålänge han inte förstör något i lägenheten så är det ju ingen som tar skada av det.
Om du inte gör något fel hade du ju meddelat soc.
Problemet är ju att han har hamnat mellan stolarna och kan inte få någon hjälp från samhället på över en månad. Samtidigt som det är samhället som har gjort att han har hamnat i kläm.
Kommer det fram sen att han bodde där tidigare kan du åka dit rejält
#11 Jag vet. Men finns det någon som skulle med att låta någon de känner och bryr sig om bo på gatan? Jag har skött mig exemplariskt under hela tiden jag har bott här. Nu handlar det ju inte om att jag ska festa utan soc tillåtelse, det handlar trots allt om att hjälpa en vän.
#12 Tyvärr tar inte soc hänsyn till till att du bara vill hjälpa en vän. Trist men sant.
/Maria
#13 Jo, men så länge ingen skvallrar kommer ju de inte få reda på något. De enda som känner till att han ska sova hos mig är jag, han och ni. Han och jag har ju ingen anledning att berätta, och jag får hålla tummarna för att ni inte heller får för er att skvallra.
Jag vill ändå bara ha hjälp att lösa det här så smidigt som möjligt.
Tycker hela soc-debatten är väldans överdriven här faktiskt. Vi får inte heller ha folk boendes i huset, men man måste ju för sjutton få ha kompisar över?! Det är ju en högst tillfällig situation, och rent krasst så hade han ju faktiskt lika gärna kunnat vara en kompis/pojkvän på långbesök. Hade folk blivit lika upprörda då? Bor man i en soc-lägenhet så får man inte ha förhållanden, romantiska eller platoniska? Vad händer om man som två vänner/partners bor i varsin soc-lägenhet i olika städer. Måste man ta in på hotell då för att kunna ses annat än över dagen?
Och om du ska stå för maten så tycker jag nog att du kan "tvinga på" honom dina matvanor.. Speciellt om hans är bra mycket dyrare och det redan är skralt i skåpen. På nån vänster så lyckas han nog få fram pengar om han är desperat efter en kebab t.ex.
Och rökning är definitivt något han borde hushålla med själv! Det är absolut inte något du behöver betala för. Och efersom mat ingår så tycker jag att det är självklart att han hjälper till med hushållssysslorna för att "betala" för sig. Du behöver kanske inte hålla reda på varenda öre du spenderar på honom och lägga det på hans skuld, men informera honom om högre räkningar osv och håll tummarna för att han är vettig nog att bidra till dem när han får pengar på kontot.
Och klart att han kan gå 3km till arbetsförmedlingen, det är ju ingenting!
Vet inte hur ni ska fixa det med soc dock? Kanske säga att han sover på olika kompisars soffor och därför inte har någon adress?
Är det helt omöjligt att soc skulle låta honom bo hos dig om du frågade? Jag är inte insatt i hur de arbetar men om det nu finns risk för att ni båda blir bostadslösa så borde man kolla igenom alla lösningar.
Jag tycker att det är rimligt att han hjälper till med sysslorna och att han går de 3 km till af, det är ju inte så långt.
Köp inte cigg till honom, vill han inte sluta får han lösa det själv.
Ang att få ner matkostnader så är det något jag är väldigt duktig på då jag själv har varit student i många år. Potatis är väldigt billigt och mättande och man kan variera det i det oändliga. Torkade bönor i storpack brukar inte kosta många kronor och är jätte bra att ha hemma. konservburkar med typ krossade tomater, majs och liknande kan man köpa billigt. Sedan är det att hålla ögonen öppna på erbjudanden och veckans rabatter osv. Baka eget bröd, billigare och godare. När jag var fattig student brukade jag ha en matbudget på ca 80-100 kr i veckan och jag gick aldrig hungrig.
Kanske låter hemsk men jag hade tyvärr inte hjälpt någon så där. Dels för att jag inte vill ha någon hos mig 24/7 och dels för att risken är ganska stor att den personen inte orkar göra något åt sin situation och lever på någon annan.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Han känner väl fler folk? Jag hade inte heller tagit in honom tyvärr
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#15 Tack :) Skönt att någon förstår. Det är ju ändå inte mitt förstahandsval att han ska bo hos mig. Och det är bättre att han bor hos mig än att jag börjar jobba svart eller säljer droger för att ha råd att betala hotell åt honom, eller att han själv gör det. Samhället tar mindre skada via denna lösningen faktiskt.
Och ni har rätt angående maten. Känns fel, men det är egentligen det som passar bäst för ekonomin. Vem vet, han kanske börjar gilla veganskt sen ;)
Då kan man kanske gå med honom när man ska handla, så han lär sig hitta i kommunen oxå.
Det kan vara en lösning, som kanske arbetsförmedlingen kan gå med på oxå?
Hera, 0utstanding och bumbleboo: Jag tror inte att det är er mening. Men jag känner mig utsatt av era kommentarer. Jag mår direkt dåligt av dem. Jag säger ifrån för att det enda jag vill göra är att hjälpa en vän. En vän jag hade kunnat springa näck tvärsöver älvsborgsbron sjungandes "Fångad av en stormvind" samtidigt som jag jonglerar med tre motorsågar och två spinnrockar om jag bara visste att det skulle hjälpa.
Har inte ni någon vän som ni skulle hjälpa om ni bara kunde? Jag försöker vara en god medmänniska och upplever att jag ändå bara får skit.
#16 Tyvärr så skulle inte min nuvarande soctant låta honom göra det. Hon är för ny. Hon jag hade förut lärde sig "genvägar", men hon bytte tyvärr jobb. Bra tips vad det gäller maten :)
#17 Det är som du hade gjort, och det är upp till dig. Jag tycker egentligen inte heller om att vara med någon dygnet runt. Sen vet jag att han inte skulle leva på mig. Han är som jag och gör allt för att ta sig upp igen, men bor man på gatan blir högsta prioritet mat och någonstans att sova, och inte se till att skaffa sig utbildning och jobb.
#18 Jag trodde jag hade skrivit det någonstans. Men det är pågrund av de andra han känner som han är hemlös, han kan inte lita på någon annan än mig. Och det är även pågrund av de andra han känt som han blev av med jobbet. Den enda människan han har just nu är mig.
På vilket sätt tar du illa vid dig av det jag skrev? Jag skrev bara sanningen att du kan åka dit OM det senare kommer fram. Och det säger jag inte för att vara jävlig som du tycks tro. Får man bara svara i trådar där man håller med trådskaparen om precis allt?
Inser du att ni riskerar att bli 2 hemlösa? Jag sympatiserar med att man försöker hjälpa sina vänner, men det blir ingen hjälp om du riskerar ditt eget boende. Om du först får ett kontrakt i ditt eget namn så kan du börja fundera över om och hur du kan hjälpa din vän. Det finns faktiskt hjälp att få även i hans hemkommun. Det ställer krav på hur man lever, men det går att få hjälp.
Gör ingenting som gör att du riskerar din egen bräckliga tillvaro!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vet han om detta att du kan bli vräkt? I så fall skulle han som en riktig vän inte bott hos dig så att du inte blir i samma situation. och som #22 säger så finns det oftast hjälp i dessa situationer
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#21 Nu missuppfattade du mig nog. Jag skrev att det säkert inte var er mening. Vilket för mig iaf betyder att ni förmodligen inte gjorde det med flit. Och anledningen va till att jag reagerade var hur du använde dig av språket. Det kanske är så du uttrycker dig till vardags, men för mig kändes orden "åka dit rejält" rätt hotfulla, mot om du hade skrivit att det kan bli problematiskt för mig.
