Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 6415 ggr
Karmatarerskanise
2

Våldsamma TV spel = Våld?

Tror du att våldsamma TV spel påverkar de spelande negativt och att de kan föda våld i verkliga livet?

[Blodpudding]
5

Kanske hos de som redan är störda sen innan.

Ketang
1

Både ja och nej. Jag tror att "normala" människor kan spela våldsamma spel utan att för den sakens skull själva bli våldsamma. Sen tror jag mig veta att det finns instabila/impulsiva människor som spelar extremt mycket och bli nära på maniska och får svårt att skilja på verklighet och spel. Den typen av människor tror jag kan triggas på ett sätt av våldsamma spel som normala friska människor inte blir.

Karmatarerskanise
0

Själv tror jag inte att man behöver vara störd för att påverkas negativt av det. Många spel skapar en väldigt hög stressnivå, och stress kan få en "normal" människa att reagera med aggressivitet, ilska eller våld i olika grad.

[Blodpudding]
0

Vilka spel pratar du om då?

Karmatarerskanise
0

Våldsspel som går ut på att döda,råna och skada människor.

[Blodpudding]
1

#5 Stämmer verkligen det, eller är det något som folk tror?

[Memento Mori]
2

#1 Håller med. Finns mycket kreativt våld i somliga tv/datorspel men som sagt, man måste nog vara lite galen till att börja med innan det påverkar en. 😎

Hera: Jag blir lite nyfiken över varför du funderar över detta men du behöver inte berätta om du inte vill.

Karmatarerskanise
0

#6 Stämmer vad?

Jag frågar vad ni tror.

[Blodpudding]
0

World of warcraft går ganska mycket ut på att döda, råna eller skada andra människor. Blir man våldsam av det då?

[Blodpudding]
0

#6 Stämmer det att normalt folk blir stressade av att spela våldsamma spel?

Karmatarerskanise
0

#7 Jag finner det intressant.

Karmatarerskanise
0

#10 Det beror ju på stressnivån i spelen och på hus stresstålig man är.
Gå in på ett nightgibb och kolla hur många som blir stressade och på hur många som blir opåverkade.

Eller gå hem till en grupp ungdomar som spelar hemma med varandra och kolla hur många som är lugna och hur många so mär stressade.

Karmatarerskanise
0

#9 Tänker mig mer realistiska spel där man spelar människor och skadar människor.

Angående stress i WOW vet jag inte. Har aldrig spelat det eller sett folk som spelat det.

[Blodpudding]
2

Jag tror ändå på att det måste vara något fel från början om personen blir våldsam av spelen. De personerna ska naturligtvis inte spela våldsamma spel, se på våldsamma filmer eller läsa våldsamma böcker.

Karmatarerskanise
0

Så du tror inte att en "vanlig" människa kan påverkas negativt av stressen och reagera aggressivt? Trots att personer i vanliga fall är lugn som en filbunke?

Själv har jag svårt att tro att merparten av folk som spelar har något fel.

[Zorita]
4

Det kan ju vara så att våldsamma människor är benägna att spela mer våldsamma spel också. Jag tror annars att friska människor kan skilja på spel och verklighet. Det att man blir stressad av att spela förstår jag inte hur det hänger ihop med våld och spel. Man kan bli stressad av att spela fotboll eller vilken annan sport som helst, men det betyder väl inte att man blir våldsam?

[Blodpudding]
2

#15 Eh, hur kom du fram till att det var vad jag skrev? Om personen blir våldsam så tror jag att det redan finns ett problem hos den personen.

Att man blir lite frustrerad i vissa fall när man spelar är ganska långt ifrån att man traskar ut och slår ner någon, eller agerar våldsamt.

Karmatarerskanise
0

Om vi tar aggressivitet då. Kan en "normal" människa bli aggressiv under och efter spelandet pga av stressen?

Det handlar inte om att inte kunna skilja på spel och verklighet, utan om att hantera stressen som spelet föder. Och det är ju faktiskt även så att ju mer man spelar ju mer avtrubbad från våldet blir du.

Stress kan få folk att bete sig mycket underligt, det är därför jag tror att även friska personer kan reagera genom våld IRL i vissa fall. När spelandet gått till överdrift, stressnivån är hög och sömnen varit dålig pga det.

[Blodpudding]
0

#18 Men då är det inte en frisk person. Då talar vi snarare om ett spelmissbruk, om denne har fastnat så mycket i ett spel.

Men visst, om personen inte sovit, och enbart spelat så kan den nog bli våldsam. Psykos kanske?

Karmatarerskanise
0

Kan man hamna i psykos pga för lite sömn?

[Blodpudding]
0

Man blir väl ganska knäpp om man inte sover iaf.

Karmatarerskanise
0

Precis som när man når en väldigt hög stressnivå.

[Blodpudding]
0

#22 Jag tror dock inte att man når en sådan stressnivå av enbart ett spel, om man är fullt normal, inte har något missbruk och sover ordentligt.

Karmatarerskanise
0

Nej men om man då sovit dåligt ett par dagar tex. Då når man nog lättare en väldigt ohälsosam stressnivå.

Tror inte stress från Tv spel eller datorspel någonsin är hälsosam i och för sig.

kvinnan
0

Det finns säkert de som blir våldsamma efter att ha spelat mycket våldsamma spel en längre tid. Men merparten får man ju hoppas inte blir det och att de flesta spelar med måtta.

Däremot av våldsamma filmer tror jag helt klart att folk påverkas. Jag berörs väldigt illa iallafall av filmer där folk våldtar och knivhugger varann. Jag mår dåligt och klarar helt enkelt inte av att se sådant och tycker det är hemskt att folk ser det som nöje och spännande att se.

Karmatarerskanise
0

#25 Jag tror mer att spel påverkar en del negativt än att filmer gör det. För i spelet är du delaktig i det som händer. I film är du enbart åskådare.

Eller rättare sagt att spel påverkar MER än film. För allt påverkar ju oss o olika grad.

[Blodpudding]
0

#24 Våldsamma filmer och våldsamma böcker är likadant då?

[Zorita]
0

Visst kan man bli sur om spelet inte går som man vill. All form av tävling leder väl nån gång till förlust, och de flesta tar rätt hårt på det. Hur man hanterar det varierar från person till person. Men jag förstår inte hur detta skulle vara specifikt kopplat till tv- eller dataspel?

Karmatarerskanise
0

#27 Inte i lika stor grad, som sagt är man inte delaktig på samma vis i en bok eller film. Du påverkar inte det som händer.

[Blodpudding]
0

#29 Är det här dina egna idéer, eller har du någon forskning som backar upp det?

Karmatarerskanise
0

#28 Det är ju ingen ny diskussion om våldsspel och koppling till våld IRL.

[Blodpudding]
0

#28 Den diskussionen har även funnits om böcker en gång i tiden. Är det någorlunda nytt ses det med skeptism.

Karmatarerskanise
0

Jag skriver "Jag tror" i de flesta inlägg, det säger väl ganska mycket.
Sedan kan man googla fram forskning på ligger i båda läger sas.

Därför frågade jag vad ni tror om det hela.

Jag är ju övertygad om min sak pga det jag läst om ämnet och pga egna erfarenheter.

Vad tror du om det gällande att man är delaktig i ett spel men inte i en film? Tror du det blir olika påverkan?

[Zorita]
1

#31 Men du diskuterar ju om det från en annan synvinkel än de flesta debatter. De flesta kritiserar våldsspel pga att de som spelar får svårt att skilja på spel och verklighet, medan du pratar om stressen som uppstår av att man spelar spel. Därför undrar jag på villket sätt du ser det som mer problematiskt med tv spel jämfört med tex fotboll.

