Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2373 ggr
Sofie-Marie
0

Att få det att fungera

Hej,

Jag och min pojkvän har haft en väldigt svajig relation i snart ett års tid. Båda har diagnosen Borderline. Jag har fått behandling i form av BDT (gått där i ungefär två år), men han är fortfarande på startlinjen. Han har fått en psykologkontakt men har inte rätt till DBT då han röker på dagligen.

Vi försöker så gott vi kan att få det att fungera, i form av kommunikation. "När du sa såhär så kände jag såhär", ungefär. Jag älskar honom mer än allt och vill verkligen inte vara utan honom. Som sagt går det upp och ner, men det känns som att det blir bättre för varje dag som går.

Varför jag skriver här idag är för att det brast lite för mig tidigare. Vi hade gått till mataffären som ligger en bit bort, då den som ligger i närheten tar hutlöst betalt. Väl inne i affären försvinner han. Jag reflekterar inte så mycket kring det utan kollar lite på bröd och sådant som han tidigare nämnt att han hade velat ha hemma. En stund senare får jag för mig att kolla mobilen. Han har då skickat ett sms: "Jag fick jättemycket ångest så jag har börjat gå hem. Puss". Inget fel i det smset. Jag förstår hur det är att få ångest när där är för mycket folk. Men jag blev nästan vansinnig. Jag blev arg för att jag inte hittar hem igen och att han bara lämnar mig där i butiken. Han vet hur lätt jag har för att gå vilse och jag var så besviken och arg samtidigt som jag visste att han inte menade någonting illa med det hela. Han fick ångest och flydde. Jag gör samma sak.

Men efter att ha gått fel ett par gånger (som förutspått) så kom jag hem till honom och adrenalinet pumpade pga ilska, men även rädsla för hur han skulle reagera på kommande sak som jag hade planerat. Jag tänkte DBT och att jag nog borde vara lite själv en stund för att lugna ner mig så jag inte slänger ur mig saker jag inte menar. Sagt och gjort. Jag packade upp varorna och gick därefter och satte mig på balkongen med en cigarett och ett glas vin. Efter ett par minuter kom han ut och frågade varför jag var så kall. Jag svarade så neutralt jag kunde att jag inte klarade av att prata just nu då jag var för arg och att jag skulle komma in om en stund. Han stängde in sig i vardagsrummet och jag kommer dit 20minuter senare. Vi sa inte ett ord till varandra på 15minuter innan han stängde in sig i sovrummet istället. Jag gick efter och satte mig på sängkanten och sa att jag blev onödigt arg och att det var därför jag ville vara lite själv så att det inte skulle bli gräl. Han kläcker då ur sig: "Du är en rakt igenom elak människa".

Jag vet att hans hjärna sätter in "splitting" som en försvarsmekanism. Det vill säga att när han blir väldigt arg på sig själv så lägger han över ilskan på den som står honom närmast, i det här fallet mig. Han skyller helt enkelt på mig om någonting går fel. Vi har pratat om detta tidigare och jag tar det med en nypa salt. Han menar ingenting illa. Men efter att han sagt detta och det varit jobbig tystnad mellan oss i ungefär en timme så kände jag att jag fick nog. Jag gick.

Det jag inte vet är om jag gjorde rätt eller fel med att gå därifrån. Han tryckte ner mig så totalt men jag vet ju att han inte menar det. Han är bara arg på sig själv. Men jag har för mycket skit själv för att kunna bära hans också.

Jag vill helst inte se svar som "Du borde lämna honom" och dylikt. Vi har som sagt båda våra svårigheter och jag är själv inte världens lättaste person att leva med. Men vi kämpar.

Jag vet uppriktigt sagt inte varför jag nu gör det här inlägget. Jag hade nog så snart som möjligt behövt råd kring hur jag borde göra angående det hela. Jag är hemma mig mig nu och vänta i princip på att han skall höra av sig men jag går sönder mer och mer för varje minut som går. Jag är så rädd att jag har förstört allting på något vänster.

[Emma--]
5

Jag kan inte alls ge råd, men reagerade på det sista du skrev och ville bara säga att du ska inte vara rädd att du förstört något. :)

Du är medveten om att han inte menade något illa, du är medveten om era bådas svårigheter och gjorde allt du kunde för att hålla dig lugn och vara förstående och avvaktade för att inte säga något fel för att du var arg.

Om du då behövde gå därifrån ett tag, så är väl inte det fel. :)

Maria
3

Ni verkar ju känna varandra väldigt bra och bra kommunikation verkar ni också ha.

Oavsett diagnoser och problem så är det sådana här saker de flesta förhållanden råkar ut för ibland. Missuppfattningar, ord man säger fast man inte menar det och det är stort för stunden men efter ett tag så klingar det av.

Jag hade ringt honom själv tror jag. är alldeles för otålig med att vänta😉 Jag tror det här kommer att lösa sig. Försök att prata igenom det hela.

/Maria

Exxozzie
1

Jag tycker inte heller som att det verkar som att någon av er gjort direkt fel. Som bumbleboo säger så är missuppfattningar vanligt.

Jag tyckte att det var bra att du satte dig ensam för att lugna ner dig men jag tror att din kille missuppfattade att du drog dig undan. Just sådana saker kan vara bra att förklara för varandra då man inte ligger i konflikt med varandra. Du kanske behöver dra dig undan men det är viktigt att din kille är helt med på vad det innebär och att du gör det för att förhindra en ännu sämre situation.

Sen skriver du att du har förståelse för att han gick men att du blev arg ändå. Visst kan man bli oense med en person men ni bör kanske fråga er vad ni vill ha ut av en konflikt. Vill du att han fortsätter att skicka ett sms om han känner att han behöver gå? Vill du att det ska se ut på ett annat sätt? För troligtvis kommer han gå hem nästa gång också om han känner att han behöver det. Det kommer kanske också vara så att du vill dra dig undan när du känner dig upprörd - hur vill ni att det ska se ut så att situationen inte trappas upp ännu mer? Ska ni ha något paus-ord?

Ni gör redan det bästa man kan göra - jobbar på det. :)

Jag tycker inte att det är någon fara med att bråka om man vet att man kommer att prata igenom det efteråt. Även om man inte kommer på en bra lösning så ger det mer förståelse för varandra.

IceTee
1

Ni verkar ju ha historia av att bråka, och ni är fortfarande tillsammans, eller hur?

Du ska se att det löser sig! Ge honom lite tid att lugna sig, och förklara sen att du blev sårad, men att du älskar honom!

Har ni blivit sams innan blir ni det igen ska du se :)

Medarbetare på Skor iFokus

Sofie-Marie
0

Tack så otroligt mycket för alla svar! Betyder jättemycket och tar era råd till mig :)

Han ringde mig morgonen efter och undrade vad tusan vi bråkade om. Så det har löst sig. Jag försökte prata om det, även fast det var jobbigt (för nu var ju allt bra, varför ta upp gammalt?) men han blev då som en vägg och vägrade fortsätta konversationen. Jag droppade ämnet väldigt snabbt. Förhoppningsvis blir det bra i slutändan ändå!

Tack igen!