#24 ja för mig skulle exempelvis böter på några tusen vara att "åka dit rejält" pga att jag knappt har några pengar över. För en annan är väl det en skitsak bara, men okej jag ber om ursäkt om du såg det som ett hot mot dig..
Böter eller ej skulle nog vara det minsta problemet för TS om det blir uppdagat att någon flyttar in. Att missta sin bostad skulle för oss alla vara en fruktansvärd upplevelse. Blir det dessutom 2 som drabbas trots att de egentligen inte är sammanboende som par är ju än värre.
TS, vill du hjälpa din vän - be honom vända sig till myndigheten och när du själv har ett eget förstahandskontrakt kan du fundera över vilken risk du tar att förlora ditt boende genom att låta vännen bo hos dig.
Medarbetare Hittekatter iFokus
TS finns inte längre med på iFokus. Kanske tråden skall låsas?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Bästa är att itne kontakta soc om det. OM du skulle bli påkommen 8förstår dock int ehur det skulle gå till) så förklarar ud läget då. Folk bryter sätndigt mot dessa "regler" och sköter din kompis sig, ni inte skriker, bråka, väsnas etc så ser jag inte vem som skulle anmäla er någonstans överhuvudtaget. PRata inte om reglerna med dina vänner/fmailkj för det skulle väl vara så- att folk får VETA att "åhå. man får inte göra sådär men då ska jag jävlas lite för att jag kan- jo folk fungerar ibland så.
Men ha en tidsfrist och han kan ju tyvärr inte vara skriven på din adress, känns det ju som, så han måste fixa bostad på ett eller annat sätt? Känner du någon där han kan bli skriven på adressen? :)
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Bra jobbat att göra henne så pass sårad att hon avslutar medlemskapet. Hon pluggar, lever inte längre på soc utan står i läget att lägenheten skulle varit hennes om inte soc själva strulat.
Själv hade jag verkligen inte heller tagit in kompisen. Men det beror på att jag hade satt mig själv först och inte vågat ta in någon under rådande omständigheter. Jag tycker dock att det är hjärtvärmande att det finns människor som vill offra sig för andra och röjer en plats som inte finns till en medmäniska. Det får mig att snarare ifrågasätta min egen karaktär, inte hennes val.
#29 Håller med dig. Hon bad ju ändå bara om hjälp för att lyckas lösa situationen till det bästa.
Jag hade heller inte tagit in någon sådär, men det värmer mitt hjärta att det fortfarande finns medmänsklighet. Det är så sällsynt idag, eller tycker itne ni?
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
29 Blir man sårad för att folk är realistiska säger det mer om en själv än om oss som skriver. Att undanhålla saker för mynfigheter slår bara tillbaka på en själv. Jag klappar knappast medhårs då folk fuskar eller undanhåller saker. 28 att folk ständigt bruter mot dessa regler gör väl det knappast rätt? Förkastligt att råda folk till att undanhålla saker = ljuga!
#31 Du får tycka precis hur du vill, men sättet man säger saker på är direkt avgörande för hur det tas emot, hur realistiskt budskapet än må vara. Om du verkligen vill få folk att handla renhårigt i en situation, varför inte lägga fram det på ett sätt som inte får folk att känna sig rädda och ledsna?
Jag kan inte se några otrevliga råd i tråden och definitivt inget som skulle gjort ts rädd?
32 vilka inlägg ser du som är skrivna på ett dåligt sätt? Jag ser nämligen inga som är otrevliga.
#33/#34 Hehe, det är inte er uppgift eller rätt att tala om för någon vad denne ska eller inte ska känna sig utsatt/ledsen av. Ryck ni på axlarna nu, förhoppningsvis förstår ni vad jag menar en dag. :)
Jag tycker det var väldigt otrevlig ton i denna tråden. Visst förstår jag vad ni försökte säga, men det finns olika sätt att säga saker på också.

Jag hjälpte en hemlös väninna en gång, och grannarna skvallrade redan efter någon vecka och påstod att jag hyrde ut svart i andra hand, så visst finns det folk som lägger sig i, även om man inte gärna vill tro det.
att bara klaga och säga att man kan skriva på ett bättre sätt utan att tala om vad som hade varit bättre ger ju inget. Kan ni inte tala om vad som är fel och som kan göras bättre ser det bara ut som ni vill gnälla. Var lite konstruktiva vet jag :)
Hera: När det kommer till vissa regler så är jag okej med lögnerna, jag överlever det- Och nej, det säge ringet om mgi som person med min fmailj och i llmänhet- men när det kommer till "staten och kapitalet" :P Nej, men när de tkommer till socialen, AF och andra myndigheter som är stelbenta och på snudd gör att människor inte kan leva som just människor så är jag redo att ge de råden; Gör som du vill för ingen lider av det så länge hon inte blir påkommen. Det kostar inte samhället något och det skadar ingen (förutom risken man utsätter sig själv för). Jag had evarit en av de som gömde undan judar från tyska soldater och nyfikna grannar, vem skulle du ha varit? För det är ju så fel att ljuga? Handlar lite om "sunt förnuft" och ja, hon tar en stor risk att ge bostad (tillfälligt hoppas jag) åt sin vän i nöd. Jag hade faktiskt gjort samma sak, och ljugit för att göra det möjligt. Eller öjuga, jag hade bara inte get tinformationen. Att ljuga är jag nämligen otorligt dålig på, skulle någon fråga rakt ut så skulle det blivit svårt för min del…då jag inte kan ljuga. Men att låta bli att säga saker, det kan jag. Man går på soc, man är inte livegen men man behandlas fnaimej som det. Så tycker jag.
Ni som säger att ni inte hittar något otrevligt i tråden. På just denna sida, i en tråd som heter iFokus mot mobbing står detta:
"Det en person uppfattar som engagemang och diskussionsiver kan en annan uppfatta som hotfullt eller kränkande."
Hon va ändå modig som vågade säga ifrån. Och som jag minns det från skolan (alla skolor är olika så ni kan fått annan information) va att kände sig någon kränkt och utsatt så hade något gått fel. Vare sig det va ett missförstånd, folk tänkte olika, någon inte insåg hur de uttryckte sig eller att folk faktiskt va elaka med flit. Alla tänker inte likadant och att säga att bara för att man själv inte ser att man har gjort fel gör inte att man automatiskt får rätt.
#40 Åter igen, VAR finns det du kan se som kränkande?
Det är i hur ni har skrivit, hela tonen. Vi ser på det olika så det är ingen idé att ens ta den diskussionen för du kommer ändå stå på dig och säga att så ska man inte tolka det utan såhär åså blir vi bara sura på varandra. Men hon kände sig ju inte bekväm i hur ni skrev. Är inte det de viktiga? Hade ni gått på så mot mig hade jag brutit ihop, och då är jag ändå en stark kvinna. Jag kan inte säga exakt hur hon kände sig, vilket jag önskar jag kunde. Och som ettlitetalias skrev: Hade ni reagerat på samma sätt om det va en pojkvänn som skulle sova över? Ingen vet hur länge han ska stanna hos henne, det kanske räcker med en vecka liksom.
