Min pojkvän klagar på matlagning som han kräver att jag ska laga!
Jag vet inte om jag överreagerar snälla hjälp mig förstå måste få fler perspektiv.
Min pojkvän från 3 år tillbaka har under en längre tid klagat på saker jag gör enligt hans utsago fast jag hjälpt honom ofta med att laga mat när jag själv vart upptagen eller trött medans han inte gör något. Igår bad han mig laga potatis och gryta jag orkade inte vilket han gjorde en scen om och sa jag hade ljugit.
På morgonen lagade jag då all mat för jag var orolig han skulle bli upprörd för jag inte lagat mat, när jag frågar om han kan komma och känna på potatisen säger han inte tack utan säger bara”du har skärt potatisen fel” inget mer bara kallt. Jag förväntar mig inte stående ovationer men gör ärligt talat ont i mig att han aldrig uppskattar något men ändå kräver tills jag får ångest om jag inte uppför uppdraget. Han sa ”det är inte så svårt att göra rätt” och ville inte förstå mitt perspektiv att jag stått i timmar enbart för att hjälpa honom.
Detta är en liten del av ett större perspektiv av problem jag har med honom, och ärligt talat blir jag mer ledsen och krymper varje dag.
Har jag överreagerat ? Jag kanske bara tänker för mycket kring detta. Kan ta en brutalt ärlig åsikt!
- Redigerat 2026-03-17 10:36 av [Sorgenskorridor]
Läs igenom din egen text så hoppas jag du inser att detta inte är kärlek.
/Maria
Det här är ett typiskt tillfälle när du borde gå. Allt skriker Farligt - farligt 👽
https://mindler.se/destruktivt-forhallande/
Tecken på en dålig relation inkluderar brist på respekt och trygghet, konstant känsla av rädsla eller oro, och att du ofta känner dig ledsen, nedvärderad eller kontrollerad. Vanliga signaler är isolation, minskad självkänsla, att partnern har våldsamma utbrott, eller att du känner att du ständigt måste anpassa dig, undviker att vara dig själv, och inte får utrymme för dina egna intressen. Det är en destruktiv dynamik när relationen dränerar energi snarare än ger stöd, och känslan av att ständigt "trippa på tå" är ett starkt varningsmärke
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2026-03-17 12:22 av Torparmor
Lämna honom. Nu!
Du är värd så mycket bättre!
#0: Nej du överreagerar inte, du förtjänar mer. Välj dig själv och gå vidare. Det känns inte som ett lyckligt förhållande!
En man måste kunna acceptera att hans kvinna gör saker på sitt sätt och att det endå kan bli rätt.
Herregud att störa sig på hur en annan person skurit potatisen när den lagat mat till en..
Om han stör sig på sådana småsaker som inte är någonting så kommer han förmodligen att fortsätta att nedvärdera dig och begränsa dig. Baserat på det du har beskrivit så är det solklart: du är värd något mycket bättre!
Jag hade kastat den så kallade felskurna potatisen i ansiktet på honom och tackat för mig.
En person som kräver att någon annan ska göra saker tex laga mat eller städa för att sedan klara på hur det görs ändrar sig inte och kommer aldrig uppskatta något som görs.