Gift/tillsammans & religion?
Hej! đ Ni som Ă€r tillsammans/gifta med nĂ„gon frĂ„n en annan religion, hur har det gĂ„tt? Hur har ni löst olika praktiska saker?
Det gÄr jÀttebra. Min (snart) sambo Àr kristen och jag Àr ateist. Vi har pratat om det rejÀlt och Àr 100% respektfulla mot att den andre tror annorlunda. Vi har pratat om t:ex bröllop och eventuella barn och eftersom det Àr viktigare för henne att en prÀst viger oss och att vÄra barn blir döpta Àn motsatsen för mig sÄ blir det sÄ. Men hon kommer aldrig tvinga mig att följa med till kyrkan och om vÄra barn skulle sÀga att de inte vill gÄ eller att de inte vill följa nÄgon religion/en annan religion Àn hennes sÄ accepterar vi bÄda det. Och jag accepterar sÄklart om de Àr kristna etc.
Det viktigaste tycker vi bÄda Àr att man kan ha en öppen dialog om det och mötas pÄ halva vÀgen. DÀr det Àr jÀtteviktigt för ena parten att det Àr pÄ ett vis medan den andra inte bryr sig nÀmnvÀrt Ät nÄgot hÄll (som oss och bröllop/dop) sÄ kan man ju i sÄ fall följa den som kÀnner starkt för situationen. Och i andra fall fÄr man söka en kompromiss som kÀnns bra för bÄda. Det Àr Àven viktigt att man respekterar varandra och att man respekterar de olika religiösa tankar man har.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
1# Ăr det ok för dig att inte ha sex förrĂ€n du gift dig dĂ„?
Varför jag frÄgar Àr för att mina kristna bekanta pÄstÄr att sex utom Àktenskapet Àr syndigt. Dessutom sÀger dom att sex med en samkönad Àr sjukligt dÄ det inte Àr enligt bibeln och att Àkta kristna mÀnniskor Àr 100% heterosexuella och dras inte till personer av samma kön
(OBS. att det inte Àr MINA ord utan dom kristna jag kÀnner, jag Àr inte ens kristen sjÀlv utan tycker det Àr trÄngsynt att döma nÄgon efter sexuell lÀggning)
#2 AlltsÄ, religion överhuvudtaget handlar inte om att döma ut andra mÀnniskor. En "riktig" kristen ska snarare acceptera sina medmÀnniskor och Àlska alla för vem de Àr, det stÄr i bibeln och Àr i princip det viktigaste budskapet Jesus prÀntade in i alla i sin nÀrhet.
Min flickvÀn respekterar min tro, mina kÀnslor och mina tankar. Och enligt henne Àlskar Gud henne PRECIS som hon Àr, precis som bibeln sÀger, precis som Jesus sa, och precis som hela budskapet Àr. Homosexuell eller inte sÄ Àlskar Gud henne ÀndÄ.
De som pÄstÄr att det eller annat Àr en synd och sjukligt Àr respektlösa mÀnniskor som gÄr emot vad religion stÄr för överhuvudtaget och jag lyssnar inte ett dyft pÄ dem.
Med tanke pĂ„ att min flickvĂ€n har en son och aldrig varit gift sĂ„ behöver jag nog inte sĂ€ga mer angĂ„ende sex innan Ă€ktenskapet hellerâŠ
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag Àr praktiserande troende (en polyteistisk, folkloristiskt naturbaserad tro, kan man kalla den) och mannen vars barn jag bÀr och som jag gifter mig med om tvÄ veckor Àr solklar ateist. Det fungerar bra. Jag vill ÀndÄ utöva min tro i ensamhet sÄ han ser liksom sÀllan den sidan av mig, och sjÀlv Àr han den typen av ateist som fullt ut respekterar att andra tror och inte sÀger nedvÀrderande saker om religion sÄ vi stör inte varandra nÀr det kommer till det. Vi har egentligen inte pratat sÄ mycket om vÄr tro, utan mest konstaterat att vi tror olika och att det Àr lugnt.
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Firar ni kristna högtider? đ
Det funkar utmÀrkt! Jag Àr frÄn en kristen kultur, han frÄn en muslimsk kultur - men vi Àr bÄda ateister. DÀremot hÄller vi kvar pÄ traditioner sÄ jag har fÄtt visa mina, han har fÄtt visa sina; bÄda handlar mycket om att Àta, hahahaha.