Ni får ju självklart säga vad ni tycker och tänker, men ni va lite väl hårda mot en som uppenbarligen hade en kris.
Något som va känsligt för henne som hon ville ha hjälp att fixa på bästa sätt. Jag hade kanske sagt att "du vet ju om att du riskerar att bli hemlös, vad gör du om allt går fel och ni båda bblir hemlösa?" Inte börja snacka om att det är olagligt och så, hon skrev ju tydligt att hennes regelbrott (för det är en regel, inte ett lag) är i samma nivå som att spela lite för hög musik efter en viss tidpunkt.
Man ska stötta folk att göra rätt beslut, inte gå på om att man tycker hur fel de gör. Särskilt inte när de ber om hjälp
#42 Jag anser att det ÄR nödvändigt att ta den diskussionen jo. Så länge ingen kan tala om vad som skrevs fel kan jag inte heller lära mig något av det. Att bara säg att tonen var fel ger ingenting eftersom jag inte ser någon annorlunda ton i något av inläggen. Vilka inlägg var hårda? Vad i allsin dar hade du brutit ihop av? Snälla berätta.
Jag ser informativa inlägg. Inga inlägg som går på TS som person och ingenting som kan tolkas som något negativt mot TS. Däremot uppmaningar och råd om att det kan gå fel och att det inte rätt att inte tala om sådant för socialen. Det är ren fakta och råd. Att bli ledsen för att man påpekar hur det ligger till med socialen känns otroligt främmande för mig och jag hade själv inte kunnat misstolka det som något negativt om det var mig folk talade om detta för.
Jag hade inte heller tagit in en vän hos mig om det riskerade mitt boende om socialen fick veta det.
Ser inte heller att det är samma sak om en pojkvän sover över en natt. Nu handlar det om inflytt på obestämd tid. Hade det varit killen hade jag sagt samma sak om det gällde inflyttning. Då ska man tala om det för socialen.
Men vi är flera som ser att det är fel i tonen i flera inlägg, vi är även flera som sagt att vi upplever att den inte är så trevlig. Så det finns något speciellt i vissa inlägg som helt enkelt inte är så trevligt. Hur tusen ska jag förklara hur det låter i mitt huvud? Men vissa inlägg lät på fullaste allvar hotfulla. Nstan som om ni tänkte anmäla henne, vilket jag i min tur hoppas att ni inte tänker göra, tjejen va desperat. Hon ville bara ha hjälp med sina frågor.
katthemsmatten va en av dem jag inte upplevde som hotfull. Hon vinklade problemet utan att uppmuntra hennes val.
Om någon säger ifrån så får man ju helt enkelt ändra sitt sätt att skriva för att denne ska känna sig trygg. Och ja, det va tonen som hade fått mig att bryta ihop, särrskilt om man redan mådde dåligt över hur man skulle lösa allt på bästa sätt och sedan så slår folk in i skallen om hur fel man gör. Folk borde inte tjatat som de gjorde, och du borde inte hittat på att det är olagligt. För det är det inte. Det är ett regelbrott bara, och i detta fall tar ju ingen skada. Hade hon försökt sig på bidragsfusk och lurat skattebetalarna på pengar hade jag oxå reagerat. Men hon ville bara gott.
Sedan står det i de mänskliga rättigheterna att man har rätt till en tillfredställande levnadsstandard. Vilket innnefattar kläder, mat, hälsovård och bostad. Men inget socialkontor i sverige ger bidrag till någon som inte vistats i kommunen i minst 30 dagar. Detta för att förhindra bidragsfusk. Tyvärr leder det till att folk hamnar i kläm, men ofta kan de inget göra för att deras händer är bakbundna. Som jag fattade det så va han inte ens boende i kommunen han befann sig i.
Hon står upp för de mänskliga rättigheterna och som någon uttryckte sig "gör plats till en medmänniska där det egentligen inte finns någon".
"och du borde inte hittat på att det är olagligt. För det är det inte."
Jag ställde en fråga. Det är skillnad på att hitta på något och på att fråga.
Enligt mig är det löjligt att kalla inlägg i tråden hotfulla. Det är dom inte.
Ingen har uttryckt att de ska kontakta soc i TS ärende. Att då hitta på att det är det folk EGENTLIGEN menar är är bara dumt.
Man har som läsare också ett ansvar att inte lägga in värderingar i inlägg som folk inte har uttryckt. Allt ansvar kan inte läggas på skribenten, hur lockande det än må vara.
Här är det ganska uppenbart att en del lagt i sina egna värderingar i en del inlägg vilket då genast gjort att ni ser svaren som negativa när de egentligen är neutrala.
Det är svårt att ändra på sitt sätt att skriva då ingen kan påpeka vad som ska ändras. Ni som läsare däremot har ju fått veta att ingen menat något illa med inläggen och borde då också förstå det och inte tolka inläggen som något de inte är.
Och visst r det fint att hjälp andra. Men jag anser att man ska göra det på rätt sätt.
Man kan fråga något på olika sätt. Och din fråga kändes inte som en fråga, mer som en påstående som du inte ville skrika ut till världen.
Och med tanke på tonen så va det vad jag upplevde när jag läste. Hade jag lagt in mina värderingar hade jag även sagt att alla som va negativa till TS va hotfulla, vilket de inte va. Vissa va betydligt mer neutrala än andra. Och det jag menar med att ändra tonen va att hon sa tydligt ifrån till de hon kände sig hotat av hur hon kände, då kunde man ha vinklat det på ett annat sätt. Istället för att ignorera och ta det med oss efter att hon lämnat iFokus, då hon förmodligen kände sig totalt maktlös. För om det inte hjälpte att säga ifrån, vart skulle hon då vända sig? Är det något missförstånd, då får man vinkla det på något annat sätt så det kan bli rätt istället för att upprepa "vad ska jag ändra, vad ska jag ändra, vad ska jag ändra?" Då får man, som jag sa, vinkla det annorlunda så att personen inte kände sig hotat. Eller i ett tidigt skede sagt att "förlåt, du missförstod mig nu, jag menade såhär. hur trodde du att jag menade" och försöka reda ut det.
Och jag säger det igen, hon ville ha hjälp att reda ut frågor. Hade hon fått svaren på dem hade hon för det första mått bättre än vad hon antagligen gjorde när hon sade upp sitt medlemskap. Man kunde ha startat upp ytterligare en tråd där man kunde diskutera vad som är rätt att göra i en sådan situation, istället för att ta upp en tråd där hon ropade på hjälp.
Och vem vet ens hur länge till det skulle dröja innan hon skulle få lägenheten? På er låter det som om det handlar om två månader, på henne som om det är två veckor. Visst, jag kan tolkat henne fel på den punkten och det kanske är fyra veckor. Men ändå, det verkar ju inte som om det är särkilt lång tid kvar.
Hur skulle hon hjälpa honom annars? Och vad är rätt sätt? Varken du eller jag är i position att säga vad som är rätt sätt. Är det rätt att flyktingar betalar folk för att föra dem över gränser för att de i sina hemländer inte når upp till ett standard liv? Ska vi verkligen säga att det är fel eftersom de bryter mot lagar och regler för att de både vill och måste förbättra sina liv? Han hade ingen annan som kunde hjälpa honom. Från myndigheterna kunde han inte få någon hjälp. Ni hade kunnat komma med förslag, som kanske om hon hade någon vän till sig där han kunde få sova eller vad som helst.