"Tror inte stress från Tv spel eller datorspel någonsin är hälsosam i och för sig." skrev du i inlägg #24. Tycker du detsamma om liknande stress som uppstår i andra tävlingssammanhang? Och om du inte gör det, vad är det som skiljer spel från spel, så att säga.

Karmatarerskanise
0

#34 Stressen i fotboll har inte inslag av våld i form av att döda och skada andra.

När du spelar en sport rär du på dig och stressen blir således annorlunda. I ett TV spel frisläpps inga endorfiner som när du rör på dig.

[Blodpudding]
0

#35 Har du sett en fotbollsmatch någon gång? Det verkar väldigt aggressivt i många fall.

Karmatarerskanise
0

Det är fortfarande en sport där du rör dig och målet är att få bollen i mål. Tv spelen jag snackar om går ut på att döda och skada. Ser du inte skillnaden?

vita fingrar
1

Mitt svar är nej på frågan.

Som någon annan skrev så tror jag att redan sjuka/störda personer kan gå ut och begå brott efter att ha spelat våldsspel men jag tror inte friska människor blir våldsamma av spelen och jag tror definitivt inte att de blir stressade. Personligen tycker jag att det tvärtom är avstressande att spela när jag innan känt mig stressad och irriterad och jag mår således bättre efter att ha avreagerat mig i spelet om jag tex är irriterad på någon annan människa IRL så är jag gladare efter att ha spelat en halvtimme eller så.

[Blodpudding]
2

#37 Många blir väldigt aggressiva och stressade i fotboll, och då även de som tittar på.

ChristineL
0

Ja, det tror jag. Framförallt så tror jag att påverkar det unga människor, barn och ungdomar. Nu spelar inte jag själv särskilt mycket inte alls våldsamma spel, men visst kan även jag bli frustrerad och irriterad över att jag kör fast. Min lillebror hade en del kampsportspel när vi var små och det tog han ju till på sin stackars syster när vi bråkade.

[Zorita]
0

#35 Men tex boxning och till viss del hockey då?

Jag rör rätt bra på mig när jag spelar Wii måste jag säga, speciellt när jag dödar saker. Men det spel jag verkligen blir aggressiv av är monopol. I dataspel får jag ju utlopp för aggressionen när jag dödar saker, men i monopol blir familjemedlemmarna i stället föremål för min ilska. Grrr.

Så jag håller nog inte med. Men jag förstår din poäng 🙂 Som med allt annat tror jag det beror på individen och att man tar sitt eget ansvar.

oh-la
4

både jag och min sambo spelar en hel del tv/dataspel, alla mer eller mindre våldsamma. väldigt många i vår närhet gör detsamma, och jag har aldrig upplevt någon ökad benägenhet att bli aggressiv. visst min sambo har väl fått nått ubrott ibland när han spelat och dunkat musen i skrivbordet, men å andra sidan kom jag på honom med att stå och dunka diskborsten i diskbänken i ilska en gång för att det hade legat en vinklad tallrik i handfatet och det hade sprutat upp vatten på honom när han satte på kranen. hans bror är likadan, och han tror att alal som spelar tv-spel blir beroende om dom ser en spelkonsoll :P

för tillfället spelar jag Bioshock 2 och springer väl mest omkring och har ihjäl folk med en stor "borr", men jag är inte mer aggressiv för det :P å andra sidan är jag en väldigt oaggressiv människa, och jag får inte mer stresspådrag när jag spelar än en helt vanlig dag på jobbet :P

tror tyvärr att det finns en hel del fördomar om gamers. spel frisläpper i allra högsta grad endorfiner. det är det du blir beroende av, och det är det som gör att du kan skapa ett spelberoende.

Ketang
1

Min man spelar en del play station. Och han stressar och stimmar MYCKET mer när han spelar ishockey spel än när han spelar Call of Duty eller vad det nu heter.

[Zorita]
2

Jag tycker nog att gamers är bland de lugnaste personerna jag känner. Speciellt jämfört med sportfånar när favoritlaget förlorar 🙂

Karmatarerskanise
0

Vi har väldigt olika uppfattning av gamers. När jag själv spelade och var på nightgibs var större delen av deltagarna allt annat än lugna. Man kunde lukta stressen i luften, och höra den.

Säger inte att alla blir det, men man har olika stressnivåer och blir stressade av olika saker. Så min erfarenhet är att många blir överstressade och en del blir aggressiva och våldsamma i samband med olika typer av våldsdpel.

[Blodpudding]
0

#45 Kände alla på sådana tillställningar?

Karmatarerskanise
0

#46 Kände alla vad?

[Blodpudding]
0

#47 Personerna som var på dessa tillställningar, var de vänner allihopa, eller var det främmande människor?

Karmatarerskanise
0

#48 Har varit på både och.
Mest var det blandat folk, men ibland även enbart vänner.

Stressen såg likadan ut i båda fallen och var lika utbredd.

[Blodpudding]
1

#49 Tja, jag förstår inte ritkigt det där. Ingen jag har sett som spelat, varken i grupp eller ensam har visat någon aggressivitet. Det kanske var den grupp man valde att medverka i, dessa kanske inte var helt, stabila?

Karmatarerskanise
0

#50 Har varit i många grupper, så det stämmer inte heller.
Och en del av mina vänner som var helt stabila i vanliga fall blev också uppstressade av vissa spel.

Så min övertygelse är att man inte behöver vara sjuk/konstig eller labil för att påverkas negativt av spelande. Har sett för mycket vanligt folk bli som förbytta vid spel 🙂

[Blodpudding]
1

Alla jag känner spelar, och ingen blir på det viset du beskriver.

Det är kanske är din närvor som är problemet? 😃

Karmatarerskanise
0

#52 Njä, det är en vanligt fenomen som läkare har pratat om. Hur stressade barn kan bli av spelande. Så det är knappast min närvaro.

Bra förslag annars.

[Blodpudding]
0

#52 Jag har iofs inte erfarenhet av många barn, men det barn jag har erfarenhet av blir inte stressad av spel, det är snarare avkoppling. Som för resten jag känner.

Tja, varför inte? Eller så kanske en av personerna blir stressad av spelet, resten blir stressade av denna uppenbart stressade människa. Bland det värsta jag vet är stressade människor, då jag blir skitstressad själv.

[Zorita]
1

#51 Ja det kan jag förstå, många spel har högt tempo och kräver att man är lite uppe i varv. Men jag tror fortfarande inte det är något specifikt för data- eller tvspel.

Jag tror heller inte det är nödvändigtvis skadligt. Att vara lite uppstressad medan man spelar kan snarare lugna ner en efteråt för att man fått utlopp för stress eller aggressioner. I många fall är det ju för stressen man spelar, att få den där kicken av att dras med i spelet. För att säga om det är skadligt måste man se på mycket längre sikt än hur de är medan de spelar. Då måste man nog titta på huruvida de är mer benägna att ta till våld i efterhand.

Karmatarerskanise
0

#55 Just den stressen för Tv och dator spel tror jag inte är hälsosam.
Men det är bara vad jag tror.

Helt ok att ni tror det är bra eller inte finns.

Geru
4

Stressen orsakar du ju själv genom att tävla mot andra. Det är ditt eget val. 

Alla ni som sågar spel som te.x. Battlefield, har ni spelat dom spelen själva? Eller går ni bara efter eran egen preferens? 

Om du blir våldsam av datorspel har du problem innan. Det enda som datorspel kan göra är att du blir avtrubbad - men inte våldsam.

