Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 4787 ggr
kvinnan
5

Inte den rätta om man inte vill gifta sig?

Jag och min sambo är så att vi trivs med att vara bara sambos och vi har inga planer på att gifta oss. Visserligen har vi varit förlovade i flera år men det var inte något löfte om att gifta sig utan mer ett tecken på vår kärlek och att vi hör ihop.

Nu är det vissa personer i min bekantskapskrets som tycker att det är väldigt viktigt att gifta sig om man är seriös i sitt förhållande. De frågar titt som tätt när det är dags för oss och egentligen det som retar mig är när de lite nu och då klämmer i med kommentarer som :

"Om man inte känner att man vill gifta sig med sin partner då har man inte heller funnit den rätta, för när man hittar den rätta då VILL man gifta sig"

Jag tycker inte folk har rätt att indirekt påstå att bara för att vi tycker att det räcker med en förlovningsring och att vara sambo så är vi inte rätt för varandra. Jag borde väl på över 7 års tid märkt om mannen jag bor ihop med och älskar är fel för mig

Vad tycker ni? Lever man med fel person om man inte vill vara gift med sin partner?

[typellisch]
2

Hua för respektlösa människor :( Alla vill inte gifta sig, så är det bara. Alla vill inte göra det ''typiska'' i livet, dvs barn och giftermål.
Jag själv lär nog bara vilja vara förlovad och inget mer.. det är inget fel med det! Ett giftermål ger inga garantier på evig kärlek.

Gronstedt
2

Jag och partnern firar 15 år inom kort och är varken förlovade eller gifta och bor inte ens ihop. Detta funkar för oss och ingen ska komma och säga att vi inte är seriösa eller "rätt" för varandra. Var och en blir salig på sin fason! Det är illa av folk att försöka klistra sina egna normer på andra.

[rumelle]
1

Det är väldigt respektlöst av dem att säga så. Det är väl klart att man kan vara rätt för varandra utan att man för dens skull vill gifta sig. Giftemål är inte samma sak som det var för bara hundra år sedan. Med så många som gifter sig, skiljer sig och gifter om sig så har giftemål förlorat den status det en gång hade. Om ni trivs lika bra med att vara ogifta så är det er ensak och ingenting som andra har rätt att ge er pikar för!

fruktgumman
0

Isåfall har jag levt med fel person länge 😛om man måste vilja gifta sig.

För många är det säkert självklart att vilja gifta sig, men inte för alla

Afturelding
2

Givetvis inte. Jag tänker att det är bättre att vara överens, oavsett om det är så att man vill gifta sig eller inte. Värre är det ju om bara den ena vill.

Vissa vill inte gifta sig, någonsin. Och vissa vill göra det senare i livet (mina föräldrar gifte sig efter 20 år tillsammans). Andra vill göra det tidigt. Men oavsett vilken av dessa kategorier man faller inom så har ingen annan med saken att göra.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

kvinnan
0

Ja jag håller med er. Men de menar att har man bott ihop i några år så borde man vilja ta "nästa steg" i förhållandet men vi är liksom nöjda som det är, och då tror de att det är något som inte är bra om man inte vill det.

ChristineL
0

Håller med övriga o att det är respektlöst att häva ur sig något sådant! Det är faktiskt upp till er, giftemål är inte tecken på kärlek!

[Blodpudding]
0

Njae, det enda jag kan tycka är konstigt är om någon inte vill gifta sig för det är så stort, allvarligt och man binder sig till någon resten av sitt liv, och sen skaffar barn med samma person.

Men man får ju göra som man vill.

[Emma--]
0

Det ni trivs med är rätt. 🙂 

Har du någonsin frågat dom varför det är viktigt att gifta sig? Vad är det som gör att det är ett tecken på att man är rätt för varann?
Låter som en personlig åsikt över hur ett förhållande ska vara. 😛

Borde väl vara lika vettigt att helt enkelt bara vilja vara med varann.

kvinnan
0

#9 Ja det har jag frågat många gånger när de börjar med det där pratet.  " ja men det är ju det yttersta tecknet på kärlek, det största som finns och ett bevis på att man verkligen menar allvar med sin relation, inte bara bo ihop med en förlovningsring på fingret"

Det är väl ungefär den förklaring jag får och det får de gärna tycka också. Att det är så i DERAS förhållande. Men kanske inte för mig.

