Hjälpa en vän som blivit hemlös
Jag har en vän som för fyra dagar sedan blev hemlös, tyvärr kan jag inte gå in på varför, vet inte hur känsligt det är för honom.
Han har inte pengar till kläder, mat eller någonting. Jag har köpt en tågbiljett till honom så att han kan åka från Stockholm till Göteborg. Jag sa att han va tvungen att ha någonstans att bo, så nu kommer han få bo hos mig tills allt har löst sig. Han kommer hem till mig den 13 februari.
Jag bor väldigt litet, i en etta på 30kvm. Och jag har ingen stor inkomst, eftersom jag pluggar har jag bara 9000kr/månaden. Jag betalar hyran på ca 3000kr/mån, mobil, internet, hemförsäkring, maten. Jag sparar dessutom undan en slant varje månad eftersom jag ska få hem en katt i april.
Det bestämdes väldigt plötsligt igår att han ska få bo hos mig, jag tänkte väl egentligen inte. Men jag bryr mig verkligen om honom, har även lite andra känslor för honom än som vän. Han har ingen annan än mig, och det känns så elakt att låta honom bo ute.
Jag bor dessutom i andra hand via soc, de ska dock snart skriva över kontraktet på mig. Men problemet är ju att i mitt kontrakt står det att folk inte ens får sova över utan tillstånd från min boendesekreterare, att ha en inneboende gör att jag riskerar att bli vräkt. Men jag kan ju inte låta honom bo på gatan heller. Soc kommer på tillsyn en gång i veckan, men det bestäms i förväg så jag vet alltid när de kommer. Så jag tänkte att man kan be honom gå på en promenad under tiden som de är på tillsyn.
Eftersom jag bor i andra hand via soc så får jag själv inte skriva mig på lägenheten. Vilket i sin tur gör att jag inte kan få bostadsbidrag från FK.
När han har varit i kommunen i minst 30 dagar så kan han få socialbidrag, men inte innan det.
Så jag tänkte be er om lite hjälp för att gör det så smärtfritt som möjligt för både honom och mig.