Hjälp mig hjäpa!
Hej där!
Jag har en vännina som blir misshandlad både fysiskt och psykiskt.
Det vet jag med säkerhet. Hon har inte själv kraft nog att lämna honom utan ska nu gifta sig med honom.
Hon får inte längre ha kontakt med mig eftersom att jag är ett hot mot deras förhållande.
Jag kan inte polisanmäla någonting då jag inte har sett någonting.
Vad ska jag göra?
Hur kan jag hjälpa min vännina?
Ska jag kanske inte göra någonting alls??
Han är en äkta psykopat och jag måste erkänna att jag är rädd för konsekvenserna.
Finns det någonstans man kan anmäla anonymt?
Sätta bollen i rullning så att säga?
Utan att finnas med i några papper.
Jag vill ju inte behöva gå och se mig över axeln under resten av mitt liv.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Medarbetare på HBT ifokus
oj, förstår om du känner att du behöver hjälp.
Du är en sann vän som ser igenom honom och ser hur dåligt hon mår.
Hon ska verkligen inte gifta sig med honom, utan ibland får man gå in och rädda personen. Vet inte exakt riktigt hur du ska gå till väga. eller så får du helt enkelt ta henne hem till dig.
Nä du, jag är helt tom i huvudet. Hoppas någon annan kan hjälpa dig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Dessvärre finns det inte mycket du kan göra om du inte kan övertyga din väninna och få henne att öppna ögonen själv.
I det läget hon befinner sig i nu så skulle hon förmodligen neka till alla eventuella frågor om misshandel om någon form av utredning skulle gå att få till stånd - vilket jag inte ens tror är möjligt. Polisen skulle inte lyfta ett finger om du inte har något konkret att komma med, och handen på hjärtat - vad tror du din väninna skulle säga om de kom och ställde frågor?
Jag förutsätter att din väninna är en vuxen kvinna. Hon har uppenbarligen fattat beslutet att gifta sig med denne man. Det är ett val hon gjort och jag tror att det enda du kan göra är att finnas där om hon får upp ögonen och behöver dig.
Ett litet litet kryphål skulle väl kunna vara hennes familj, om du har kontakt och känner dem? Hennes föräldrar, syskon o dyl. Att du genom dem kan hjälpa till att väcka henne. Annars är dina möjligheter i det här läget som sagt väldigt små…
Man kan inte ta ansvar för andras beslut, hur gärna man än vill ibland. Man får stå vid sidan om och se hur människor man bryr sig om hoppar i galen tunna, och som sagt - se till att finnas där när ljuset går upp för dem. Om det nånsin gör det. Det är hennes val, hennes beslut och hennes liv. Vill hon inte lyssna på dig så kan du inget göra. Väljer hon att "offra" dig som sin vän för att hennes blivande make bestämt så är det också hennes val.
Tyvärr…

Hej #2!
Visst är min vännina vuxen men som en annan i min närhet uttryckte det sönderknullad i hjärnan. Ursäkta uttrycket.
Visst kommer hon att neka alla frågor om misshandel så länge han finns med i bilden.
Att polisen inte kommer göra något vet jag också.
En kille såg honom slå henne.
Han gjorde det klassiska, spöade skiten ur honom.
Tänk om dom kunde anmäla i stället.
Finns det någon bortre tid för att han kan anmäla honom?
Jag har pratat med hennes mamma i telefon en gång.Dom bor långt härifrån så den enda som kan göra någonting och förmodligen vet någoting är jag.
Kanske skulle man kunna få in henne på psyk..tja..Något måste jag göra.. men vad.

hej 1#
Ja du jag behöver verkligen hjälp.
Fast den som egentligen behöver hjälp är ju psykopaten dvs han.
Något måste jag göra för hon sitter fast, är fången i sitt eget hem.
Nej han är svensk på sin höjd finne ;=)
Kan inte bara vända ryggen till och gå vidare..
*SUCK*