Jag personligen kan bli arg och irriterad av det, men det handlar inte om spelet i sig egentligen, utan att jag är det innan, och att det är som en tävling. Ingen vill ju förlora eller vara sämst. För den mesta tiden så blir jag dock inte arg, i vissa situationer irriterad kanske. Men beror som sagt på vilket humör jag är på. Det är definitivt någonting som kan vara avslappnande för mig - men man gör det till det man vill.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Zorita]
0

#56 Men tror du den skiljer sig från tex stressen när man spelar kort eller andra sällskapsspel? Jag tänkte på det för i helgen spelade familjen kort och vissa av spelen blev rätt upphetsade. Jag är bara nyfiken, det är intressant att ta diskussionen från detta nya håll och inte bara från det gamla vanliga spel vs. verklighet.

Nu innehåller ju kortspel inget våld, men jag ser heller inte att det är våldet som triggar stressen du pratar om. Jag tänker alltså att man blir minst lika stressad medan man spelar om man dödar koopas som om man skjuter zombies. Eller tror du man blir mer stressad av vissa typer av spel? Och måste våld vara det som ökar stressen?

Den sista frågan är mest för jag tänker på ett av de spel jag blivit mest stressad av, Amnesia. Där ingår inget våld som så, men jag blev så stressad att jag inte spelat det sen dess.

Karmatarerskanise
0

#57 Barn kan inte göra sådana val eftersom dom inte förstår sambandet.

Vem sågar spel? Jag sågar inte spelen. Däremot anser jag att det ska hållas i väldigt rimliga gränser med tid för spelandet då det gäller barn och ungdomar då jag inte tror det är hälsosamt alls.

Och jag har spelat väldigt mycket i mina dagar. Quake, CS, Battlefield, GTA, Silent Hill osv osv.

Det är ju genom spelandet jag har sett andra och fått min erfarenhet.

När man bli avtrubbad försvinner också allvaret.

Geru
4

#59 Barn ska inte spela sådana spel. Spelen har åldersgräns, om du nu inte visste det.

De flesta som spelar är inte heller barn. Möjligen ungdomar, men där faller jag in med(24 år).

Det är ett spel. De som spelar det vet om att det är ett spel. Och ang. sågningen, hera, var det inte specifikt till dig. Har för mig att du sagt förut att du spelat.

Nej. Avtrubbning gör inte att allvaret försvinner. Det gör bara att du inte blir påverkad lika mycket av vissa situationer. I spelet, dessutom. Jag reagerar fortfarande som fan i fall det smäller i närheten av mig, även om jag inte ens reagerar när det smäller en bomb bredvid mig i battlefield.  

Om något är det alla nyheter med dödade och nedblodade människor som gör mig avtrubbad för all skit som händer i världen. Typ youtube.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

#60 Åldergränsen hindrar knappast yngre fån att spela, om du nu inte visste det.

Ungdomar är för mig tonåringar. Det är också barn och tonåringar som är lättpåverkade.

Undrar då vem du menar om du inte menade mig, ser ingen annan heller som skrivit så.

Geru
3

#61 Det hamnar hos föräldrarna som skuld då. Det är deras ansvar - deras barn. Tar inte dom sitt ansvar så seriöst så vad ska spelindustrin göra? Det är, sist jag kollade, 15 års åldersgräns på våldsamma spel, och 18 års åldersgräns på spel som kan ha sexuellt innehåll. 

Skriv i så fall tonåringar, och inte ungdomar. Folk blir förvirrade. Men när man är 18 är man också en tonåring, ska man då inte spela sådana spel? 

Det var generellt menat. Jag har läst det, och bland annat tolkade jag #40 så. Men jag har ju bara skummat, och det var den generella inställningen jag fick av många.

Sågningen är ju då självklart att spel som te.x. battlefield skulle göra en våldsam. 

Jag ser det hela som ett sätt för människor att försöka skylla på någonting annat än sig själva för sina problem.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

#62 Jag skriver väl vad jag vill? För mig är tonåringar ungdomar. Då skriver jag väl vilket jag känner för.

Visst ska föräldrarna ta ansvaret. Men tyvärr är det idag många som låter barnen spela våldsspel i många timmar i veckan. Det tror jag inte är bra alls.

Jag vet inte vad spelindustrin ska göra. Har inte nämnt dom.

Kan inte se det som ett sätt som folk försöker skylla på något.

Geru
6

#63 Men suck -__- Att du orkar. Ungdom och Tonåring < Skillnaden är 6 år. Det spelar alltså stor roll i vilket du använder. Men om du tycker om att förvirra folk extra, är det helt ditt val :)

Det är då alltså föräldrarnas fel. Spelen ska självklart inte spelas av individer som inte är mogna för det. Resten spelar seriöst ingen roll - oavsett vad du säger så hamnar skulden på föräldrarna i det sammanhanget. Barn ska inte ens finnas med i diskussionen, det blir en diskussion kring uppfostran då. Ny tråd, kanske? Det skulle vara intressant att se hur många som skulle låta sina barn spela sådana spel med åldersgräns på.

Om du nämner spel så nämner du spelindustrin^^

Jag ser det som ett sätt att skylla våldsamma handlingar på att de spelar datorspel(det skedde te.x. när Breivik dödade så många nämndes det att han spelade datorspel). Ser du det mönstret? Jag gör det definitivt.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
1

#64 Kan du lägga ned attityden om att du ska tala om vad man ska skriva och inte skriva och vad man ska ha med i diskussionen och inte? Senast jag kollade var det jag som startade den. Vill jag då diskutera barnens spelande så gör jag det, oavsett om du misstycker eller inte.

Barn och ungdomar spelar idag spel som de inte bör spela. Vilket jag anser är dåligt för dom. Och nej, du behöver inte upprepa att jag borde skriva tonåringar och inte borde skriva om barn. Det väger lika med noll.

Geru
4

#65 Det var en begäran för att du förvirrar, och du blir pissed off? Allvarligt nu -___- 

Klart du får diskutera det, men jag förstår inte riktigt hur det går ihop, när det som sagt är åldersgräns på spelen, och anledningen till varför barn då spelar det är för att deras föräldrar är ruttna sådana. Det är alltså inte spelens fel över huvudtaget, utan föräldrarnas. 

Det har du skrivit redan, repetera det gör ingen skillnad i förståelse, tyvärr. Barn ska helt klart inte spela spel som det är en, låt säga, 18 års åldersgräns på. Men det är föräldrarnas ansvar, fortfarande. Personligen har jag svårt att se att någon under 13 skulle spela spel som battlefield, men det kanske har förändrats?

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

Förändrats?

Barn har spelat 18 års spel sålänge jag har funnits i spelvärlden.

Geru
1

#67 Så du anser att det är vanligt att barn(individer under 13) spelar väldigt våldsamma spel, väldigt ofta och väldigt mycket? Jag har inte riktigt den bilden. Har du någon studie eller så som kan styrka det?

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

Hur ofta känner jag inte till. Vet inte var dom hade hittat studierna. Det var ett helt häfte med olika studier kring spelande. På en kurs jag var på.

Träffar jag ledaren igen ska jag fråga.

Men jag har ju själv sett fenomenet också. Vet inte på vilket sätt du har svårt att tro på det. Det är samma sak med filmer. De som är för unga ser ändå på filmerna. De som inte får dricka gör det ändå.

Varför skulle spelen vara ett undantag?

Geru
2

#69 Jag personligen drack inte förrän jag var 18. Så bättre uppfostran, kanske är det som det handlar om? Många vuxna har en väldigt "avslappnad" inställning till saker som inte är bra för unga, för att de själva inte förstår varför det skulle vara någon fara.

Okej. Så du saknar statistik men känner att det sker ofta då? Har du upplevt det mycket i dina sociala kretsar? Kan du beskriva en sådan situation?

Jag har te.x. nattgibbat(spelar på ett datorcafé hela natten) många gånger när jag var yngre och har inga minnen av aggressiva människor där. Exalterade, många, och svordomar i fall de förlorade, men aggressiva nej.

