Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 27430 ggr
hallandstös
7

När ska man flytta ihop?

Jag är en tjej som varit tillsammans med min kille i 5 månader. Vi bor  i samma stad ett par km från varann. Jag har en liten trång etta, han har en ganska stor  rymlig 2a.

Redan när vi varit ett par i en månad så började jag vara hos honom jämt. Jag har tagit med rätt mycket saker till hans lägenhet (typ alla saker som jag använder finns hos honom)

Till min lägenhet åker jag endast för att vattna blommor, ta rätt på posten och jag minns ärligt talat inte när jag senast sov i min etta. Det var minst 4 månader sen iallafall.

Så jag och min kille har en vardag ihop sedan ett bra tag och allt funkar bra.

Nu till problemet.

För nån månad sen tog jag upp för första gången att det kanske börjar bli dags att jag säger upp hyreskontraktet på min lägenhet och flyttar in hos honom även på pappret så att säga. Jag menar, jag bor ju redan med honom. Bara att jag betalar hyra för en lägenhet till också fast jag aldrig vistas där.

Han var helt oförstående. Han sa att man ska ju vara tillsammans i minst ett år innan man flyttar ihop och gärna 1,5- 2 år också.

Jag hade förstått hans resonemang om han hade hållit på det även i praktiken. Men han VILL ju bo med mig 7 dagar i veckan. Men han kräver att min lägenhet ska vara kvar i minst ett år till.

Jag känner mig ganska ratad pga detta. Som att han vill försäkra sig om att han har nånstans att kasta ut mig om vi en dag skulle få problem i förhållandet.

Jag hade förstått det också om han bara hade velat ses 3-4 dagar i veckan men nej han vill bo med mig i sin lägenhet men att jag har min kvar vid sidan om i minst ett år till.

Vad tycker ni?

xtezz
0

Jag och min pojkvän flyttade ihop när vi varit tillsammans i ett halvår, vi bodde på olika orter och spenderade mycket tid tillsammans.
Han hade en etta och jag bodde hos mina föräldrar så vi flyttade ihop till en tvåa.

Själv tycker jag att det inte finns en regel för hur länge man måste ha varit tillsammans, vill man flytta ihop efter en månad så ja gör det.
Bara det känns bra för båda! Funkar det inte så flyttar man isär, finns alltid en lösning.

Karmatarerskanise
8

Han vill kanske se att förhållandet håller ett tag innan ni tar steget. Det är trots allt en annan sak att säga upp sin lägenhet än att bo hos någon "på prov".

ChristineL
2

När man flyttar ihop är ju individuellt när man känner sig redo. Jag och min man flyttade ihop efter drygt ett år, jag tyckte egentligen att det var tidigt men han blev varslad från jobbet när vi varit tillsammans bara fyra månader, då bodde vi båda i örebro och skulle han få ett nytt jobb var det stockholm eller göteborg som gällde så vi var liksom tvungna att börja prata om framtiden. Hade inte detta hänt så hade vi antagligen inte flyttat ihop så snart.

En annan sak jag vill säga är att flytta inte ihop in till någon! Det kommer alltid vara den andres lägenhet, den andres saker osv. Flytta till gemensamt nytt boende.

För det tredje, det är jättestor skillnad på att flytta ihop på pappret och att ha det som ni har det nu. Ni har inte vardag tillsammans, du kan åka därifrån och hem till dig precis när du vill och han kan skicka iväg dig precis när han vill.

[Malin3033]
3

Jag är i samma sits fast ändå inte. Vi har varit tillsammans i 4mån men bor i olika städer, tre timmar ifrån varandra. Vi har pratat mycket om att flytta ihop och båda vill det. Men det är många utifrån som ifrågasätter och tycker vi har för bråttom. Men jag som inte är fast i min hemstad förutom jobbet kan ju känna "funkar det inte så är det bara att flytta hem igen". Man måste våga för att vinna.

hallandstös
0

#3 men jo vi har ju visst en vardag ihop. Min säng finns inte ens kvar i min lägenhet, den fick brorsans sambo till sin dotter, vi har skaffat en dubbelsäng i killens lägenhet där vi sover varje natt. Så vi har ju en vardag fast jag KAN åka till min lgh och sova på golvet visst, och ja han kan slänga ut mig med. Därför jag vill bo ihop även på pappret då min lgh ändå är rätt tom.

