Självklart att killen ska betala för dejten?
Isabella Löwengrip sa i tv nyligen att för henne är det självklart att det är killen som ska betala restaurangnotan på en dejt. Det väckte en del reaktioner. Vad tycker ni?
När jag var på en restaurang på dejt senast så verkade det självklart för killen att han skulle betala. Han var också lite gammaldags ”gentleman” på så sätt att han höll upp dörren för mig, drog ut min stol innan jag satte mig och tog hand om mina ytterkläder och hängde upp dem åt mig.
För mig är det inget krav att en dejt måste göra allt detta men jag måste erkänna att det är trevligt. Jag tycker att det tyder på att han är en omtänksam kille som vill ”ta hand om” tjejen.
Samtidigt är det klart att det är gammaldags könsroller. Jag är för jämställdhet på de flesta områden men när det gäller just dejtande, flirtande, romantik eller erotisk laddning gillar jag när han beter sig traditionellt manligt, för då känner jag mig mer uppvaktad och sedd som kvinna. Vet inte om ni förstår vad jag menar?
Vad tycker ni? Är det ok om man vill bevara några sådana här saker som rör ”spelet” mellan könen, eller är jag en hopplös bakåtsträvare?
Jag tycker också det är trevligt om dejten håller upp dörrar och sånt för mig. Inget måste men klart man känner sig lite extra sedd o känner att han bryr sig.
Däremot skulle det kännas lika bra för mig om vi delade på notan som om han skulle bjuda. Där har jag frångått det "gammalmodiga" mycket mer.
Och även om det är trevligt att höra "jag betalar" för att visa sin gentlemanssida där, så ska inte killen behöva stå för hela kostnaden hela tiden.
Han kan ha haft tre misslyckade dejter före vår, vem vet? Då blir en lunch eller fika x 4 = mycket utlagda pengar.
Kan också tillägga att känns det bra har jag inga problem att ta hela notan en annan gång. Han ska vara ens jämställda partner, inte ens vandrande plånbok.
Hu, jag ryser! Nej, jag gillar verkligen inte tanken att någon skall betala för att få sällskap.
Den första dejten med min man (och det är länge sedan) kunde gått i stöpet eftersom jag absolut inte ville bli bjuden på middag. Jag gav till slut med mig och tur var väl det.
Nuförtiden kan dessutom Kvinnor tjäna mer än män.
Så fattiga killar skall inte kunna dejta alls?
Och skulle inte jag kunna hålla upp dörren för en man? Kvinnan skall väl också vara artig, uppmärksam och omtänksam?
Så trist att nån sitter och säger såna saker idag.
- Redigerat 2024-09-30 00:26 av Sindri
Jag tycker det är trevligt om han håller upp dörren och liknande, men det är inte något jag förväntar mig att han ska göra och jag vill också kunna göra sånna grejer för honom och att han uppskattar det.
Men första gången jag träffar någon vill jag betala för mig själv, inga undantag. Det gör ingenting om han erbjuder sig betala men jag ser det inte som varken ett plus eller ett minus. Om det erbjuds en gång. Men om han inte accepterar att jag vill betala för mig själv ser jag det som ett problem. Jag har faktiskt varit på en dejt med en kille som absolut inte ville låta mig betala - förrän jag efter lite diskussion tydligt sa att det oavsett inte skulle bli en dejt till och att jag tänkte gå hem själv efter den kvällen. Då gick det plötsligt bra…
För mig känns det helt enkelt som fel grund för en relation. Jag vill att vi träffas som två jämbördiga vuxna, som båda träffar den andra på lika villkor. Då tycker jag det blir en dålig start att han ska betala det hela. Varför ska bara en part stå för den ekonomiska "risken"? Som #1 är inne på kan det ju bli väldigt dyrt för en kille som haft flera första dejter i rad, medan en kvinna i samma sits i så fall bara förlorat tid men fått gratis fika/mat/aktivitet. Jag lägger mig inte i hur något annat par vill göra, men för mig känns det fel om mönstret är att killen ska betala och om det kanske till och med finns killar som känner sig tvungna att göra det.
Jag vill även kunna beställa vad jag vill utan att tänka på hans ekonomi, och jag vill känna att jag är helt fri att tacka nej till dejt två om jag vill det utan att fundera på om han tycker att han slösat pengar på mig eller liknande. Nu tror jag absolut de allra flesta killar är vettiga och inte skulle tänka så, men jag vill över huvud taget inte oroa mig för det.