Visst har jag sett människor bli arga när de spelat. Men om det skulle vara ett tecken på att de är mer aggressiva än vanligt? Njae, jag är tveksam. Kanske är det så att situationer där den sidan kommer fram sker oftare, men det är ju inte så att de skulle bli mer aggressiva då, utan då är det ju någonting som redan finns där.

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

#70 Många dricker inte fören de är 18, men en hel del gör.
Precis som en hel del spelar "otillåtna" spel.

Beskriva en sådan situation?
3 grabbar på 11-12 år träffas i parken , en har fixat en 18 årsspel, de går hem till killen som har FF och spelar?

Geru
0

#71 Alltså, en sådan situation du varit i. Teoretiska situationer är tyvärr lite… Orealistiska, ofta.

Klart många gör. Men vad, exakt, ska man göra åt det?

-Stephen Hawking

Falurven
3

Jag har absolut inte samma uppfattning om gamers. Både jag och min sambo spelar en helt del, ofta tillsammans. Vi har även spelat sedan supernintendo-tiden om jag säger så.. Jag kan även tycka att det finns värre saker att fokusera på än våldsamma tv/dator spel. 

Tror inte heller att vem som helst går och blir våldsam av våldsamma spel. Jag känner ingen som blivit våldsam, inklusive mig själv. (Har spelat alla möjliga spel, även våldsamma) 

Att unga har tillgång till såna spel/filmer ligger väl ändå på föräldrarnas ansvar, som Geru är inne på? 
Vad är ens alternativet, förbjuda våldsamma spel? Det skulle inte lösa någonting.. Våldsamma personer förblir våldsamma?

Enda stressen jag kan komma på att jag utsätts för då jag spelar är just den som folk pratat om ovan, man vill inte vara dålig eller misslyckas. Förlorar jag så kan jag bli arg, men oftast inte eftersom det fortfarande bara är ett spel.

Mvh Nathalie

Karmatarerskanise
0

#72 Den situationen var en riktig.

Tror inte man kan göra något åt det tyvärr.
Det som skulle fram var att jag inte tror det är bra.

#73 Visst, jag skrev att det är föräldrarnas ansvar.
Men som alla vet hittar barn och ungdomar sätt att göra det dom inte får.

Vyer
4

Ptja, i sådan här frågor föredrar jag empiri framför "men jag tror att…". Statens medieråd har sammanställt forskning och kommit fram till att det inte går att dra någon slutsats om att våldsamma spel leder till aggressivt beteende.

http://www.statensmedierad.se/Kunskap/Datorspel/Ny-forskningsoversikt-om-valdsamma-datorspel/

Om det vore så att våldsamma spel göra människor aggresiva, borde det inte gå att bevisa?

Karmatarerskanise
0

Jag har sett både sådana studier och på andra hållet.

Om det inte är skadligt för barn och ungdomar, varför finns det då åldersgräns? Är det inte för att det faktiskt har en negativ påverkan?

Vyer
3

Ja, men visa upp (serisös/trovärdig) forskning som bevisar motsatsen då? 

Varför åldersgränser finns?
Först och främst är åldersgräns på spel bara rekommendationer, inte någon lagstiftning. Det är för att till exempel föräldrar som inte är insatta i spelet på ett enklare/smidigare sätt ska kunna avgöra huruvida deras barn ska få spela eller inte. Det är snarare något som speglar generaliserande värderingar om vad som är passande för vissa åldersgruppen än hur skadligt något är. 

Åldersgränser är väldigt generaliserande och tar ingen hänsyn till individnivå. Huruvida ett barn klarar av att se en viss film/spela ett visst spel/läsa en viss bok är högst individuellt eftersom alla utvecklas i olika takt.

Geru
4

#76 För att du inte ska se någon skalle bli totalt söndermosad och så när du är 12 år gammal^^ Det gör dig inte aggressiv att se sånt, men det lämnar nog ett intryck.

#75 Tack! Den studien har jag letat efter. Och jag föredrar empiri jag med i en situation som denna…

#74 Om det är FF, hur vet du då att det sker på det viset? Personligen så har jag sett butiker som te.x. Game säga nej till att sälja spel när legitimation inte påvisats. Det kanske skulle vara någonting som är obligatoriskt?

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

#78 Spel går ju att ordna på många andra sätt än att minderårig handlar i butik. Syskon, nätet tex.

Hur jag vet det? Det är väl ändå ointressant hur jag känner till att dessa killar träffades och spelade.

Underligt att det var något som var svårt att tro.
Lägger ned det där. Vill du tro att barn inte spelar spel för 18 åringar så tro det. Jag vet till 100% att det sker.

Studierna är inget jag hittat på nätet, så det är inte det lättaste för mig att söka upp. 🤔 

För övrigt visade ju artikeln det länkades till att det finns ett statistiskt samband mellan aggression och våldsspel och att en stor del av forskningen lider av allvarliga metodologiska brister

Geru
2

#79 Jag undrade mer om du varit närvarande när någon blivit regelrätt förbannad och arg på grund av, eller medans, den spelat datorspel…

Det går säkert att gå runt det. Men att sätta mer regler kring det torde ju vara någonting i vilket fall? 

Svårt att tro? Det sker säkert. Frågan är hur ofta. Jag tror absolut att aggressiva människor spelar datorspel med våld i. Men det gör inte att man blir mer aggressiv…

Okej, jag förstår :) Det var ju en studie länkat i #75 som var intressant, och som typ påvisade det jag redan trodde och hade läst om… Våldsamma spel gör inte folk mer aggressiva - det drar helt enkelt till sig de som redan är det och som har andra problem…

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

#80 Ja, flertalet gånger har jag sett folk bli riktigt arga så man fått akta sig.

Vilken typ av regler skulle det kunna vara?

Hur ofta, tja, ungefär lika ofta som det ses på barnförbjudna filmer. Eller snarare mer skulle jag tro eftersom spel är så stort idag. Nu är det spelkvällar som gäller och inte filmkvällar har jag sett bland kompisars barn.

Det är studien i 75 jag skriver om.

Falurven
2

#81 Varför blir dom så arga att man måste akta sig? Tror du verkligen att de du umgås med plötsligt skulle rikta sin "ilska" mot dig?

Jag har svårt att se varför man skulle bli så arg och aggressiv att man hoppar på folk utan anledning.. Pga ett spel dessutom? Det låter inte som en normalt funtad människa i så fall… 🤔

Mvh Nathalie

Karmatarerskanise
0

#82 För mig låter det som en människa som inte hanterar stress bra.
Jag aktar mig alltid om en person blir aggressiv och börjar baka i saker och kasta saker och skriker.

Jag har inte svårt att se det, bara att tänka tillbaka back in the Days 😃

Gur4m1
3

Hem…allmänt: Nej. Spel kan skapa beroende precis som alkohol etc. Men det jag läst som största problemet i artiklar osv är att unga (oftast) män spelar spel som höjer adrenalinet och hjärtfrekvensen och därför inte kan sova normalt och därmed int eheller fungera speciellt normalt i samhället.

Inte läst alla inlägg, men var nån artikel som fångade mitt öga här om dagen om att unga killar blir avtrubbade av våldsamma spel. Men avtrubbade så tror jag inte att de blir mer benägna att faktiskt skada andra- utan ja, de får sociala problem som oftast är relaterade till sömnbrist.