Destany
2

Jag o min sambo flyttade ihop efter en månad, håller det så håller det tror inte det spelar nån roll hur lång tid det tar innan man flyttar ihop, det låter ju redan som TS bor hos killen så jag förstår helr ärligt inte varför killen inte vill flytta ihop på riktigt när de endå lever så o der fungerar

polgara
0

Jag o mitt ex flyttade ihop efter en dryg vecka tillsammans, jag hade fyllt 17 dagen innan. Vi kom att bo ihop i 24 år o få 3 underbara barn, men tyvätt växte vi ifrån varandra o separerade för 5 år sen

När man ska flytta ihop är väldigt individuellet o man kan aldrig vara säker på om det håller oavsett du har din lägenhet kvar eller inte

hallandstös
2

Nej precis, man kan ju vara gift och ha barn och hus och vovve och ändå går det åt skogen. Man kan ju inte gå omkring och vara rädd att det inte ska hålla. Men jag får inte säga upp min lägenhet för honom så då känner jag att jag inte kan göra det heller.

Sen kanske man borde skaffa nåt nytt boende men det är bara det att jag älskar hans lägenhet (det gör han också) Den är bara perfekt läge på och helt underbar.  Vi har ju inrett som vi vill ha här nu och det känns precis som "hemma" för mig. Han sålde sin bokhylla när vi hittade en ännu snyggare som vi köpt tillsammans nu och allt känns så bra. Känns bara fånigt att åka till min lgh 2 dagar i veckan o hämta posten typ. Ja också betala hyran. Annars har vi ju allt här hos honom.

Karmatarerskanise
2

#5 Tydligen är han inte redo för det ännu. Då får man vänta. Det blir aldrig bra om man pressar något sådant.

ChristineL
6

Det känns ju väldigt konstigt att han tycker att det är ok att ni köper saker gemensamt till hans lägenhet men sen vill han inte ha mer än så, ifrågasätt det! Är han inte redo att flytta ihop finns det ingen anledning till att ni gemensamt köper möbler mm till HANS bostad.

Karmatarerskanise
2

Sant, hur gör ni om det tar slut?
Då gäller inte sambolagen eftersom ni bor i olika lägenheter.

Sarah
4

Man ska inte känna sig ratad bara för att han inte är helt redo. Ni har inte varit tillsammans så länge. Jag och killen har varit tillsammans snart 7 år och är särbos. Vi bodde ihop under två år, flyttade ihop efter 1 år av praktiska skäl, men flyttade sedan isär igen. Nu funderar vi på att flytta ihop igen nästa år, efter 8 år tillsammans :)

Det är ett stort steg att flytta ihop på papper även om man "bor ihop" redan.

Sarah
1

Vi är dessutom förlovade sedan 1,5 år…

Gur4m1
1

Har pojkvän sedan 5 år och vi bor inte ihop, däremot bodde han i princip hos mig under det första året, sne har jag bott hos honom nån månad hit eller dit- men det är så SKÖNT att ha sitt eget ställe. Ni har bara varit tillsammans några månader- det kommer inte hela tidne vara så som ni har det nu. De tär väl det din pojkvän vill avvakta och se hur det går- om ni är redo för det. Så lägg undan tankarna på att du är ratad, det är du ju inte. Du har brottom däremot, tycker jag. Varför? Är det bara för att det är praktiskt och jobbigt att betala för en till lägenhet? Det är inte en liten grej för alla att flytta ihop.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

hallandstös
0

#14 Min lägenhet känns ju inte ens som ett hem (ett tomt rum med NOLL möbler, ett fönster med en blomma i) Mamma tog byrån, pappa köpte min TV, och brorsans sambos dotter har sängen. Allt porslin bestick, mikrovågsugnen och alla kläder har jag här hos min kille. Mer saker äger jag inte. Så ja, det känns onödigt att betala hyra för ett tomt rum.

Nej jag har inte bråttom. Men ska jag vara särbo så vill jag vara särbo "på riktigt" dvs ha ett riktigt hem själv, inte bara ett tomt rum en tom garderob, tomma köksskåp och en blomma i ett fönster.