Vilken otroligt svår situation.. om det var jag så skulle jag pratat med hennes familj, parets vänner, grannar, dra ihop ett gäng och se om ni kan göra något och om inte annat kan du i alla fall få stöd i att stötta henne och kanske få andra att se vad som händer och få också dem att visa din väninna att de vet vad som händer och de finns där om hon behöver dem. Visa henne att du finns där och ge inte upp kontakten lätt, kämpa för det. Även om hon kanske vill stöta bort dig så är jag ganska säker på att hon skulle bli rätt knäckt om du gick ifrån henne nu. I den situation hon är kan hon inte må särkilt bra och människor som inte mår bra har en förmåga att göra andra illa men det är det nog värt om hon i grund och botten känner att hon har ditt stöd.
Du kan ju alltid ringa kvinnojouren och be dem om råd, höra med dem vad du har för alternativ om det finns något du kan göra. Annars är det nog bara att finnas där så mycket som möjligt och låta henne veta att hon har dig att falla tillbaka på om det är något och kanske tala om för henne att hon alltid kan komma och bo hos dig om det skulle behövas.
Lycka till nu! Kram
#2: Men bara för hon gått med på och gifta sig så är det kanske inte vad hon själv velat om hon inte blivit misshandlad fysiskt och psykiskt.
#4: Man kan göra mycket under press. Så genom och gå in och hjälpa henne är det bästa. Så länge man själv känner att man orkar. För det kommer bli en tuff period framöver i så fall.
Hoppas du finner modet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Psyket tar inte in henne mot hennes vilja om hon inte utgör fara för sig själv. Annars måste hon dit frivilligt. Vill hon det? Ser hon över huvudtaget själv att hon har problem med den här mannen?
Hur länge sedan är det kompisen bevittnade misshandeln? Om han anmäler det hela, kommer hon att intyga att det han säger är sant? Om inte kommer det inte leda till någonting alls.
Du kan inte hjälpa henne om hon inte vill bli hjälpt. Därmed inte sagt att du skall vända ryggen till och gå vidare. Du måste fortfarande bevaka det hela och fånga upp henne så fort hon ger dig en chans. Innan dess finns det som sagt inte ett jota du kan göra om hon inte själv medverkar!

Kvinnojouren kan inte göra något alls om inte kvinnan själv vill ha hjälp. Man kan heller inte få in folk på psyket hur som helst.
Tyvärr, jag instämmer med #2, hon måste själv få upp ögonen.
Nej, det är inte heller vad jag menar. Jag är helt övertygad om att hon viljelöst kan ledas att göra något hon inte vill egentligen - hon kontrolleras.
Men! Det finns ingen instans i världen som kan göra något konkret åt situationen förrän hon själv frivilligt medvekar till det. Så länge hon själv säger sig vilja gifta sig (avsett hur sant det är), och så länge hon själv säger att hon vill stanna hos honom och inte lämnar honom så är det så hon blir betraktad - hon väljer själv.
Som kompis kan man visst åka och hämta hem henne till sig. Kommer hon att stanna där? När han står utanför och bankar in dörren - vad händer då? Hon kommer att kunna få hjälp på alla möjliga sätt den dagen hon själv inser att hon behöver den. Till dess handlar det bara om att få henne komma dit.
Man måste få henne själv att inse och vakna, och att sedan finnas som ett skyddsnät kring henne den dagen hon vaknar upp.

#8 Nej, de kanske inte kan göra något men de kan i alla fall ge råd och stöd. Ibland är det skönt att få det bekräftat av någon att man gör det rätta eller få någon annans synvinkel på det hela.

Hej! #5 "ettko"
Svårt att få tag på någon i hennes familj, då jag inte känner till adresser och hennes efternamn är vanligt.
Hon har en vän, mig här i stan.
Hon vet att hon kan komma hit och bo!
Men han har stor makt över henne och har tryckt ner henne rejält i sko sulorna..
Jag vet inte ens om jag ska fortsätta sända sms och mail tänk om jag orsakar att hon får stryk när jag hör av mig???

Nej jag tror inte att hon har gått med på att gifta sig av kärlek utan hon vågar inte annat.
Sist jag pratade med henne skulle hon göra slut osv.
Sedan gick hon hem och därefter har jag inte hört någonting.
Jag vet att hon ska gifta sig för att det står på msn.
Jag är "borta" ur leken!
Fast det visste jag ju skulle komma!
Kan ändå inte släppa henne och gå vidare.

7#
Hur hon säger i dagsläget vet jag inte.
Förut har hon sagt att hon är fånge i sitt eget hem, osv.
Jag vet inte hur hon ställer sig till det idag.
Förmodligen vågar hon inget annat än att förneka.
Det fanns flera fd arbetskamrater på platsen när hon fick stryk..Tyvärr var jag inte på plats vilket är synd.
Jag vet att hon kommer att gå tillbaka hem när hon blir trött..
Det har hänt förut så det kommer hända igen..
Kanske måste man vända fokus till honom och få ut honom hur bilden men hur???

