Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3953 ggr
Paattiiee
0

Får inte sova över hos pojkvän.

Har ett litet problem, jag är snart 17 och har varit tillsammans med min pojkvän i snart 2 år nu och får fortfarande inte sova över hos honom. Han har flera gånger sovit över hos oss och träffat mina föräldrar flera gånger.

Vill gärna kunna sova över hos min pojkvän eftersom jag bor i Malmö och han i Helsingborg och det kostar mycket för mig att åka fram och tillbaka och vi kan max träffas 1 gång i veckan för jag har inte råd, då jag bara får mitt studiebidrag och det ska även räcka till gymmet, mobilräkningarna osv, och får inte låna från morsan.

När jag frågar varför jag inte får sova över så brukar hon bara säga något luddigt, och sen stirra in i tvn och ska vara upptagen. Om jag bara fick ett vettigt svar och förklaring varför jag inte får sova över. 

Hur ska jag tackla detta, behöver verkligen råd, hjälp!

[glitterglam]
9

Ett vettigt svar tycker jag ändå att du kan kräva. Visst kan de hålla på sina regler, men de bör också förklara varför, om de inte vill skapa slitningar emellan er.

Karmatarerskanise
1

Oj, vad konstigt. Du är ju ändå så pass gammal och han har ju sovit hos er. Har du haft ett ordentligt samtal om det med henne?

VildaVittra
2

Kanske din mamma skulle känna sig tryggare om hon fick träffa din pojkväns föräldrar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taggigarosen
0

Vad konstigt i och med att han sovit över hos er flera gånger och att dina föräldrar träffat honom. Jag fick sova över hos min kille då jag var 15 och det var samma år som vi blev ihop.

Säg att du kräver ett vettigt svar och att ni pratar om orsaken till att du inte får natta över.

Paattiiee
0

Har flera gånger försökt snacka med henne men hon har aldrig gett ett ordentligt svar, försöker verkligen snacka med henne och inte tjata med hon brukar bara gå iväg och säga att hon inte vill snacka om detta just nu eller att hon är upptagen.

Jag och min pojkvän har flera gånger försökt få dem att träffas men det har alltid kommit upp något, eller så orkar inte hon. Tänkte annars att hon någon gång kunde iallafall köra mig dit så att hon iallafall kunde komma på en kopp kaffe eller så men hon tyckte bara att det var onödigt

[typellisch]
1

Föräldrar kan vara överbeskyddande :). Min mamma var sådan, när jag var 18 år och myndig var hon fortfarande på mig och behandlade mig som om jag var 15 år faktiskt. En dag sa jag bara ''nu ska jag och *mitt ex* åka till ett hotell över natten och sova, en studentpresent.. så du vet''. Jag var trots allt 18 år och då släppte hon på allt :).

Så klanka inte ned på din mor, hon kan som sagt vara överbeskyddande också :). Och hon kanske inte vet hur hon ska säga det? Med tanke på att hon inte ger dig ett ordentligt svar så är hon nog överbeskyddande och det är nog rätt svårt att säga ''nej, du får inte åka för jag är överbeskyddande!'' .. hon bryr sig bara om dig!

Karmatarerskanise
0

Vad frustrerande att hon inte ens kan ge ett svar! Kommer inte på något bra råd :/

Paattiiee
0

Jadå jag klankar inte ner på min mor, men det är lite konstigt eftersom jag fick åka och sova över hos mitt ex när jag var 14 och var tillsammans med mitt ex i 4 månader, men inte nu när jag e snart 17 och varit tillsammans med min pojkvän i 2 år :/

[typellisch]
0

#8 Jag fann inget bättre ord än ''klanka ned'' :) men du förstår nog vad jag menar.

Ja du.. föräldrar kan fungera så olika än vi gör :). Jag och min mor har haft stora bråk och jag har inte förstått hennes sida av det hela alls ibland.. man lär sig som sagt. Du kanske ska ställa frågor till henne? Fråga om hon är överbeskyddande och om hon fortfarande går iväg så säg åt henne att stanna och ge dig ett svar.

Paattiiee
0

#9 nä jag förstod att du inte menade som något dåligt iallafall :)
Har försökt med nästan allt, har frågat henne det mesta och bett flera gånger om ett vettigt svar, hon bara ignorerar mig :/

[typellisch]
0

#10 Jag suger på att förklara mig ibland så då väljer jag ett ord jag anser passar någorlunda och då blir det kaos ;), haha. Jag menade inget illa, menade nog mest att se det från hennes sida liksom och inte ogilla henne.

Slå näven i bordet och kräv ett svar? Ibland kanske det behövs lite allvar i rösten, om du inte provat det redan dvs?

Paattiiee
0

#11 Då blir det bara bråk och och hårda ord, vill helst undvika det :/

[typellisch]
0

#12 Åh :(. Förstår! När fyller du 18?

