Berätta eller inte?? Vad skulle du göra?
För ett halvår sedan skilde jag mig från en man som misshandlade mig psykiskt och fysiskt. Han bedrog mig när jag var gravid (det fick jag reda på i 18:e veckan…) tryckte ned, förnedrade, isolerade, och hjärntvättade mig tills det knappt fanns något kvar av mig. Efter skilsmässan fortsatte han att trakassera och hota mig, främst via tfn. Han vägrade lämna mig i fred trots att både jag och andra bad honom om detta minst 20 ggr. Jag ansökte om kontaktförbud hos polisen, men det gick inte igenom. Så för en månad sedan skaffade jag hemligt tfnnr -inte en dag för tidig!!
Därefter har han fortsatt att bombardera mig med email, ömsom hot och ömsom kärleksförklaringar. Igår fick jag veta från hans mycket oroade ex (tjejen han var tillsammans med innan mig) att min ex-man hade basunerat ut på FB att han har ett nytt förhållande med en tjej…och tydligen har de varit tillsammans i ett par månader. Hans ex-tjej har berättat för mig att han betedde sig likadant mot henne, och min ex-man har själv medgett att han utnyttjade henne praktiskt samtidigt som han bedrog henne med 20 (!!) olika tjejer.
Mitt dilemma är att jag tycker mycket synd om denna tjej som han nu inlett ett förhållande med! Hon har ingen aning om att hon har att göra med en farlig, manipulativ psykopat, som dessutom stalkar sin ex-fru. När jag först träffade min ex-man ljög han och manipulerade mig från första dagen, men det visste jag inte då. Jag hade varit mycket tacksam om någon, vem som helst, hade varnat mig och berättat sanningen. Då hade jag haft en chans att lämna honom i tid…innan han näst intill misshandlade mig till döds.
Vad ska jag göra? Ska jag varna hans nya tjej? Jag vet att min ex-man är oerhört manipulativ och kommer blåneka till allt. Men borde jag inte ge henne chansen att få reda på sanningen innan det är för sent? Jag känner faktiskt att jag har någon form av ansvar mot henne, att berätta sanningen…Vad tycker ni??
Tacksam för alla svar! :)
Tyvärr tror jag inte att man lyssnar på det ett ex skriver när man är mitt i förälskelsen. Men jag förstår att du vill varna.
Vet faktiskt inte hur jag hade gjort. Risken är ju att han blir ännu mer farlig för dig om du lägger dig i. Och hur skulle du kontakta henne?
Men polisen borde ju ta dig på allvar om han behandlat dig så? Fanns det inget sätt att få honom fälld? Om han misshandlat dig kanske du hade blåmärken etc, eller spela in samtal där han hotar dig så du får fram bevis. Han kan ju inte bara få fortsätta med nästa tjej. Vad hemskt!
Jag håller med Hera.
När du äntligen ser ett ljus i tunneln och kan slippa från honom så ta det chansen.
Som nykär så är jag tämligen säker på att hans nya tjej inte skulle tro dig utan snarare att du är ett ex som inte klarar att släppa honom.
/Maria
Tack för era svar! Tjejen kan ju välja att tro mig eller inte, men jag har sparat varje sms och email som han skickat till mig så jag har gott om bevis för att det jag säger är sant….
Jag har hennes telefonnr…
Polisen gjorde inte ett smack för att hjälpa mig, trots bevis. Dessutom hotade min ex-man mig tills jag drog tillbaka anmälan…:( 70% av alla ansökningar om kontaktförbud får avslag. Mitt ex var iaf smart nog att inte dödshota mig skriftligt…
Även om du kan uppvisa sms och liknande så vill man som nykär inte tro att ens kärlek skulle göra samma sak mot en själv som han gjort mot andra. Man vill gärna tro att det man har är speciellt.
Så jag tror tyvärr inte du skulle få henne på andra tankar.
#6 Tack! :)
Men det här är ju meddelanden som han skickat till mig helt nyligen, när de varit ett par? Det hade varit annorlunda om det gällde "gammalt groll". Självfallet vill man tro att det man har är speciellt, men om ens pojkvän skickar kärleksförklaringar till sin fd fru och bönar om att få henne tillbaka….det är något som iaf jag skulle vilja veta! Sen kan hon ju fatta sina beslut därefter. Vad tror du?
Jag skulle faktiskt vilja veta ifall den kille jag är ihop med samtidigt skickar kärleksförklaringar till sin föredetta!
