Är jag galen att jag vill göra slut för pojkvän stressar mig om min rädsla för svanp?
Så för att vara ärlig, jag vet att det redan är orimligt på vissa sätt, så jag vill inte bli “roastad” för det, men jag vill ändå veta om det är en total överreaktion.
Jag bor med min pojkvän som säger att han är allergisk mot fisk, vilket aldrig har bevisats, ibland säger han att han är allergisk mot persilja eller vad som helst (men äter det senare ändå, t.ex. som ingrediens i buljong). Jag respekterar detta genom att inte laga mat med det han säger att han inte gillar.
Hur som helst, han vet att jag har OCD och en stor rädsla för svamp. När jag säger rädsla menar jag att jag måste rengöra hela kylskåpet och gråta i princip om det har funnits svamp där. Jag har lagat mycket mat åt honom och han har upprepade gånger bett om svamp även fast jag sagt nej, jag har till och med sagt att han kan laga sin egen mat med det, även om jag hatar det så mycket att det kan orsaka veckor av ångest.
Han bor gratis i min lägenhet, om det spelar någon roll, men jag känner att det är relevant eftersom det också är mitt utrymme.
Hur som helst, jag åkte till min mamma över påsk och han skickar en bild på en svamp på min tallrik en enda, han äter den inte men låter den ligga där. Jag vet hur dålig min ångest kommer vara när jag kommer tillbaka och jag förbereder mig på det. Jag tror inte att han bara köpte svampen för att testa den; det känns som att han ville ha en reaktion.
Den här mannen har redan varit ganska elak mot mig trots att jag är snäll mot honom (andra exempel tar jag inte upp här men låt oss säga psykisk misshandel), så jag baserar inte detta bara på svampen, men jag känner att jag är nära att göra slut., kan någon få mig att känna mig mer klar i mina beslut .
- Redigerat 2026-04-05 22:40 av [Sadcathello]
Kanske kommer radera kontot men läser fortfarande kommentarer
Så kan du inte leva!! Att leva under ständig skräck och stress sliter hårt både på psyket och kroppen. För din egen skull, snälla, kasta ut honom. Ingen man är värd att leva i konstant skräck för.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Släng ut skiten han vill uppenbarligen få dig att må dåligt när han vet dina känslor och så gör han en sådan sak nej fy du är värd bättre!
Fysisk eller psykisk misshandel är aldrig okej. Dessutom skulle psykisk misshandel kunna övergå till fysisk i värsta fall, om det får gå tillräckligt länge.
Hade det varit en engångsgrej som man dessutom kunnat prata om efteråt och lösa ihop - okej.
Återupprepas det "bara för att det är kul.." eller att psykisk misshandel av olika slag sker återkommande - avsluta relationen!

Antingen tror han på riktigt att det är såhär man botar en fobi. Finns ju såna sätt men då är det utbildade människor som håller i det hela.
Eller så jäklashan, tycker det är kul och vill ha en reaktion.
Inget av delarna är ok om du sagt ifrån hur du känner. Det är bara elakt. Oavsett vad det hade gällt för anledning vill man ju inte ha en sådan partner. Och absolut inte bo tillsammans med honom.
Om du känner jättestark kärlek för honom kan du ju ta ett samtal med honom och verkligen poängtera att du inte tolererar det längre.
Jag hade inte brytt mig om det, hade bara tagit tillbaka nycklarna.
Men det är du som måste känna vad som är ok för dig.
Men som flera tidigare skrivit. Du överreagerar absolut inte.
Det är givetvis inte ok. Även han inte förstår hur dåligt du mår för att han själv aldrig känt intensiv irrationell rädsla, så ska han visa respekt mot dig.