Träffas man fler gånger tycker jag det är trevligt att bli bjuden och att bjuda. Det måste absolut inte bli lika på kronan eller något sånt, men jag att det ska ske åt båda håll.
//Jessie

Visst är det trevligt att bli buden men jag har inget emot att splitta notan på två
Stolt ägare till tre La permer
Jag går ut regelbundet och käkar med en dam i den närmre kretsen, men som de seniorer vi är kallar vi det inte "dejt", vi "träffas" som man sade förr. Hur som helst, varannan gång står hon för notan och varannan betalar jag, och det passar oss förträffligt.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#5: Vad underbart! :)
Det här med att hålla upp dörren har jag aldrig fattat…
Den som går först håller väl upp.
/Maria
Det var ju en originell tråd i jämlikhetens tidevarv nådens år 2024. :-)
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#0: Jag tycker precis som du att det är extra-trevligt om mannen är en gentleman…och att han betalar!
Jag har aldrig någonsin bjudit en man på restaurang, drink or whatever. (Eller jo på hemlagad mat har jag bjudit och det är väl också värt något!?) Om dom velat gå ut med mig på dejt-så har dom fått bjuda.
Ända sen första dejten..
Fast jag är å andra sidan ganska gammal nu och jag är nog bland dom sista som tycker så, förutom du då..😄
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Har en känsla av att när "Flotte Viktor" har spenderbyxorna på och står för notan så hamnar det inte sällan under rubriken "representation", vilket gör att skattebetalarna i själva verket står för delar av notan i form av momsavdrag och något företag för resten.
Jag har varit på sammankomster (dock ej dejter) där det nästan blivit osämja bland flera som ville stå för notan och det har nog ibland funnits andra skäl för det än altruism…😏
- Redigerat 2024-10-01 08:48 av Fornöga
Vad kul att detta sker kort efter att denna tråd dykt upp här..
Pratat med en som vill ses. Det har jag inget emot alls.
Personen tycker vidare att restaurangbesök är trevligt och avslutar med ett "självklart betalar jag." Själv tappade jag talförmågan och tänkte bara restaurang = dyrt! Även när man går själv, så jag är i princip bara på restaurang vid resor.
Vet inte riktigt om han menar 'självklart' som i att han är killen. Eller om han självklart bjuder för att han lade fram förslaget? Det sistnämnda kan jag faktiskt gå med på.
Men är det könstänk inblandat så ska jag nog snart upplysa honom om att det är 2024 nu. 😉
Själv är jag hur nöjd som helst om så bara med en latte i handen och ett trevligt litet hörn på ett fik. Som start för att se, för det första, om det är når man vill gå vidare med.
Jag tycker inte det är självklart att killen ska bjuda på första dejten. Men det är heller inget problem för mig om han nu vill göra det. Jag bråkar liksom inte om att vi måste betala var för sig om han nu önskar att bjuda. Då får han göra det.
När det har blivit en andra dejt så har istället jag bjudit honom då.
Jag tycker personligen att den som bjuder ut en betalar om man inte kommer överens om annat innan.
Lite samma princip som i #7 (och jag håller med där).
Aktuellt ämne hos Skavlan. 📺
- Redigerat 2026-01-18 08:37 av Fornöga
Men fy så gräsligt! 2026! Hur kan tjejer/kvinnor förvänta sig att bli jämställt behandlade med de förväntningarna.
Om jag frågar om en vän vill följa med på bio, teater, restaurang etc skall väl inte jag betala för att jag tar initiativet.
Förväntar vi Kvinnor oss att få samma lön som männen skall vi också leva på samma ekonomiska villkor.
Artiga och trevliga skall väl vi människor alltid vara mot varandra.
Puh! Så upprörd jag blir.
tyckar max att känner man varandra och någon bjuder ut mig och jag säger att "sorry, har inte nog pengar just nu" och de väljer att stå för kostnaden: Då är det okej.
Men tycker det ska finnas en bra anledning till att man inte betalar för sig själv när det är en vän eller fortfarande dejting perioden.
är man i en relation så är det snarare att man växlas av och det är en annan situation. men även där är ska man inte förvänta sig att mannen betalar.
MVH Alva <3
För mig, så tycker jag att det är underförstått att man delar på notan, om ingen specifikt har sagt "jag betalar för detta" redan innan dejten. Att vela fram och tillbaka, om vem som ska betala är bara löjligt.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Det finaste sättet och det rätta är att mannen betalar det hör till god kutym något som ansågs vara fint en gång i tiden men allt försvinner idag tragiskt nog det är en skam hur nutiden förstör vett och etikett.
