Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 2899 ggr
felzena
0

Han gör mig galen ibland.

Hej! Visste inte vilken kategori jag skulle lägga de här inlägget i så ni får ändra om det blev fel. 🙂

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. De är så att jag är djurvän till 110%, har alltid varit och kommer alltid vara. Jag håller på med jakt, mest eftersök på skadat vilt och även viltvård (utfodring av vilda djur). Sedan har jag två hundar som är bland de bästa i mitt liv. 

Det är så att jag och min kille har väldigt delade meningar om djur. Självklart ska han inte behöva dela samma intressen som mig men tycker iallafall att man ska ha förståelse för varandra, det är superviktigt enligt mig. 

Han brukar ofta klaga över min syn på djur. Han är uppfödd med att hundarna ska bo i hundgården dygnet runt vilket jag tycker är helt fel då en hund behöver massvis med kärlek och aktivering. Därför klagar han väldigt mycket på hur jag tar hand om mina hundar, att jag lägger ner alldeles för mycket tid på dom, att jag tillåter de vara i soffan, att jag ens har de inomhus ibland osv. 

Det som gör mig mest galen är att ibland sitter han och provocerar mig eller vad man ska kalla det genom att prata om massor med skräckhistorier om hur hans kompisar har skjutit grannkatten för skoj skull, kört över djur med flit etc. Jag blir riktigt förbannad och säger åt han att de är så respektlöst. Men oftast skrattar han och säger att de är ju bara djur ändå. 

Han vet att jag älskar djur och att jag hatar alla sorters av djurplågeri men ändå måste han sitta och berätta dessa historier. De gör mig fullkomligt galen. 

Vad ska jag göra? 

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lina
5

Säga åt honom att sluta? Be honom respektera dig och din kärlek till djuren för att det är ju trots allt den du är och vill han inte ha en djurvän till flickvän får han ju byta.

Karmatarerskanise
6

Är ni sambos borde du respektera att han inte vill ha hundar i soffa och säng, och han borde respektera att du inte vill höra hans historier. Tyvärr är det ofta något som kan förstöra ett förhållande om man har vutt skilda tankar och känslor kring djur.

Tarotstollan
5

Hade det varit jag hade jag gjort slut direkt!

Det finns inget förlåtande i att "skryta, skoja" om djurplågeri. Är det sant det han säger att hans kompisar gjort hade jag polisanmält dem, även om det inte gick att bevisa och de sagt att de skojade. Dessutom hade jag talat om det för varenda människa jag kände för att de skulle veta att folk vet vad de sysslat med!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

felzena
0

Jag har sagt att han ska sluta men han verkar tycka det är roligt på något konstigt sätt.

#2 Nej, vi är inte sambos och när vi sover tillsammans är inte hundarna i sängen.

Anna4077
0

Säg åt honom att lägga av på skarpen. Det hade jag aldrig tolerat. Om ni bodde ihop är det en sak men vad du gör i ditt hem med dina hundar är din sak, så länge du inte gör dom illa så klart. Självklart ska han respektera dig och dina intressen även om han inte delar dom. Respekt är jätte viktigt och grundläggande i ett förhållande sambos eller inte.

Anna och taxen Max

Gur4m1
10

*rage mode on*
om ni inte bor ihop så skulle jag göra slut  :P Ni har uppenbart helt skilda syn på djur och om du inte bori en ödslig liten by där denna missbildade avskräde till människa är det enda manliga exemplaret att få tag i…så borde du försöka hitta något bättre ;S

Nej förlåt, jag var väldigt hård mot honom nu men jag såg bara bilden av …ungefär alla killar jag kände i min hembygd under min uppväxt- djurplågare och provocerande, inavlade hillbilly-svenskar från små, små, itrolgit inskränkta byhålor som inte hade bättre för sig än att skjuta ihjäl gråsparvar och grannkatter med salongsgeväret som de såklart fått låna från schjyssta farsan.

gaah!