Men jag vet inte om det kan vara farligt för dig att berätta? Om han får reda på att du sagt det till hans nya lär han ju bli vansinnig. Han verkar ju lite sjuk
Tack! Jo, jag är medveten om att han kan bli vansinnig och hotfull mot mig igen. Men jag kan inte med något som helst gott samvete tiga, när jag vet vilken skada han kan utsätta denna nya flickvän för…
Men för att kunna visa sms måste du träffa henne, och det är långt ifrån troligt att hon kommer vilja det. Risken är snarare att han följer med eller kommer ensam och det går riktigt illa.
Mejl kan hon lätt avfärda eftersom det är så lätt att förfalska.
Så hur hade du tänkt det skulle gå till?
Bevis nr 1. email -det kan jag väldigt lätt vidarebefordra till henne. Sms kan jag ju också vidarebefordra, men i emailen så är det obestridligt att de kommit från min ex-man samt vilket datum…
Jag har inte tänkt på att träffa henne eftersom vi bor 50 mil ifrån varandra. Min tanke är att kunna ge henne den valmöjlighet jag aldrig fick…
#11 På vilket sätt är det obestridligt? Mejl håller inte i rätten heller väl? Just för att det är så lätt att fiffla med dom.
11#
Jag vet att de inte håller i rätten, men detta kommer inte bli ett rättsärende. Jag begrundar om jag ska göra tjejen tjänsten att berätta sanningen för henne. Skulle hon misstro mina vidarebefordrade email så skulle jag kunna låta henne logga in på min hotmail och läsa min ex-mans email där… Jag har ingenting att dölja! 100% bevis eller ej, så känner jag att det rätta vore att iaf varna henne för att den kille hon involverat sig med (OCH bor ihop med) grundlurar henne…eller?
Jag vet att jag är en naiv idealist och att det bästa för mig vore att strunta i det hela…men jag lider med den här tjejen och önskar att hon inte blir grundlurad och hamnar i en hemsk situation!

Jag skulle berätta för henne, även om hon inte tror dig så är hon informerad. Hon kan då ha det i bakhuvudet och den dagen hon ser tecknen kan hon agera snabbare. Då kan hon ta ett eget beslut. Förmodligen stannar hon ändå, men kanske tittar hon lite extra.
Hur skulle du må om han slår ihjäl henne och du inte ens försökte varna henne?
Jag skulle definitivt försöka varna henne, jag hade varit väldigt tacksam om någon hade gjort detsamma för mig, då hade jag nog tänkt över förhållandet riktigt ordentligt. Är ju, som många skriver, inte alls säkert att hon tror dig men om du har varnat så har du ju gjort så gott du kunnat.
JAg gjorde det, alltså varnade mitt ex nya tjej för mitt ex (han var notoriskt otrogen både mot mig och sen mot henne), han försökte få tillbaka mig samtidigt osm han var tillsammans med henne osv- men den nya tjejen tog det som att jag inte släppt honom, att jag försökte förstöra mellan dem. Flera månader senare när det faktiskt tagit slut, när hon själv upplevt hans svekfulla person- då fick jag ett tack av henne, vad nu det var värt.
En annan tjej varnade jag för, att hennes pojkvän var otrogen. Den tjejen trodde mig. Varför? för att man känner på sig saker ibland men man har inget att gå på- när jag dök upp och "confirmed" hennes underliggande misstankar och dessutom kunde berätta om specifika datum så hade hon slängt ut sin kille innan kvällsmiddagen. Så…
Även om den nya tjejen inte skulle tro dig så skulle du kanske så ett frö så hon vet, den dagen hon själv känner tvivel- att den här mannen har ett mönster och det inte är henne det är fel på, kanske ge henens styrkan att lämna i tid? Så jag skulle göra det. MEn du riskerar att bara få på dig mer ilska. Både mitt ex´s tjej och tjejen vars kille jag "tjallade på" berättad eöfr sina respektive och jag har fått en hel del skit för att jag lade mig i. Din exman verkar redan ha dig i skottgluggen så…
Var rädd om dig!
Jag skulle föreslå att MÖTA henne, utan killen. Att perosnligen visa henne dina sms du fått av honom så han inte kan ljuga. Så hon ser med egna ögon, + kan se att du talar sanning. Ett mail skulle bara ge henne något att visa för honom och gjuta olja på elden.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Tack för ditt svar! Tänk att det kan bli så fel när man bara vill väl…
Jag har dock inte möjlighet att träffa tjejen, hon (och exet) bor i en annan stad 50 mil bort och jag är inte SÅ angelägen om att varna henne att jag tänker åka dit.
Jag tycker nog de flesta gett bra råd och tips så jag vill bara säga:
Styrkekramar till dig 🌺Hoppas du mår bra/bättre trots allt som hänt och du är så himla stark som tog dig igenom allt och jag hoppas du får en underbar framtid med mycket kärlek ❤️
# 18
Tack!!! :)
#19 🙂