Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 2717 ggr
[limitedZ]
0

Rätt att vara sur/bryta med honom?

Jag och mitt ex gjorde slut för 3 månader sedan. Han var bestämd på att göra slut innan sista gången vi hade sex (vilket jag fick veta i efterhand) och utnyttjade mig då sexuellt. Denna gång var det oralt, han tryckte ner mitt huvud, jag fick inte komma upp och jag kräktes halvt som halvt över hans sak. Jag började gråta lite efteråt, men sa inget till honom då för att jag fortfarande hoppades på att det skulle fortsätta vara vi samt att inte riktigt ville gå med på att jag faktiskt blivit sexuellt utnyttjad. I min värld har våldtäkt varit ifall någon skriker och gråter och när det inte är inom en relation. Har inte kunnat se sanningen i alla gråzoner.

I efterhand har fler saker kommit upp som jag förträngt. Andra gånger han har varit våldsam i sängen fastän jag mjukt sagt nej, "inte så hårt" men att han bara kört på ännu mer. Jag vet såklart i efterhand att jag borde insett att det klassades som utnyttjande (vissa som jag pratat med tycker våldtäkt) men jag kunde inte se det då.

Efter han gjorde slut med mig pga att han träffat en annan har han trakasserat och hotat mig i två månaders tid. Polisen har varit indragen och vad jag läst på så har jag blivit psykiskt misshandlad.

Till ämnet: Jag och mitt ex har en gemensam kompis som inte har valt sida i det här. Det tycker jag har varit jättebra och sunt av honom! Till en början… Han var först kompis med exet, men blev sedan lika bra vän med mig för att jag var flickvän. Han har stöttat mig i det här, försökt prata med exet/banka vett i honom, men ändå inte börjat tvivla på honom som vän. Han säger till mig ofta vilken värdefull vän jag är och att jag förtjänar bättre, men trots att han vet allt om utnyttjandet, hoten och den psykiska misshandeln menar han på att "han har ju bara varit schysst mot mig så, jag tänker fortsätta vara vän med honom tills han beter sig illa mot mig."

Är det verkligen en bra vän? Som inte börjar tvivla på en så kallad kompis som sexuellt utnyttjad och skadat sin andra bra vän? Skulle du fortsätta vara vän med någon som sexuellt utnyttjade och psykiskt misshandlade sin partner/ex? Jag blir bara arg av att prata med den här killen, alltså kompisen, för hur mycket jag än berättar för honom hur mitt ex är mot tjejer och allt han gjort mot mig säger han inte mer än att det är tråkigt för mig, men att han tänker fortsätta vara vän med honom så länge han inte behandlar honom själv illa. Är inte det ganska konstigt?

Saken hör även till att den här kompisen är VÄLDIGT strikt själv när det gäller hur tjejer och kompisar beter sig mot honom. En lögn och du ryker, ungefär. Har själv tyckt att han varit alldeles för känslig när det gäller vita lögner hit och dit, för han kan alltså bryta med vänner och flickvänner för sånt. Och jag har liksom varit med om allt detta, men nej, eftersom han inte blivit behandlad illa av exet vill han inte bryta. Jag tycker det är otroligt motsägelsefullt då han säger "ja skulle han göra såhär mot mig, då jävlar!! då skulle han ångra det tusen gånger om." Men då kan han acceptera att hans lika bra vän, alltså jag, blir behandlad så? Jag tycker inte det här är särskilt okej att jag känner mig sviken av vännen. Hur ska jag kunna vara vän med någon som uppenbarligen tolererar hans beteende mot mig och andra tjejer? Jag tycker det är för jävligt.

Tack för att du orkade läsa! :) Exet har jag alltså brutit helt med för längesedan, så denna tråd handlar enbart om mitt illamående kring kompisens "accepterande".

Sarah
4

Alla tjejer känner ngn som blivit våldtagen, men ingen kille känner en våldtäktsman… 

Det är svårt för folk att döma ut vänner pga vad ngn annan berättar. Tror aldrig jag har sett folk göra det, "hen betedde sig illa mot ngn annan så nu är vi inte vänner längre". Även om det känns illa så tror jag att det är ett naturligt beteende och rent krasst så har du faktiskt inte med deras relation att göra.