Har mött folk som blir sjukt agressiva av att förlora i spel- men det kan liak gärna handla om pokémn eller chack…eller Battlefield. Att kasta sönder sitt T-bord är inte "våldsam mot människor" även om det är ett agressivt beteende. Jag blir inte oroad av att unga killar gör så- men när män gör så, skulle jag bli mer orolig. Sen är ju spelande, även vldsspel ofta en tävling- ofta en tävling mot andra levande människor- så det är mycke "pride" som skadas och tauntande som skapar frustrationer när man förlorar. Jag upplever inte att det är skjutandet i sig som gör att folk blir mer agressiva och våldsamma, utan det är allt runt omkring- Tävlan, taunt spelare emellan.

Min pojkvän är världens goaste och snällaste kille, görinte en fluga förnär och han höjer aldrig rösten åt mig men han blir helt till sig när han spelar- men så lägger han ner mycke tid på att bli bra, höjas i rank och sen förlora på det pga en liten miss. JAg svär om saker inte går min väg ibland, man tappar mackan uppochner på golvet och har 5 min innan bussen kommer och man har inte ätit på hela dagen- då blir jag banne mig arg och det kommer att höras! :D

Nej spel är inte farliga.

Människor är ;D eller ok. Spel är faktiskt ibland roten till ett ohälsosamt beteende. Allt blir dåligt i överdrift.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
1

(angående wow som mnämns i början av stråden- Man blir SJUKT stressad av wow- de har nämligen "PVP" (sen lycka sju många bli stressade även utan person versus person utan det är då att man vill uppnå något i spelet där man ofta är beroende av att döda någon större boss-och måste spela med andra).

I pvp spelar man mot andra och man blir såklart upprörd och det skapar stress, adrenalin- jag spelade pvpv i wow i 2 år, känns som "vad i hela världne höll jag på med?!" såhär i efterhand. Men det blev som en drog och man kunde verkligen inte sova innan man däckade och spela var det första man tänkte på när man vaknade. Den sköna känslan när man vann och den där speciella spänningen varje gång en match startar och även om det inte är på liv och död så är det prestige inblandat i det hela. Status. Vinna eller försvinna. Provoceringar. :D

Jag tror realistiska spel är mer skrämmande för många men jag tror för stressnivån att det räcker med momentet att man tävlar för att skapa stress. Speciellt tävlan mot andra- sen kräver vi alla olika nivåer. De flesta kan t.ex hantera word feud, färre kan hantera stressen i Battlefield osv. Själv blir jag jättestressad av bubble ball och angry birds! :P blir så sur när jag inte klarar banan direkt…-_-

Loveofmylife
1

Okey, för det första. Jag tycker det är jätte dåligt sätta gränser på hur mycket barn/tonåringar får spela. Alltså visst nu är jag 17 och gamer och älskar att spela med mina vänner men jag älskar också att äta pizza med mina vänner eller bara umgås, och i min kompisgrupp finns det en kille som har bestämda tider, eller små luckor där hans föräldrar inte upptäcker att han spelar. Han gör allt för att kunna spela under dygnet, att spela är det roligaste han vet, så han missar allt vi gör utanför spelet, för att då kan han spela utan att hans föräldrar vet det. 

Han spelar hellre än att umgås med oss och vägrar missa någon tid han kan spela och detta gör ju istället att han förlorar allt annat runt omkring, bara för att han får inte spela om kvällarna eller lite när han kommer hem ifrån skolan. När man inte får spela när man känner för det har jag bara upptäckt att det skapar en helt annan känsla för spelet, nästan ett mer beroende framkallande beteende än annars. Det är uppfattningen jag har som hela tiden träffar olika människor som har det olika.

# 85 Alltså, då måste du spelat överdrivet mycket, för jag spelar också pvp i wow och har aldrig känt att jag inte kunnat gå och lägga mig eller att jag blivit arg eller beroende och då har jag ändå varit uppe i höga ratings. Jag har aldrig känt någon stress över wow, eller ett tvång. Inte utav battlefielld eller COD. Jag har växt upp med föräldrar som spelar och alltid varit i en miljö där spel inte är något farligt utan istället något roligt, ett samarbete, det är aldrig ett tvång det är snarare en frihet. All ska göras med måtta!

Jenahbella
0

jag spelar mycket såna spel och jag är extremt känslig för stress, men jag har aldrig någonsin känt att spelen påverkat mig i de verkliga livet.

MEN sen tror jag absolut att om man har "det" i kroppen, alltså tendenser till att vara våldsam så kan det påverka.

LinaLj
1

De flesta studier som jag har sett som utförts av oberoende forskare kan inte påvisa något samband mellan tv-spelande (eller dator-spelande) och våld. Så nej jag tror inte att folk som spelar våldsamma tv-spel blir mer våldsamma endast av den orsaken.

När det kommer till barn så är det bästa sättet att som förälder spela de spelen som barnen vill spela och så får man helt enkelt bedöma själv om ens barn klarar av det. Det finns säker 9 åringar som skulle klara av att spela spel med 15 års gräns och det finns säkert 20 åringar som inte klarar det.

Gur4m1
1

Med stress så är det inte samma stress man känner inför t.ex ett prov. Stressen sker inne i kroppen och ja, #86 jag spelade sålöart väldigt mycket, jag är en gamer ch spelat hela mitt liv men live-spel" där man spelar med andra skapar en helt annan känsla och "stressfaktor" än om man spelar helt ensam, tycker jag. Nu uplever vi ju saker helt olika. "stressen" eller Adrenalinet- som man får när man vinner/förlorar blir som ett gift i kroppen. Detta är kemi, inget man "tycker om". Om du inte känner något för spelen så fattar jag itne varöfr du spelar? Men du säger att det är roligt- något gör ju att du tycker det är roligt.

Jag tror inte en frisk, normal människa blir våldsam irl pga spel, däremot kan man bli åverkad fysiskt på andra sätt som skapar en spiral som gör att man tar mindre väl avgäda beslut eller gör misstag som kan bli något större och sämre. Men spel är även "avkoppling" anser många, man får utlopp och har kul, men ine i kroppen sker alltså också saker så även om "ha kul" känns som vakoppling från omvärlden så kan det även göra skador. Detta gäller ju inte enbart spel. Att sporta kan också vara skadligt i för stora mänder, även äta tomater.

Spelar man bara 30 min om dagen så är man knappast i farosonen, nu spelar alla gamers jag känner,värda sitt namn, bra mycket mer än 30 min om dagen.

taggigarosen
1

Tror inte det är direkt nyttigt med en massa våld och så i tv-spel men vet inte om  normala människor kan helt flippa ur och gå och slå ner folk av att dom spelat.

Loveofmylife
0

# 89 Tja bara för att jag tycker det är roligt behöver jag inte känna någon stress eller ett tvång för att spela. jag behöver inte heller känna att jag inte kan sova endast för att jag tycker att spelen är roliga, eller måste man det för att kunna ha kul? Visst att jag bankat musen i bordet efter att vi förlorat en orättvis arena eller BG men det är inte så att den känslan sitter kvar när jag lämnar datorn, vilket jag ofta gör när jag känner att jag bara förlorar och förlorar. Jag känner jätte mycket för spelet, men jag har simpelt inte tid att sitta att stressa, eller skrika, eller banka för att något går dåligt. Jag måste behålla fokus och vara lugn oavsett om det går åt helvete i min arena, annars skulle jag förlora alldeles för mycket rating eftersom jag skulle förlora betydligt mycket mer än vad jag gör nu.

Såg en bild jag ville lägga upp men hittar inte den igen. Den förklarade simpelt att det går inte att spela om man flippar ur, och att många som är i höga ratings sitter precis lika lugnt som de skulle gjort som när det gick bra.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr tror jag inte på "lugnet" som en del kallar det. Hade spel inte påverkat oss på det sätt som det gör hade folk inte spelat! Stressen utmanar oss och får oss att vilja ha mer. Den dagen jag ser en gamer som är lugn så lovar jag att tala om det. Men fram till dess kan man inte övertyga mig om att spelande inte påverkar oss negativt. Definitivt inte att spelande är lugnande. Det är nämligen ett fenomen jag aldrig har sett.