Visst kan det väl hända att vi gifter oss en dag. Jag säger inte absolut nej. Vi kanske gifter oss om 5 år eller om 20 år eller inte alls. Men det är inget vi alls planerar att göra iallafall och inget som känns viktigt

[Emma--]
0

#10 "Schyssta" personer som dömer någons förhållande utifrån sina egna tankar kring att gifta sig. 
Jag kan respektera att det är något många har som mål och där det kanske t.o.m inte skulle fungera om man träffar nån som inte vill gifta sig. Men det är verkligen inte okej att döma andras förhållande och säga att man inte hittat rätt person om man inte vill gifta sig.

lkmf
0

Absolut inte. Vet flera par som levt länvd ihop och t.om har vuxna barn. Tycker det är fel av dom att dömma er

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Cahira
4

Då är det konstigt att 50% av alla giftemål går i stöpet säger jag bara :) Om alla dom är dom rätta för varandra menar jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gur4m1
2

Det är väl så dia bekanta vänner tycker coh det är sådana gånger du borde vädra dina åsikter också? :)

Jag tycker att man lika väl kna gifta sig, det ger en annan trygghet- men jag tycker itne dina vänner har med det att göra, inte säger äktenskap att man har ett bättre förhållande eller att de hittat någon bättre. Absolut inte. Lev som sambo om ni trivs med det och skit i vad de säger eller ge dem svar på tal nästa gång, tycker jag!

Respektlöst om de bara fänger ur sig sånt, en annan sak om ni sitter och aktivt diskuterar och det är så de upplever att de vill ha det. JAg tycker ju att frlovning = äktenskap. Men det är ju så jag vill ha för _mig_ jag skiter (på ett respektfullt sätt ;) i varför ni förlovade er eller inte, ni gör ju som ni vill :)

Du ska inte känna att du måste försvara dig mot sånt där, släng till en kommentar som t.ex #13 är inne på. ::D Att många äktenskap faktiskt slutar i skilsmässa….:D Äkta kärlek är här och nu, det är vad som räknas.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Fridaaaa
1

Vilka personer! Vilken skitsnack rent ut sagt av dem 😮
Jag t.ex känner att min sambo är den rätta, men jag vill inte gifta mig för det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

absurd
2

Dina vänner har en väldigt märklig definition på vad som gör två personer rätt för varandra, självklart ska ni göra det ni trivs med. Om man gifter sig för att någon annan vill det, DÅ kan man ifrågasätta om man är rätt för varandra…

Sedan, av nyfikenhet: Varför förlovade ni er om ingen av er har för avsikt att gifta er. Förlovning innebär ju just att man uttalat har för avsikt att gifta sig🤔

Fridaaaa
1

#16 Nej förlovning behöver inte betyda att man ska gifta sig. Jag & min sambo är förlovade men ska ej gifta oss, mina föräldrar är förlovade sedan ca 22 år tillbaka men de har inte för avsikt att gifta sig.

Förr kanske det betydde det mer, än vad det gör idag 🙂

absurd
1

Aha. Själv är jag nog alldeles för konservativ när det gäller sådant för att det skulle kännas bra för mig. Skönt för er att ni hittat ett upplägg som passar er.🙂

Fridaaaa
1

#18 🙂

kvinnan
1

Det är inte mina nära vänner som fäller dessa kommentarer heller vill jag bara förtydliga. Nej vännerna, föräldrar osv förstår, annars hade det varit jobbigt. Men det är ganska många Kvinnor på mitt jobb som verkar gilla att ta upp det där om hur det "ska" vara

#16 Som jag skrev i #0 så var förlovningen mer en symbol för vår kärlek och att just vi hör ihop 🙂

Ketang
2

När jag och min man gifte oss (mycket på grund av husköp och barn) så gick vi bara till rådhuset. Då var det många som tyckte att vi var konstiga som inte hade ett "riktigt" bröllop för det har man ju om man älskar varandra 🤔

För mig spelar det ingen större roll om jag är gift eller inte, vi gifte oss på grund av den rättsliga biten när vi fick barn och köpte hus. Det är ett papper för mig och har inte så mycket med kärlek att göra. Förlovning däremot ser jag som mycket mer kärleksfullt av någon anledning.

Sen tycker jag att andra ska skita i om ni är gifta eller inte! Så länge man vet vad man har för rättigheter och ev skyldigheter om något händer om man äger ett hus osv tillsammans så är det helt upp till var och en hur man väljer att göra!

viktoria91
1

Klart man kan älska varandra utan att gifta sig! Vissa människor har då konstiga teorier för sig…