Vi borde stå upp mer för vett och etikett mer respekt för både mannen och kvinnan men allt det där har suddats ut det känns som en förgången tid men för mig är den inte förgången den är högst levande och jag värderar högt dom gamla sederna dom växte jag upp med och dom släpper jag aldrig jag för det vidare in i döden jag står upp för hur det var förr en tid jag känner till och kämpar för.
- Redigerat 2026-02-06 16:11 av [Tipin]
#19 Då anser du också att Kvinnor skall ha lägre lön än män - även om de gör samma jobb. Och eftersom Kvinnor då inte kommer att kunna klara sig på sin låga lön så måste de gifta sig och bli dubbelarbetande hustrur åt en man. Härlig inställning! Jag hörde någon säga när jag var ung; Äktenskap är prostitution, känns lite som om det stämmer med din kvinnosyn.
Var är då respekten för Kvinnor? Hellre vettig lön och att kunna bestämma över mitt liv själv än någon som håller upp dörren och betalar en middag.
När jag var ung jobbade jag extra inom äldrevården.
Vet du hur många Kvinnor jag träffade som hatade att laga mat, som inte hade velat ha barn, som hade haft ambitioner, drömmar som de aldrig fick förverkliga för deras enda sätt att överleva var att gifta sig. Även om de hade en snäll man och snälla barn så var det inte det de hade velat göra med sina liv.
Men oj, vad männen visade respekt för kvinnorna på den tiden, öppnade dörrar, betalade för middagar, köpte en blombukett då och då.
När allt många Kvinnor ville var att de skulle öppna dörren till friheten, till att få ha ett eget liv.
#20: Självklart ska kvinnan ha sämre lön än mannen om hon nu nödvändigtvis måste arbeta . En kvinna ska vara i hemmet en kvinna ska sköta barn hem och familj medan mannen jobbar och försörjer det är så ska samhället se ut.
Ditt inlägg låter feministiskt vi behöver införa patriarkala strukturer som styr upp det här och återställer det som en gång var ett samhälle med ordning och reda.
#21 Du med alla dina tusen användarnamn skriver helt rubbat.
Antingen trollar du eller också är det riktigt illa.
/Maria
#22: Dig ger jag ett enda svar en gång till sen är det stopp . Du står för att att alla ska vara sig ? jag är då är jag obekväm och konstig men vet du hellre är jag konstig och mig själv än springer runt i en forum fyrkant där inbördes beundran är viktigare än mitt äkta jag.
Jag spelar inte folk i händerna jag leker inte jag manipulerar inte jag är direkt jag är ärlig sån har jag alltid vart och jag kommer inte att ändra på mig men jag må vara konstig som är mig själv men hellre det än oärlig.
Jag skulle föreslå att alla gjorde lika är och var sig själva då kommer vi långt istället för.
#23 Vad är det som få dig att tro att inte jag är mig själv utan enbart du besitter den gåvan?
Du leker och manipulerar och spelar olika roller. Byter användarnamn heeela tiden.
Jag har haft samma inloggning i alla år. Kallade mig först Bumbleboo men bytte till Maria när det var ledigt.
/Maria
#24: Du är Du jag är jag precis som det ska vara för oss alla och passar inte det då är det inga människor vi ska ha att göra med men du kanske föredrar manipulationer lekar där alla passar in i din mall då är dom bra.
Nick byten har du inte att göra med dom enda som har med det att göra oavsett vem är i fokus ledning och det är hög tid att ta ett steg tillbaka och fundera över varför det finns medlemmar som byter nick och medlemmar som hoppar av och aldrig mer återvänder, bra medlemmar men dom fick nog.
Inte ett ord till till dig jag har sagt det förr men nu räcker det jag vill inte och jag har ingen skyldighet att svara eller förklara något för varken dig eller någon annan.

Självklart betalar jag för mig själv. Statistiskt sett tjänar jag sannolikkt mer än killen som bjuder ut mig ändå så varför skulle han betala. Jag ör glad över att leva i en tid där jag får jobba med det jag vill och att jag som kvinna får chansen att jobba jämnsides med andra framgångsrika Kvinnor och män. Jag är glad att jag får leva i en relation med en man där relationen inte behöver bygga på ett beroende. Jag hade klarat mig utmärkt utan honom, så vår relation bygget på just att vi båda vill. Det är också så jag lär min dotter. Jag vill att hon ska leva ett liv utan att tvingas till ett beroende. Jag kommer från en släkt av arbetande, starka Kvinnor och jag vill inte att min dotter ska behöva vara en kvinna med färre rättigheter än jag.