[Blodpudding]
5

#92 Så bara för att du inte har sett det i dina kretsar, så betyder det inte att de finns?

Den här stressen du talar om finns även i fotboll, där kan man snacka aggressiva. Eller för den delen, hockey, man känner för att huka sig bara man råkar klicka förbi en match på tv.

Loveofmylife
5

# 92 Då får du gärna komma hem till mig :P Nej klart det finns dom som spelar och flippar ur, jag tror helt enkelt bara inte på att man kan bli aggressiv utav att titta på våld. Vi människor har alltid gillar våld som underhållning och det har nästan alltid funnits olika "spel" på det. Som tex de forna gladiatorspelen..

Jag förstår dig Hera om du aldrig träffat på en spelare som är lugn i sitt spel inte kan förstå lugnet eller sådär men det finns verkligen. De finns de människor som är lugns som filbunkar och de som flippar sönder för att de förlorade. 

Det har inte med spelet att göra, precis som att musik inte påverkar någon människa till bli galen om denna människa inte har något allvarligt fel. Ofta tycker jag det är precis lika dumt att skylla på datorspel som när de skyllde på Marilyn Manson när två ungdomar sköt i sin skola i USA, eller när vissa butiker i Norge slutade sälja WoW för Anders Breivik hade spelat WoW under sina år. Jag skulle säga att det krävs en sjuk människa för att ett spel eller musik ska påverka på dessa grader. Sen vanlig enkel irritation eller spydiga kommentarer kan vem som helst få utav precis vad som helst. Jag har snäst på min partner över skype "Men fan vad du är dålig ibland, vad tänker du med?!" under tiden han lärde sig arenas och fortfarande gör. Precis som jag har snäst precis samma sak när han skvätt vatten på mig så hela jag blir blöt under en dålig morgon.

Alltså medievåld är något som blivit diskuterbart tillsammans med att media utvecklades (uppenbarligen) men man glömmer också att vapen och andra farliga saker uppfanns sida vid sida om detta. Man kan ju fråga sig varför USA har högst kriminalitet i världen - Pga medievåld, eller för att "vem som helst" kan äga ett vapen eller köpa ammunition i en mataffär? Eller är USA så kriminellt endast pga deras krig samma historia? USA gillar ju att skylla på medievåld, men om det är medievåld varför är det inte lika mycket i resten utav världen? Varför finns det fåtal utav fall där ett spel har påverkat någon till att flippa ut?Det visar ju verkligen att det bara är få människor som påverkas utav sådant, och dessa människor är sjuka. Sen att man kan bli beroende utav spel på ett ohälsosamt sätt, det kan man bli utav rökning och kaffe också och dessa tre olika beroenden brukar faktiskt vara ganska lika tycker jag. Alla tre blir jäkligt sura och irriterade om de ska sluta, eller om de inte får sin cigg/kaffe/spel i tid mm..

Karmatarerskanise
0

93 jag anser mig ha sett en så stor del människor att jag kan skriva som jag gjorde ;) jag vet att min sanning inte är allas sanning. Att det finns stress i sporter är självklart. Men trpden handlar inte om sport så som fotboll eller tex hockey, den handlar om spelande på en skärm :) ( ja, jag har närvarat vid dessa sporter samt andra)

[Blodpudding]
4

#95 Men om du är emot den ena varianten, borde du vara emot det andra med. Det ger lika stor stress. Annars känns det lite som hyckleri.

Hur var det, har du spelat innan, men spelar inte nu längre?

Karmatarerskanise
0

96 drt är FORTFARANDE olika typer av spel och stress. Så nej, att jag tror att en del våldsspel är dåliga för oss, speciellt barn och ungdomar, är inte lika med att alla spel eller sporter är det :) En del stress är bra och utmanande, medans en annan bara är destruktiv.

Loveofmylife
3

# 97 Varför är våldspel farligt för ungdomar?

[Blodpudding]
10

Men då måste även våldsamma filmer och våldsamma böcker vara dåligt? Man kan följa med väldigt mycket där med.

Är det så att du spelade denna typ av spel, och du själv blev våldsam och aggressiv av dem? Och att du nu går efter din egen måttstock och tror att alla blir det?

Karmatarerskanise
0

99 om du tar dig tid och läser mina inlägg så ser du varför jag tror som jag tror. Och då ser du att det inte handlar om mig. Lite tråkig kommentar faktiskt då det är så tydligt i tråden varifrån min erfarenhet kommer. Och ja, det finns filmer som barn och ungdomar inte borde se heller. Men spel tror hag som sagt är värre. Varför kan du läsa längre upp.

Gur4m1
1

#91 och övriga: Min pojkvän är bland de högsta rateade på sin server och han sitter cokså otroligt lugnt- men han är räldre nu,spelat en hel livstid av våldsspel och han har faktiskt svåra sömnprolem till och från.

Så ja, att folks fysik reagerar olika är ju nästan självklart. Sen finns det redan fler studier som visar på det både jag och Hera försöker få fram; våldspel = stress. Det farliga med den här typen av stress är inte att man agerar utåt med utbrott egentligen- utan just det där "knipa handen i fickan". Att man sitter helt lugn och stilla och framför en dator i kanske några timmar (ju längre desto sämre/värre blir det ju såklart) och kroppen får adrenalin men ingen fysisk aktivitet att "spela ut det" med- det blir kort sammanfattat ett gift som förr eller senare förstör för spelaren. Det finns även nygjorda studier på unga där man märkt stor skillnad på stressnivåerna etc- mellan de som spelat ett tag och de som aldrig spelat mer än 1 timme om dagen.

Jag älskar spel, jag är itne för förbud men ajg är inte heller emot vetenskap. Jag tror inte att våldsamma spel skapar mördare men det kan absolut bli någonting negativt för "fel person". Så det skadar inte att vara medveten. Alla som testar knark eller dricker alkohol mycket blir inte beroende för det, men alla känner till risken.

Eftersom du inte tillhör den gruppen efterosm du ofta lämnar spelet och inte verkar spela speciellt långa stunder så kna du ju sluta ta åt dig?

Loveofmylife
4

# 101 Alltså vad jag försöker få fram är ju att människor får ju lära sig när något är ohälsosamt och inte. Att bara förbjuda och säga att det skapar stress är dumt. Att lära sina barn att spela med måtta och ta hand om det som fortfarande är viktigt tror jag är super bra. Man får ju lära sig vad som är viktigt om det nu är så att man ska spela mycket under en dag, att röra på sig, gå runt lite då och då, dricka och äta. Det kan ju ändå inte vara så svårt att lära sina barn eller förstå själv som en individ. Sen är det faktiskt vanligt att gamers på elite nivå sportar.

Jag bara argumenterar som alla andra i tråden, jag håller verkligen inte bara med i att det kan skapa stress på något sätt, och skapar de stress gör du något fel. Jag har hela tiden lärt mig att det är viktigt att kunna ha bra kondis för att orka spela, att det är viktigt att äta bra för att kunna fokusera på spelet. 

Att bli stressad och arg handlar om temperament och okunskap. Ska du spela flera timmar om dagen ska du också veta vad din kropp behöver för att kunna spela flera timmar om dagen. Det är även det människor borde fokusera på, att utbilda ungdomar och andra vuxna om vad din kropp behöver. I alla lägen inte bara inom gaming.

Karmatarerskanise
0

102 håller inte alls med om att stress beror på temerament och okunskap. Det handlar om hur känslug man är för stress.

