Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1347 ggr
kalindas
0

De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör...

.. och hur man undviker dem.

Denna långa titel ovan är en MÅSTE bok för alla som mår dåligt!
Den är relativt lättläst och tar upp problematiken på ett bra och lättförståligt vis.

Tror personligen inte att Psykologer hjälper människor att må bättre. Iallafall inte om man som mig har lätt för att prata med alla om allting.
Det jag däremot tror på till 100% är kognetiv terapi. Man kan ändra mycket i sitt sätt bara med hjälp av ens egen tanke och vilja.
Själv har denna bok hjälp mig med att handtera panikångest.

Så köp och läs denna bok!

"DE 10 DUMMASTE MISSTAGEN KLYFTIGA PERSONER GÖR OCH HUR DE UNDVIKER DEM!
Av: Arthur Freeman och Rose DeWolf

/Elisa

zeretki
0

Menar du alltså att en psykolog inte kan använda kognitiv beteende terapi? ;) Jag förstår inte riktigt. Jag trodde psykologer hade just kognitiv beteende terapi…

kalindas
0

Självklart kan psykologer använda det.
Men de flesta utbildade psykologer har jag fått intrycket av att de ska "lyssna" på personen och inte komma med egna åsikter. Tror att kogentiv beteende trerapi är en extra kurs som tas på frivillg väg. Den var det förr iallafall.

/Elisa

[Sajberlena]
0

Undrar om det inte är därför många känner sig ohjälpta av psykologsamtal.

Jag känner en som gick hos psykolog efter att ha drabbats av panikångest. Han slutade ganska snart, för psykologen lyssnade och lyssnade och lyssnade - sen hände liksom inget mera.

Personen ifråga ansåg inte att det hjälpte honom ett dugg. Han menade att han ville ha konstruktiv hjälp, tips och råd om hur han skulle komma vidare, vad han skulle göra och klara besked om hur man undviker att drabbas av attackerna.

För att få kognitiv terapi gäller det, har jag förstått, att träffa "rätt" psykolog som anser att det är en fungerande metod, vilket inte alla gör.

Personen ifråga fick en annan psykolog som använde sig av den metoden och mår idag hur bra som helst!

[SharpMissy]
0

Jag tror att man kan kolla upp vilka psykologer eller psykoterapeuter som använder sig av KBT.

KBT sägs kunna vara till hjälp för många olika problem, alltifrån tvångshandlingar till fobier. En person som är utbildad inom KBT har själv genomgått denna typ av terapi för att ens få lov att bli certifierad för det.