#8 Hur får jag henne att vakna då?
Iskallt vatten eller??
*SUCK*

Om jag vågade skulle jag ta med en bukett rosor och gå och hälsa på, men jag vet att det är en psykopat hon bor med och det skrämmer mig.
Då jag inte är förblindad av kärlek eller nåt till honom
#13 Ge inte upp..Finns där för henne oavsett vad mannen säger åt dig..Ring henne OFTA sök upp henne OFTA.Visa att du inte accepterar hans hjärntvätt..Får du tag i hans personnr kan du ringa kronofogden och kolla om han har några obetalda skulder till brottsoffer.Var dock försiktig för det finns en chans att han ger sig på dig.
Men ge inte upp…du får vänta ut henne…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Absolut inte! Dvs jag tänker inte ge upp
Jag ska skaffa mig ett kontantkort i morgon!
Kanske kan jag på detta sätt få fram mina sms och vara lite smart genom att inte avslöja vem jag är och skriva lite underförstått sånt som han inte kan veta någonting om..
NU är det krig om min vännina..
Jag tänker VINNA.
Vad är det dom säger? I kärlek och krig är allt tillåtet..
Watch out here i come ;=)

# 17
Jag förstår att du vill hjälpa din väninna och kanske också vill skämta till det om ditt engagemang men din väninna kommer inte att bli hjälpt av att du gör detta till ett krig mellan dig och hennes sambo. Tvärtom kan det vara så att ju mer du försöker få henne att lämna honom desto starkare band får hon till honom (eftersom han säkert redan har undergrävt hennes förmåga att bedöma vem som står på hennes sida och vill henne väl).
Hon måste själv inse att hon behöver hjälp att ta sig ifrån förhållandet med den här mannen och som du redan är medveten om så kan det vara frågan om en lång process innan hon kommer fram till den insikten och hon kommer även att behöva mycket stöd från omgivningen en lång tid efteråt. Tyvärr kan det också bli så att hon får ett antal återfall och i det läget kan det bli tufft att som vän stå bredvid och se på.
Finns det någon Kvinnojour där ni bor? Ge isf numret till henne men du kan även själv ta kontakt med dem för att få råd om vad du kan göra för henne utifrån ditt läge.
På den här sidan går det att läsa mer om våld mot Kvinnor från lite olika perspektiv. http://www.fagelfenix.org/

18#
NU är det krig om min vännina..
Jag tänker VINNA.
Vad är det dom säger? I kärlek och krig är allt tillåtet..
Watch out here i come ;=)
Detta var naturligtvis inte bokstavligt menat.
Jag bara menade att jag tänker INTE ge upp eller LÄMNA henne i sticket.

Hej.
Mitt första inlägg här. Till freaket.
Jag har gått igenom samma sak som du med min fd väninna, ja tyvärr fd för jag gjorde precis allt för att hjälpa henne men till slut insåg jag att jag höll på att bli utbränd för jag engagerade mig mer i hennes problem än i min egna familj.
Det tog ett tag för mig att inse att man kan inte hjälpa ngn som inte är mottaglig för det, personen själv måste vilja ha en förändring annars är risken stor att man kör slut på sig själv.
Mitt råd är att avakta och finnas där när/om hon vaknar upp.
Lycka till och glöm inte bort dig själv.
Utan erfarenhet är det ungefär vad jag misstänkte… Svårt att hjälpa någon som inte inser att hon behöver hjälp.
Sen funderar jag på risken med att väninnan får än mer problem om han upptäcker att hon får SMS från någon "okänd"… Om han är den psykopat som sägs kanske man ställer till mer bekymmer för henne?

Tackar för alla råd och tips :)
Funderar på hur jag ska göra just nu.
Många alternativ. Svårt det här..
Fast vem har sagt att det ska vara lätt?
Har ännu inte skickat några sms då jag tänkte samma sak.
Att hon kanske får stryk om jag gör så.
Helst av allt skulle jag ju vilja träffa henne mellan 4 ögon och se själv hur hon mår och därifrån bedöma om hon här stark nog att ta sig ur detta själv eller om jag ska lägga mig i..
Ha nu en riktigt trevlig helg