[Blodpudding]
2

#103 Lustigt, jag är stresskänslig, och jag blir alltid lugn när jag spelar.

Gur4m1
0

Jag är allmänt emot alla typer av förbud, folk får gärna skada sig själva om det är vad de vill- men man kna ju inte dölja att där finns en fara. Det handlar inte om du håller med eller inte, studier- dvs forskning- talar sitt eget språk. Google it. Min pojkvän har jättebra kondition, han är ingen fet slobb som inte tänker på vad han äter och rör på sig. Han är fullkomligt normalviktig. Nu kan ju jag inte bara utgå från mina egna erfarenheter men han passar in i resultatet som visats av undersökningarna jag läst. Handlar om temprament OCH okunskap? Hur kna kunskap förändra känslotillståndet i en instinktiv handling?

Våld/vinna = stress- Stress du inte styr eller "känner" av alla gånger. Men ja, mer kunskap runt ämnet vore bra- och mindre stereotypiska fördomar såklart. Människor är inte stöpta i samma formar. Det du klarar av klarar andra inte av lika bra. Vi har olika tåligheter och "temprament" så där håller jag med. Men du kan alltås inte blunda för det faktum att som det är idag- med många sömnlösa tonåriingar där ute som "spelmissbrukar" våldsspel- att det existerar.

Att spela otroligt våldsamma spel 15 minuter om dagen gör knappast skada för någon…utom möjligen människor som redna har poblem att skilja mellan verklighet och fiktion och skulle kunna bli farliga/inspireras av en bok eller film, lika gärna.

Karmatarerskanise
0

104 Vi blir stressade av olika saker här i livet. Sedan tror jag inte på att man som spelare aldrig blir stressad när spelet är snabbt och man inte vill dö. Det är mänskligt att pulsen går upp i olika spelsituationer. En del blir lite stressade andra väldigt.

[Blodpudding]
2

#106 Och en del stress gör att man presterar bättre.

Loveofmylife
3

Alltså…Jag har "google it" flera gånger, gång på gång. Jag vet faktiskt vad jag pratar om, linka gärna den precisa statistiken som visar att människor blir stressade/våldsamma eller vad vi nu än pratar om.

Bara för att vissa människor blir stressade utav det så gör inte det att alla blir det. Vilket är det jag har sagt hela tiden och vill få fram. Alltså är det inte just spelet som är stress framkallade utan även andra saker i deras vardag. Alltså det är ju ganska uppenbart att om man inte hanterar spelet så ska man inte spela det. Bara för att alla inte kan förstå denna simpla logik tycker jag visst det handlar om okunskap. Sen kan faktiskt människor bli stressade/ få dåligt temperament pga vad dom äter och hur de rör sig.

Våld/vinna = stress. VAR har du fått denna ifrån?! Dina egna erfarenheter  Eller är de statistik som bevisar att när man vinner något skpar det stress? Det har aldrig skapat stress när jag har vunnit något jag så jäkla mycket ville vinna utan snarare en känsla utav lycka och "jag kan". Denna tråden handlar om våld och det är de jag diskuterar. Det finns inget, what so ever, som bevisar att något inom medievåldet att påverka alla som tittar på de till att bli våldsamma. Stress är en helt annan sak än våld. Vissa mår bra under stress, vissa gör inte. Det går inte att säga att spel skapar stress, vilket jag säger emot. I så fall får ni säga att spel skapar stress för vissa människor, men inte säga det som ren fakta.

Karmatarerskanise
1

#108 Jag påstår att spel skapar stress hos alla som spelar. I någon form.
Påstår man annat har man antingen inte spelat eller så vet man inte riktigt vad stress är.

[Blodpudding]
3

#109 Men stress behöver inte vara något negativt. Det kan vara positivt, så man presterar bättre.

Loveofmylife
2

Medievåld kan inte heller direkt påverka en person utan det handlar om tvåstegshypotesen, det är så mycket runt varje enskild person som kan påverka hur man ser och tar emot olika saker som vi ser och gör varje dag. Det är helt omöjligt för bolagen och påverka detta. Spelet kan inte direkt påverka dig, om nu inte vill tro på dessa hypoteser om detta, och dessa är ganska gamelmodiga. Så nej, spelet i sig är aldrig skyldigt för något sådant.

Karmatarerskanise
1

#110 Du presterar kanske bättre i spelet ja, men kroppen mår inte bra av sådan stress. Så utsätter du den för stress dagligen skadar man kroppen.

Det är min åsikt om det hela.

[Blodpudding]
1

#112 Har du någon som helst fakta som stödjer din åsikt, eller har du bara format den åsikten själv?

http://www.fhi.se/PageFiles/3314/r200518barn_dataspel0504.pdf

http://www.expressen.se/nyheter/datorspel-nyttigt-for-barnen/

Undersökning som folkhälsoinstitutet har gjort, och vad expressen skrev om den.

"Det finns inget stöd för att aggressiviteten skulle öka av våldsamma spel."

Karmatarerskanise
0

Det är min åsikt. Baserad på människans normala reaktioner och logik.
Har säkert någon sparad artikel om det någonstans, men orkar inte leta. Så viktigt är det inte. Jag försöker inte få dig eller någon att ändra åsikt.
Är ju inget ovanligt att läkare uttalat sig angående spel och stress bland speciellt barn, så en googling borde få fram om du är intresserad.

[Blodpudding]
1

#114 Okej, den är inte faktabaserad alltså.

Karmatarerskanise
0

#114 Jo, det är den väl egentligen eftersom läkare uttalat sig om det i artiklar. Och de flesta människor fungerar på samma vis vid spelande. Det är därför så många spelar.

Stressen och belöningarna är det som lockar.

[Blodpudding]
1

#116 Du läste inte alls det jag länkade till alltså?

Karmatarerskanise
0

#117 Länkarna talar inte om stress som jag diskuterat de senaste inläggen.

[Blodpudding]
1

#117 De visar på att man inte blir aggressivare av spelen.

Karmatarerskanise
0

#119 Precis. VArför länkade du till dom mitt i diskussionen om stress?

Jenahbella
4

jag tror inte "stress" e rätt ord kanske? 
man får adrenalin och blir peppad, så känner jag iaf. jag spelar ca 5-10 timmar om dagen, spelar 12 timmar fokuserat spelande i veckan. visst kan jag bli frustrerad/irriterad och kan känna "FAN, va gick fel där?!" men jag tror inte alls att det skulle vara någon fara för min kropp. man får komma ihåg att mycket bra kommer av dessa spel med. man lär sig samarbete, problemlösning osv. det är en stor gemenskap i spelandet.
Jag hade hellre sett mina barn spela spel än att vara ute och supa tex.  tror man blir lika "stressad" och pressad av andra vanliga saker i livet, som att prestera bra på en fotbollsmatch och liknande. Vissa barn och vuxna klarar de bra men de finns ju alltid undantag.
Hur många av dom som spelar gör våldsamma saker efter att ha spelat?  tror inte den %:en är så stor, och jag tror att när de händer så ligger de mer bakom än bara ett våldsamt spel.

visst har man läst om barn i usa som flippat på sina föräldrar och skadat dom och tillåme dödat, men då har oftast orsaken varit att barnen har skapat sig ett spelberoende som föräldrarna försökt stoppat i ett alldeles för sent läge. Tror det är viktigare att sätta gränser på hur mycket dom får spela än vad dom spelar.

Karmatarerskanise
0

Jag ser hellre barn leka utelekar än sitta framför datorn.

Jenahbella
0

#122 haha jaa absolut :) jag menade dom som är ute å gör dåliga saker på kvällarna :)

[Zorita]
7

#122 Ja det är klart 🙂 Men jag minns en gång när min mamma och pappa satt och slappade framför tvn helt knäpptyst medan jag och min bror spelade ett mmorpg.