Berätta för din pojkvän att det inte längre är lagligt att hålla jakthundar på det sätt som han verkar tycka är "det rätta sättet". Han respekterar inte dig och han verkar hemsk. Han måste vara himla bra i sängen för att uppväga ett sådant beteende ://

*rage mode over*

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[silkesnosen]
5

Hm kanske dags att skriva en lista om hans positiva och negativa sidor. Han verkar högst ocharmig och hotad av din självständighet…..

[Devya]
4

Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som hade en sådan syn på djur. Då jag själv är en så pass djurmänniska så skulle jag må väldigt dåligt av att ens höra om sådant där skit.

Nej, det skulle vara en alltför stor deal breaker.

JossanH
5

Det jag tycker att du ska tänka över är några viktiga delar om er framtid; 1. Hur blir det om ni flyttar ihop? Kommer han tolerera dina hundar? 2. Om han lämnas ensam med dina hundar kommer han respektera dom eller kommer han rent av passa på att göra det han anser att du borde göra? Kanske rent av vara elak mot dem? 3. Kommer han respektera dig och dina känslor då han inte ens gör det nu? Jag tycker att du först och främst ska sätta dig ned och prata med honom, och inte i samband med att han retat upp dig med diverse historier. Berätta att du blir ledsen och mår dåligt när han inte respekterar dig och ditt förhållande till djur. Jag skulle nog fundera en gång extra över vad ni har för framtid tillsammans. För mig är synsättet på djur extremt viktigt i ett förhållande. Jag har varit tillsammans med både bra och dåliga killar när det kommer till djur. Min sambo vet att mina djur är min hobby och respekterar det, vilket är väldigt viktigt för mig och hur vi ska uppfostra vårt barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

felzena
0

Han skulle aldrig behandla mina hundar dåligt. Nog kan han hjälpa till och vara hundvakt när jag är behov av det och de fungerar bra. Men jag blir irriterad när han sitter och klagar på hur jag tar hand om mina egna hundar. Att jag lägger ner så mycket tid och har så starkt band mellan dom, för de är ändå bara djur enligt honom. 

Hans familj har tre jakthundar som bor i hundgården permanent och de får vara inne någon timme per vecka (endast i ett litet rum) och fungerar inte hundarna i jakten då skjuts dom direkt. Hans pappa kan sitta och skjuta småfåglar med luftgeväret för skoj skull (vad jag har hört). Så jag förstår direkt vart min kille har fått sin syn på djur. 

Jag vet att han har två vänner som är riktiga djurhatare och bara jag får chansen så ska jag direkt anmäla dom för djurplågeri. Min kille har berättat många historier om hur de behandlat djur. 

De enda jag vill är att han ska respektera mina intressen och hålla sina skräckhistorier för sig själv för dom vill jag absolut inte höra. Men han har svårt att begripa det. Jag säger till på skarpen att de inte är roligt, jag vill inte höra. Men han skrattar oftast och tar de aldrig på allvar. Ibland kan han försöka förstå mig men det är inte ofta.

JossanH
4

#10 jag tror att du ändå får tänka över er framtid tillsammans och hur mycket du tror att du kan "ändra" honom och framförallt hans syn på djur och djurhållning. Jättetråkigt när barn blir uppfostrade på det viset :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gur4m1
1

Alltås för mig är sådana där människor empatilösa. Kan man inte förstå att djur är mer än "blodpåsar" tillf ör att döda för nöjes skull, så är det motsvarande att vara psykopat i någon läskig skräckfilm. Finns ett bra citat eller talessätt om det där som jag inte kan minnas just nu.

Låter iallafall som att ni har helt olika bakgrunder och synsätt på förhållningssättet i en rätt viktig del av ditt liv. Kommer själv från en sådan bakgrund med en stor jaktfamilj men min pappa har alltid varit en djurvän till skillnad från sin övriga släkt- och hundar har varit en i familjen. Du borde anmäla de som håller jakthundarna ute i hundgården dygnet runt. Jag är inte helt säker men vet att man skärpt till lagarna runt hundhållning just för att hundar inte ska hantera ssåhär :/ Eller är det dispans för jakthundsägare?