I välkomstmejlet man får från relationer iFokus så står det ju "Här hos oss kan du dela med dig av både positiva och negativa delar ur ditt liv, vi försöker alla hjälpas åt och stödja varandra. Vi gläds med varandra och delar sorger med varandra" På vilket sätt försökte ni hjälpa henne? Hon var redan medveten om att hon själv riskerade att bli hemlös. Men ändå så fortsatte ni att tjata om det, utan att försöka ge henne ett uns av hjälp.
Rätt för mig är att följa de lagar och regler som finns bland annat.
Hjälpen man får är inte alltid den man vill ha. Jag ser det som hjälpande att man påpekar vad som kan gå fel. Du gör det tydligen inte.
Nu fick TS även andra svar, så jag ser tråden som givande.
På ett sådant här forum får man många olika svar i trådar. Man får sortera lite själv och välja vilket man vill ta till sig.
Och man bör alltid utgå ifrån att folk är vänligt sinnade. Oftast är det faktiskt så. Bara det att alla inte alltid skriver på samma sätt, och det kan man inte vänta sig heller. Om man inte skrivit med ont uppsåt anser jag inte heller att man behöver ändra på sig. Däremot kan man förklara att man inte menade något illa.
Du kallar det tjatande att det upprepades. För mig är det en viktig sak som tål att upprepas.
Visst kan man önska att trådar utvecklas på andra sätt än dom gjort.
Men man kan inte kräva att folk ska stryka en medhårs alltid. Ibland får man svar som man inte vill ha. Men då får man lära sig sortera bort det.
Det tog tid för mig att lära mig att inte lägga in egna värderingar i andras inlägg och att lära mig inte tro saker som inte skrivits.
Förstår att du vill hjälpa honom, fast det låter onödigt att behöva riskera ditt egna boende för det. Kan du inte vara hjälp och stöd åt honom på annat sätt? t.ex. följa med honom till soc eller till nån annan organisation där han kan få hjälp att hitta egen boendelösning?
Att bo två i en etta är oerhört påfrestande, - en riktig prövning. Kommer vara svårt för dig att inte bli störd i pluggandet.
#47 Jag tycker dina inlägg 5, 7 och 9 är onödigt kortfattade och skarpa i tonen. Det jag reagerar på är att man tydligt kan läsa hur TS reagerar på dessa inlägg men du fortsätter i samma ton utan att utveckla dig eller förklara vad du vill säga på ett trevligt sätt.
Visst behöver du inte stryka folk medhårs och du behöver inte låta trevligare bara för att en människa blir sårad. Men det är ju lite otrevligt att inte göra det. Därav kallades inläggen otrevliga.
Inlägg 21 är ännu värre. Där hade TS sagt ifrån men det gnabbades ändå vidare i otrevlig ton.
Visst är det bra det ni försöker säga, men det finns faktiskt sätt att säga det på utan att låta skarp och otrevlig.
#47 Det är bra att du kan låta bli att lägga dina egna känslor i vad andra skriver, men alla kan inte det. Om man då märker att någon blir sårad eller tycker det är jobbigt så kan man ändra tonfallet utefter det. Inte bara för att vara trevlig men för att budskap går fram så mycket bättre om de är givna i vänskaplig ton.
Jag sitter här och ler över hur olika människor kan upofatta saker. Jag kan verkligen inte förstå hur mina inlägg kan ses som skarpa. Och nu är de för korta också? Ska man pressa ut ord för att inläggen inte får vara för korta? Trots att man inte har något mer att skriva?
#50 Men snälla nån, du frågade ju vad för nåt som kunde uppfattas som otrevligt och jag skrev det. Och om du tror att det handlar om en viss bestämd längd på inläggen… nejmen skärp dig. Jag skrev att de var onödigt kortfattade och skarpa. Det är en stor skillnad på dina inlägg och tex inlägg #48. Några vänliga ord och att uttrycka förståelse kommer man långt med, speciellt på internet. Speciellt när TS tydligt uttrycker att hon tar det du skrev hårt.
Visst var hon extra känslig, men då kan man skriva utifrån det och visa lite förståelse till sina medmänniskor. Men jag förstår ju att det är jobbigt för dig.

#42 Och jag ringer och anmäler dem som spelar för hög musik, otroligt respektlöst mot regler och bestämmelser! Hade också ringt om någon gjort som TS.
51 jag var varken förstående eller oförstående. Ser neutral som något bra. Kortfattad är det jag är tydligen när detbinte finns mer att skriva. Ser tyvärr inte det du ser och kan inte se vad jag skulle gjort annolunda. Tycker du att "skärp dig" och liknande får dina åsikter att komma fram bättre? Tycker snarare det talar emot det du försöker få fram.
#52 I mitt hus knackar vi på i första hand om någon väsnas, oftast handlar det om att folk inte känner till att de är högljudda.
Men varför hade ringt och anmält det? Grannar får inte veta av hyresvärden om någon bor via soc eftersom det är sekretessbelagt. Sedan tvivlar på att OM de hade kännt till att det är via soc att de hade vetat vad som står i kontraktet. Då kan man inte anmäla eftersom grannarna inte vet grannarnas situation. Hade du även anmält om det va någon vän till dig som va i hennes situation och anförtrodde sig till dig för att få hjälp eller helt enkelt lätta sitt hjärta? Eller har det bara att göra med att mollbarn är okänd till dig?
#53 Jag menade att jag tyckte du skulle skärpa dig. Jag är trevlig mot människor som behöver det, inte mot alla.
Och om jag blir ledsen av det är strunt samma? :)
Jag är faktiskt väldigt skärpt.

#54 Då dem ignorerat att öppna dörren har jag ringt och anmält det. Hade jag fått reda på att personen bor utan lov för soc/hyresvärd eller vad det är så. Vad spelar det för roll att jag inte känner mollbarn?

Nu är det ju lite sent för TS, men det finns ju hjälp för den som blir hemlös utan att ens vänner måste riskera sitt eget boende. Man kan kontakta socialjouren dygnet runt, och de är skyldiga att hjälpa en få tak över huvudet. Men det kräver förstås att man bor i kommunen. Sen finns det ofta andra alternativ, som Stadsmissionen.
Om en vän jag brydde mig mycket om hade hamnat i en sån situation hade jag hjälpt till att leta fram såna alternativ, kanske hjälpa till att ringa olika telefonsamtal om vännen tyckte det var svårt.
Och visst, beroende på vem det var och hur min egen situation såg ut kanske jag skulle ha erbjudit tillfällig sovplats och enstaka måltider, men inte kontinuerlig försörjning. Dels för att jag värnar om min egen tillvaro, men också för att jag skulle vara rädd att bli en "enabler" om min hjälp gjorde att en vän med problem väntade med att söka mer kvalificerad hjälp.
Jag har några frågor bara (och jag vill inte att någon tolkar det negativt för det är inte min mening)
Finns det verkligen inte hjälp att få på lagligt vis i dagens Sverige för en som blivit hemlös?
Är det så illa att man måste bo i smyg hos nån och göra allt för att inte soc ska få veta?
Om ts vän ringer soc och säger att han inte har någonstans att bo. Får han till svar då "du får väl gå på gatan då. Vi hjälper dig inte!"