"Där sitter ni och är osociala," sa mamma mitt i allt.

"Eh, va?" sa vi. "Vi sitter och spelar med 4 andra från olika länder runt i världen och löser kluringar för att komma vidare i dungeonen. Ni sitter tysta och kollar på en film ni redan sett."

Det finns fördelar med att spela också, och så länge man inte går till överdrift tror jag inte det är några problem.

Jenahbella
5

#124 haha precis :) många som inte spelar förstår inte hur socialt och utvecklande det kan vara :) Jag har lärt känna massa folk över hela Sverige genom mina spel :) sjukt kul :) om ca en månad ska 15 av oss som just nu spelar ihop träffas och grilla och umgås :) de roliga är att alla är så olika :) en kille går i skolan å är 16 år och en annan är chef på ett stort företag och är över 40 :)

träffade även min pojkvän genom ett av dessa spel :)

fidojunior
0

Jag tror att vissa som har svårare för att skilja på verklighet och spel kan bli våldsamma av spel eller film. Jag spelade GTA och andra skjutspel där man dödade varandra när jag gick på mellanstadiet och brukar inte våld. Jag minns att jag tyckte det var roligt att springa fram med gubben till någon och slå personen medvetslös med ett baseballträ. Jag var medveten om att man inte gör så på riktigt utan att det bara var ett spel. 

Även min bror spelade våldsamma spel när han var liten, mer än vad jag gjorde och han är inte våldsam av sig.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

tonfisken
0

Stressad blir man när man spelar och det är mycket fart men inte aggressiv som jag tycker. Fast jag spelar inga jättefarliga spel då jag inte ens är 18 så spelar jag inga med 18 årsgräns

Gur4m1
1

Stress är alltås mer än att "stressa rnt för att hinna till jobbet och tandläkaren i tid". Kroppen kan uppleva stress utan att hjärnan är det minsta medveten om det, intellektuellt. Allt är kemi som sker i kroppen.

Jag älskar spel, spel är socialt bla bla bla. Finns massor med positiva saker man kan få ut av spel. MEN…kroppen utsätts även för "stress".

Adrenalin =Stress. Adrenalin = hormoner. Adrenalin= inget du styr över, det är något som sker när man vinner, förlorar, BRYR sig- vilket man mer eller mindre när man spelar, annars vore det inte speciellt roligt till att börja med. I sport sker samma grej men där rör kroppen på sig och ämnena som kroppen bildar går väl snabbare ut ur systemet då och kroppen får även utlopp för "känslorna" på ett annat sätt. Sen spelar man inte fotbollsmatcher varje kväll, men många ungdomar spelar spel varje kväll. Jag vill inte förbjuda spel, det vore ett stort misstag men skadar inte med att man forskar mer i ämnet och kan skapa riktlinjer för att spela hälsosamt.

Intehärutandär
3

Det tror jag är trams! Min son har spelat +18 spel i flera år och är en av de snällaste och omtänksammaste barn man kan tänka sig. För jag har uppfostrat honom väl och lärt honom rätt och fel. Han kan skilja på verklighet och fiction. 

Somliga måste ha något att skylla ifrån sig på, så har det varit i alla tider. Under min uppväxt har det varit allt från WASP, Ozzy Osbourne, Marilyn Manson, Stephen King - Power Rangers. 

Däremot tror jag absolut att för mycket tv/data-spelande har negativa hälsoeffekter. Såsom epilepsi, övervikt osv. 1 h/dag med spel eller tv-tittande var vad min sons sjukgymnast rekommenderade alla barn.

Gur4m1
0

#129 ja det där med att skylla på. Det lustiga är att det inte är "mördaren" som skylle rifrån sig ofta utan det är vi andra som gärna söker mönster, något att skylla på, vi ebhöver en förklaring för att skydda oss själva i framtiden, för att förhindra liknande saker. För att kunna identifiera faror. Var en skön Nemi-stripp i en tidning här om dagen där  två poliser står och diskuterar om en våldsman. Den ena räknar upp en hel hög med saker "Antisocial, agressiv, knarkare, organiserad kriminalitet" och sen "tvspel. böcker, film" och den andre konstapeln "Tvspel sa du?" (syndabocken). ;D

Nerdysiamese
7

Jag tor inte på att det finns en direkt relation mellan spel och våld i verkliga livet nej, men jag tycker att man skall fundera över vad skaparen vill förmedla för idéer eller t.o.m vad personen vill sälja till mig.

Media är känt att vara ett effektivt redskap i att sälja produkter eller idéer, under 80- och 90-talet andvändes tecknade tvserier för att aggressivt marketa nya leksaker till barn, och man kan till och med gå tillbaka till sagor som var en tidig form av media som skulle förmedla varningar eller förmaningar till vissa beteenden.

Tycker man skall fundera på vad för värderingar man förmedlar genom at trivialisera krig tex, vilket tyvärr många spel gör, tex Call of Duty, sedan finns det guldkorn som faktiskt tar krig på allvar, tex Spec Ops: The Line.

Spel har en fantastisk möjlighet att förmedla berättelser på ett sett som annan media inte har, och det finns spel som utnytjar det här och gör fantastiska ting.

sedan är ju spel underhållning och det är ingen fel med mindless fun, men jag undrar om jag tycker att allt kan ursäktas med mindless fun.

Jag jobbar i spelbutik och jag personligen är döttstrött på alla grabbar i 11-13 års åldern som lägger fram GTA och tycker att det är självklart att jag borde sälja det till dom utan att ifrågasätta, och varje gång ber jag om att få prata med en förälder och dom gånger jag får det säger jag alltid som det är: spelet inner håller trivialiserad prostitution, organiserad brottslighet och droghandel, och i många fall verkas föräldrar vara helt förvånade över att spel kan innehålla sådant och att det finns åldersrekommendationer.

Jag hade en gång en kund som kom in, en kille på 13 år som såg att jag hade Assassins Creed logon som halsband och började prata om hur mycket han älskade Assassins Creed, men så blir han tyst en stund och säger sedan "men jag vet att det Ezio gör i spelen inte funkar i verkligheten, jag har testat", sedan kom hans mor in och hon verkades helt ovetande inför faktumet att hennes son börjat låta spelet rinna ut i verkligheten, och troddeinte på mig när jag pushade lite på ämnet…

det finns inte en handling i dom spelen jag skulle vilja att mina eventuella barn testade, vare sig gömma knivar i tröjärmen för att sedan smyga fram och hugga någon i halsen eller klättra utan rep upp för meterhöga byggnader och hoppa handlöst ner i höstackar…

Nej, som sagt, jag tror att det väldigt sällan finns en direkt relation mellan våldsamt beteende och spel, men jag tycker att med spel som med all media bör man vidta en viss försiktighet, och tyvärr är många föräldrar sorgligt oinsatta i sina barns spelande, vad det finns för olika alternativ eller varför man spelar den typ av spel som man spelar.

Jag pekar på gaming communityts fula ansikte och säger att det finns en anledning att tex Xbox-live är en av de vidrigaste platser på internet jag vet om.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Gur4m1
2

#131 sjukt bra inlägg, var bara tvungen att säga det. Någon med insikt från baksidan av försäljningsdisken, Mycket intressanta erfarenheter och sund reflektion.

[glitterglam]
0

Jag tror att spel kan föda våld hos vissa personer. De som har svårt för att hålla isär verklighet och fantasi, rätt och fel, tror jag kan ta med sig händelser från spel ut i verkligheten. Och jag tror att alldeles för många föräldrar är dåligt insatta i vad barn spelar och får de spela hemska spel i ung ålder tror jag också att de löper en ökad risk för att bli lite avtrubbade.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.