Så nej, jag betalar för mig själv.
#25: Kommer man med kommentarer om att Kvinnor ska ha lägre lön bara för att dom är Kvinnor får man givetvis svar på det.
Baserat på dina kommentarer skulle jag tro att du har väldigt låg, om någon alls utbildning och därför tjänar mindre än de flesta normalt begåvade Kvinnor. Du känner dig hotad i din manlighet.
Det borde vara självklart för alla år 2026 att den som har mest erfarenhet och eller rätt utbildning har högre lön än någon med mindre erfarenhet och eller mindre eller fel utbildning. En man som har gått i "livets hårda skola" ska inte tjäna mer än en kvinna som är utbildad ingenjör, det är bara något obegåvade skulle anse.
Jag förstår att män kanske långsiktigt tycker det blir drygt att bjuda ut på massa dyra första dejter som endå inte blev något mer.
Men som kvinna blir jag hellre bjuden på en fika än att dela på dyr mat på första dejten.
Jag saknar lite av den maskulina energin i samhället och hade önskat att män i vissa fall kunde steppa upp och vara män.
#28: Vad menar du med "vara män"?
Sajtvärd Katter iFokus
#28: vad betyder ”att vara män”?
MVH Alva <3
#27: Det nicket (och många andra nick för samma person) är en kvinna.
Rent allmänt angående trådens ämne så dejtar jag inte längre, men hade jag gjort det hade jag definitivt betalat för mig själv. För många år sedan bjöd en man ut mig på restaurang. Jag sa till honom att jag inte har råd, vilket var sant, och då sa han att han bjuder självklart. Han insisterade, och till slut tackade jag ja. Vi träffades på restaurangen och åt (jag tog en av de billigare rätterna och vatten). När notan kom frågade han mig "Och hur tänker du betala för det här?". Jag fick en rejäl chock och började gråta och jag sa att jag hade ju redan sagt att jag inte har råd. Jag var helt förtvivlad. Han skrattade och sa att han bara skämtade. Han tyckte själv att han var jätterolig. Jag kan ju bara säga att det blev inga fler träffar med honom, och jag lärde mig en rejäl läxa.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#32: Jag håller med. Det är sjukt. Hon får själv jättegärna leva så, men hon ska inte tro att andra Kvinnor vill vara beroende av en man.
Och ja, det var en väldigt obehaglig dejt.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag har föredragit fika som första dejt när man träffat någon första gången. Om man ska inta något ätbart. Dels pga just det ovan, att restaurang är dyrt. Visst, vill killen prompt bjuda ändå så går det väl an. Men att betala 250 spänn och uppåt för att gå ut och äta med en främling, som sen kanske inte visat sig vara ens typ… nej det har aldrig lockat mig. Restaurang är bättre i ett senare skede.
Plus att jag isf skulle klargjort med honom innan då om att jag endast betalar mitt, vi delar inte 50/50. (I de fall man hade enats om att ta en bit mat alltså och han inte bjuder.)
om du är en hjälplös kvinna som vill räddas och ha mäns hjälp och inte va självständig och självrespekt till dig själv och andra så låt män betala och så vidare vilket senare män utnyjar påett eller annat sätt.men korkade Kvinnor i nöd söker såna män som visar parra och köper dig också allså macho och idoiter
Jag väntar mig att vi betalar för vårt eget. Jag för min mat och dryck och han för sin. Vill han bjuda, så får han. Jag har inte råd att betala för mer än mitt, så jag kan inte bjuda. Jag hade gärna gjort det.
Om killen säger tydligt att han vill ta notan så låter jag honom göra det. Jag kan tycka att det är en fin gest av honom, men det är absolut inget krav som jag har. Om han inte säger något om det så betalar jag självklart min del.
Ibland kan det ju vara uppenbart vem som har störst möjlighet att betala. Jag dejtade en äldre kille en gång som hade hög lön och bodde i en dyr lägenhet samtidigt som jag pluggade. Då var det ju självklart för honom att betala. Jag skulle inte ha råd att med de dyra restaurangerna ändå. Han lät mig också förstå att jag inte behövde ha dåligt samvete när han köpte fina presenter, smycken o s v till mig för han visste att jag inte hade möjlighet att ge motsvarande sak tillbaka. Han sa att han var så glad över allt annat jag gav honom i form av min tid, min kärlek o s v.
Om jag hade varit den som uppenbarligen hade betydligt mer pengar än min dejt så hade jag dock betalat min del eller hela notan. Det har dock inte hänt mig, ännu.