#56 Ja det är ju skönt att se att du kan urskilja otrevlighet när den är riktad mot dig i alla fall 
#60 Nu var inget direkt otrevligt skrivet till TS. Däremot att be någon skärpa sig är direkt otrevligt då jag absolut inte var oskärpt på något vis och du plötsligt inte längre skriver om sak. Du vet ju själv att det var otrevligt och skrev inte för att vara trevlig. Jag däremot skrev ingenting för att vara otrevlig mot TS. Stor skillnad.
Att skriva om sak är mycket bättre.
#58 Bra tips.
#59 Det finns hjälp. Soc är ett utmärkt exempel, men de vill inte hjälpa någon om inte personen har varit i kommunen i minst en månad. Annars skulle folk kunna åka från kommun till kommun och lura till sig mängder av pengar.
Och som någon skrev ovanför finns stadsmissionen, men de finns ju inte heller överallt och kan därför inte nå alla människor.
Har nu suttit i ca 10-20 minuter och läst igenom tråden , och inte för att jag ska låta bitter men nästan hela tråden är negativ ..
Jag skulle inte tveka en sekund om jag var i TS situation att hjälpa en vän i nöd som blivit hemlös .. Behandla andra som du själv vill bli behandlad !
Tycker hon gjorde ett bra beslut att hjälpa sin vän ..
Synd att hon inte fick mer hjälp om sina frågor , och nu verkar det försent då hon avslutat sitt medlemskap här 
#61 Du skrev bland annat ovanför att vi gnällde som sa att det var otrevlig ton, sen när jag faktiskt skrev vilka inlägg jag uppfattade som otrevliga och varför gjorde du dig lustig över det vilket jag också tyckte var otrevligt. Ursäkta för att jag sa ifrån, visst är det kanske bättre att vara passivt aggressiv och göra sig lustig men jag tycker det är bra mycket mer otrevligt. Där är vi väl helt enkelt annorlunda.
Ja, det är uppenbart att vi uppfattar saker på HELT olika vis.
Jag är definitivt inte passiv aggressiv, så var god och skriv inte det.
Syftade du på min kommentar om att jag log så var det för att jag faktiskt satt och log då jag läste, jag blev på gott humör och fann det roande att två människor kan se på samma sak på så olika sätt. Att du väljer att kalla det aggressivt övergår min förmåga att förstå vad du pratar om och jag är nog från en annan planet där man inte ser otrevligheter där dom inte finns.
Ja, jag såg inget konstruktivt med att sitta och klaga på vad andra skriver utan att komma med något konkret. Och ser fortfarande inte det du skriver om. Ser inga otrevliga inlägg till TS, däremot ser jag att folk valt att lägga in sina egna värderinga ri inlägg och då blir det självklart inte trevligare än vad man gör det till.
Hade ni bara läst det som stod, utan att lägga till undermeningar så hade vi sluppit hela saken.
Ger mig ur diskussionen med dig nu. Jag förstår dig inte och lär inte göra det heller.

Tråkigt att TS lämnat diskussionen. Jag tycker att hon ska vara stolt över att vilja hjälpa en vän. Visst kanske det inte alltid är lämpligt ur ens egna perspektiv, men att offra lite av sitt eget för andra är fint gjort och ngt man ska vara stolt över. Det var inte lagligt att gömma judar i nazityskland, men det gjorde folk ändå, så lagen är inte alltid rätt :)
Varför blandar flera in gömmande av judar under WW2 i denna tråd, vad tusan har det med saken att göra?
TS handlande är knappast altruistiskt med tanke på att hon skriver i # 0:
" Men jag bryr mig verkligen om honom, har även lite andra känslor för honom än som vän"
Varför skall vännen bo hos TS o vänta i 30 dagar innan han kan gå till soc, istället för att gå direkt till soc där han bor/bodde?
Det är ganska mycket som är rörigt/diffust/oklart i hela historien.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Samma ton och diskussion här som i andra trådar.. Skadar det att vara lite ödmjuk och att försöka sätta sig in en smula i andra människors situation? När någon känner sig sårad över sättet vissa saker är skrivna på så förbättras; ingenting! Och viljan att ändra sitt sätt att skriva försvinner då viljan att förklara att den som känner sig sårad har fel är större.. Jag tycker att vi ser alldeles för lite medmänsklighet nu för tiden och jag tycker att ts har gjort en mycket fin gärning.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har bara läst halva tråden, men här är mina ord till TS som kanske läser även om kontot är borttaget.
Du väljer naturligtvis själv hurvida du vill ta in din vän eller inte. Du är medveten om riskerna och verkar införstådd i att ni båda kan bli hemlösa om någon kommer på er. Men om ni inte väsnas, väcker uppmärksamhet eller pratar med folk/vänner/familj om detta, så ser jag inte vem som skulle kunna förstöra för er (om inte någon på iFokus vet vem du är).
Jag tycker inte du ska köpa cigaretter till honom, antingen får han sluta eller så får han lösa det själv. När man är utan hem och utan pengar känns det som en relativt oviktig sak för att överleva (även om jag vet hur tufft det är med beroende). Det han inte kan vara utan är mat och tak över huvudet.
Att du erbjuder honom sovplats och mat är oerhört snällt och jag tycker absolut han ska hjälpa till med matlagning, städning och hålla ordning. Samt göra vad han kan för att ta sig på fötter igen, söka jobb mm. Att du äter vegetariskt ser jag inte som något problem, han borde vara tacksam för att han får mat, som han annars inte skulle haft råd med. Så vill han ha mjölk eller kött tycker jag han får ordna det själv.
För att få ner matkostnaden: Soppor är ofta billigt och går att göra mycket av. Tex potatis- och purjolökssoppa har jag gjort för 25 kr och vi hade mat i två dagar, två personer. Baka bröd. Ät mycket pasta och potatis, googla på recept för liten budget. Havregrynsgröt till frukost är enkelt, billigt och räcker länge.
Jag önskar er all lycka till och hoppas det går bra. Var försiktiga och se till att få ditt lägenhetskontrakt. :)
Jag tror ingen ifrågasätter TS:s goda gärning över en medmänniska som behöver någonstans att bo.
Frågan var ju vilka konsekvenser det kan bli för henne och det har hon fått bra svar på här i tråden.
/Maria
#67 Så att gilla någon gör att man utnyttjar en situation? Vad vet vi, det är möjligt att han gillar henne oxå.
Hur det är med varför han inte kan gå till sitt sockontor kan det finnas flera anledningar till. Jag hade en gång en kompis som släpptes ur fängelset och bara släpptes i närmsta stad. Då va han ju ny och kunde inte gå till soc där. Hon skrev ju längst upp att hon inte kunde gå in på vissa detaljer för att det kunde vara känsligt.
#52 skillnaden r väl att spela högt ljud och vara störande- påverkar andra negativt, att någon lever på soc och har en otillåten inneboende (pojkvän eller kompis) under en kortare period- påverkar ingen av er övriga grannar negativt (inte ens oss skattebetalare!) såvida det inte innebär ökad oljud. Jag skulle också anmäla de som väsnas för mycket, men jag knackar på först. Oftast svarar de inte.
Så varför skulle du anmält TS om du visste att hon var socialfall och "bröt mot lagen" på det viset? :) Om hon förskingrat pengar skulle jag förstå det men här är det enbart TS som riskerar problem pga reglerna.

#72 Helt enkelt för att regler är till för att följas.
#73 Följer du varenda liten regel och lag då? Så du har aldrig spottat ut ett tuggummi på marken? Eller någon annan liten förseelse som man egentligen inte får göra men man göra ändå?