Är så jäkla synd om jakthundar vars ägare endast har dem för just jakt, ingenting annat. De är bara saker. Usch.

felzena
0

''Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag''.

Deras hundar får inte komma ut från hundgården varje dag och där bryter de mot lagen. Deras hundgård håller inte måtten vad som ska vara tillåtet heller. 

Är väldigt sugen på att slänga iväg en anmälan mot dom men känns på ett sätt jobbigt då de handlar om min killes föräldrar men vill såklart att inga hundar ska behandlas på de här sättet. Visst kan man göra en anonym anmälan?

Åt middag där en dag och då kom den här diskussionen upp om hundhållning. Sa vad jag tyckte och tänkte om ägare som har hundar som vistas permanent i hundgården. Min killes pappa vart såklart upprörd och sa vad han tyckte och tänkte när man har hundar i sovrummet och i soffan. Han påminde mig flera gånger att de är faktiskt jakthundar jag har och de trivs bäst utomhus och att de kan bli förstörda som jakthundar om man knyter ett starkt band till de och hålla på med en massa lydnadsträning.

Karmatarerskanise
4

#14 Ja du kan anmäla anonymt och det tycker jag du ska göra för hundarnas skull.

felzena
0

#15 Vet du vad som händer efter anmälan? Kommer de att ge en varning eller kommer de se till att de blir någon ändring? Om inte hans föräldrar bryr sig om anmälan kommer hundarna att omhändertas?

Karmatarerskanise
0

Har man tur så går de och kontrollerar hur hundarna har det.
Ser dom då att det inte står rätt till så kommer påföljder. Exakt hur de ser ut vet jag inte. Antar att man får chans att ändra om först kanske. Eller om det är böter? Hehe som sagt, ingen aning.

Gur4m1
2

TS anmäl, anonymt. Så kommer de och kollar när de har tid. Grejen är att de inte verkar så medvetna att det inte är 1800- utan 2012.

När vi hade häst fick vi besök varje år pga anmälningar. Folk anmäler ibland inte för att det ÄR fel utan för att man "testar systemet" och de även vill att ett stall ska kollas. Vi kom alltid undan utan anmärkningar efterosm vi följde reglerna och hade välmående hästar. Kan tänka mig att angående hundgården så får de varningar och uppmanas att åtgärda det inom en viss tid, sedan sker återbesök. Om hundarna i sig är misskötta och mår dåligt så vidtas åtgärd direkt. Men jag kan tänka mig att detta är olika beroende på vem man har att göra med också.

Du kan lydnadsträna din hund och ha dem i sängen med gott samvete tycker jag. Varför skulle en välmående hund bli en dålig jakthund?

Varje år springer jakhundar bort sig och skiter fullkomligt i sin husse. I wonder why…

felzena
1

Jag har bestämt mig att jag ska göra en anonym anmälan och kan då fråga vilka åtgärder som kommer vidtas och hoppas att de blir en förändring. 

Det han menar är fel är att jag har tränat att ha mina hundar lös utan att de sticker ifrån mig vilket han tror förstör hela jakthunden eftersom hunden inte kommer att ''våga'' fara ifrån sin ägare under jakten. Mina hundar vet exakt vad som gäller, är vi ute på promenad och de är lösa då får de nöja sig med att endast springa någon/några meter bort från mig. Men är pejlen på så vet dom att det är jakt som gäller. 

Min kille har även berättat för mig varför de inte har hundarna inomhus när de är hemma och de är för att de blir så mycket hundhår, de kan bita sönder något, de vill bli kliade hela tiden och när de är inomhus får de inte vara i något rum förutom i hallen (väldigt liten).