Ingen av oss vill döpa vÄr son eller gifta oss traditionellt, vi Àr mer för att om vi gör det sÄ blir det nÄgot litet med en stor fest.
VÄr son kommer dock omskÀras, han frÄgade mig om jag tyckte det var okej och jag Àr med pÄ det. Han Àter inte gris, vilket jag brukar sÀga Àr hans förlust, inte min. ;)
Kort sagt sÄ gÄr det vÀldigt bra.
#5 NjĂ€. Vi Ă€r med pĂ„ respektive slĂ€kters julfirande men hur kristna de anses vara gĂ„r ju att diskutera đ Jag firar ocksĂ„ Ă„rshjulet vars högtider sammanfaller ungefĂ€r med de kristna högtiderna och vars firande pĂ„minner om kristendomens. Kristendomen har ju tagit oerhört mycket traditioner frĂ„n gamla kulturer. Hemma mĂ€rks det inte sĂ„ mycket mer Ă€n att jag pyntar lite med ganska klassiskt pynt: björkris med fjĂ€drar och smĂ„ Ă€gg runt vĂ„rdagjĂ€mningen/den kristna pĂ„sken, mycket ljus och vĂ€rme plus vintersymboler och diverse solsymboler (adventsstjĂ€rna i fönstret t.ex.) under vintersolstĂ„ndet/julen, midsommarstĂ„ng runt sommarsolstĂ„ndet/midsommar och höstiga skördesymboler runt höstdagjĂ€mningen. NĂ€r barnet Ă€r tillrĂ€ckligt gammalt kommer jag att förklara symboliken kring pyntet och hen kommer fĂ„ vara med mig och fira om hen vill, men jag har inget behov av att pracka pĂ„ min tro pĂ„ min familj :)
UtÄt sett sÄ ser vi nog ut som vilken bohemisk, svensk familj som helst runt jul, pÄsk och midsommar!
Ingen av oss Àr för övrigt döpt och vi kommer inte att döpa vÄrt barn. Vigseln sker borgerligt.
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg
Det gÄr bra, jag Àr kristen (pingstvÀn men inte bokstavstroende, har faktiskt inte varit i kyrkan pÄ flera Är eftersom det Àr sÄ mÄnga bokstavstroende dÀr) och min man Àr⊠teist tror jag det heter, han tror att det finns nÄtt men han följer inte de stora religionerna (dÀremot Àr han ju svensk sÄ tex jul firar han ju osv men inte av religösa skÀl⊠som 99% av resten av svenskarna gissar jag).
NÀr det gÀller det mesta sÄ fÄr jag bestÀmma eftersom det betyder nÄtt för mig och han bryr sig inte, tex gifte vi oss kyrkligt men vi kommer inte att ha barnvÀlsignelse ceremoni (jag Àr ju pingstvÀn sÄ vi kommer inte barndöpa barnen och jag vill inte att vi lovar vÄra barn till kristendomen om min man inte vill egentligen).
Högtider firar vi Àven om dom Àr viktigare för mig.
l'm back
#8 Det gillar jag med mÄnga av de frikyrkliga rörelserna, att man har slopat barndop. Det Àr sÄ vÀldigt mycket bÀttre att barnen fÄr fatta ett beslut senare i livet. DÄ Àr ju varje döpt person plötsligt faktiskt troende ocksÄ, istÀllet för att dopet Àr nÄgonting som bara "hÀnder en".
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg
#9 Vi har ocksÄ bestÀmt att vÄra barn ska fÄ "lÀra kÀnna" andra religioner ocksÄ (dvs inte bara pÄ skolan dÀr man frÀmst lÀr sig om kristendomen av nÄgon anledning) för annars Àr det ju inte ett val om man bara vetat om en och samma sak.
Exakt hur det ska gÄ till vet vi inte riktigt Àn dÀremot.
l'm back
#10 JĂ€tteroligt att höra đ Jag Ă€r inne i samma tankebana. Man kan lĂ€ra kĂ€nna religioner pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt. Det Ă€r fritt fram att besöka heliga hus pĂ„ studiebesök, man kan lĂ€sa och förklara och titta pĂ„ temafilmer. Ett utmĂ€rkt sĂ€tt till tror jag Ă€r att lĂ„ta barnen gĂ„ i skolor dĂ€r mĂ„nga kulturer möts.
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Skolan blir nog inte sÄ mÄngkulturell (byaskola om den inte lÀggs ner, dom har ju mindre klasser och fler lÀrare per elev oftast sÄ dom har andra positiva saker jag inte vill missa och en ur och skur förskola) men det finns ju en fritid ocksÄ.