Men han sa ju tidigt "Kan inte du sova hos mig, ta med dig dina saker, jag vill ju vara med dig hela tiden" så jag tolkade det som att han ville flytta ihop, och han har varit jätteglad över att jag tagit med mig saker hit. Han hade tex ingen mikro själv och nu använder vi ju båda min mikro mitt porslin mina bestick och glas för han hade dåligt med sådant.

hallandstös
0

Och jag har inte känt någon anledning att lämna kvar något i min lgh där jag aldrig är

Gur4m1
2

Oookej…ja då bor ni ju i princip tillsammans redan :) Då ser jag inte problemet han har…du har ju redan flyttat egentligen. Kanske inte var så smart att ge bort alla möbler och "flytta in" hos honom så snabbt då kanske ;D Jag tog också saker jag använde ofta och mycket till min pojkvän. Jag lagar ju t.ex aldrig lasagne helt ensam så den ugnsformen står hos min pojkvän eftersom vi alltid är hos honom när vi lagar mat. Han har även min hårtork eftersom mitt badrum inte har uttag så jag använder den inte här hos mig, men bra att ha hos honom. Har massa kläder och ritsaker hos honom…sånt. Han har nog en del skålar och cykelpump som är min. Men vi har en varsinsäng, jag har en tv, det har inte han men han har dator.

Du får använda det mot honom- sa ni köpa möbler tillsammans till hans lägenhet och du i princip, rent frysiskt, redan flyttat in hos honom så… Menar ni är ju egenltigen redan sambosar, även om ni inte båda står på hyreskontraktet. Tekniskt har du väl din tandborste och kläder hos honom. Jag tror ni redan räknas som sambosar, det skulle försäkringskassan iallafall göra om ni sökt bostadsbidrag t.ex.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Karmatarerskanise
0

#17 Nej, angående FK så gäller den adress man är folkbokförd på. Detta talade dom om för mig förra veckan.

Liakså sambolagen gäller om man är folkbokförda på samma adress.

fruktgumman
0

Vi flyttade ihop efter 4 månader också och det gick väl till på ungefär samma sätt; Jag tog mitt pick och pack och flyttade hem till honom. Jag sa dock upp min lägenhet i samma veva. Kanske inte så smart, det kunde ju gått på tok och att jag stått utan bostad men är man kär och blind så.

Vi skaffade gemensam bostad först något år senare.

[amysmatte]
0

Jag har bott med min kille sedan första dagen! Vi kände varandra såklart innan :)

[rumelle]
3

Om ni i princip redan bor tillsammans och köper möbler och sånt tillsammans så verkar det skumt att han är emot idén att du faktiskt flyttar in.

Jag har bott med min sambo i tre år nu. Vi har varit tillsammans i nio år. Vi hade helt klart flyttat ihop långt tidigare om vi inte haft hela Atlanten och lite till mellan oss. :P

Aniara4
14

Kan du hyra ut din lägenhet i andra hand tills vidare? Man brukar ha rätt att göra det i ett år för att pröva att bo tillsammans med någon.

Sabbekatt
2

Håller med #22.
Då har du någonstans att ta vägen ifall det inte skulle funka med din kille. Möbler kan man alltid få tag på, men lägenhet kan ju vara lite svårare, beroende på vart du bor.

Anna4077
1

Vi flyttade ihop efter 3månader. Vi båda bodde hemma och jag sa att jag inte ville fjanta runt utan om vi skulle vara tillsammans så var det all in som gällde. En dag ringde han mig och sa 'jag har hittat en lägenhet' han bad mig ringa, vi åkte och kollade och flyttade in en vecka senare. Det var jätte läskigt. Jag sa först att jag inte ville flytta eftersom jag inte hade någon inkomst alls men han ville inte flytta utan mig. Han tyckte inte det spelade någon roll om jag va där hela tiden utan han ville bo ihop med mig. Nu har vi snart bott ihop i 3år och ja :) det går jätte bra och vi har en liten hamster pojke som är min lilla bebis :)

Anna och taxen Max

[Zorita]
1

För oss var det samma sak men tvärtom, sambon tog sina saker och flyttade hem till mig efter ett par månader🙂 Sen fick han jobb utomlands efter kanske 4 månader och då flyttade jag med honom.

Men jag hade kvar min lägenhet och hyrde ut i andrahand. Inte för att jag inte trodde det skulle funka utan för att jag inte kunde sälja just då, men det funkar ju också som en buffert.

Migobus
0

De flesta i min bekantskapskrets har flyttat ihop väldigt fort. Ett par flyttade mer eller mindre ihop redan dag ett i deras förhållande. Att det går så fort fram för alla andra i min omgivning tror jag stressar mig till att också "vilja ha bråttom".

Nu har jag och pojkvännen varit ihop i 8 månader och han tycker att det är för tidigt att ens diskutera saken medans jag bara ser fördelarna med att flytta ihop. Men jag väntar tålmodigt. Är han inte redo så är han inte redo helt enkelt.