JossanH
3

Vilken fruktansvärt förlegad syn på hunden!! Jag förstår inte hur folk fortfarande kan påstå att man förstör djurens sedan länge nedärvda kunskaper och jaktviljor genom att ta väl hand om den, ha ett fint samarbete med ägaren och att aktivera den! Jag vet gamla jägare som anser att man aldrig får säga till en jakthund att sluta skälla då man förstör deras skall under jakten, hunden slutar skälla. Vad du än har för djur så får man den bästa relationen genom att ge och ta. En hund är inget man ställer av under vintern.. Bra att du anmäler!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Yllhilda]
1

Killens reaktioner ger mig lite rysningar. En av mina bröder gör som din kille gör. Han gillar att skrämma upp sin partner, reta tills hon ibland gråter, och har samma syn på djur som din kille. När han var yngre slog han ihjäl en ekorre med ett tennisracket, han och hans kompisar. Det var coolt att vara hårdnackad, grym, och manly i värsta Ronny och Ragge-stil. Han är världens brudmagnet, men de som söker en förstående livskamrat stannar aldrig länge.

Många har fått denna attityd och har aldrig fått lära sig något om att ta hänsyn till känslor, försöka förstå andras syn på saker eller empati.

Visst kan det vara sexigt med en riktig karlakarl, men att leva med dem - särskilt de som är uppenbart ointresserade av vad du anser - kan vara otroligt påfrestande och i vissa fall resultera i fibromyalgi.

zellen
4

Alltså inte nog med att han och hans omgivning verkar göra olagliga saker och behandla andras liv respektlöst, så är han även så mot dig. Han är väldigt respektlös mot dig när han sitter och provocerar dig så där fast du har sagt ifrån.

Han tycker alltså att det är okej att skjuta en annans katt. Fast han bara tycker att djur är djur så verkar han inte fatta att den där katten älskade någon troligen väldigt högt, han visar inte ens respekt mot andra människor. Det är inte bara djuren han anser att man kan behandla som skit, indirekt visar han ingen hänsyn och respekt till andra människor heller.

Jag personligen skulle ha valt bort en sådan kille ur mitt liv, men det är ju jag.

[Yllhilda]
0

#19 Att hundarna inte drar iväg är ju för att ni är en flock, och du är chefen. Det är ju naturligt att vilja vara nära flocken. Om du däremot skulle tillåta att dom drog skulle dom ju givetvis göra det.

Vilka fördomar han har, din kille.

Min styvfarsa är jägare och hade jakthund. Först en spets, när den blev för gammal och dog blev det en stövare istället. Vi hade dem inne under kalla dagar och dom kom oftast in för att äta varje dag och bli kelade med. Dock inget sittande på möbler eftersom dom skulle skrapat sönder saker med sitt busande, men det var det, dom fick vara eller sova i valfritt rum(vilket givetvis var lagom nära husse).

Det var absolut inget fel på deras duglighet som jakthundar trots "bortklemande".

CelsiusT
2

Jag hade inte sagt "sluta säga sånt" eller "lägg av" och jag hade slutat att bli irriterad på honom (han går nog igång på den respons han får från dig). Sedan en gång när han säger något sådant så hade jag satt mig upprätt, kopplat på en jävligt allvarlig blick och stirrat honom stingt rakt in i ögonen. Sedan hade jag sagt ifrån på skarpen, hur är ju såklart beroende på vad han haft att säga, men dov och bestämd röst som verkligen menar vad den säger och inget annat. Men antingen något i stil med 'ta tillbaka det där annars kan du lika gärna åka härifrån/hem' eller 'sa du att det var kalle som gjort det? *reser mig och går mot tlfn/papper o penna* Det här ska jag anmäla'. Det viktiga är ju såklart att även driva igenom det. Tar han inte tillbaka det så slutar er träff med en gång och han åker hem (kanske den borde göra en gång även om han tar tillbaka det så han fattar att du menar allvar). Personligen hade jag ställt mig med armarna i kors och rak i ryggen och vägrat möta hans blick tills han gått. Vill han be om ursäkt så får han komma en annan dag och fjäska för dig. 