Anna4077
0

Alltså det är en svår situation. Jag tycker att det är något han själv får stå för. Vill han vara vän med ditt ex så är det upp till honom. Han har din sida av versionen men har kanske fått en annan version av ditt ex? Hur som helst tycker jag att det är upp till honom. Men det är också upp till dig om du kan acceptera hans beslut att vara vän med ditt ex.

Anna och taxen Max

[limitedZ]
1

Det är inte så att jag försöker gå in för att förstöra för dem, utan jag och kompisen har helt enkelt en så pass nära relation att vi berättar sånt här för varandra. Och nu råkar det handla om honom jag var tillsammans med, som är hans kompis med.

Men det är ju det som är så sjukt. Kompisen tvivlar inte på att han har gjort det, för det har kommit upp flera källor som styrker att han gjort det innan mig till och med, så det handlar inte om det. Han vet att jag talar sanning, men verkar ändå inte röra honom nog mycket.

Det blir ju jag som får avsluta relationen, eller att åtminstone inte vara lika bra vän med honom, för jag kan inte tolerera att ha en vän som accepterar ett sånt här beteende. Mina få tjejkompisar som jag och exet hade gemensamt har brutit med honom för längesedan när de fick veta det här (de märkte att jag mådde jättedåligt och frågade och frågade), för dem var det en självklarhet att inte ha ett sånt svin i deras liv. Så det är ju tråkigt att det verkar vara könsbundet i så fall? Eller så har jag bara otur med just den här kompisen. Vi hade ingen annan gemensam killkompis som står mig så pass nära.

Sarah
2

Jag tycker inte att det är konstigt alls, bara naturligt. Jag tror inte att jag hade slutat vara vän med min bästa vän ens om jag fick veta att hon begått ett mord (om det inte påverkat mig i att jag saknade personen hon mördat). Han har förmodligen vetat länge att hans polare är ett as mot tjejer och accepterat det. Kanske pratar han med kompisen om det, kanske inte, men det är inte konstigt att han stannar.

[limitedZ]
1

#4 Okej, det för mig är helt oförståeligt. Visst, man ska inte döma personer efter deras val. Men mord och våldtäkt. Det är riktigt illa enligt mig själv.

De har bara varit polare medans jag och han varit tillsammans, de blev polare medans vi var tillsammans. Alltså bara varit polare i 2 år.

Sarah
0

Ok, inte så länge iofs. Säger inte att det är ok, bara att jag tror att många funkar så, att när det inte har med en själv att göra så tar man inte så stora beslut som att minska på sina sociala möjligheter/ sitt sociala liv/ ta bort människor man bryr sig om. 

Kanske har din kompis tagit en del avstånd, kanske tar han inte initiativ till att träffa ditt ex, kanske ses de bara om exet ringer, eller via gemensamma vänner osv, han kanske har gjort ngt redan. Kanske har han gjort klart för killen att han inte tycker att hans beteende är ok, och sen är det bra med det.

[rumelle]
4

Om det berör dig illa så kanske det är bättre att ni inte är så nära vänner. Han har ju gjort ett val att fortfarande vara vän med ditt ex och det kan du inte ändra på. Kan du inte acceptera det så är det upp till dig om du vill fortsätta vara vän med killen eller inte. Och eftersom du hela tiden kommer att ha exet i tankarna när du träffar vännen kanske det på sikt skulle förstöra vänskapen i vilket fall som helst. Svår situation. :/

Gur4m1
2

TS: Jag förstår din käsnla men som Sarah r inne på så är det där "naturligt" och vanligt. Själv har jag gjort "slut" med en del vnner när de umgåtts med "fel vänner", just av liknande skäl som med sin vän. Deras vänner har gjort mig för illa och jag har svårt att vara vän med en "vän" som accepterar det. Jag vill ha vänner att lita på och som jag vet "håller mig om ryggen" när det blåser. Han är inte en sådan vän för dig.

Det finns vänner där ute som skulle brytit med honom utan att blinka men jag misstänker att problemet är att ditt ex är en äldre vän dessutom- och sen att de är killar båda två. Deras vänskap är helt enkelt starkare.

