Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3344 ggr
Leyvas
0

Kan man förlåta en "våltäkt"?

För ca 3 år sedan var jag tillsammans med en kille. Vi var tillsammans i ca 1 år och till saken hör att jag har väldiga problem med sex och sexuella saker. Gillar det helt enkelt inte, men gjorde det för hans skull när jag kände att jag klarade av det. Absolut inte så att jag inte älskade honom, för det gjorde jag, men klarar helt enkelt inte av det där med sex.

En dag var vi hemma hos honom och på kvällen där hade jag sagt ja eftersom han så gärna ville, jag hade inte lyckats/vågat förklara mina problem för honom och jag hade nog inte riktigt förstått dem själv än. När vi var mitt uppe i det så kunde jag inte mer utan bad honom att sluta, men det gjorde han inte. Så jag började gråta och bad honom, men han bad mig vänta tills han var klar och sa att han skulle skynda.  Jag fick panik och stängde av helt, gav upp och bara grät. Har aldrig kännt mig så liten, hjälplös och obetydlig i hel mitt liv.

Den natten sov han på golvet, men efteråt låtsades han som ingenting. Jag vet inte ens om han förstod vad han verkligen hade gjort. Jag klarade inte av att hantera det hela och ett par dagar senare gjorde jag slut, gav aldrig ens en förklaring utan bara åkte hem. 

Det har nu gått 3 år som sagt och under dessa 3 åren har jag försökt stänga ute alla kännslor och bara glömma allt. Kommer inte ens ihåg de bra stunderna med honom även om jag vet att de fanns där, men jag klarade inte av tanken på att en person jag älskade gjorde så mot mig. Det var bättre att bara komma ihåg allt det jag ogillade som hände. Lättare om en dålig människa hade gjort det.
De senaste veckorna har detta dock börjats dra upp igen. I början fick jag panik och var livrädd, men nu börjar jag bli nyfiken på hur han har det nu för tiden och jag kommer på mig själv med att snoka runt :p

En kompis till mig har även börjat dejta en nära kompis till honom och hon har pratat lite med honom och han verkar inte alls förstå vad som hände och tagit upp saker som att han var lat etco ch tydligen verkat väldigt ledsen över det.

Men vad gör man? Kan man verkligen förlåta en "våltänk", om man kan kalla det så… Jag börjar känna mig redo för det… för att prata med honom om vad som hände, men det känns som att en sådan sak ska vara oförlåtlig. Något man borde hata någon för resten av livet. Är så otroligt förvirrad. 

Någon del av mig saknar honom, hade nästan velat se om det går att försöka igen.. även om jag inte vill erkänna en sådan sak för mig själv.. och vad ska nära vänner till mig som vet vad som hände tänka? Vad säger man till dem?

[Tilde]
1

Aldrig i livet att jag skulle förlåta en våldtäckt (och det var ju en våldtäckt eftersom du inte var med på det)! Så sjukt respektlös och elakt! 

Men det är ju upp till dig. Alla är olika och har olika gränser…

Asexuell
0

Jag förstår precis vad du menar när du säger att du inte gillar sexuella saker osv.

Jag har tyvärr ställt upp på sex många gånger fast jag inte haft någon lust till sex. Jag ser det dock inte som våldtäkt eftersom jag varit med på det "för husfridens skull" och de har alla varit fina killar och när jag verkligen sagt nej har ingen tvingat mig även om på sikt har förhållandena tagit slut istället pga  avsaknaden av sex. 

Men om du bad honom sluta och han inte respekterade det så var det ju helt klart våldtäkt och jag hade inte förlåtit det.

ChristineL
1

Jag skulle aldrig förlåta honom! Du förtjänar någon som respekterar dig för den du är och inte ser dig som en sexleksak. 

Kärlek kan man känna utan att vilja ha sex, det är inte samma sak.

Gur4m1
1

Han och du är inte på samma sexuella våglängd så du ska nog slå bort alla tankar på "återförening" men du kanske vill prata med honom och förklara vad han gjorde mot dig och varför det tog slut?

Det han gjorde vara en våldtäkt, han kränkte dig och lät sin egen lust ta över. Han vill ha ett aktivt sexliv, du bör hitta en likasinnad där du inte måst utsätta dig för sådana kränkningar. 