-Ja jag har gjort såhär mot en kille en gång (körde ut honom trots att vi var sambo, han fick sova på kompisens soffa den natten). En kille som hade vitt skilda åsikter om hundhållning mot vad jag har. Han ändrade sig faktiskt ganska kvickt och jag behövde bara slänga ut honom en gång och efter det sa han aldrig mer något illa om djur eller mina hundar. Men jag fick ju också 'kompromissa' och inte ha mina hundar i soffan/sängen (han hade tidigare inte sagt rakt ut att han inte gillade det förrän vi pratade ut efter natten jag slängt ut honom), men jag vägrade tumma på att behöva höra elakheter om mina och andras hundar och övriga djur. Men han var ett svin på så många olika plan så det blev inget långvarigt ändå sen, men tiden vi höll ihop blev bra mycket trevligare iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

felzena
10

Jag uppdaterar er! Gjorde en anonym anmälan mot hans föräldrar vilket har gett resultat. De har varit där några inspektörer på ett oplanerat besök och kollat hundgårdarna. De visade sig att hundgårdarna inte höll måttet så hans föräldrar har en viss tid på sig att bygga ut dom och om inte det görs så vet jag inte vad det blir för påföljd, men hoppas att hundarna blir tvångsomhändertagna då de lever ett ruttet hundliv.

Inspektörerna hade inget bevis på om hundarna rastades eller ej. Så jag vet inte vad som blir av det men jag hoppas att de kommer hålla span.

Hans föräldrar är rosenrasande och förstår inte varför någon har anmält dom. Tycker jag gjorde ett bra val och hoppas verkligen på någon ändring nu!

Karmatarerskanise
1

#25 Vad bra gjort av dig. Håller tummarna!

felzena
0

De fick även klagomål om att alla hundarnas klor var för långa och att de bodde i en skitig miljö. Jag tycker att hundarna skulle ha omhändertagits direkt men tyvärr bestämmer inte jag över det.

Destany
1

Bra gjort av dig Ts:) jag hade aldrig kunnat vara ihop med en sån kille eller acceptera hans familj. Jag anser att folk som inte är snälla mot djur e inga bra människor

viktoria91
0

Jag hatar dem som säger " det är bara djur". Människor är också djur men säger man det är bara ett barn, bara din mamma eller något sånt bör man ju lemlästad! Inte rätt mot hunden att bo i hundgård hela tiden, då kan väl barn bo i en lekstuga och inte gå komma ut därifrån liksom. Imitt hem.är djuren precis där dem vill så länge dem inte skadar sig.;-)

Anna4077
0

Bra gjort!

Anna och taxen Max

Gur4m1
1

#29 själv tycker jag inte det är svårt att förstå alls att människobarn _alltid_ är av större värde för de flesta människor än ett djur- eftersom vi är människor, vår avkomma är barn- vi är djur osm du själv säger. Vem tror du en hund bryr sig om mest? Även om många hundar säkert skulle kunna ta till sig ett människobarn, precis som många människor, hur kallhamrade de än är- kan ta till sig ett djurbarn- så skulle nog hunden prioritera sin egen avkomma främst. nget märkligt med det alls. Det är i en moders instinkt att vilja lemlästa dig om du beter dig hotfullt mot hennes avkomma. :> Men som någon annan skrev, en människa som inte behandlar djur bra är ingen bra människa i mina ögon.

Men jag är på din sida, människor om säger att djur bara är djur- som om de vore samma sak som stenarna ute i skogen, döda och utan en perosnlighet, känselreceptioner eller minnen. :( Sånt gör mig ledsen, frustrerande och rasande.

Mitt banr är välkommen upp i min säng, det skulle inte en hund eller katt vara- Barn tenderar att håra mindre även om de ofta är likvärdigt skitiga 🤪

Bra gjort TS, hoppas nu att allt inte bara rinner ut i sanden :D