Sedan är det inskrivet i de svenska grundlagarna att de mänskliga rättigheterna gäller. http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Regeringsformen/ Så hon följer en större lag som de sociala myndigheterna inte kan följa under en viss tidsperiod, men bryter mot en liten, liten regel. Vad är viktigast att följa? En grundlag eller en regel?
#73 åh vad jag hoppas att du aldrig bryter en regel i hela ditt liv (nu skiljer jag på LAG och regler som andra sätter upp). Att störa sina grannar är t.ex inte förbjudet i lag men en regel som kan orsaka att man blir vräkt om man bryter mot dem upprepade gånger- regler upprättade för allas trevnad. Jag uppmuntrar dig och alla andra att följa den regeln.
Reglerna som soc har är endast för att förenkla systemet och blir såklart väldigt stelbent ibland och hindrar perosner som TS att göra en vän en enkel tjänst en kort period. Jag hoppas att du aldrig faller ner från din höga häst och att någon skulle få för sig att sätta dig på rätta!
#74 har en väldigt bra poäng där! Grudnlag eller regel, det skadar ingen och påverkar absolut inte dig så åter igen #73, varför skulle du anmäla henne? Om hon sålde knark/langade alkohol eller missvårdade husdjur så skulle jag absolut uppmuntra dig att anmäla henne. Men nu stör hon ingen, utsätter ingen för fara, snarare hindrar vidare lidande för någon + det kostar vare sig oss skattebetalare eller staten ett öre extra.
Nu är det stor skillnad på att spotta ut ett tuggummi på marken och på att bryta mot det kontrakt jag antar att TS skrivit på för lägenheten. Det slår tillbaka mycket hårdare om kontraktbrott uppdagas än om polisen ger dig böter mot nedskräpning.
Inget av det är rätt. Nedskräpning förstör.
Jag håller mig till de regler och lagar som finns och som jag känner till.
Svårt att tro tydligen enligt somliga. För mig är det svårt att tro att man inte gör det.
Det ät sorligt hur människor i tråden inte förstår vad de gör för felm ber om att få deras fel förklarat. Får felet förklarat men väljer ändå att köra efter sitt sätt. Och ignorera andras känslor. Istället skratta och vifta bort dom.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#76 men vad gör det dig om TS väljer att kanske tom rädda livet på en vän? Med tanke på att det inte ens drabbar skattebetalarna med ett endaste öre så borde det ju inte vara så viktigt för dig att stå med pekpinnen och tillrättavisa TS..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#77 Jag anser inte att något fel har blivit gjort.
#78 Jag vet ingenting om kontraktet eller varför det är som det är.
Rädda livet är överdrivet.
Finns tips längre upp på vad man istället kunnat göra.
#79 hur kan du veta hans mentala hälsa och vad som kan hända honom om han inte får hjälp med boende och stöd från, vad man förstår av texten, sin enda vän som han faktiskt kan lita på? Hur kan man vara så kall och påstå att "rädda livet" är överdrivet?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#80 Orkar inte ens diskutera något som vi inte har en aning om. Att anta att han skulle dö om han inte fått flytta in hos TS är verkligen överdrivet för mig, men som sagt inget vi vet något om.
Har ingenting med kallhet att göra. Jag är en varm människa, men också realist och en som inte fantiserar ihop olika händelseförlopp baserat på egentligen ingenting.
Men det här är ju bara komiskt! Jag hade förstått om reglerna fanns där för att Soc betalade TS lägenhet, men så är ju inte fallet? De verkar väl finnas där pga ett fel från soc sida, och ja, det är bra att man varnat TS för riskerna i tråden (även om jag tillåter mig anta att hon förutsett dessa risker själv innan) men i ovanstående inlägg så tycker jag att folk lägger en viss värdering i att hon inte skulle följa dessa regler och det är först DÅ som TS blir sårad? Om man ser att man som "debattör" får kritik från flera olika källor, är det då helt otänkbart att ens sätt att skriva uppfattas kallt och då, om man inte menar sina inlägg på det sätter, behöver se över det? Om man är den gemensamma nämnaren i flera olika inlägg med klagomål, kan det då vara så omöjligt att det man skrivit/gjort/uttryckt är fel?
~ Ysmn
#82 Är det också möjligt att man helt enkelt skriver som man pratar och inte KAN ändra på sig? Att man inte SER vad man ska ändra på?
Att läsarna faktiskt borde ta till sig att inget illa har menats?
Jag har aldrig problem i verkliga livet med att folk tar illa upp för att jag är saklig. Kanske tråkig, men inte elak. Så jag ser faktiskt att detta handlar om att man som läsare måste sortera och sluta anta att saker skriva av illvilja.
#81 jag antar inte att han kommer dö om han inte får hjälp (trodde inte att "kanske tom rädda livet" kunde läsas som ett antagande), däremot är inte risken som du säger "överdriven" för tro fasen att risken för dödsfall/självmord är betydligt större hos någon som inte har någon bostad, pengar, vänner och familj.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#84 Nu kunde han gått till socialen i sin egen kommun istället för att åka till en annan och vänta en hel månad. Det finns faktiskt hjälp att få.
Nu riskerar en till person att bli hemlös. Verkar vara mycket vi inte vet om det hela. Det hör inte till vanligheterna att socialen kommer på tillsyn hos en en gång i veckan om man hyr i andrahand och ska få lägenheten. Ligger nog mer bakom det hela.
Sedan är ett kontrakt ett kontrakt, och JAG anser i alla fall inte att dom är till för att brytas!
Vänner vet vi ju att han har åtminstonde en av. Familj vet jag inte, kanske står längre upp. Men jo, jag anser fortfarande att det är överdrivet. Så åter igen är vi oense.
I slutenden är det bara TS som kan ta beslutet att bryta kontraktet eller inte, och även hon som får konsekvenserna av sitt handlande om det uppdagas. Spelar ingen roll hur mycket vi spekulerar eller dividerar här inne.
#85 nu var ju inte socialen i hans egen kommun ett alternativ av anledningar vi inte vet något om. Det handlade om att han antingen skulle hamna på gatan eller bo hos TS. Precis, det är TS som får ta konsekvenserna så förstår inte varför det är så viktigt att hela tiden stå på (på ett sätt som TS har funnit sårande) att hon inte får göra det valet själv. Utan istället fortsätter flera av er att sägs att ni skulle anmäla er granne om denne gjorde samma sak. Inte undra på att TS valde att försvinna härifrån så ingen polis ifrån iFokus bestämmer sig för att anmäla henne…
Sajtvärd på Iller.ifokus
85, Det är inte alltid så otroligt enkelt att skaffa hjälp via socialen. Jag har aldrig varit där själv. Men jag har en vän som vart desperat efter ett boende efter att han vart hemlös. det tog NIO månader innan de gick med på att hjälpa honom. Och under de nio månaderna så hade han tur med vänner, han fick sova på soffor. ibland låna någons garage, Och vissa kvällar under sommrarna sov han ute. Av skam. Att helt enkelt inte vilja vara besvär för människor.
Så det är INTE så enkelt. Och det är helt klart och uppenbart för mig att det kan Ligga mellan LIV och DÖD att inte ha någonstans att bo. Och nej, jag uppfattar inte dig som tråkig. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta hur du skulle reagera om du ser någon ligga och sova på en parkbänk. Väldigt urmärglad. Skulle du tänka så som du gör nu? Att personen minsann kunde ha fått hjälp hemma så att det är självförvållat?