Alla våldtäktsmän är inte smutsiga monster som smyger i mörka skogar, en del är någons bästa vän, en son eller en pappa. Varför du ska rpata med honom är främst för din egen skull, inte för hans- men aknske vore det bra för honom att få förklarat för sig vilket övertramp han gjorde.

förlåta kan man, men för din skull. Är motivet för att du är ensam…så är mitt råd…nej ;) ingen god ide…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Åsa S
1

Tycker inte heller du ska förlåta eller ens fundera på att gå tillbaka till honom. Är det så att känslan att du borde sagt varför ligger och gnager. Skriv ett gammalt vanligt hederligt brev om varför du gjorde slut och posta till honom och försök sedan gå vidare med ditt liv. För många fungerar det att skriva av sig allt som ligger och gnager. Men låt honom inte komma tillbaka i ditt liv och fortsätter tankarna på det som hände att ligga och gnaga så kanske det är en god ide söka hjälp.

eirwen
7

Att våldta någon har ingenting med att använda någon som en sexleksak att göra. Våldtäkt är inte en sexuell njutning på det sättet alls. Det är den psykiska dominansen som personen är ute efter.

Det handlar inte om att förlåta personen, det handlar om att kunna acceptera att det har hänt. För vissa kan det hjälpa att anmäla våldtäkten, inte för att sätta dit personen utan för att känna lättnad hos sig själv, som en del i läkningsprocessen. Det finns speciella centrum där man kan gå och prata med personer om man har blivit utsatt för våld, utan att anmäla eller så. Oavsett om du pratar med honom, anmäler eller går någon annanstans och pratar så kan det riva upp sår. Var beredd på det.

Du var tillsammans med honom och det är inte konstigt att du fortfarande känner saker för honom. Men det betyder inte att du borde försöka med honom igen. Han våldtog dig och det är ingenting man bara gör. Tänk efter riktigt noga innan du ger dig in på något igen.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[Yllhilda]
3

Om du känner att du vill förlåta honom så är det helt okej. För i och med att du förlåter det som hände kan du kanske komma förbi det obehagliga han utsatte dig för. Du har rätt att må bra och kan kanske prata med någon om du skulle vilja ta dig förbi det.

Med det sagt; Att han var så hänsynslös i sitt agerande att han inte ens slutade fast du GRÄT tyder på att denna människa är ohälsosam att vara i närheten av. Oavsett om du har kvar känslor för denne man eller inte så går din psykiska och fysiska hälsa först, och enligt vad du har berättat så skulle ingedera må bra av ett till försök med honom.

Intehärutandär
5

Jag förlåter aldrig min våldtäktsman, däirmot har jag försonats med vad som hänt - och kunde gå vidare och ha ett hälsosamt sexliv efteråt. Men honom förlåter jag aldrig, det är omöjligt. 

Mitt råd är att gå vidare. Ev kan du skriva ett brev som Du aldrig skickar - för att få det Du vill ha sagt och växa starkare ur det. Och finna en bra man som behandlar dig med respekt. Men då måste Du respektera dig själv först.

Sweelin
2

Gå inte tillbaka och snälla skriv inte till honom eller prata. Han kommer ha en helt annan uppfattning ändå och troligen inte lyssna på dig och sedan tycka att du är dum som anklagar honom för detta.

Tro mig, skit i honom bara, nu har du varit utan han i 3 år och försök inte ta upp kontakten igen för det är inte värt det. Glöm honom

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Portie
0

Jag hade verkligen inte förlåtit och hade aldrig tagit upp kontakten igen.

Usch, fattar inte hur han kunde fortsätta fast att du tydligt visade obehag.. blir arg när man läser/hör om sånt.

Sarah
0

Jag har kunnat förlåta en, men inte en annan. Det känns skönt att släppa och förlåta just det, så ja man kan. Jag skulle nog inte vilja försöka igen (var en pojkvän), men jag har kunnat förlåta.

LinaLj
2

Att förlåta innebär inte att man glömmer eller att man säger att det som har hänt är okej, för det är det absolut inte. Men visst kan man förlåta, lägga det bakom sig och gå vidare i sitt liv. Det är faktiskt något som kan vara väldigt befriande, att slippa bära med sig allt hat. 

Men jag håller med alla andra om att du inte ska ta tillbaka honom. Han är inte en person som är värd att ha i ditt liv. Välj att gå vidare i stället, det finns bra killar som respekterar tjejer.