Paattiiee
0

#13 Nästa år på sommaren, så det är ju inte såååå långt. Men det är mycket pengar som kommer slösas på tåget :/

[typellisch]
0

#14 Om din mor verkar vara lite… omöjlig och du inte hittar en väg att nå henne så finns det väl bara att vänta :/

Paattiiee
0

#13 men sen så kommer vi ju inte heller ens sova i samma rum osv :/ och det har jag berättat till henne och sagt att hon kan ju snacka med hans föräldrar osv :/

[typellisch]
0

#16 Åh :( Svår situation. Kan du inte råka sätta dig i en knepig situation? Kanske inte bästa rådet, det vet jag själv. Men som att du missat bussen/tåget osv? Eller blir det skrik och gap då med?

Karmatarerskanise
0

Sover ni inte i samma rum hemma hos dig?

[glitterglam]
0

Har du någon aning om vad hon är rädd för? Vad tror hon ska hända? Sex? Att du inte kommer hem igen? Att hon är rädd för att ge dig för mycket frihet? Har det hänt något tidigare?
I så fall kanske du kan ta upp dina aningar med henne, om hon kanske tycker att det är jobbigt att ta upp?

Paattiiee
0

#17 Var på fest med min pojkvän en gång och så hände det att jag somnade och vaknade upp runt 3-4 på natten och tågen hade slutat gå tills 6 på morgonen, och det blev väldigt mycket skrik och bråk. Och att jag skulle skulle hoppa på första tåget (tåget som gick kl 6) och att jag aldrig kommer få åka till honom osv. Man blir ju ledsen av allt bråk :/

[typellisch]
0

#20 Din mamma verkar vara så mån om din säkerhet! Min mamma var likadan och nu på senare tid har jag ju bara insett att det hela handlar om att hon brytt sig om mig.

Paattiiee
0

#21 jag vet att hon bryr sig och så, men ibland känns det som hon bara vill köra runt med mig :/ 

Men eftersom jag fick sova över hos mitt ex så känns det lixom jätte konstigt och jag blir ledsen, och på den tiden sket jag totalt i mina föräldrar och va dem sa till mig, och det gick dåligt för mig i skolan, och jag fick göra precis vad jag ville utan att dem sa något. Men nu när jag har skärp mig och så, så har dem blivit mycket strängare typ

[glitterglam]
5

mm, jobbigt. Samtidigt är det inte alltid bra att vara överbeskyddande, jag skulle kalla det mer egoistiskt och det kan ju på vissa sätt hämma en i framtiden om föräldrarna har varit för beskyddande.

Därav inte sagt att föräldrarna ska vara slappa och ge för mycket frihet.

Karmatarerskanise
3

21 jag kan inte se det så positivt sim du. Ts mor är vuxen och ska klara av att föra en duskussion med sin snart myndiga dotter.

Paattiiee
0

Bestämde mig för att fråga igen varför jag inte får, och då var det ''för att jag säger så'' 

och hon gick ifrån så bad jag henne komma tillbaka och bara ge mig ett vettigt svar, men fick inget och sedan gick hon ut med hunden :/

Karmatarerskanise
2

25 riktigt konstigt!

Paattiiee
0

Juste nu kom jag även på att jag frågade om hon inte litade på mig? och hon sa ja
Då frågade jag varför? jag har inte gjort något som gör att du inte kan lita på mig? 

Då svarade hon att hon kunde ju inte lita på mig med mitt ex, då jag hade sex med honom när jag var ihop med honom

Detta hände för 3 år sedan att jag hade sex med mitt ex som då var min pojkvän

Karmatarerskanise
0

Sex hör till, det kommer hon aldrig ifrån. Tror hon inte folk kan ha sex så länge de inte sover ihop?

[glitterglam]
0

#27 Ja, men i så fall var det ju värre att hon lät dig och ditt ex sova ihop för flera år sedan, när du var yngre. Nu är du strax 17 och då vore det i mina ögon mycket mer okej att ha sex, än när du var 14. Hon kan väl inte tro att ni inte kan ha sex för att ni inte sover tillsammans…

Med de metoderna din mamma kör riskerar hon mer, genom att du ändå gör som du vill när du blivit 18. Bättre att ha en bra kommunikation nu som båda är nöjda med, annars är risken att det blir stora skillnader senare.

Paattiiee
4

Nu blev det såhär att i tors så skrev jag till henne på facebook istället att jag ville ha en förklaring, då skrev hon att hon ska tänkte på saken med att sova över osv och att jag inte skulle tjata.

i fre så sa hon att jag fick sova över men att hon skulle bara snacka med min pojkväns pappa först, och nu från lör till sön så har jag sovit över hos min pappa.

Har ingen aning vad som fick min mamma att ändra sig men men :)

Karmatarerskanise
1

Verkar ju bra!

semenius95
0

Hade satt mig ner och prata med min mamma om jag vart i din sits. Ibland har de hjälpt att hon snackat med min killes föräldrar. 

Mitt första seriösa förhållande, så fick jag sova hos honom redan efter en vecka..

Karmatarerskanise
0

32 läs gärna igenom tråden :)

semenius95
0

33 ahhaha ojdå

Anna4077
0

#30 jag tror att det handlade om att du frågade ifall hon inte litade på dig. Hon kanske insåg själv att du är stor nu och måste göra egna val. Ibland behöver man skakas om lite för att sedan smälta det och se saken i ett annat ljus :) va kul att hon ändrade sig. Antar att allt gick bra :)

Anna och taxen Max