JAg har vänner jag skulle stå sida vid sida oavsett vad de blir anklagade för, och jag har vänner som skulle ryka om de gör "fel saker" ;D

För dine egen skull kanske du ska sluta umgås med den här "vännen"?
Sen ville jag bara säga; Bra att du gått vidare och slipper det där rötägget.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[silkesnosen]
1

Tycker mest att det verkar onödigt att ha den här personen i din närhet. Han verkar ju inte ha en ryggrad och du verkar må dåligt av hans sätt. Jag anser ju att man som person måste ta ställning och om han nu har tagit ställning, så innebär ju inte det att du måste ha kvar honom i ditt liv.

[limitedZ]
0

#8 precis, jag får inte lika bra känsla av honom längre, och de har trots allt bara varit vänner i 2 år, jag och exet var tillsammans i 3 så vi var alltså tillsammans när vi alla blev vänner. Gillar Bara inte sättet att han känns som att han ändrat inställning beroende på vem av oss han pratar med. Folk gör väl så. Men nä, det kommer vara svårare att lämna det här eländet jag varit med om ifall vi fortsätter hålla kontakt och jag hör att han ska till min stad i helgen och umgås med exet etc. Jag kommer bara fortsätta arg. Har försökt förklara för honom nu, men han verkar inte ens lita på mig just nu om övergreppen för att exet säger att det aldrig aldrig varit så. Så ja, nu skiter jag i honom. Vad ska jag göra för att bevisa att jag blivit sexuellt utnyttjad? Tycker det är hemskt att han ens tror att jag skulle vara ett sånt as och ljuga om en sån sak.

Sarah
1

Ang utnyttjande, som jag sa från början, alla tjejer känner ngn som blivit våldtagen men ingen kille känner en våldtäktsman. Man vill inte tro ngt sådant om sina vänner. Med handen på hjärtat så skulle jag ha svårt att tro det om en del av mina killkompisar, även om ngn jag kände väl sa det till mig.

Jag och min kille pratade om det här får ngt år sedan. Jag frågade om han skulle tro på mig om jag sa att hans bästa kompis hade våldtagit mig. Han skulle förmodligen inte tro på mig trodde han, det skulle vara för långt ifrån hans tankevärld.

Många killar förstår inte heller att tjat om sex och liknande lätt kan sluta i ngt typ av övergrepp där tjejer ställer upp på sex fast de inte vill/ får dåligt samvete om de inte har sex osv. Sen säger tjejerna med tårar i ögonen, att det är ok, eller fejkar orgasm och hur ska killen då veta med säkerhet?

Jag tror att 90% av mina kvinliga kompisar och bekanta har blivit utnyttjade på ngt sätt.

Vem ska du bevisa för? Kompisen?

Googla lite på "prata om det" som var en kampanj om sex i gråzoonen. Du kommer säkert känna igen dig ordentligt.

[Ace_]
5

ENKELT. Brukade kämpa med frågor av denna typ själv, när jag var tonåring. Nu har jag ett, för mig, enkelt svar.

Om rollerna hade varit ombytta, hade du valt sida då?

Om svaret är tveklöst ja, så förtjänar du en bättre vän då du själv är det.

I detta fallet är det otroligt glasklart. Skäll gärna ut honom så att han VET vad det är han gör när han fortsätter vara kompis med en våldtäktsman, och bryt sedan. Stå upp för dig själv, alltid. 

mikkan01
0

Vet inte vad jag ska tycka, jag hade inte blivit sur för att han medvetet valt din sida men ändå stannar på exets eftersom det är hans val. Påverkade det mitt liv till det negativa hade jag kanske brytit men nu verkar det som att det är en bra vän du har där som stöttar dig genom att prata med dig om saken och såna kan man inte ha för många av.

Det är inte lätt att bryta med sina vänner, inte ens för stora saker vissa gånger…speciellt om dom behandlar en bra. 🤔

Tycker helt enkelt att du ska känna efter själv om du vill ha honom i ditt liv eller inte, känns det inte rätt så gör det inte.

~mikkan