Tex sÄ hoppas dom pÄ att kunna bygga ett buddistiskt tempel hÀr i nÀrheten (norrlÀnska mÄtt mÀtt) och sÄ kommer barnen sÄklart fÄ höra de gamla fornnordiska myterna (jag Àr sjÀlv uppvuxen i det⊠i ett pingstvÀnhem, inte sÄ vÀntat kanske). Muslimsk och katolsk församling finns faktiskt i stan ocksÄ och i alla fall förr fanns det nÄgra wicca hÀr (nÄgra av mina bÀsta vÀnner i högstadiet var wicca i alla fall). Vi kÀnner ocksÄ en same som kan "allt" om samer (fast han Àr kristen men han har en trolltrumma osv, han kan förklara i alla fall) sÄ nÄtt borde gÄ att knÄpas ihop.
l'm back
#12 Oj, lÄter som att du har resurser att kunna ge dina barn en vÀldigt mÄngsidig "utbildning"! Vad roligt!
Litet sidospÄr: det heter en wiccan, flera wiccaner. Att sÀga "en wicca" Àr som att sÀga "en kristendom" istÀllet för en kristen. TyvÀrr ganska vanligt missförstÄnd som envist hÀnger i sedan den enda svensköversatta boken om religionen var felöversatt. Numera finns det mÄnga bra svensköversatta böcker i Àmnet men den boken Àr fortfarande vÀldigt vanlig att man ramlar över som nybörjare och och innehÄller mÀngder av faktafel utöver en riktigt kass översÀttning. Bra exempel pÄ hur tokigt det kan bli om man försöker lÀra sig religion frÄn osÀkra kÀllor!
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Ja jag kan ha helt fel, det var ca 10 Är sen jag var med dom ofta och dom försökte inte övertyga mig till att bli wiccan (blev det rÀtt?)
l'm back
#14 Nu blev det rÀtt :)
Medarbetare pÄ HÀxor.
En neuroatypisk blogg

Jag Àr troende och han inte. Han vill fira jul osv men inte jag dÄ det frÄn början inte var kristet utan hedniskt. Vi gifte oss för att jag inte ville leva i synd men sjÀlvklart ville ju han med gifta sig ;). Han respekterar min tro och jag respekterar att han inte tror.
Medarbetare pÄ Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Var tillsammans med en troende innan, kristen. Klarade inte av det dÄ han försökte kontrollera mig osv.
SÄ det tog slut, sÄklart. Dessutom var han Àcklad över mig för att jag haft sex innan Àktenskap.. Nu var inte hans logik den bÀsta dock dÄ han Àven hade sex med mig innan Àktenskap.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tror att det kan vara oklokt att frÄga andra hur det har gÄtt. I min erfarenhet finns det mÄnga olika exempel. SÄ man behöver titta pÄ sig sjÀlv och den man Àr tillsammans med, bara. Anta inte bara att det inte kommer funka, eller att det kommer att funka. Prata med varann och fundera.
Det Àr jÀttebra att skriva ner en massa olika frÄgor som man kan diskutera med varann. MÄnga pratar inte om saker som Àr jÀtteviktiga förrÀn lÄngt in i relationen. Prata om sÄnt tidigt istÀllet. DÄ lÀr man kÀnna varann pÄ riktigt och mÀrker om man funkar ihop.
/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

jag Àr kristen och min sambo ateist. han mÀrker inte sÄ mycket av min tro, jag Àr ganska anonym i den, Àven om jag Àr kristen. tycker ocksÄ att min tro Àr min egna, vÀldigt privata business, nÄgot mellan mig och Gud, och jag har inget behov av att lÀgga den pÄ nÄgon annan. jag tycker ocksÄ att min sambos rÀtt att friskriva sig religion till viss del Àr srötte Àn min rÀtt att uttrycka den. han ska inte tvingas göra saker med religiös anknytning som han inte kÀnner sig bekvÀn med för att jag Àr kristen. jag anser att mitt samtal med Gud Àr konstant, och jag behöver exempelvis ingen kyrka för att kunna föra det samtalet. vi kommer att gifta oss borgerligt nu till vintern/vÄren och det Àr helt okeh med mig, dÄ min sambo inte vill lova nÄgot inför en Gud han inte tror pÄ. mina barn kommer troligtvis inte döpas heller, utan dom fÄr i sÄ fall vÀlja ett vuxendop vid konfirmationen om dom vill det.