Att du inte behöver bry dig speciellt mycket för det handlar ändå inte om "Liv och död"?
Och man får inte alltid hjälp. Det är sorligt, och beklagligt och något jag önskar att socialen kunde bli bättre på.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Något är ju skumt här med anledningen till att ts vän inte kan få hjälp av soc i sin kommun. Problemet är ju inte att det skulle ta lång tid för soc att hitta en bostad utan han kunde helt enkelt inte få någon hjälp av dem enligt ts. Och den anledningen vill hon inte gå in på. Men vad kan det vara för anledning att inte kunna få hjälp i sin kommun? Kriminalitet? Jag vet inte. Jag bara funderar. För hade det inte varit något skumt så hade han gått den lagliga vägen känner jag
#88 vad jag vet så är det väl främst om man inte är drogfri som socialen inte vill hjälpa. Men TS ville inte gå in på den detaljen så känns meningslöst att spekulera i det. Personen fick ingen hjälpi sin kommun och hade ingen som kunde hjälpa där. Som jag upplever det fungerar även den sociala myndiheten väldigt olika i olika kommuner…
#86 Har flera av oss sagt att vi skulle anmäla vår granne? Hade för mig att det var en person som skrivit det. 
#87 Jag har själv väldigt stor erfarenhet av hur det är att ha kontakt med socialen. Och det är absolut inte kul att behöva hjälp. Men behöver man hjälp måste man söka den om det gäller liv eller död.
För att kunna få hjälp måste man söka den. Gör man inte det finns ingen chans alls att få hjälp.
Om jag såg någon ligga avmärglad och nära döden på en parkbänk hade jag ringt polis och ambulans.
#90 och av hela mitt inlägg var det det enda du kunde kommentera..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#91 Ja för jag fann det felaktigt. Så vem mer har skrivit det?
Resten låter jag bli att kommentera eftersom jag finner det meningslöst. Känns som upprepningar efter upprepningar.
90
Men om vi säger att personen inte är nära döden. Utan bara mår jättedålig och kanske kommer varanära döden om ett par veckor. Kanske en månad.
Jo men min vän bad om hjälp. Två gånger i månaden i NIO mnader. Utan stöd.
#93 Orealistiskt att jag skulle kunna se på en människa att den skulle vara död om några veckor. Men om jag nu skulle kunna se det så hade jag inte gjort något. Det är en främmande människa.
Har tillräckligt med problem i mitt eget liv som kräver min tid.
Jag hjälper till genom att skänka kläder istället för att kasta dom.
Hade jag däremot sett en släkting ligga där hade jag kollat om någon i släkten kunde hjälpa till.
Vad hade du själv gjort?
Angående väntan, beroende på hur mycket pengar man haft den senaste 3 månadersperioden kan man få vänta olika lång tid innan man får ekonomiskt stöd. Har man haft mycket pengar räknas socialen ut hur lång tid de pengarna borde ha räckt.
Ursäkta om jag lägger mig i. Men om man ser en okänd människa som ligger på en parkbänk och ser ut att må dåligt kan man ju ändå inte ta med den hem? Bedömer jag att han/hon behöver sjukhusvård fixar jag en ambulans men jag skulle inte göra något annat. Mina pengar räcker inte till mat till fler än mig.
94# Om personen såg ut att vara illa däran hade jag självklart gått fram och frågat om den behövde hjälp. Förmodligen gått och köpt någon slags mat åt personan. Hade den människan visat sig på samma ställen många gånger hade jag övervägt att ta med den hem. Inte för att jag har mycket pengar. Men för att jag har ett stort hjärta.
aatt blunda för verkligheten är inte min grej.
Men i detta fallet behövde den här killen desperat någonstans att bo. Och då är de klart man ska hjälpa, även om personen nu inte ligger inför döden. För om han nu skulle bo ute och sova på parkbäkar s behöver det inte vara lång tid kvar innan han ligger inför döden. Eller börjar använda droger.
#96 Jag tror faktiskt inte på att du skulle överväga att ta med dig en uteliggare hem. hur riskabelt är inte det. Du har ju ingen aning om vad för typ av farliga droger den kan tänkas använda.
#97 "den"?
Jag känner flera som tagit med sig uteliggare hem, gett dem ett mål mat och möjlighet till en varm dusch. Själv skulle jag också göra det om jag trodde det hjälpte och ansåg det tryggt. Var det en vän skulle jag knappast tveka.
Det är verkligen inte överdrivet att säga att TS kan ha räddat sin väns liv. Inte bara pga riskerna med att leva på gatan, men också för att risken för självmord är kraftigt förhöjd för människor som förlorar jobb och bostad.
JAg är nog för feg för att bjuda hem en främmande hemlös man till mitt singelboende som liten kvinna. Jag har inte mycket att ge men en dusch och ett varmt mål mat är ju inte mycket att ge- men stort för mottagaren som inte har någonting. Vilka droger personen tar oroar jag mig inte heller för, snarare hur säkert det är att ta hem någon som kanske är påverkad eller lider av sviterna från alkoholism/drogmissbruk- t.ex psykoser eller alzheimer eller ja, att personen av ren tacksamhet även stjäl från en ;)
Om jag bara var större, starkare och mer trygg som person så skulle jag önska att hjälpa folk mer på det viset, att våga ta hem dem. Så att hjälpa en vän i nöd, absolut. Så länge man vet om risken.
#98 Ja jag skrev "den" för att slippa skriva ut både "han" och hon" Något fel med det?
Och ja jag anser det dumt att ta hem en okänd uteliggare som man inte vet något om, såvida man inte har 2 starka karlar hemma som kan hjälpa en om personen visar sig farlig
Personligen skulle jag absolut INTE få för mig att ta hem en främmande uteliggare. Är rädd om mig och mitt hem.
#100 Ja, han, hon och hen är artiklar för människor, den och det för objekt. Såvitt jag vet är uteliggare fortfarande människor.
Så man är korkad alltså om man tar hem en skruttig gammal dam för en varm kopp kaffe och en dusch trots att man tränat självförsvar och har en stark man hemma? Tar man hem en fallen Hells Angels kan jag hålla med, men nu är ju inte alla uteliggare muskelknuttar eller ens drogmissbrukare.

I vissa inlägg tycker jag det finns en aning av en syn på hemlösa som bortkomna och hjälplösa varelser som man ska ta hand om i sin godhet. Jag är inte på något sätt hjärtlös och jag tycker hemlöshet är ett stort problem som måste tas på allvar och lösas, men jag är också ganska säker på att hemlösa är väldigt många olika slags individer.
För det första har diskussionen gått över till att handla om personer som ligger på parkbänkar och är i akut behov av mat och en dusch. Den allra största majoriteten av hemlösa befinner sig inte i en sån situation. De sover på kompisars soffor, på hotellhem osv. De har bara inte ett eget hem.
Bland den gruppen som faktiskt sover ute i olika hörn finns en del som väljer bort att gå till ett härbärge eller en hjälporganisation för att de av någon anledning inte gillar dem. De kanske inte gillar att ta emot allmosor, tycker de andra som kommer dit är störiga, eller att det inte funkar att sova där. Det finns förstås också en hel del som har psykiska problem och/eller missbruk som har svårt att fungera med andra människor öht och kanske har blivit utkastade från alla ställen redan. När de stora mentalsjukhusen stängdes och ansvaret övergick till kommunerna var det ganska många som inte klarade sig själva och inte fick tillräckligt med hjälp utan föll igenom och tappade både bostad och kontakt med vården. De behöver absolut hjälp, men jag skulle inte ge mig på att hjälpa dem genom att ta hem dem som en övergiven kattunge.
Nu tycker jag inte att det låter som att TS vän är en stinkande psykotisk missbrukare som sover i en tunnel, utan det är en helt annan typ av hemlöshet vi pratar om.
Och när det gäller att hjälpa vänner (eller okända) tycker jag fortfarande som i #58.
#102 alla har ju inte en karl hemma eller kunskaper i självförsvar :) Jag skulle även vara rädd att denna perosn skulle börja uppsöka mig i tid och otid. Sanningen är väl den att ofta blir man "en skruttig" uteliggare just pga drog/alkoholmissbruk? Hemlös är inte i mina ögon alltid samma sak som "uteliggare" som man ser på busstationer, som tigger pengar och har helt slitna kläder. Visste jag att en mamma och hennes dotter är hemlösa och bara behövde låna duschen, kanske sova tryggt en natt eller två, så skulle jag ställa upp på det. Men plocka in random man från en parkbänk, nope, inte en chans.
Appropå ämnet,f inns det någon samling på nätet , typ nätverk för folk som är villig att låna ut sin dusch etc för tillfälligt hemlösa? JAg skiljer på folk som är hemlösa pga kriminalitet/missbruk och hemlösa för att de plötsligt blivit vräkta i smaband med att de även fått sparken och bor i områden med långa bostadsköer, kanske itne har någon släkt eller fmailj i livet etc. Jag skulle inte våga ta hem en som är missbrukare men absolut en fmailj som det helt enkelt bara gått åt helvete för. En dle blir väl missbrukare EFTER att de blivit hemlösa. Vilket man kan förstå, tycker jag.
Toxics som uppenbart delar dina åsikter och empati, använde också benämningen "den" så jag skulle inte haka upp mig för mycket på det.
#102 Men OM det nu gällde en sådan man som du skriver om. Hade du bara struntat i honom då? Är det bara Kvinnor du skulle ta in?=
#102. Den det dessa använder jag även om människor jag ej vet kön på oavsett om det gäller uteliggare eller andra.
Och har du en stark man hemma och tränar självförsvar själv är det ju en annan situation än vad jag har som är ensam tjej 160 lång väger 52 och tycker träning är trist. Jag skulle inte våga ta hem okända. Inte bara pga den akuta risken just när den är hemma hos mig utan oxå för att den sedan vet min hemadress och när som helst kan stå där och vakta. Jag skulle helt enkelt känna mig otrygg.
Vill man slippa missförstånd så använder man gängse/korrekt språk/terminologi.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#107 Hakar ni upp er på att jag skriver den så ska ni göra detsamma med Toxics inlägg #96 "…hade jag självklart gått fram och frågat om den behövde hjälp" skriver hon
Men starta gärna en ny tråd för den diskussionen annars, lite väl OT tycker jag
Visst kan man säga den om en människa. Om jag inte vet vad det är för kön tex. "Den där människan gick precis mot rött"

… och det är därför "hen" är så oerhört praktiskt.
Men åter till hemlösheten nu kanske?
Själv ogillar jag ordet hen. Använder hellre den.
Har blivit alldeles för hypat med hen.
Det är många som inte förstår hur hen används, och tror att det handlar om att inte könsbestämma barn. Hen är för att beskriva en människa utan att veta könet eller utan att vilja könsbestämma personen man skriver om.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tyvärr är det som du säger att det förknippas med att barn ska vara "könlösa" eftersom det är många som använder ordet just för det.
Minns en bok som gavs ut, barnbok där huvudrollen var en "hen".
För mig är det inte ett ord.

Jag känner väldigt få som använder hen på det sättet. Däremot många som använder det just som här, där man inte känner till könet på personen man pratar om (eller pratar om en hypotetisk person). Innan hen började spridas hade jag i flera år skrivit "h*n" i text, vilket fyllde samma funktion men var väldigt svårt att uttala.
Den här tråden är ju ett bra exempel på när det inte funkade så bra att säga "den" om en människa. Dilemmat är förstås att säger man istället hen så finns det folk som inte kan låta bli att hetsa upp sig över det heller. Och att alltid skriva ut han/hon är klumpigt och fult
Och så sitter vi här och pratar språk istället för hur man bäst hjälper en hemlös vän.
#113 just för att karaktären skulle gå att förknippa för båda könen- Hen i boken om hen är itne "könlös" man fokuserar bara inte på om barnet är en hon eller en han. Det här rä ju inget nytt direkt och det är ett ganksa intressant "experiment" om man vågar ge sig på det så inser man snabbt vad stort fokus (och förväntningar) man lägger på könet.
Blir glad när jag ser mer och mer i vår tidning att de använder Hen i sammanhang där folk använder den/det tidigare. …åter till hemlösheten men det känns ganska uttömt.
Vad folk hakar upp sig på attde är svaga. Och så verkar de flesta tro aatt alla hemlösa och uteliggare använder massvis med droger och kommer slå dig sönder och samman så fort de får chansen. Riktigt så är de ju inte. Men ser oftast på en person. Eller märker om den har använt droger. Och man kan också urskilja de personer som faktiskt bara behöver hjälp.
Men ja, Jag skulle inte ta hem knarkare. Även fast de också förtjänar att få en varm dusch och mat i magen. Mat framförallt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig livet som uteliggare. Gå igenom sopor för att hitta mat. Nej usch och fy.
Och för en hemlös uteliggare så kan det ju betyda hur mycket som helst om man bara ger dem lite mat.
Och när de kommer till Hen, jag gillar inte alls det ordet. Har svårt att använda det och kommer nog inte att göra det heller. Vi får väll se =)
#116 handlar nog inte oma tt just HEMLÖSA är farliga, handlar om att man normalt till vardags inte bjuder hem främlingar. För sanningne är att ingen blir våldtagen/mördad förens de…ja…blir det :> Inget man vet i förväg så att säga :> Naivt att utgå från att hemlösa eller främmande män i en större stad INTE skulle kunna utgöra en fara för en liten, ensam kvinna. Tycker jag. Då kan man hjälpa på andra sätt bättre.

Och som sagt, relativt få hemlösa är uteliggare.
#116 nä jag tror inte att "alla hemlösa använder massvis av droger och kommer slå mig sönder och samman" Förmodligen ganska få av dem är farliga men jag kan inte veta vem jag vågar ta hem utan risk förrän det är försent. Man kan inte alltid se på en person om det går att lita på den och jag skulle inte våga ta hem NÅGON främling oavsett hemlös eller ej, inte en snygg trevlig kille från krogen heller. Jag ska känna en person ganska väl innan jag släpper in den i mitt hem.
Jag tycker de tär fint av de som vågar göra det- bra att ni finns! Jag skulle göra samma sak mot de där jag känner den tryggheten. Men det är inte okej att hytta näven och gorma mot de som inte är villiga att ta den risken, känner jag. Ni är bra, men de som inte vågar är inte sämre, de som bara skiter i sina medmänniskor…well. Karma is a bitch.